Honda Racing 2007: Search for better?

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Mites tota jos kerran Alonso on ei aja lähelläkään omaa tasoansa ja Hamiltonkaan ei mikään ihmeellinne ratinkääntäjä ole, niin eikös Mäkki olisi silloin osaavissa käsissä selvästi tämän hetken nopein auto?
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Yuri Borzenokóv sanoi:
Sarjan taso on rengasmuutosten ja 3 kärkitallin rajujen uudistusten takia ennätyksellisen alhaalla.
Hei haloo! Ei se sarjan taso voi olla alhaalla jos kolme kuskia on tässä vaiheessa kautta tasapisteissä ja kolme eri kuskia voittanukkin jo kisan! Voisitko kenties selittää, miten sarjan taso voi olla ennätyksellisen alhaalla, jos kolme kuskia on tasapisteissä, häh???
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Yuri Borzenokóv sanoi:
McLaren ei kuitenkaan mestaruutta voita. Kun tullaan Eurooppaan alkaa kehitystyö edetä ja McLarenilla ei ole juuri potentiaalia siihen.
Eihän tämä nyt ihan Hondaan liity kun tätä kohtaa kommentoin, mutta otetaan vertailuna Hondaan vaikka.

Ainakin itseeni on tehnyt vaikutuksen Mclarenin komea teknologia/avaruus/mitäliekeskus tekoaltaan reunalla. Jotenkin, näin mediapelin uhrina, uskon että Mclarenilla jos kellä niitä resursseja ainakin löytyy. Tosin kyllähän Hondaltakin pitäisi löytyä resursseja, mutta ehkäpä tässä mitataan sitä osaamista.

Ferrarin auton kyvyistä olen samaa mieltä, mutta tällä hetkellä myös Mclarenin paketti näyttää vahvalta.

Joku voisi varmaan muistutuksena laittaa tallien viime kauden tai tämän kauden budjetti arvioita.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
McLarenin ja Ferrarin kehityspotentiaalia voi vertailla vaikka näissä ensimmäisissä kisoissa. McLarenilta tuli päivityksiä niin Malesiaan kuin Bahrainiinkin, mutta Ferrarilta ei tullut uusia osia kumpaankaan kisaan. Seuraavaan kisaan McLarenille ja Ferrarille tulee isoja muutoksia ja tuossa kisassa sitten mitataankin tallien todelliset voimasuhteet.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Juzo sanoi:
McLarenin ja Ferrarin kehityspotentiaalia voi vertailla vaikka näissä ensimmäisissä kisoissa. McLarenilta tuli päivityksiä niin Malesiaan kuin Bahrainiinkin, mutta Ferrarilta ei tullut uusia osia kumpaankaan kisaan. Seuraavaan kisaan McLarenille ja Ferrarille tulee isoja muutoksia ja tuossa kisassa sitten mitataankin tallien todelliset voimasuhteet.
Joo kyllähän Laarenilla potentiaalia on kehittää, mutta onko autossa? No ainahan voi aeropakettia tuoda, mutta jotenkin näkisin niin, että Ferrarin uudessa autossa on enemmän potentiaalia kunhan se saadaan vain sieltä kaivettua esiin testaamalla.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Mikkoz84 sanoi:
No ainahan voi aeropakettia tuoda, mutta jotenkin näkisin niin, että Ferrarin uudessa autossa on enemmän potentiaalia kunhan se saadaan vain sieltä kaivettua esiin testaamalla.
Nyt kun on samat renkaat, moottorikehitys ja kierrokset on rajoitettu, aeropaketit ovat kova sana ;)
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Törni sanoi:
Nyt kun moottorikehitys ja kierrokset on rajoitettu, aeropaketit ovat kova sana ;)
No on siellä auton sisällä muutakin kuin moottori ;) Tosin taitavat vain parannella aeroa ja ripustuksia.
 

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
Mikkoz84 sanoi:
Joo kyllähän Laarenilla potentiaalia on kehittää, mutta onko autossa? No ainahan voi aeropakettia tuoda, mutta jotenkin näkisin niin, että Ferrarin uudessa autossa on enemmän potentiaalia kunhan se saadaan vain sieltä kaivettua esiin testaamalla.

Jos mietitään Ferrarin ja McLaren viime vuotisia ja nykyisiä autoja, niin kumpikohan on ottanu suuremman kehitysaskeleen viime vuodesta. Eli varmaan jotain muutoksia siinä McLarenissakin on. McLarenin mukaan 95 prosenttia MP4-22:n osista on uusia.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Mikkoz84 sanoi:
No on siellä auton sisällä muutakin kuin moottori ;) Tosin taitavat vain parannella aeroa ja ripustuksia.
On tietysti muutakin kuin moottori. Ja juuri niihin asioihin se kehitystyö painottuu. Ferrari menestyi edellisillä kausilla pitkälti sen ansiosta, että Bridgestone teki pelkästään sille kehitystyötä (kuten varmaan hyvin muistat ;) ). Tuo etu on nyt mennyttä. Toinen menestystekijä oli kestävä kone. McLaren on nyt ajanut kolme kisaa ilman, että kummastakaan autosta on hajonnut kone. Muistatko koska viimeksi on ollut näin.... Ferrarilla sen sijaan on ollut ainakin yksi ylikuumenemisongelma.

Ihmeesti puntit tasoittuivat Melbournen jälkeen. Mitään selviä irtiottoja ei nykyparametreillä tee yksikään talli kehitystyössä. Se lienee selvä.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Autosta riippuu niin paljon. Jotenkin on fiilis, että antakaa Buttonille nykyLaren, niin tiiä vaikka peittoaisi molemmat Alonsot.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
formulastara sanoi:
Autosta riippuu niin paljon. Jotenkin on fiilis, että antakaa Buttonille nykyLaren, niin tiiä vaikka peittoaisi molemmat Alonsot.
Niinpä. McLarenilta ei paljoa odotettu, ja nyt kun kulkee niin kuljettajat saavat liian ison osan kunniasta. Jos Kimster olisi vielä Mäkillä, nähtäisiin kuinka kovaa Mäkki oikeasti kulkee. Eipä paljoa Hamiltonia nyt hypetettäisi. Tai siis Alonsoa oikeastaan. Montoyan kohtalo olisi odottanut.

Kimillä on kyllä juuri nyt tekemistä uuden tallinsa kanssa, ei vielä homma toimi niin kuin Mäkillä. Vie aikansa että toimii.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Vuosittaiset budjettivertailut ovat taas saapuneet kertomaan rumaa kieltä tämän urheilulajin tilasta. Lista on taas näkyvästi korruptoitunut, mutta pari muutosta tekemällä saa hyvän käsityksen siitä, missä rahaa on, mistä sitä sinne tulee ja radalle vilkaisemalla myös mitä siitä on seurannut. Tässä siis alkuperäinen lista:

F1-tallien budjetit (M€):
McLaren 379,31*
Honda 323,77*
Ferrari 308,65
Toyota 302,08*
BMW 298,77*
Renault 240,54
Red Bull 218,23*
Williams 148,35
Super Aguri 70,385
Toro Rosso 69,462*
Spyker 55,346

Listassa merkitsin tähdellä ne luvut, jotka ovat joko vääristeltyjä tai vertailukelvottomia. McLarenin luku on tietysti vääristelty taas alaspäin, veikkaisin ~150 M€. Red Bull on toinen samanlainen PR-toimintaan orientoitunut vitsitalli, jossa on varmasti mietitty minkälainen tulos tässä vertailussa halutaan. Toro Rosson budjettia taas ei oikein voi verrata muihin, koska toiminnasta suurin osa tapahtuu Red Bull-nimen alla. Lähinnä palkat, matkat ja muut sopimukset (esim. moottorit) tapahtuvat Toro Rosso-nimen alla.

BMW taas on hyvin nuori talli ja sen budjettiin sisältyy nykyisellään paljon sellaisia menoja, jotka muut ovat maksaneet jo aiemmin. Ei voi näin verrata suoranaisesti muihin, mutta luku lienee suunnilleen oikea. Hondan ja Toyotan luvut taas osoittavat aika hyvin tämän vertailun luonteen. Toyotallahan ärähdettiin viime vuonna listan valheellisuudesta, kun oma sijoitus joka vuosi listan kärjessä ei ilmeisesti miellyttänyt. Nyt voitelurahaa on valutettu vuolaammin ja sijoitus onkin saatu huomattavasti sopivammaksi. Samalla luonnollisesti toinen kotimainen kilpailija on nostettu listalla korkeammalle. On se vaan ihme mihin se Honda rahansa käyttää. Kuljettajat eivät ole muihin verrattuna kalliita, henkilöstössä isot nimet puuttuvat, henkilöstön koko ei ole muita suurempi (päinvastoin), PR-toimintaa ei käytännössä ennen Fulleria ollut, infrastruktuuri ei ole muita kummempi, testailua ei harrasteta muita kummemmin... Japanilaiset voi tuolta listalta jättää väliin. Puolueetonta selvitystä odotellessa.

Mukana oli myös lista suurimmista yksittäisistä sponsoreista (M€):

Honda 323,08
Toyota 211,54
Red Bull 186,92
Mercedes-Benz 184,62
BMW 169,23
Marlboro 153,85
Renault 100,00
Bridgestone 80,62
Vodafone 58,08
ING 41,54
Petronas 32,31

Muutama mielenkiintoinen kohta listalla on. Kaksi ekaa nimeä paljastavat aika hyvin miten ensimmäisestä listasta on saatu halutun näköinen. Sponsorisopimukset yritysten välillä kun ovat kuitenkin selvästi julkisempia, koska maksajalla on tällöin intresseissä kertoa julkisuuteen miten paljon rahaa se kuluttaa. Sen sijaan kun autoyhtiö tukee omistamaansa tallia, intressi on täysin päinvastainen. Ihanteellinen tilanne on kuten FIATilla: omistat menestyvän brändin, etkä maksa siitä juuri mitään. Näin vaikeasti laskettavia ja isoin osin salamyhkäisiäkin raha-, henkilöstö- ja tavarasiirtoja voi arvailla aika vapaasti.

Toki myös 6. nimi listalla on aika surkuhupaisa kertomus tästä lajista. Tupakkamainonta on kiellettyä, mutta eräs tallihan ei ole perinteisesti pahemmin sääntöjä noudatellut. On se hienoa millainen media F1-sarjassa onkin. Oikeita epäkohtia ei nosteta esiin, vääriä epäkohtia keksitään itse eksogeenisen rahan perässä, jutut pyörivät etupäässä muutaman kuljettajan turhanpäiväisissä lausunnoissa (osa keksittyjä) ja lajin yleistä tilaa analysoiva tai pitkää tähtäintä tarkasteleva journalismi puuttuu täysin. Tosin kaipa laji saa sellaisen median, jonka se ansaitsee.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Itse pidän erittäin huolestuttavana sitä kehitystä, jolla F1:stä on tehty nykyisen kaltainen. Ohituksia ei tapahdu kärjessä enää käytännössä lainkaan, autot on rakennetaan henkilöautomaisen luotettaviksi vaikka nopeuden kustannuksella, pienempien tallien henkilöstöä ei suojata isojen ryöstökalastukselta ja viimeisimpänä yhteisrenkaat, joiden ansiosta menestys on nyt lahjuksilla kaupan.

Jokainenhan muistaa miten talvella jo ensimmäisistä Bridgestone-testeistä alkaen McLaren sai yhteisrenkaat toimimaan haluamallaan tavalla. Jokainen voi tietysti uskoa, että McLarenilla on vaan niin saatananmoisia neroja, että nämä nyt yhtäkkiä keksivät parissa päivässä ilman testausta miten saadaan renkaat toimimaan optimaalisesti. Samaan aikaan kaksinkertainen mestaritalli ja ilmeisesti puolen miljardin budjetilla operoiva Honda eivät ole vielä saaneet aikaan juuri minkäänlaista edistystä. Huolimatta siitä, että nopeudessa molemmat olivat viime kaudella McLarenin edellä.

Kun katsoo viimeisen 10 vuoden aikana tehtyjä moottorisääntöjen muutoksia, on helppo huomata, että jokainen muutos on vienyt määrätietoisesti lajia kohti muutaman rikkaan haluamaa nykytilaa. Rengassääntöjä on muunnettu jatkuvasti ja nyt kun häiriköt Renault ja Honda on saatu pois kärjestä, ei niitä tulla varmasti lähivuosina muuttamaan. Pistejaon uudistus oli jo lähtökohdiltaan lähiaikojen idioottimaisin teko aikanaan, kun muutoksen olisi pitänyt olla täysin päinvastainen. Nykyisellään menestys edellyttää toimivaa aerodynamiikkaa yhdistettynä sopiviin renkaisiin, jolloin menestys on riippuvaista lähinnä yhteistyöstä Bridgestonen kanssa. Sekä tietysti siitä, minkälaisia henkilöitä on varaa ryöstää muista talleista ja minkälaisiin tiloihin nämä kyetään laittamaan.
 
Liittynyt
3.7.2006
Viestit
389
Hondan osalta alkukausi on iskenyt pahasti juuri siihen paikkaan, mistä eniten tuntuu. Symondshan sanoi viime vuonna ihmettelevänsä Hondan kykyä mokailla ne hetket, kun autolla oikeasti olisi potentiaalia taistella voitosta. Mokailulla tarkoitetaan tässä vääriä kisataktiikoita, huonoja rengasvalintoja, huonoa rengastuntemusta, huonoja säätöjä jne... Asioita, jotka kuuluisivat tekniselle johtajalle. Olin ja olen Symondsin kanssa tästä ehdottoman samaa mieltä, miehellähän on tästä asiasta varmasti ensiluokan asiantuntemus, luultavasti Brawnin poistuttua paras tekninen johtaja lajissa.

Sinänsä en surkutellutkaan Geoff Willisin potkuja, vaikka esim. maikkarin idiootit näkivät hänen poistumisensa samantasoisena tekona kuin Tomitan nostamisen Toyotan johtoon. Oikeastaan pahempanakin, koska Toyota on Salon ajettua siellä yhden kauden edelleen puolivirallinen suomalaistalli kokovirallisen McLarenin ohella. Willisin meriitit vuodelta -05 ja kauden -06 alusta eivät kuitenkaan kovin kummoisia olleet. Varsinkin Nakamoto osoitti niin selvää paranemista osa-alueellaan kauden -06 loppua kohti, ettei mielestäni kaipaukselle ole mitään perusteita.

Nyt kun uusikaan johtaja teknisen johtajan pallilla ei saa kovin kummoisia tuloksia aikaan, onkin mietittävä, mistä osaston alavireisyys johtuu. Brawnin saaminen Hondalle tuohon virkaan on luonnollisesti täyttä utopiaa, Ferrari voi maksaa (pienemmästä budjetistaan huolimatta
) kaiken mitä Hondakin. Ja on Ferrarissa sen verran McLarenia, että nämä ymmärtävät myös kilpailijoiden kampituksen päälle. Toivottavasti aiempaa parempaa henkilöstöä palkataan sekä alempiin että ylempiin virkoihin. Mistä sellaista sitten saisi, onkin hankalampi kysymys. F1:set taitavista insinööreistä on huima pula nykyisellään ja Honda on siitä mielenkiintoinen superrikas, ettei se pysty palkkaamaan suuria nimiä tai pitämään edes omia lahjakkuuksiaan.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
formulastara sanoi:
Autosta riippuu niin paljon. Jotenkin on fiilis, että antakaa Buttonille nykyLaren, niin tiiä vaikka peittoaisi molemmat Alonsot.
Samaa mieltä. Hamilton ei varmasti aja kalustoonsa nähden ennennäkemättömällä nopeudella. Tällöin Alonson ajaminenkaan ei olisi samalla tasolla kuin mitä se oli kausilla 2005-2006.
 

Dimmu

Well-known member
Liittynyt
21.4.2004
Viestit
209
Sijainti
Turku
:yuck: :yuck: :yuck: No huh huh! Ei minulla edes riitä sanat kuvailemaan tuota härpäkekokonaisuuutta. Mutta on se ruma :D
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
No nyt se sitten varmistui lopullisesti. Hondan tuulitunnelissa on jotain todella pahasti pielessä. huh sentään.:alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Honda puhkesi kukkaan. Nuo on tähän astisista istutuksista kaikkein käsittämättömimmät :alppu:
 
Ylös