Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tietojärjestelmien kuntoonlaitto ei ole yhdeltäkään vanhukselta tai lapselta pois, mutta säästäis melkoisen kasan verorahoja. löytyyköhän muita vastaavia? mutta kun mihinkään ei uskalleta koskea, niin tuommoiset rakenteet elää tuolla.
Ehdottomasti näin.

Tulee mieleen, että onko pakollinen kilpailuttaminen osasyynä kuntien epäyhtenäisiin tietojärjestelmiin? Yhtenäistäminen, niin kuntahallinnon, terveydenhuollon ja muun osalta, olisi ehdottomasti kannatettavaa, mutta se ei onnistu muutoin kun valtakunnallisen päätöksenteon kautta. Mitä tähän muuten sanoo EU:n kilpailulainsäädäntö koska yksittäinen kunta olisi kuitenkin oman osansa tilaaja?

Jos on mahdollista niin vankkaa kokemustahan löytyy esim KELAlta ja verottajalta.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tuo Niemäläinen oli aikanaan allekirjoittaneen opettajia kansantaloustieteen laitoksella. Erottui joukosta, kahdesta syystä. Ensimmäinen oli, että se tiesi (ainakin omasta mielestään) enemmän kuin kukaan muu. Toinen oli, että luentoja ei ollut tapana valmistella - vaan Niemläinen lueskeli oppikirjaa (ja mutisi jotain..) ja teki ad-hoc tekstiä kalvolle. Me kopioitiin innokkaasti. Kaiken kaikkiaan se oli ihan hyvä hommassaan.

Asiasta sen verran, että tietojärjestelmien pakottaminen yhteensopivaksi on hankalaa, koska ei ole lähtöpistettä, johon softien pitäisi integroitua. Jos tällainen lähtöpiste laitetaan, niin se suosii väistämättä jonkin toimittajan softaa enempi kuin jonkin toisen. Silloin valtio voi asettaa sekä kunnat (joilla softat on) että softatoimittajat kovin eriarvoiseen asemaan. Enkä edes halua mainita mitä ongelmia on kuntien osaamisessa tämän asian suhteen.....
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Asiasta sen verran, että tietojärjestelmien pakottaminen yhteensopivaksi on hankalaa, koska ei ole lähtöpistettä, johon softien pitäisi integroitua. Jos tällainen lähtöpiste laitetaan, niin se suosii väistämättä jonkin toimittajan softaa enempi kuin jonkin toisen. Silloin valtio voi asettaa sekä kunnat (joilla softat on) että softatoimittajat kovin eriarvoiseen asemaan. Enkä edes halua mainita mitä ongelmia on kuntien osaamisessa tämän asian suhteen.....
Todetaan sillisalaatin hyvänä puolena ulkopuolisten hyökkäyksien vaikeutuminen. Nyt kaikkia järjestelmiä ei saada niin helposti samaan aikaan polvilleen kuin yhden toimittajan aikana. Sama pätee sairaalasoftiin.

Lisäksi toimittijalla on motivaatiota pitää järjestelmiään kuosissa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Niimpä. Tämä on yksi asia joka pitäisi uudistaa ja josta varmasti saisi miljoonittain säästöjä, kun tukiviidakkoa yksinkertaistettaisiin (vaikka tukien summiin ei koskettaisi sentilläkään), niin byrokratian väheneminen toisi säästöjä.

Mutta koitappa ehdottaa sitä, olet pian viemässä leivänkin lasten suusta.

Tosin pitäisi tuota tukiviidakkoa muuttaakin. Tuoreimmassa Cityssä oli juttua nuorisotyöttömyydestä ja siellä oli esimerkki akateemisestä juuri valmistuneesta työttömästä. Tukia saa 930€ ja jos menee kauppaan osa-aika duuniin niin käteen jää 950€ - miten tämä kannustaa työntekoon?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Niimpä. Tämä on yksi asia joka pitäisi uudistaa ja josta varmasti saisi miljoonittain säästöjä, kun tukiviidakkoa yksinkertaistettaisiin (vaikka tukien summiin ei koskettaisi sentilläkään), niin byrokratian väheneminen toisi säästöjä.

Mutta koitappa ehdottaa sitä, olet pian viemässä leivänkin lasten suusta.

Tosin pitäisi tuota tukiviidakkoa muuttaakin. Tuoreimmassa Cityssä oli juttua nuorisotyöttömyydestä ja siellä oli esimerkki akateemisestä juuri valmistuneesta työttömästä. Tukia saa 930€ ja jos menee kauppaan osa-aika duuniin niin käteen jää 950€ - miten tämä kannustaa työntekoon?
Niinkuin tuota juttua joku kommentoi, niin turvaverkko on sitä, että se heitetään päällesi ja sen alta on turha rimpuilla.. Jos jotain lähdetään uudistamaan, niin lopputuloksena on melkeinpä aina tuplamäärä byrokraatteja syömässä verorahoja, vaikkeivat he tuota kuin lisää paperien pyörittelyä ja odottelua. Luulisi yhteiskunnalle tulevan halvemmaksi verojen, syrjäytymisen ehkäisyn sun muiden muodossa, jotta noitten minimitukien päälle saisi tehdä pientä hommaa, ettei 1 työllä saatu euro vähennä eurolla tai ylikin tukieuroja.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Niimpä. Tämä on yksi asia joka pitäisi uudistaa ja josta varmasti saisi miljoonittain säästöjä, kun tukiviidakkoa yksinkertaistettaisiin (vaikka tukien summiin ei koskettaisi sentilläkään), niin byrokratian väheneminen toisi säästöjä.

Mutta koitappa ehdottaa sitä, olet pian viemässä leivänkin lasten suusta.

Tosin pitäisi tuota tukiviidakkoa muuttaakin. Tuoreimmassa Cityssä oli juttua nuorisotyöttömyydestä ja siellä oli esimerkki akateemisestä juuri valmistuneesta työttömästä. Tukia saa 930€ ja jos menee kauppaan osa-aika duuniin niin käteen jää 950€ - miten tämä kannustaa työntekoon?
Olen aika lailla samaa mieltä. Tosin jos tukiviidakkoa yksinkertaistettaisiin, niin todennäköisesti kokonaissumma kasvaisi, koska silloin lähes kaikki ymmärtäisivät hakea kaikkia tukia joihin he ovat oikeutettuja.

Tossa City-lehden esimerkissä todennäköisesti ei kuitenkaan huomioitu nettovaikutuksia, ilmeisesti ne tuet kuitenkaan ihan nollille tippuisivat. Ajatustasolla kuitenkin havainnollistava esimerkki.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Otetaanpa uutinen yhteiskunnan toiselta laidalta malliksi siitä mihin Kokoomuksen politiikka tätä maata vie.
Fantastista, fantastista.

Tässä menetetään kaikki pohja siltä, että jokaista pyydetään mukaan näihin ja tuleviin yhteiskunnallisiin talkoisiin. Kyllä huomaa kenen vaalirahaa on otettu ja kenen laulua lauletaan.

Asiantuntija: Sijoitusrahastolaki voi tehdä Suomesta veroparatiisin


Miska Rantanen

Helsingin Sanomat

Valmisteilla oleva esitys sijoitusrahastolain muutoksesta saattaa johtaa suomalaisen veroparatiisin syntyyn. Näin arvioi viranomaisyhteistyön kehittämisprojekti Virken projektipäällikkö Janne Marttinen lausunnossaan lakiesitysluonnoksesta.

Virke on valtionvarainministeriön, verottajan, poliisin, tullin ja ulosottohallinnon tehostettu yhteistyömuoto harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjunnassa.

Sijoitusrahastolakiin liittyen on paraikaa vireillä kaksi erillistä lainsäädäntöhanketta. Ensimmäinen koskee sijoitusrahasto-osuuksien hallintarekisteröintimahdollisuutta sijoittajille ja toinen erikoissijoitusrahastoja.

Valtiovarainministeriön mukaan lakimuutoksella koetetaan vahvistaa suomalaisten sijoitusrahastojen kilpailukykyä. Ministeriön pyrkimyksenä on houkutella rahasto-osuuksien ostajiksi yhä runsaammin ulkomaisia sijoittajia.

Virke suhtautuu toistaiseksi kuitenkin epäilevästi hankkeen valmisteluun. Sen lausunnon mukaan lakiesityksen pahimmat puutteet koskevat sanktiointia ja viranomaisten toimivaltuuksia. Niitä pidetään riittämättöminä.

"Sijoitusrahastolakiesityksestä uhkaa tulla 'veroparatiisilainsäädäntöä', jos ei varmisteta sitä, että valvontaviranomaiset myös tosiasiallisesti saavat tarvitsemansa tiedot rahasto-osuuksien oikeasta omistajasta ja voivat varmistaa saatujen tietojen oikeellisuuden", todetaan lausunnossa.

Virken mukaan lakiesitys voisi toteutuessaan lisätä veronkiertoon, verorikoksiin tai rahanpesuun liittyviä järjestelyjä.

Marttinen arvioi sijoitusrahastoja koskevan lakiesityksen perusongelmaksi sen, että siinä on huomioitu lähtökohtaisesti vain markkinoiden toivomat muutokset voimassa olevaan lainsäädäntöön.

"Tässä toteutetaan nyt niitä vaatimuksia, joita rahoitusmarkkinat ovat esittäneet", Marttinen sanoo.

Hän muistuttaa, että veroparatiisijärjestelyjä pidetään nykyisen talouskriisin yhtenä syntipukkina.

"Maailmalla tehdään toimenpiteitä, joilla veroparatiisilainsäädäntöä puretaan ja läpinäkyvyyttä lisätään. Suomessa lainsäädännössä ollaan ottamassa askelia päinvastaiseen suuntaan kuin muualla."
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Ei jää tosiaan sijaa epäilyksille tuon lain säätämisen jälkeen.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Eilisessä paikallislehdessä oli kunnanjohtajan haastattelu. Kunta joutuu hakemaan valtion harkinnanvaraista tukea vaikka verotulojen kehitys on ollut suotuisaa viime vuosina. Suurin syy tähän ostoterveyspalvelujen kohonnut hinta, tämän vuoden budjetti niiden osalta jo kohta 700 tuhatta yli. Samalla sivulla juttu miten kuntalaiset ovat keränneeet jo yli 500 nimeä adressiin (noin 3000 asukasta kunnassa!) koskien terveydenhoitopalvelujen huonontumista.

Että näin toimii markkinat. Turha mainitakaan, että samanlaisia esimerkkejä saa lukea melkeinpä jokaisesta paikallislehdestä lähikuntien osalta.

Edit: 700 miljoonan ylitys on jo aikamoinen. Perkeles!
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Miksi noita kunnan terveydenhoitoja yksityistetään sitten, kun missään ei ole tuntunut homma toimineen? Sinne vaan samaan syssyyn vanhuspalvelut yksityisille ja säästösyistä koulut kiinni, eipähän tarvitse lapsiperheitä odotella paikalle. Sitten kun ei muu auta, niin veroäyriä korotellaan, jotta olisi varaa ylläpitää kalliimmat ja huonommat palvelut.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Miksi noita kunnan terveydenhoitoja yksityistetään sitten, kun missään ei ole tuntunut homma toimineen? Sinne vaan samaan syssyyn vanhuspalvelut yksityisille ja säästösyistä koulut kiinni, eipähän tarvitse lapsiperheitä odotella paikalle. Sitten kun ei muu auta, niin veroäyriä korotellaan, jotta olisi varaa ylläpitää kalliimmat ja huonommat palvelut.
Joissain kunnissa syynä on se, että haettavaksi laitettuun lääkärin kokopäiväiseen virkaan saadaan pyöreät nolla hakemusta. Silloin on pakko hakea ratkaisua joko yksittäisiä keikkalääkäreitä palkkaamalla tai ostopalvelujärjestelyillä.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Yksityistämisen eräs kompastuskivi on, että sen kannattajat odottavat terveydenhuollon 'markkinoiden' toimivan yritysmarkkinoiden tavalla. (Terveys)talousteorian ja käytännön kokemusten mukaan (lukuisissa maissa) asia ei kuitenkaan näin ole. Osittain tästä syystä lopputulos on yleensä kalliimpi ja palvelut aiempaa huonompia.

Oma käsitykseni on, että paras malli on toimiva julkinen terveydenhuolto, jota täydentää toimiva yksityinen terveydenhuolto. Tällä hetkellä tilanne ei ole balanssissa, lähinnä julkisen puolen vaikeuksien vuoksi.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sailas puhelee Talouselämässä.
http://www.talouselama.fi/henkilokuvat/article318656.ece?s=u&wtm=te-19082009

Pääosin ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista, mutta toki myös taloudesta.

Huh, valtiosihteerin ilmastosaarnaa kuunnellessa taantuma alkaa tuntua pieneltä murheelta. Vaikka epämiellyttäviä totuuksiahan me olemme Sailaksen suusta tottuneet kuulemaan. Ja kyllä niitä valtion finansseissakin taas riittää.

Tilanne on lyhyesti tämä. Kun taantuman pahin alho on ohitettu, alkaa velan lyhentäminen. Se tarkoittaa verojen nostamista, töiden paiskimista nykyistä pidempään ja menojen karsimista.

1990-luvun lamavuosina Sailas tuli tunnetuksi leikkauslistoistaan. Kulujen karsimisesta hän haluaa nytkin puhua, mutta ei aivan siinä mielessä kuin me leikkaukset yleensä miellämme.

”Otan esimerkiksi erikoissairaanhoidon. Monet tutkimukset osoittavat, että ortopedisten leikkausten keskittäminen neljään viiteen sairaalaan parantaisi sekä toimenpiteiden laatua että laskisi niiden kustannuksia. Mutta onko se leikkaamista, että palvelut tuotetaan paremmin ja halvemmin?”

Vaikka keinot ovat tiedossa, etenee erikoissairaanhoidon remontti hitaasti. Oman sairaalan sydänkirurgian lakkauttaminen on – ymmärrettävästi – kunnallispoliitikoille lähes mahdoton tehtävä. Mekkalahan sellaisesta syntyisi.

Sailaksen johtopäätös on silti selvä: suomalaiset on opetettu liian hyvälle.

”Nyt helsinkiläiset kieltäytyvät lähtemästä Mikkeliin leikattavaksi ja Seinäjoelta on kuulemma liian hankala matka Tampereelle, vaikka kyse on operaatioista, jotka tyypillisesti tehdään kerran elämässä. Ja sitten samat ihmiset ajavat harva se viikonloppu mökilleen paljon pidempiä matkoja.”

Kurjia päätöksiä kunnanisät joutuvat tekemään myös kouluverkoston karsimisessa, kun lasten ja nuorten määrä vähenee. Ellei sitten tyydytä oikotiehen – kunnallisveron nostamiseen.

”Haluan pitää esillä myös tätä palveluiden järkeistämispuolta, koska verojen automaattinen nostaminen on liian helppo ratkaisu.”
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Sailas puhelee Talouselämässä.
http://www.talouselama.fi/henkilokuvat/article318656.ece?s=u&wtm=te-19082009

Pääosin ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista, mutta toki myös taloudesta.
Eilen tuli FST:ltä "Tulisielu - Pidetty pormestari"
Eteläjyllantilainen Tove Larsen on poikkeuksellinen pormestari. Kaupungissa palvelut toimivat, asukkaat ovat tyytyväisiä ja veroprosentti on maan alhaisin. Miten se on mahdollista?
...vetivät byrokratian nollaan, kaupungin virastoa hoiti 1/3 porukkaa aiemmasta, alojensa pomot saivat itse päättää rahojen käytöstä, eikä kaikkia ideoita tarvinnut pyörittää byrokratian rattaitten läpi. Tuossa kaupungissa pienimmän veroprosentin lisäksi mm pienin sairaslomien määrä kaupungin työntekijöillä Tanskan mittapuulla jne.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Vanhanen löi pöytään kortin, josta on jo jonkin aikaa spekuloitu!

Yleinen arvonlisävero saatetaan korottaa 25 prosenttiin

Jos hallitus päättää kiristää veroja vielä tällä vaalikaudella, edessä on luultavimmin yleisen arvonlisäveron korottaminen 22 prosentista 25 prosenttiin. Matti Vanhasen mukaan valtiontalouden vakauttamiseksi tulisi nostaa kokonaisveroastetta sekä pidentää työuria.

Vanhanen varoitteli keskustan eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Hämeenlinnassa, että kiristykset valtiontalouden vakauttamiseksi saatetaan aloittaa jo tällä vaalikaudella, ehkä vuoden kuluttua budjettiriihessä.

Vanhasen mukaan se olisi tehtävä ennen muuta kokonaisveroastetta nostamalla ja työuria pidentämällä. Kokoustauolla Vanhanen sanoi toimittajille, että todennäköinen kiristyskohde olisi yleisen arvonlisäveron nostaminen.

- Verotukseen palataan aikanaan. Ensin on käytävä periaatekeskustelu ja valittava perusstrategia, ettei lähdetä leikkaamaan, vaan ollaan valmiista maksamaan veroilla tätä hyvinvointiyhteiskuntaa.


Vanhanen sanoi halunneensa tehdä selväksi, ettei nykyinen hallitus väistele vastuutaan talouden vakauttamisessa.

- Toimenpiteet eivät ole kiinni vaalikausista niin, että vain seuraava hallitus joutuisi kiristämään. Jos suhdannetilanne sallii, kiristävät toimet on aloitettava tällä vaalikaudella

STT
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Hienoa, että johtavat poliitikot myöntävät asian jo tässä vaiheessa, sillä ennen pitkää tuo alv:n nosto on edessä. Alijäämä on sen verran suuri, ettei sitä pelkällä talouskasvulla kateta. Sen sijaan Vanhasen samassa yhteydessä esittämät näkemykset perheverotukseen paluusta olivat totaalinen lapsus. Tuollaiseen uudistukseen ei yksinkertaisesti ole varaa. Se kiristäisi yksineläjien veroprogressiota huomattavasti.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Kilpailutus saa välillä aivan absurdeja piirteitä. Eräs julkisen sektorin toimija laittoi kilpailutukseen isomman puoleisen IT-hankkeen. Aiemmasta kokemuksesta tiedetään, että vastaavissa hankkeista menee 2-3 vuotta kalenteriaikaa. Kyse ei ole mistään järjestelmän käyttöönotosta, vaan kokonaan uuden systeemin rakentamisesta - pisteestä nolla alkaen. Tarjouspyynnössä kuitenkin vaaditaan, että koko järjestelmän täytyy olla toimiva ja testattu joulukuun alussa 2009! Projekti voidaan aloittaa marraskuun alussa 2009.

Moni toimittaja oli laittanut asiasta kyselyjä (julkiset kysymykset + asiakkaan vastaukset), mutta asiakas totesi.. että ei voi joustaa, koska heidän vanha järjestelmä jää käytöstä pois vuoden lopussa. Sehän auttaakin paljon. Saa nähdä tarjoaako kukaan sinne mitään.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ei kai kenellekään yllätyksenä tullut se, että Vanhanen on tyhmä valehtelija?
 
Ylös