Vuosittaiset budjettivertailut ovat taas saapuneet kertomaan rumaa kieltä tämän urheilulajin tilasta. Lista on taas näkyvästi korruptoitunut, mutta pari muutosta tekemällä saa hyvän käsityksen siitä, missä rahaa on, mistä sitä sinne tulee ja radalle vilkaisemalla myös mitä siitä on seurannut. Tässä siis alkuperäinen lista:
F1-tallien budjetit (M€):
McLaren 379,31*
Honda 323,77*
Ferrari 308,65
Toyota 302,08*
BMW 298,77*
Renault 240,54
Red Bull 218,23*
Williams 148,35
Super Aguri 70,385
Toro Rosso 69,462*
Spyker 55,346
Listassa merkitsin tähdellä ne luvut, jotka ovat joko vääristeltyjä tai vertailukelvottomia. McLarenin luku on tietysti vääristelty taas alaspäin, veikkaisin ~150 M€. Red Bull on toinen samanlainen PR-toimintaan orientoitunut vitsitalli, jossa on varmasti mietitty minkälainen tulos tässä vertailussa halutaan. Toro Rosson budjettia taas ei oikein voi verrata muihin, koska toiminnasta suurin osa tapahtuu Red Bull-nimen alla. Lähinnä palkat, matkat ja muut sopimukset (esim. moottorit) tapahtuvat Toro Rosso-nimen alla.
BMW taas on hyvin nuori talli ja sen budjettiin sisältyy nykyisellään paljon sellaisia menoja, jotka muut ovat maksaneet jo aiemmin. Ei voi näin verrata suoranaisesti muihin, mutta luku lienee suunnilleen oikea. Hondan ja Toyotan luvut taas osoittavat aika hyvin tämän vertailun luonteen. Toyotallahan ärähdettiin viime vuonna listan valheellisuudesta, kun oma sijoitus joka vuosi listan kärjessä ei ilmeisesti miellyttänyt. Nyt voitelurahaa on valutettu vuolaammin ja sijoitus onkin saatu huomattavasti sopivammaksi. Samalla luonnollisesti toinen kotimainen kilpailija on nostettu listalla korkeammalle. On se vaan ihme mihin se Honda rahansa käyttää. Kuljettajat eivät ole muihin verrattuna kalliita, henkilöstössä isot nimet puuttuvat, henkilöstön koko ei ole muita suurempi (päinvastoin), PR-toimintaa ei käytännössä ennen Fulleria ollut, infrastruktuuri ei ole muita kummempi, testailua ei harrasteta muita kummemmin... Japanilaiset voi tuolta listalta jättää väliin. Puolueetonta selvitystä odotellessa.
Mukana oli myös lista suurimmista yksittäisistä sponsoreista (M€):
Honda 323,08
Toyota 211,54
Red Bull 186,92
Mercedes-Benz 184,62
BMW 169,23
Marlboro 153,85
Renault 100,00
Bridgestone 80,62
Vodafone 58,08
ING 41,54
Petronas 32,31
Muutama mielenkiintoinen kohta listalla on. Kaksi ekaa nimeä paljastavat aika hyvin miten ensimmäisestä listasta on saatu halutun näköinen. Sponsorisopimukset yritysten välillä kun ovat kuitenkin selvästi julkisempia, koska maksajalla on tällöin intresseissä kertoa julkisuuteen miten paljon rahaa se kuluttaa. Sen sijaan kun autoyhtiö tukee omistamaansa tallia, intressi on täysin päinvastainen. Ihanteellinen tilanne on kuten FIATilla: omistat menestyvän brändin, etkä maksa siitä juuri mitään. Näin vaikeasti laskettavia ja isoin osin salamyhkäisiäkin raha-, henkilöstö- ja tavarasiirtoja voi arvailla aika vapaasti.
Toki myös 6. nimi listalla on aika surkuhupaisa kertomus tästä lajista. Tupakkamainonta on kiellettyä, mutta eräs tallihan ei ole perinteisesti pahemmin sääntöjä noudatellut. On se hienoa millainen media F1-sarjassa onkin. Oikeita epäkohtia ei nosteta esiin, vääriä epäkohtia keksitään itse eksogeenisen rahan perässä, jutut pyörivät etupäässä muutaman kuljettajan turhanpäiväisissä lausunnoissa (osa keksittyjä) ja lajin yleistä tilaa analysoiva tai pitkää tähtäintä tarkasteleva journalismi puuttuu täysin. Tosin kaipa laji saa sellaisen median, jonka se ansaitsee.