HRT F1 2010 (Senna + Campos)

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Hieno uutinen niin Hispanialle kuin F1:kköstenkin kannalta, toivottavasti myös Hispania/Toyota yhteistyö toteutuisi ainakin Pascal Vasselon on kertonut neuvottelujen olevan käynnissä mutta hänen mielestään ei kannata tehdä hätiköityjä päätöksiä vaan katsoa kaikki mahdolliset kortit läpi.

Hispania olisi antamassa testi mahdollisuuden Bottakselle, josta hän itse ei ole tietoinen.

Hispanian tallipäällikkö Colin Kolles ei vahvista Bottaksen testaavan Abu Dhabissa 16. - 17. marraskuuta.

- Valtteri on mielestäni erittäin lahjakas kuljettaja, mutta ehkä on myös joku toinen kuljettaja, joka ajaa autoamme. Teemme nyt päätöksiä, kuka ajaa autoamme Abu Dhabissa, Kolles sanoi Reutersille.
Voi olla, että liittyy Williamssin vaihdelaatikkodiiliin
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18373

Hispania julisti Juan Villalongan uudeksi kumppanikseen, hän toimii jatkossa neuvonantajan roolissa.

- Formula ykköset perustuvat innovaatioon, tutkimukseen sekä teknologiaan ja Hispania Racingin tulee edustaa tätä stabiililla johtajuudella. Laatu tärkeintä, eikä sponsoreiden lukumäärä, kommentoi Villalonga Hispanian tiedotteessa.

Villalonga kertoi samalla etsivänsä Hispanialle laadukkaita sponsoreita. Aikoinaan hän teki Telefonican kanssa sponsorisopimuksen Minardi-tallissa. Minardin ja Telefonican yhteistyö kattoi kaudet 1999-2000.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kun tallin johdossa on edelleenkin sarjan onnettomin tumpelo, niin eipä tämä ketään yllättänyt. Sillat Dallaraan poltettu ja japsejakaan ei voisi vähempää kiinnostaa, bye bye 24 autoa lähtöruudukossa.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kun tallin johdossa on edelleenkin sarjan onnettomin tumpelo, niin eipä tämä ketään yllättänyt. Sillat Dallaraan poltettu ja japsejakaan ei voisi vähempää kiinnostaa, bye bye 24 autoa lähtöruudukossa.
Ei kyllä tulisi ikäväkään tallia, joka on pyöritellyt kauden aikana neljää kuskia lähtöruudukossa mediaa ja yleisöä sumuttaen. Hasbeen-Klien, Bruno Lalli ja 90-luvun japsi Yamamoto, ei hyvää päivää... Loppupeleissä tallin paras kuski oli kuin olikin liian rankasti parjaamani Karun Chandhok, joka toi tallille kaksi 14. sijaa ja käytännössä urakoi yksin valmistajien 11. tilan Hipsanialle. Sennan meriittilistalle jäi kauden keskeytysennätys, 9 kappaletta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kun tallin johdossa on edelleenkin sarjan onnettomin tumpelo, niin eipä tämä ketään yllättänyt. Sillat Dallaraan poltettu ja ja psejakaan ei voisi vähempää kiinnostaa, bye bye 24 autoa lähtöruudukossa.
Kollesia lyödään täällä kuin vierasta sikaa, mutta mitäs kolttosia hän on sitten tehnyt? Pikaisella googlauksella ei löytynyt mitääään.

Näyttikin jo liian hyvältä Hispanian kannalta. Toisaalta ihan hyvä että Toyota teki asian selväksi tässä vaiheessa.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Sitä rahaa ei sitten vissiin löytynytkään.

Vieläköhän nähdään ensi vuonna Bahrainissa vastaavan luokan ihme, kuin tänä vuonna Hispanian raahatessa romunsa lähtöruudukkoon asti. :D

Epäilen, jos ei sitten löydy rahaa osallistua kisoihin nykyisellä koslalla. :doubtful:
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Kaikki mitä voin sanoa on :mad::nope::(:frown:

En kyllä tuosta konkurssista tiedä, ja sportti.com on yksi epäluotettavimmista uutislähteistä.
Äkkiä nyt tuulitunnelifirma jostain!

Sormet ristissä niin kauan kunnes sanovat, että tiimi on kuollut
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Autosportin foorumi sanoi:
From twitter:
Jonathan Legard
Geoff Willis, Hispania technical director for the season, says "No comment until explanations from Dr Kolles and the Carabantes."
Toyota say no more dealings with Hispania due to unpaid bills. Team source claims only 50-50 chance ready for Bahrain. Kolles "no problem"
Melkosta kun edes tekninen johtaja ei tiedä mitä tallin pyörittäjät touhuavat. Jostain tarvittaisiin nyt varakas ja asiantunteva porukka johtamaan tallia. Willis kyllä pystyy suunnittelemaan hyvän auton, jos hänelle vain annettaisiin siihen mahdollisuus. Nyt koko touhu vaan vaikuttaa aikamoiselta puuhastelulta vailla kunnollista suunnitelmaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Surullista tuo kieltämättä on. Se ei ole nykymaailmassa helppoa pärjätä 50 miljoonalla eurolla joka joskus oli sarjan suurin budjetti... eikä siitäkään ole aikaa kuin 20 vuotta. Toyotan diili olikin vähän liian hyvä ja kallis ollakseen totta. Williamsillakin välinevuokraus maksaa paljon ja pahalta kyllä näyttää. Mitä kuskeihin tulee niin Chandhok ajoi kyllä ne sijoitukset mitä ajoi mutta kaikki kuskit kärsivät tällä kaudella auton vanhentuneesta tekniikasta ja sen vioista. Sennalla etenkin kun 9 keskeytystä tällä kaudella ja lisäksi vielä ennen kisojakin harvoin oli HRT:llä mitään ajoa tällä kaudella ilman minkäänlaisia teknisiä vikoja jolloin auto kyllä ajoi sen minkä pystyi. Lisäksi tiimi onnistui kuromaan eronsa 11,5 sekunnista 4,5 sekuntiin parhaimmillaan. Keskiarvoltaan tiimi jäi kuitenkin sen 5-7 sekuntia kärkitiimille.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Surullista tuo kieltämättä on. Se ei ole nykymaailmassa helppoa pärjätä 50 miljoonalla eurolla
Tuskimpa Hispanialla oli läheskään moista rahasummaa käytettävissään. Virgin pyöritti talliaan 45 miljoonalla, ja sillä rahalla sai sentään maksettua Glockille palkkaa sekä jonkinlaista kehitystyötäkin tehtyä. Tyhjät autonkyljetkin kertovat omaa kieltään talliin tulevasta rahavirrasta.

Lisäksi tiimi onnistui kuromaan eronsa 11,5 sekunnista 4,5 sekuntiin parhaimmillaan. Keskiarvoltaan tiimi jäi kuitenkin sen 5-7 sekuntia kärkitiimille.
Mistähän sä tuon 11,5 sekuntia repäisit? Chandhok oli kyllä tuon verran perässä Bahrainin aika-ajoissa, mutta ne olikin ne ensimmäiset viisi kierrosta mitä hän tuolla autolla ajoi. Ratakohtaisesti Dallara oli välillä vähän lähempänä, ja välillä todella kaukana Lotuksesta ja Virginistä. Jos yhteistyötä Dallaran kanssa olisi jatkettu, niin lopputulos olisi saattanut olla hyvinkin toisenlainen. Kaikesta päätellen rahaa ei vaan yksinkertaisesti ollut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Eikös Virginillä ollut tämän kauden pienin budjetti? Jossakin lehdessä luki selvästi, että Virginillä oli tämän kauden pienin budjetti. Budjetti oli se 45 miljoonaa euroa. Siinä tapauksessa HRT:llä pitäisi olla enemmän budjettia. Tosin siinä HRT:n budjettia ei tullut ilmi. Tai sitten kyseinen lehti on arvannut väärin budjetit. Kieltämättä on ollut erikoista sillä saattoi olla niinkin että HRT:llä rahaa olisikin ollut varsinaiseen budjettiin vain 40 miljoonaa euroa ja 10 miljoonaa euroa olisi tullut yhteistyökumppaneilta tai sitten maksukuskien lompakosta. 11,5 sekuntia oli äärimmäinen ero ja 4,5 sekuntia vähäisin ero tällä kaudella. Kyse oli ääripäistä ei säännöllisestä erosta. Ihan maksimi olisi ollut noin 4 sekuntia kärkitallille mutta en muista aika-ajon tulosten perusteella noin pientä eroa nähneeni.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sillä ei oikeastaan ole mitään väliä kuinka suuren ja epärealistisen budjetin HRT on joskus ennen kauden alkua laatinut. Lienee kohtalaisen selvää, että rahaa ei lopulta kuitenkaan ollut läheskään riittävästi. Mitä muuten ovat nuo "varsinaiset" tulot kilpatallilla ja miksei (tallin ja kuljettajien) yhteistyökumppaneilta tulevia varoja muka budjetoitaisi?

Virgin taitaa olla ainoa talli, joka on kertonut suoraan budjettinsa (tuo ehdotetun kulukaton mukainen 45 milj.). Heilläkin saattoi tosin kulua jonkin verran enemmänkin rahaa, kun monokokit piti tehdä kertaalleen uusiksi... Ei sillä, etteikö budjetista lipsuminen olisi muutenkin ihan normaalia.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Virgin taitaa olla ainoa talli, joka on kertonut suoraan budjettinsa (tuo ehdotetun kulukaton mukainen 45 milj.). Heilläkin saattoi tosin kulua jonkin verran enemmänkin rahaa, kun monokokit piti tehdä kertaalleen uusiksi... Ei sillä, etteikö budjetista lipsuminen olisi muutenkin ihan normaalia.
Huhujen mukaan Wirth maksoi isomman bensatankin vaatimat muutokset omasta taskustaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ah, totta. Onpa lyhyt muisti. Eikä kyseessä ole pelkkä huhu, vaan With näyttää itse vahvistaneen, että muutokset kustansi Wirth Research (ei sentään omasta taskusta maksanut).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Voi olla että tarkat tiedot jokaisen tiimin budjetista näkee vasta pitkän ajan päästä. Joskus kuluu vuosiakin ennen kuin niistä tulee mitään tietoa. Nykyään on alkanut vasta tulemaan näitä oikeita arvoja näille vanhan ajan budjeteille ja 90-luvun alun tiimien budjeteille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
HRT:llä näyttäisi ensi kauden perusteella olevan tarjouskilpailu käynnissä. Sennan hinta ajamisista näyttäisi olevan 8-10 miljoonaa euroa kaudelta. Tällä kaudella Senna ajoi tuohon hintaan. Hinta voi olla tosin myös nousussakin sillä Senna ei haluaisi ajaa noin korkeilla summilla ja joidenkin lehtien mukaan hinta pomppaisi 16 miljoonaan euroon tai miljoonan euron kisahintaan.

Pedro de la Rosalla sponsoreita olisi tulossa 10 miljoonaa tiimiin ja se olisi hyvä paketti tiimille. Päättyneellä kaudella Senna oli ainoa kuski tiimissä joka sai palkkaa joka ironisesti oli sama kuin eno Ayrtonilla aikoinaan Tolemanilla. Summa oli 150 000 euroa ja muuten Senna joutui maksamaan ajoistaan tiimiin. Maldonado tulee tiimiin ilmeisesti vain jos rahat ei Frankille kelpaisi mutta epäilen pahasti sitä sillä 15 miljoonaa euroa tässä lamassa on iso raha ja Williams on menettämässä sponsoreita.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
HRT:llä näyttäisi ensi kauden perusteella olevan tarjouskilpailu käynnissä. Sennan hinta ajamisista näyttäisi olevan 8-10 miljoonaa euroa kaudelta. Tällä kaudella Senna ajoi tuohon hintaan. Hinta voi olla tosin myös nousussakin sillä Senna ei haluaisi ajaa noin korkeilla summilla ja joidenkin lehtien mukaan hinta pomppaisi 16 miljoonaan euroon tai miljoonan euron kisahintaan.

Pedro de la Rosalla sponsoreita olisi tulossa 10 miljoonaa tiimiin ja se olisi hyvä paketti tiimille. Päättyneellä kaudella Senna oli ainoa kuski tiimissä joka sai palkkaa joka ironisesti oli sama kuin eno Ayrtonilla aikoinaan Tolemanilla. Summa oli 150 000 euroa ja muuten Senna joutui maksamaan ajoistaan tiimiin. Maldonado tulee tiimiin ilmeisesti vain jos rahat ei Frankille kelpaisi mutta epäilen pahasti sitä sillä 15 miljoonaa euroa tässä lamassa on iso raha ja Williams on menettämässä sponsoreita.
Mulla on suuria vaikeuksia ymmärtää sinun viestiäsi. Kuljettaja saa palkkaa, ja joutuu kuitenkin maksamaan ajamisestaan tiimille? Aina sitä oppii jotain uutta. :)

Saivartelut sikseen, niin sehän on selvää että ensi kaudella tuskin kukaan kuski saa HRT:ltä palkkaa. Koko kausi on taidettu mennä enemmän tai vähemmän kädestä suuhun meiningillä, ja tuskimpa linja tuosta miksikään muuttuu. Katsellaan tietty ensin, mitä Villalonga saa aikaan.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Maldonado tulee tiimiin ilmeisesti vain jos rahat ei Frankille kelpaisi mutta epäilen pahasti sitä sillä 15 miljoonaa euroa tässä lamassa on iso raha ja Williams on menettämässä sponsoreita.
Tavallaan tuo maksukuskihomma on sponsorihankinnan ulkoistamista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14198
Maksukuskikin voi saada palkkaa vaikka sen hinta on yleensä naurettavan alhainen verrattuna ajojen summaan. Esimerkkejä löytyy kultaiselta 80-luvulta esimerkiksi Beppe Gabbianin ja Chico Serran muodossa. Serra sai 300 000 markkaa palkkaa vaikka vei tiimiin 5 miljoonaa markkaa. Senna taas oli ainoa kuljettaja joka sai palkkaa koska oli ns. Ykköskuski tai näin ainakin ajateltiin ennen kautta. Useimmiten köyhien tiimien kuljettajat eivät saa lainkaan palkkaa tai vain toinen kuljettaja saa ja yleensä vähemmän kuin toinen. Tyrelillä kaudella 95 Mika Salo vei 30 miljoonaa sponsorirahaa Nokialta tiimiin ja sai yhteensä vain miljoona markkaa palkkiota. Toki Salolla oli 2,4 miljoonan markan minimipalkkio.

Katayama sai vain 300 000 markkaa ilman mitään muuta palkkaa koska hän vei tiimiin ison summan sponsoreita. Kaudella 1996 summat olivat samansuuruisia. Kaudella 92 Mauricio Gugelmin vei Jordanille 50 miljoonaa markkaa ja hänelle Eddie ei maksanut lainkaan edes palkkaa. Myöskin Katayama vei Larroukselle saman verran palkkaa saamatta yhtään mitään. Paul Belmondo vei samalla kaudella 20 miljoonaa markkaa Marchille ja joutui maksamaan rahat sponsorien kautta ja testit herra maksoi omasta pussistaan sillä rahatilanne oli vaikea tiimissä. Wendlinger rahoitti myös testit, mutta tiimi maksoi kuitenkin jotakin pikkusummia takaisin.

Esimerkkejä siis löytyy ja toisinaan F1:ssä tiimien omistajat voivat kieltäytyä maksamasta kuskeille palkkaa. Lähinnä vain peränpitäjätiimeissä tapahtuu tällaista. Toisinaan tiimit osaavat myös hyödyntää maksukuskeja välineenä taistelussa huippukuljettajasta. Näin kaudella 94 tapahtui kun Schumacherin huhuttiin menevän McLarenille tai Ferrarille. Flavio halusi Aguri Suzukin kakkoskuljettajaksi. Ei suinkaan hyvää hyvyyttään vaan sen takia että Aguri olisi tuonut 36 miljoonaa markkaa sponsorirahaa ja Flavion tarkoitus oli ryöstää rahat ja antaa ne Schumille ja olla käytännössä maksamatta mitään Suzukille.:eek: Flaviolta löytyy kyllä aina ketunhäntiä.:D
 
Ylös