Huolehditaanko possuista riittävästi?

Hulehditaanko possuista riittävästi tiloilla?

• Äänestäjiä yhteensä
    28

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Tykkään sioista. Hyvää!

Eiköhän niistä pidetä ihan hyvää huolta. Enimmäkseen. Toki aina löytyy poikkeuksia ja poikkeuksen poikkeuksia sekä poikkeuksen poikkeuksen poikkeuksia jne.

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Sijainti
J:vi
Muotoilisin oman vastaukseni niin, että valtaosa kasvattajista tekee varmaankin työnsä possujen kannalta kutakuinkin niin hyvin kuin se vallitsevassa lihantuotantotavassa on taloudellisesti mahdollista.
Sama.
Serkkupoika otti alkuvuodesta kotitilansa hoitoonsa, lihasikoja ehkä rapiat parisataa ja jonkinverran emakkoja. Lihasioilla on kyllä suht tilavat karsinat, mutta emakot makaa tosi ahtaissa parsissa, joissa liikkumatilaa ei juuri ole. Moon tuota aina kummastellut, mutta ikuna ei ole tullut syytä moiselle ahtaudelle tullut kysyttyä. Olisko sitten, ettei niin herkästi tallo porsaita?

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Ruokatunnilla meidän eväsklupin kasvissyöjä sanoi, että se olis ihan oikein, kun jokaisen pitäisi teurastaa itse joulukinkkunsa. Siihen porukan toinen nainen (tai siis kolmas, jos lasken itsenikin mukaan), sanoi, että hänellä jäisi kyllä sitten sika syömättä. Mä taas olen sitä mieltä, että mulla ei jäisi. Mites teillä muilla?

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Silloinhan se vasta hyvälle maistuu. Niin kuin itse saatu kala jne..

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Sijainti
Konnektikuti
Ruokatunnilla meidän eväsklupin kasvissyöjä sanoi, että se olis ihan oikein, kun jokaisen pitäisi teurastaa itse joulukinkkunsa. Siihen porukan toinen nainen (tai siis kolmas, jos lasken itsenikin mukaan), sanoi, että hänellä jäisi kyllä sitten sika syömättä. Mä taas olen sitä mieltä, että mulla ei jäisi. Mites teillä muilla?
Eväsklupi! Ilmaisia lounaita ei ole. Paitsi Eväsklupissa!

Jäis varmaan kinkku väliin. Ei paljon joulu nappaa ja kinkku ihan yhtä vähän. Sen takia en viittis teurastella yhtään mitään.

Mutta jos bissen joutuis ite paneen, niin panisin. Öölit hakisin kaupasta.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Aika monelta kasvissyöjältäkin jäisi porkkanat, perunat, lantut, herneet yms. syömättä, jos itse pitäisi kaivella. Varsinkin nyt kun pitäisi parinkymmenen asteen pakkasessa routaisesta pellosta viime kesänä korjaamattomia etsiä.

Omenoiden ja muiden hedelmienkin kanssa aika kehno tilanne nyt olisi.

Kyllähän se teurastus varmasti tarvittaessa sujuisi, mutta olisi siinä paloittelussa hommaa.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
En pysty omatoimisesti kanssanisäkästä surmaamaan. Selkärangattomia tapan mielelläni.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Jäis varmaan kinkku väliin. Ei paljon joulu nappaa ja kinkku ihan yhtä vähän. Sen takia en viittis teurastella yhtään mitään.

Mutta jos bissen joutuis ite paneen, niin panisin. Öölit hakisin kaupasta.
Juu ei. Ei kinkku ole niin mieleeni, että sen eteen jaksaisi vaivaa nähdä.

Ei se joutumisesta ole kiinni, paneminen hubaa.

Kesälahden vanhainkodilla muuten olot sen verta heikot, että jos olisi elikoita samanmoisessa paikassa, niin rapsut ja sanktiot moisesta tulisi.

Tolerantti

Well-known member
Sama.
Serkkupoika otti alkuvuodesta kotitilansa hoitoonsa, lihasikoja ehkä rapiat parisataa ja jonkinverran emakkoja. Lihasioilla on kyllä suht tilavat karsinat, mutta emakot makaa tosi ahtaissa parsissa, joissa liikkumatilaa ei juuri ole. Moon tuota aina kummastellut, mutta ikuna ei ole tullut syytä moiselle ahtaudelle tullut kysyttyä. Olisko sitten, ettei niin herkästi tallo porsaita?
Tuo johtuu juuri siitä, että muutoin ne emakot istuisivat/makaisivat/talloisivat porsaansa kuoliaiksi. Eivät emakot kuitenkaan koko aikaa ahtaasti asu, vain lyhyen hetken silloin, kun porsaat pyörivät jaloissa.

Tolerantti

Well-known member
Tässä kiteytyy varmaan aika paljon eläinaktivistien ym. ajatusmaailmasta. Suurempi osa väestöstä on vieraantunut jo ajat sitten siitä, miten ruoka oikeasti tuotetaan. Joitain kymmeniä vuosia sitten, esim. sian teurastus kotioloissa oli monille tuttua puuhaa.

Niin juu. Harrastan metsästystä, jolloin saaliin käsittely kuuluu ikäänkuin perustaitoihin. Siis miten saadaan henki pois, sisälmykset ulos, nahka pois jne. Lihanleikkaustaito tosin on vähän heikko, mutta auttava kuitenkin. En jäisi ilman kinkkua!;)

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
YLE sanoi:
Sikayrittäjille valtionavustusta imagokampanjaan

Maa- ja metsätalousministeriö on myöntänyt yli neljännesmiljoona euroa valtionavustusta sianlihan imagon parantamiseksi, kertoo Ylen A-studio.

Tuella pyritään muokkaamaan sianlihan imagoa trendikkäämmäksi ja terveellisemmäksi.

Suomen Sikayrittäjät -yhdistys ryhtyi puuhaamaan avustusta sen jälkeen, kun sikojen kasvatusolosuhteet nousivat ensimmäisen kerran kohun aiheeksi kaksi vuotta sitten. Yhdistys on anonut ministeriöltä äskettäin vielä noin puoli miljoonaa euroa lisää.
Imagolla possuista onnellisempia.

Mosse

Skidmark
Sijainti
On earth
Kunhan olisi kunnon ase ja terävät veitset ja kirveet.

Pitää muuten sika ihan helvetillistä huutoa, kun sitä ampuu pistoolilla päähän.:eek::D Kerran ollut todistamassa ko. tapahtumaa nassikkana. Samoin se kana juoksee kuin päätön kana, kun siltä silpasee nupin veks kirveellä.:ahem:

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Helsingin Sanomat sanoi:
Evira: Joka toisella tutkitulla sikatilalla laiminlyöntejä
Elintarviketurvallisuusvirasto Evira on löytänyt joka toiselta eläinaktivistien julkisuuteen nostamista sikatiloista laiminlyöntejä.

Jaostopäällikkö Taina Mikkonen kertoo, että alustavien selvitysten mukaan laiminlyönnit liittyvät muun muassa karsinoiden siisteyteen ja kuntoon.

Osalla tiloista sairaista eläimistä ei oltu huolehdittu asianmukaisesti. Yhdellä tilalla eläinten veden saantia oli rajoitettu.

Kaikista tapauksista, joissa laiminlyöntejä havaittiin, ilmoitetaan eläinsuojelulain perusteella poliisille.

Kahdella tutkituista tiloista ei ollut eläimiä.

Läänineläinlääkärit tarkastivat ensimmäisenä ne tilat, jotka määriteltiin videomateriaalin perusteella kiireellisimmiksi. Läänineläinlääkärit tarkastelivat myös eläinlääkäreiden aiempia valvontakäyntejä.

Oikeutta eläimille julkaisi viime viikolla videoita 32 sikatilalta. Niissä näkyi sikoja huonoissa oloissa. Oikeutta eläimille -järjestö on kertonut, että sen kuvaamat sikalat on valittu satunnaisotannalla Suomen sikaloiden joukosta.

Viimeksi Oikeutta eläimille teki samanlaisen kuvaustempauksen vuonna 2007.
Puolet ollut ihan kunnossa, imagovoitto