Hyväksytkö AKT:n/Ahtaajien lakon?

Hyväksytkö lakon?

  • Kyllä hyväksyn

    Äänet: 13 19,4%
  • En hyväksy

    Äänet: 54 80,6%

  • Äänestäjiä yhteensä
    67

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
--> Imago voitto mets...
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Aamu vaikutti aivan tavanomaiselta. Juuri sellaisia aamuja seuraa päivä, joka muuttaa kaiken.
En tiedä, mikä kahvilayrittäjän elämässä oli mennyt pieleen. Ehkä kaikki, ja siksi hän janosi kostoa ihmiskunnalle. Tiesi, että kun siihen kylvää yhden mitättömän pienen tuhon siemenen, se itää ja voimistuu. Se levittäytyy kaikkialle ja nakertaa ihmistä sisältäpäin karvaaseen loppuun saakka.
Vaikka mistä sitä tietää, vaikka hän olisi vain halunnut irrotella. On tavallaan ymmärrettävää, että jos on esimerkiksi kolmenkymmenen vuoden ajan tullut seitsemäksi töihin, pannut kahvin tulelle, avannut oven asiakkaille ja kantanut mainosplakaatin pihalle, jossain vaiheessa yllättää halu tehdä asiat toisin. Koska kaikki edellä luetellut toiminnot ovat kahvilan pyörittämisessä varsin oleellisia, muutos voi tapahtua vain yksityiskohtien tasolla.

Mene ja tiedä. Siinä se kuitenkin luki. Keskellä katua, neonpunaisella taustalla, anteeksipyytelemättömällä kirjainkoolla: pulla kahvit 2 euroa.
Se ei jäänyt yhden ihmisen tutkielmaksi siitä, voiko asiat tehdä myös toisin. Sen päivän jälkeen mikään ei enää ollut entisensä. Alkuun muutos oli hidasta, vain jokin hassu erikois tarjous siellä ja toinen täällä.

Sitten piru pääsi irti ja anarkia vyöryi kadulle.
Kaupungissa esiintyi akrobatia sirkus. Kaupan pakastealtaaseen -- anteeksi, pakaste altaaseen -- ilmestyivät Nami munkit.
Yksi katsoi televisiosta formula kilpailuja. Toinen hillui koko viikonlopun kesä festareilla. Leirintä alueet täyttyivät telttailijoista. Vapaaehtois toiminta kasvatti suosiotaan.
Siinä vaiheessa, kun pulla kahvit -kyltti seisoi kadulla, joku saattoi vielä heittää vitsiä siitä, miten maailmaan pian ilmestyisivät suihku verhot ja kuorma autot. Sitten ne todella ilmestyivät.

Kysymys ei ole enää yksittäisistä virheistä, vaan vammasta. Yhdys sana vammasta. Post modernista kaiken pirstaloimisen tarpeesta. Iskusta kansakunnan yhtenäisyyden vyön alle.

Sanojen yhdistelystä on tullut satunnaista sissi toimintaa. Ja onkin se jokseenkin perverssiä, kun tarkemmin ajattelee. Onko kukaan kysynyt sanoilta itseltään, haluavatko ne tulla liitetyiksi toisiinsa vai pysyä yksilöinä? Sanoille oikeus individualismiin! Yhdyssana on kuollut, eläköön yhdys sana!
Sanojen vapautus rintama etenee murska voitosta toiseen. Seuraavaksi poltto pisteeseen tulevat erilaisten päätteiden oikeudet. Ei kö? Itse asiassa myös kirjaimet voisi erottaa toisistaan, niin hän se olisi s e l v e m p ä ä.

Kannattaako tästä valittaa johonkin? Voiko yli päätään?
Mie lestäni ei.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Näköjään tässä kuvitellaan, että saataisiin aikaiseksi kaikkien työntekijöiden osalta irtisanomissuojan paraneminen lopulta. Ei ikävä kyllä ole ajoitus kohdallaan. Itseasiassa ajoitus on päin demarien persettä....

http://www.akt.fi/fi/ajankohtaista_v/?a=viewItem&itemid=1218
Onhan se totta, että irtisanominen tulee useissa EU-maissa todella paljon kallimmaksi kuin Suomessa. Toisaalta Suomessa ansiosidonnainen työttömyyskorvaus on varsin pitkä ja suuri. Ansiosidonnaisen työttömyysturvan kuluista työntekijät maksavat itse vain hyvin pienen osan, suurimmasta osasta vastaavat valtio ja työnantajat. Pitäisköhän noita AKT'n mielestä heikentää?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Huomenna neuvotellaan taas. Tämä päivä teroitellaan siis osapuolien toimesta sotakirveitä.

Toivotaan ratkaisun löytyvän.:ahem:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mieleen juolahti vain, tulisiko kaikilla olla jonkinlainen kunnon suoja irtisanomisia vastaan?

"Ahtaajalakossa riita on ihmisen kokoinen"
MTV3 - Mona Niemelä

Noin 3 000 ahtaajan lakko jatkuu viidettä päivää, ja satamat ovat edelleen lähes kiinni. Ahtaajat ovat yhteiskunnassa sellaisessa asemassa, että voivat riitauttaa yleisestä linjasta poikkeavan palkkatavoitteen, sanoo kansanedustaja Eero Lehti.

- Mielestäni ahtaajat käyttävät asemaansa nyt häikäilemättä, en sano oikein tai väärin, mutta kovaa peliä he pelaavat, Huomenta Suomessa vieraillut Lehti sanoo.

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Eero Heinäluoma muistuttaa, että ahtaajien työtaistelussa ei ole kyse rahasta.

- Iso kysymys koskee työntekijöiden turvaa irtisanomistilanteessa. Mielenkiintoista oli huomata, että valtionsopimuksella oli sama asia keskeisenä asia.

Valtio sekä palkansaajajärjestöt Pardia, Juko ja JHL pääsivät yöllä sopuun valtion virkamiesten ja työntekijöiden työehtosopimuksesta. Neuvottelutulos koskee noin 88 000 valtion virkamiestä ja työntekijää, ja neuvottelutulokseen sisältyvät 0,55 prosentin suuruinen yleiskorotus sekä pienempi paikalliserä.

Heinäluoma selventää, että ahtaajien tilanteessa kyse ei ole 12 kuukauden palkasta, jota ahtaajat vaatisivat tuotannollisista syistä irtisanottaessa.

- Kyse on siitä, jos ahtaaja on ollut 12 kuukautta työttömänä eikä ole tukitoimista huolimatta työllistynyt, tulisiko tässä tapauksessa jokin korvaus ja apu. Tässä on vissi ero.

Heinäluoma ihmettelee, ettei tätä puolta asiasta ole nostettu sen enempää esiin.

- Meillähän on sellainen kuva, että meillä olisi hyvä työntekijöiden suoja, mutta irtisanomissuoja ja työttömyysturva eivät ole eurooppalaisittain hyviä. Ne ovat selvästi alle keskitason.

Heinäluoma kertoo, että esimerkiksi Etelä- ja Keski-Euroopassa voi joutua maksamaan jopa puolentoista palkan irtisanomistilanteessa.

- Kyse on kuitenkin kokonaisuudesta. Eri maissa olevia rusinoita voidaan kerätä samaan pullaan, mutta Suomen kansantalous ei vaan niitä kaikkia kestä, huomauttaa Eero Lehti.

Lehden mukaan olennaista olisi se, että työt jatkuisivat ja hyvä jaettaisiin tasapuolisesti kaikille verrattuna siihen, että jollain on mahdollisuus neuvotella itselleen kohtuuttomia etuja.

- Siitä olen samaa mieltä, että tällaisena aikana sopuun pitäisi päästä ja ratkaisu haettaisiin nopeassa aikataulussa. Riita on kuitenkin ihmisen kokoinen, eli jos on halua, se pystytään sovittamaan vaikka huomenna.

Ahtaajien lakkoa sovitellaan seuraavan kerran huomenna klo 13.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tämähän se on EK:n tavoitetila ahtaajienkin tulotasoksi:
Kymmenet tuhannet pienipalkkaiset joutuvat hakemaan asumistukea

Asumistuesta on tullut yhä useamman pienipalkkaisen toimeentulon täydentäjä. Kela maksoi viime vuoden lopussa 39 000:lle pientä palkkaa saavalle työssäkäyvälle asumistukea. Määrä on edellisvuodesta kasvanut.

Asumistuen saajista neljännes on työssäkäyviä.

Asumistuesta on näin tullut pienituloisten lisätulolähde, jolla yhteiskunta myös välillisesti tukee yrityksiä, jotka maksavat työntekijöilleen pieniä palkkoja. Pienimpiä palkkoja maksetaan alalle tuleville siivoojille.

Myös tuhansien eläkeläisten eläke on niin pieni, että se ei riitä elinkustannuksiin. Asumistukea saavien eläkeläisten määrä oli viime vuoden lopussa yli 4 100.

SAK:n arvion mukaan alle 1 500 euroa tienaavia kokopäivätyöntekijöitä on noin 50 000.

Yleistä asumistukea saavien määrä on Kelan mukaan kasvussa. Kaikista asumistuen saajista työttömiä ruokakuntia oli 63,3 prosenttia.

Yleisen asumistuen hakemuksia on jätetty ennätysmäärä, viime vuonna kaikkiaan lähes 450 000, mikä oli 16,2 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Ne vois mennä Saksaan töihin, jos haluavat saksalaiset edut. Ei kyllä heltiä hirveesti sympatiaa tuollaiselle hankkeelle (ovat poissa töistä, jotta saisivat paremman irtisanomisturvan kuin Suomessa kellään on nykyisin?). En olis lainkaan vastaan, jos tuo olisi lakisääteinen ja koskisi kaikkia, mutta nyt ne ovat puhtaasti liikkeellä itsekkäistä syistä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Tämähän se on EK:n tavoitetila ahtaajienkin tulotasoksi:
Uskoisin, njotta monet EK:n jäsenyritykset pitäisivät enämpi siitä että ihmisillä on rahaa jota kuluttaa.

Käsittääkseni keskeinen osa lakkoon johtavista syistä johtuu muusta kuin ahtaajien tulotasosta.

Se lienee kuitenkin selvää, että ahtaajille käy tätä menoa kehnosti.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Mieleen juolahti vain, tulisiko kaikilla olla jonkinlainen kunnon suoja irtisanomisia vastaan?
Hyvä, että juolahti. Toisaalta tuosta on mainintoja jo aiemmissa viesteissä. Kuten muutama viesti takaperin
Näköjään tässä kuvitellaan, että saataisiin aikaiseksi kaikkien työntekijöiden osalta irtisanomissuojan paraneminen lopulta. Ei ikävä kyllä ole ajoitus kohdallaan. Itseasiassa ajoitus on päin demarien persettä....

http://www.akt.fi/fi/ajankohtaista_v...em&itemid=1218
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Uskoisin, njotta monet EK:n jäsenyritykset pitäisivät enämpi siitä että ihmisillä on rahaa jota kuluttaa.

Käsittääkseni keskeinen osa lakkoon johtavista syistä johtuu muusta kuin ahtaajien tulotasosta.

Se lienee kuitenkin selvää, että ahtaajille käy tätä menoa kehnosti.
Hmmm, nyt voisit vähän selventää. Nimittäin tuo porukka on ollut riitaisinta kautta aikojen, eikä niillä nyt niin huonosti ole koskaan käynyt.

Silloin kun itse olin tuota hipovalla alalla (huolinta-alalla), niin meidän surkea liitto ei saanut mitään aikaiseksi. Paitsi helvetinmoista uhoa etukäteen, mutta sitten loppupeleissä tuli muutaman markan palkankorotus (luokkaa: maitolitra kuussa). Mutta hamppareiden liitto kyllä on saanut aina kuorittua kermat päältä. Kuten Paperiliitto aikoinaan.

Vielä kun kumipyöräliikenne on kusessa polttoainehintojen ja päästötavoitteiden kanssa, sekä rautatiet on a) hinnoitellut itsensä täysin pihalle ja b) yhteensopivuutta eurooppalaiseen raideleveyteen ei ole ( RIP Railship), niin mitä muuta vaihtoehtoa on, kuin konttiliikenne???
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Hmmm, nyt voisit vähän selventää. Nimittäin tuo porukka on ollut riitaisinta kautta aikojen, eikä niillä nyt niin huonosti ole koskaan käynyt.

...
Vielä kun kumipyöräliikenne on kusessa polttoainehintojen ja päästötavoitteiden kanssa, sekä rautatiet on a) hinnoitellut itsensä täysin pihalle ja b) yhteensopivuutta eurooppalaiseen raideleveyteen ei ole ( RIP Railship), niin mitä muuta vaihtoehtoa on, kuin konttiliikenne???
Johan nyt on vilauteltu sitä, että kun Venäjän satamat valmistuvat laivaus siirtyisi sinne. Raideliikenne onnistuu kyllä Venäjälle ja takaisin. Uskon, että tulisi halvemmaksi jos Suomalaisilla ei ole kalliuden ja lakkoherkkyyden vuoksi kylliksi myönteisiä kilpailutekijöitä.

Lisäksi se, että ahtaajat laittavat Suomea polvilleen tällä lakolla helpottaa todennäköisesti sitä "polkua", että he ovat korvattavissa vuokratyövoimalla (lähinnä halvempaa työvoimaa "etelästä"). Firmat siis saavat kylliksi kiristyksestä ja ilmapiiri niille on selvästi muuttunut muutamia poikkeuksia lukuunottamatta myönteiseksi niitä kohtaan tässä asiassa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Satamajohtaja: Ei tämä nyt hyvältä näytä
MTV3 - Mona Niemelä

Satamat ovat olleet hiljaisia nyt jo yli neljä päivää, eikä Hangon satamajohtaja Paavo O. Lyytikäisen mukaan vertaus huopatossutehtaasta ole kaukana.

Huomenta Suomessa vieraillut Lyytikäinen korostaa, että nyt kärsivät monet tahot.

- Varustamot kärsivät, kun ei ole lasteja ja laivoja täytyy seisottaa, kaupungin talous kärsii kun ei tule satamatuloja, palkatta jäävät ihmiset joutuvat käydä pienemmällä tahdilla. Ei tämä hyvältä näytä.

Satamissa on töissä paljon muitakin kuin ahtaajia, ja heidän työnsä kärsii lakosta nyt pahasti. Lyytikäinen kertoo, että huomenna on tarkoitus keskustella muiden satamatyöntekijöiden tilanteesta.

- Vielä toistaiseksi työtä löytyy, huoltotoimenpiteitä ja muita, mutta jos laivoja ei tule, niin totuus tulee jossain vaiheessa vastaan.

Varustamoille lakko tulee kalliiksi, sillä laivoilla on tietyt päiväkulut riippumatta siitä, käyvätkö ne vai seisovatko ne.

- Laivojen pitäisi tulla satamiin tiettyinä aikoina. Nyt kun tämä liikenne on seis, laivoja seisotetaan joissain muissa satamissa Suomen ulkopuolella. Tämä on nyt tyhjäkäyntiä.

Lyytikäinen kertoo, että esimerkiksi Hangon satamassa vuosi 2009 oli kaiken kaikkiaan surkea vuosi.

- Meiltä Hangossa putosi tasan kolmasosa tavaramääristä pois. Hangon satama on yksi Suomen paperivientisatamista, ja olemme huolestuneita seuranneet paperitehtaiden sulkemisia. Se paperi maailmalle menee nyt jostain ulkomaisesta paperitehtaasta. Pelko on nyt se, tulevatko ne tilaukset takaisin Suomeen lakon jälkeen. Se hirvittää.
Meniköhän nyt Paavolla puurot ja vellit sekaisin, jos kerran paperivienti jo viime vuonna tipahti 30% tehtaiden sulkemisten takia, niin meinaakohan se, että nyt, ilman lakkoa, ne tehtaat olis käynnistetty uudelleen???:rolleyes::eek:
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Meniköhän nyt Paavolla puurot ja vellit sekaisin, jos kerran paperivienti jo viime vuonna tipahti 30% tehtaiden sulkemisten takia, niin meinaakohan se, että nyt, ilman lakkoa, ne tehtaat olis käynnistetty uudelleen???:rolleyes::eek:
Tässähän on kärsitty ympäri palloa lamasta. Sen takia paperintuotantoa on ollut selvästi liikaa...myös Suomessa. Sitä ei tiedä kuinka suuren osan orastavaa nousua (siis paperin myynnin nousun kasvua) tämä lakko tuhosi. Ja siis olisiko kaikki 30% suljetuista tehtaista uudelleen käynnistetty. Ja voi olla siis vaikeaa uusia sopimuksia - maailmalla siis - jos nyt mm. tämän lakon takia niitä sopimuksia menetetään.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Johan nyt on vilauteltu sitä, että kun Venäjän satamat valmistuvat laivaus siirtyisi sinne. Raideliikenne onnistuu kyllä Venäjälle ja takaisin. Uskon, että tulisi halvemmaksi jos Suomalaisilla ei ole kalliuden ja lakkoherkkyyden vuoksi kylliksi myönteisiä kilpailutekijöitä.

Lisäksi se, että ahtaajat laittavat Suomea polvilleen tällä lakolla helpottaa todennäköisesti sitä "polkua", että he ovat korvattavissa vuokratyövoimalla (lähinnä halvempaa työvoimaa "etelästä"). Firmat siis saavat kylliksi kiristyksestä ja ilmapiiri niille on selvästi muuttunut muutamia poikkeuksia lukuunottamatta myönteiseksi niitä kohtaan tässä asiassa.
Itse olen ollut tuossa hommassa mukana, ja kerronpa samantien että junaletka Helsingistä Vaalimaalle maksaa saman verran kuin läpi koko Venäjän rajalta Novosibirskiin. Eli ei onnistu.

Lisäksi junia palautetaan venäläisten toimesta mitä kekseliäimmistä syistä. Milloin puuttu plommi (ryssät irroittaneet) tai suomalaiset ei ole korjanneet risaa venäläistä vaunua (kelpaa palautuksen syyksi).:rolleyes:
 

Mehe Rienarsuo

Lupaavin tulokas
Liittynyt
9.3.1999
Viestit
20163
Sijainti
Konnektikuti
Meniköhän nyt Paavolla puurot ja vellit sekaisin, jos kerran paperivienti jo viime vuonna tipahti 30% tehtaiden sulkemisten takia, niin meinaakohan se, että nyt, ilman lakkoa, ne tehtaat olis käynnistetty uudelleen???:rolleyes::eek:
Sulla meni puurot ja vellit sekaisin.

Kyseessä on kaksi eri asiaa

2009 paprunvienti tippui 30%. On vaan alustus sille, että kuinkahan kylmät käy tänä vuonna lakon takia.

2010 tehtaita laitetaan kiinni, koska satamat ei toimi -> papruntarve täytetään muualta. Miten käy lakon loputtua?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jospa korjataan Suomen rahoilla Leningradin satama, niin ei tartteisi miettiä mitenkä sen tavaran saa sinne Venäjän puolelle. Ähäskutti, siitäs saisivat lakkoilijat, kun hommat vähenisi hurjasti.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Sulla meni puurot ja vellit sekaisin.

Kyseessä on kaksi eri asiaa

2009 paprunvienti tippui 30%. On vaan alustus sille, että kuinkahan kylmät käy tänä vuonna lakon takia.

2010 tehtaita laitetaan kiinni, koska satamat ei toimi -> papruntarve täytetään muualta. Miten käy lakon loputtua?
Minäkin mietin, jotta jos ensin tippunut 30% pois, niin jäljelle jää vielä 70 yksikköä sadasta, joista voi ihan hyvin tippua se 30% pois, elikkäs jäljelle jäisi 49 yksikköä siitä "normaalista" sadasta.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Tämähän se on EK:n tavoitetila ahtaajienkin tulotasoksi:
En voi mitenkään ymmärtää, miten käänsit uutisen viestin tuollaiseksi. Yhdelläkään siivoojalla tai Siwan kassalla ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta pitää koko vientiteollisuutta panttivankinaan - saati että sellainen tulisi naisille edes mieleen. Ei tarvitse olla feministi todetakseen, että Timo Rädyn ajamaan itsekkyyteen vaaditaan miesten johtama miesvaltainen ala.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
En voi mitenkään ymmärtää, miten käänsit uutisen viestin tuollaiseksi. Yhdelläkään siivoojalla tai Siwan kassalla ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta pitää koko vientiteollisuutta panttivankinaan - saati että sellainen tulisi naisille edes mieleen. Ei tarvitse olla feministi todetakseen, että Timo Rädyn ajamaan itsekkyyteen vaaditaan miesten johtama miesvaltainen ala.
Eihän tuo minun kommenttini ihan vakavissaan ollutkaan heitetty. Oikeassa olet sukupuolijakauman vaikutuksesta alakohtaiseen ahneuteen. Tuon viestin laitoin kuitenkin tänne, kun mielestäni ahnehtiminen on mennyt monilta osin täysin yli - pankkipuolen jättipalkkioista lähtien. Tuntuu vaan tuolla EK:n puolella vaikuttavan enemmän kovat arvot kuin vastapuolella, vaikka vastusta löytyykin.

Kenen muun etuja kuin yksittäisen yrityksen luo tilanne, missä työntekijä ei voi järjellisesti tulla toimeen täysipäiväisen työnsä palkalla:confused: Tuossa on suoranaista tulonsiirtoa valtiolta yrittäjälle, joka maksaa liian pientä palkkaa (olkoonkin yleisesti hyväksyttyä minimiä). Juu seuraavaksi huudellaan, että ei kenenkään ole pakko tehdä duunia noin pienellä palkalla - ei olekaan, mutta työstä kieltäytymisellä on vaikutusta myös työttömyyskorvausten saamiseen.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Yhdelläkään siivoojalla tai Siwan kassalla ei tule koskaan olemaan mahdollisuutta pitää koko vientiteollisuutta panttivankinaan - saati että sellainen tulisi naisille edes mieleen. Ei tarvitse olla feministi todetakseen, että Timo Rädyn ajamaan itsekkyyteen vaaditaan miesten johtama miesvaltainen ala.
Juurikin näin.
 
Ylös