Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus vol. 2

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tämä siis tarkoittaa sitä, että työntekijä on velvollinen tekemään töitä tiettynä ajankohtana, mutta mikäli töitä ei ole tarjota juuri silloin, palkkaa ei makseta?
On siis velvollisuus olla työnantajan käytettävissä välittömästi, vaan siitä ajasta ei saa mitään korvausta.

Tuo systeemi ei tule toimimaan läheskään kaikilla aloilla. Varma tieto.
Ennenkin olen täällä sanonut, mutta tulevaisuudessa yhä harvemmalla tulee olemaan työsuhde ja yhä useammat ovat "Freelancereita", työtä ostetaan & myydään suoritteina.

Ei toki koske kaikkia ammatteja koskaan, mutta työ tulee lähiaikoina muuttumaan niin paljon että me ei vielä edes ymmäretä sitä.

Samaan aikaan täällä puhutaan pakkoyrittäjyydestä ja koulutuspäivistä :jaska: Eikä mietitä mitä tämä merkitsee yhteiskunnalle (mm. sosiaaliturva, jen., jne. Yksi suurimpia syitä miksi olen negatiivisen verotuksen kannattaja.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
. Myöskään siitä ajasta, jonka työntekijä viettää työpaikalla, ei tule maksaa. Palkkaa pitää maksaa vain tuloksesta.
Mä olen kyllä tuosta varsin eri mieltä. Suurimmalla osalla työntekijöistä ei ole keinoja ja valtaa vaikuttaa työnsä tuloksellisuuteen. Jos palkka on puhtaasti kiinni tuloksesta, niin silloin pitää olla käytettävissä erilaiset mahdollisuudet vaikuttaa siihen. Tuo sun malli on käytössä yrittäjillä, eikä siihen suurimmasta osasta ihmisiä kohtuudella ole.

Jos palkka perustuu tulokseen, niin silloin hintakin on ihan erilainen, siinä otetaan mukaan erilaisia kertoimia, jotta tienataan riittävästi kehnossakin tilanteessa.

Useimmiten yritykselle on edullisempaa palkata itse henkilökuntaa kuin ostaa vastaava suorite toiselta yritykseltä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Otetaan käytännönläheinen esimerkki Törnin unelmatilanteesta.

Törni on reissussa perheensä kanssa ja onnettomuuteen. kaivaa sitten kännykän esiin ja soittaa hätäkeskukseen. Hätäkeskuksessa on sattunut olemaan hiljaista ja puolet poppoosta on lähtenyt kotiin, kun ei ihan ilman liksaa viitsi odotella soittoja, puolen tunnin kuluttua puheluun vastataan. Törni selittää, että tuossa vaimo vuotaa kuiviin, hätäkeskus selvittää tilanteen ja kertoo että tuossa ois ambulanssi vapaana, mutta kun tuo sun keikka vie vain vartin ja tuossa olisi vatsavaivaisen haku sairaalaan, jossa menee mukavasti kaksi tuntia, niin sirrakuski hoitaa sen ensin, kun tulee paremmin liksaa ja jos hakisi teidän poppoon ensin, niin joku muu voisi viedä tuon tuottavamaan homman.

Törni sitten onnistuu raahaamaan perheensä kuitenkin sairaalaan. Henkilökuntaa sattuu olemaan ihan kivasti paikalla, mutta lekuri vilkaisee ja tuumaa, että kehnolta näyttää. Mä meen hoitaa ekaksi nuo katkenneet solisluut ja määräilemään kuumelääkkeitä, kun tulos on parempi ja toimenpidepalkkiot isommat. Toisaalta voitaiinhan me sopia urakasta, jolla mä voisin pistää ne odottamaan, haluutko neuvotella?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Sen lisäksi, että siitä maksaminen on lopetettava ettei tee työpaikalla mitään, niin varsinkin siitä maksaminen, että on kotona eikä tee mitään pitää lopettaa ensi tilassa. Muiden rahoilla elävät loiset ajavat koko yhteiskunnan tuhoon.
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Meidän firmassa on siirrytty tulospalkkauksen puolelta kiinteään palkkaukseen.

Syy on se, että koko toiminnan kehittäminen jäi taka-alalle, kun porukka juoksi rahan perässä. Eli työpanos kohdistui siihen mistä otti helpoimmin itselleen liksan, eikä haluttu kehittää niitä pieniä asiakkaita tai esim. hankkia uusia asiakkaita. Lisäksi tulospalkatut jättivät tekemättä paljon sellaisia töitä, joista rahaa ei suoraan tullut. Esim. rekkuloitten hoito, koulutus, asennus, esillepanojen tekeminen, ...

Sen lisäksi vielä kun edustuksessa on kaksi eri tuotemerkkiä, niin panostus kallistui liiaksi toiseen merkkiin.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Meidän firmassa on siirrytty tulospalkkauksen puolelta kiinteään palkkaukseen.

Syy on se, että koko toiminnan kehittäminen jäi taka-alalle, kun porukka juoksi rahan perässä.
Älä ota moisesta itseesi. Jos porkkanat on väärin asetettu niin ei se ole sinun, vaan johdon vika.

Ja jos toiminnan kehittäminen ja duuni on ollut teillä sekaisin niin ei sekään ole sinun vikasi. Itse olen oppinut jo ajat sitten, että toiminnan kehittäminen pitää erottaa muusta tuotannosta selkeästi.

Muuten homma menee surffailuksi.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Älä ota moisesta itseesi. Jos porkkanat on väärin asetettu niin ei se ole sinun, vaan johdon vika.

Ja jos toiminnan kehittäminen ja duuni on ollut teillä sekaisin niin ei sekään ole sinun vikasi. Itse olen oppinut jo ajat sitten, että toiminnan kehittäminen pitää erottaa muusta tuotannosta selkeästi.

Muuten homma menee surffailuksi.
Ei mulla mitään hätää ole. Suht vahva neuvottelemaan noista asioista johdon kanssa.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Älä ota moisesta itseesi. Jos porkkanat on väärin asetettu niin ei se ole sinun, vaan johdon vika.

Ja jos toiminnan kehittäminen ja duuni on ollut teillä sekaisin niin ei sekään ole sinun vikasi. Itse olen oppinut jo ajat sitten, että toiminnan kehittäminen pitää erottaa muusta tuotannosta selkeästi.

Muuten homma menee surffailuksi.
Jos palkkauksen pitäisi tulla vain tuloksen perusteella, niin millaisen aikavälin jälkeen toiminnan kehittäjät saavat tilipussin? Vuosi, kaksi, viisi?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Jos palkkauksen pitäisi tulla vain tuloksen perusteella, niin millaisen aikavälin jälkeen toiminnan kehittäjät saavat tilipussin? Vuosi, kaksi, viisi?
Kerron kohta, mutta jos itse omistaisit ison firman niin miten laittaisit homman menemään?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kerron kohta, mutta jos itse omistaisit ison firman niin miten laittaisit homman menemään?
On vahva visio asioita nähneenä monista ympäristöistä erilaisina ajanjaksoina. Minäkin voin kertoa joskus, mutta en anna pallon pomppia sivuraiteelle just nyt.
 

McRäkä

Banned
Liittynyt
14.12.2001
Viestit
2070
Sen lisäksi, että siitä maksaminen on lopetettava ettei tee työpaikalla mitään, niin varsinkin siitä maksaminen, että on kotona eikä tee mitään pitää lopettaa ensi tilassa. Muiden rahoilla elävät loiset ajavat koko yhteiskunnan tuhoon.
Ja kun firmat siirtää ne yhä vähenevät työt Kiinaan / Viroon / tms. niin mitäs täällä Suomessa sitten tehdään - (romani)kerjätään toisiltamme vai? Tokihan se on meidän suomalaisten vika että Kiinassa / Virossa sattuu olemaan yleinen palkka- ja hintataso alhaisempi kuin täällä meillä. Onneksi päättäjämme ovat kovasti koittaneet varsinkin tuota jälkimmäistä laskea täällä jotta kilpailukyky säilyisi. :alppu:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26856
Ja kun firmat siirtää ne yhä vähenevät työt Kiinaan / Viroon / tms. niin mitäs täällä Suomessa sitten tehdään - (romani)kerjätään toisiltamme vai? Tokihan se on meidän suomalaisten vika että Kiinassa / Virossa sattuu olemaan yleinen palkka- ja hintataso alhaisempi kuin täällä meillä. Onneksi päättäjämme ovat kovasti koittaneet varsinkin tuota jälkimmäistä laskea täällä jotta kilpailukyky säilyisi. :alppu:
Jotta pärjättäis, meidänkin pitäis ruveta raiskaamaan luontoa ja pilaamaan ilmoja:

- Minua hämmästyttää se, että miksi me itse itsellemme laitamme ja noudatamme lakeja ja sääntöjä, jotka lopulta johtavat siihen, että tehtaat ja työt lopetetaan täältä ja siirretään Kiinaan. Siellä energia on verotonta eikä päästöoikeuksia tarvita, vesiin, ilmaan ja maahan voidaan päästää mitä halutaan. Ja sitten me mieluusti ostamme kuitenkin ne halvat rätit takaisin Suomeen.

- Tämä on meille suuri mysteeri, että miksi näin pitää toimia. Energia on tässä aivan keskeisessä asemassa. Kiinassa käytetään vahvasti kivihiiltä, jota me emme saa käyttää lähtökohtaisesti rikin takia.
Yle
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sitä olen itsekin ihmetellyt. Onko sinulla ideoita?
Tuo on kieltämättä varsin kummallinen tilanne, kun suurin osa töistä siirretään ns. halpatuotantomaihin, niin tulee ongelmaksi se, että mistä vitusta täällä tienataan raha ostaa niitä halvempia tuotteita?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Sen lisäksi, että siitä maksaminen on lopetettava ettei tee työpaikalla mitään, niin varsinkin siitä maksaminen, että on kotona eikä tee mitään pitää lopettaa ensi tilassa. Muiden rahoilla elävät loiset ajavat koko yhteiskunnan tuhoon.
Nuo on kaikki arvokysymyksiä. Jos työpaikalla maksetaan ainoastaan ja pelkästään tehdyistä työsuorituksista, niin silloin työmtekijöillä ei ole velvoitetta pällistellä olisiko hommia tai sitten valkata mitä tekisi jos on useampia hommia. yritykset ovat syntyneet tuon asian ratkaisemiseksi ja hinnoittelussa otetaan tietty vajaakäynti huomioon, ei ole työnantajankaan etu, että käytäisiin jatkuvaa huutokappaa vaan ennustettavuus esimerkiksi työvoimakustannuksissa on etu, vaikka sillä ei joka tunti tai päivä päästä parhaaseentuottoon. Se kuitenkin on tuottavampaa vuositasolla.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tuo on kieltämättä varsin kummallinen tilanne, kun suurin osa töistä siirretään ns. halpatuotantomaihin, niin tulee ongelmaksi se, että mistä vitusta täällä tienataan raha ostaa niitä halvempia tuotteita?
Juu jakun samalla pitäisi maksaa kasvavan eläkeläis- ja työttömien armeijan elinkustannukset niin yhtälö alkaa olla mahdoton.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kerron kohta, mutta jos itse omistaisit ison firman niin miten laittaisit homman menemään?
Suomessa nyt ei ole kuin muutama iso firma. Maailmanlaajuisestikaan ei ole kovin montaa isoa firmaa, joista voisi sanoa jonkun sen omistavan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Juu jakun samalla pitäisi maksaa kasvavan eläkeläis- ja työttömien armeijan elinkustannukset niin yhtälö alkaa olla mahdoton.
Ei tuo koske pelkästään Suomea, vaan ihan yhtä lailla kaikkia ns. länsimaita.
 
Ylös