Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kilpailutus saa välillä aivan absurdeja piirteitä. Eräs julkisen sektorin toimija laittoi kilpailutukseen isomman puoleisen IT-hankkeen. Aiemmasta kokemuksesta tiedetään, että vastaavissa hankkeista menee 2-3 vuotta kalenteriaikaa. Kyse ei ole mistään järjestelmän käyttöönotosta, vaan kokonaan uuden systeemin rakentamisesta - pisteestä nolla alkaen. Tarjouspyynnössä kuitenkin vaaditaan, että koko järjestelmän täytyy olla toimiva ja testattu joulukuun alussa 2009! Projekti voidaan aloittaa marraskuun alussa 2009.

Moni toimittaja oli laittanut asiasta kyselyjä (julkiset kysymykset + asiakkaan vastaukset), mutta asiakas totesi.. että ei voi joustaa, koska heidän vanha järjestelmä jää käytöstä pois vuoden lopussa. Sehän auttaakin paljon. Saa nähdä tarjoaako kukaan sinne mitään.

Epäilen, että kyllä tarjoaa. Jos ovat kilpailutukset päättömiä, niin ovat välillä kyllä koukkuun jääneiden yrittäjien tarjouksetkin. Lupaudutaan mahdottomiin projekteihin mahdottomilla aikatauluilla. Tämä tietenkin kannattaa jos osaa hinnoitella viivästysmaksut ja muut mahdolliset sanktiot heti kättelyssä projektin kehykseen.

Toinen näkökulma on tietenkin se, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Rahalla saa usein ostettua muualta sellaista joka oman puljun osalta vaikuttaa mahdottomalta toteuttaa.

Enkä puhu nyt nimenomaisesti tuosta mainitsemastasi projektista. En voi kun en tiedä siitä mitään. Ja vaikka nuo mahdottomuuden tunnusmerkit juuri siinä täyttäisikin, niin minun kokemukseni asioista ovat silti kuten ne esitin.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kilpailutus saa välillä aivan absurdeja piirteitä. Eräs julkisen sektorin toimija laittoi kilpailutukseen isomman puoleisen IT-hankkeen. Aiemmasta kokemuksesta tiedetään, että vastaavissa hankkeista menee 2-3 vuotta kalenteriaikaa. Kyse ei ole mistään järjestelmän käyttöönotosta, vaan kokonaan uuden systeemin rakentamisesta - pisteestä nolla alkaen. Tarjouspyynnössä kuitenkin vaaditaan, että koko järjestelmän täytyy olla toimiva ja testattu joulukuun alussa 2009! Projekti voidaan aloittaa marraskuun alussa 2009.

Moni toimittaja oli laittanut asiasta kyselyjä (julkiset kysymykset + asiakkaan vastaukset), mutta asiakas totesi.. että ei voi joustaa, koska heidän vanha järjestelmä jää käytöstä pois vuoden lopussa. Sehän auttaakin paljon. Saa nähdä tarjoaako kukaan sinne mitään.
Millä tapaa se on kilpailutuksen ongelma jos ostaja on jo ryssinyt hommat ennenkuin on päässyt edes ensimmäistä vaihetta suorittamaan?
Jos tiedetään että projekti vie 2-3 vuotta niin on joku saatanan idiootti joka sitten yrittää sitä saada tehtyä kuukaudessa kahdessa.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Millä tapaa se on kilpailutuksen ongelma jos ostaja on jo ryssinyt hommat ennenkuin on päässyt edes ensimmäistä vaihetta suorittamaan?
Lähinnä ongelma on siinä, että pakollista kilpailutusta joutuu tekemään henkilöt, joilla ei välttämättä ole kompetenssia asiaan. En sitten tiedä, että mitä mahdollisuuksia esim. yksittäisellä kunnalla olisi hankkia asiaan apua. Toisaalta, avun hakeminen vaatii, että tekijä ymmärtää ettei ymmärrä riittävästi asiasta.


Törni:
Epäilen, että kyllä tarjoaa. Jos ovat kilpailutukset päättömiä, niin ovat välillä kyllä koukkuun jääneiden yrittäjien tarjouksetkin. Lupaudutaan mahdottomiin projekteihin mahdottomilla aikatauluilla. Tämä tietenkin kannattaa jos osaa hinnoitella viivästysmaksut ja muut mahdolliset sanktiot heti kättelyssä projektin kehykseen.

Toinen näkökulma on tietenkin se, että rahalla saa ja hevosella pääsee. Rahalla saa usein ostettua muualta sellaista joka oman puljun osalta vaikuttaa mahdottomalta toteuttaa.
Minäkin luulen, että joku tarjoaa. Tosin parin vuoden projektin sanktioita ei sisällytetä noin kuukauden projektiin. Eikä toteutettavaa hommaa ole mahdollista ostaa muualtakaan. Mahdollinen projekti siis alkaa tilanteessa, jossa asiakas sekä toimittaja ovat yhtä 'ulkona' asiasta.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tämä sopinee taas tänne:

http://www.iltalehti.fi/kolumnistit/2009083110153418_k1.shtml
Kansalaisten yhteiskuntavastuu

Kun koko maailma muuttuu, asiat eivät voi pysyä ennallaan. Ei edes niin sanottu eurooppalainen hyvinvointivaltio. Kun teollisuuden rakenteita maassamme runnotaan rytisten uuteen kuosiin, mikä antaa poliitikoille harhaisen tunteen siitä, ettei yhteiskunnan rakenteissa ole odotettavissa samanlaista ryskettä?

Vanhasen hallitus näpertelee lillukanvarsien seassa. Kun istuva hallitus aloitti taipaleensa, muotisanana oli työvoimapula. Laadittiin erilaisia suunnitelmia, miten ulkomailta saadaan houkuteltua työväkeä Suomeen. Eipä ole niistä kuultu vähään aikaan. Nyt on muodikkaana huolenaiheena huoltosuhde, valtion velka ja työssä jaksaminen.

Rakenteellisiin vinoutumiin ei ole katse kantanut.

Valtiosihteeri Sailas, joka on tolkun mies, voisi auttaa poliitikkojamme tekemällä laskelman siitä, moniko suomalainen ehtii elämänsä aikana nettoveronmaksajaksi. Jopa kansanedustajan älykkyydellä varustettu yksilö saattaa ymmärtää, että jos enin osa kansalaisista ei elämänsä aikana ehdi maksaa takaisin veroina sitä, minkä elämänsä aikana verorahoilla saa, sellainen kansantalous ei pitkään pysy pystyssä.

Karkea laskelma osoittaa, että kaksilapsinen pariskunta, jolla on 25-vuotiaana suoritettu akateeminen loppututkinto, maksaa ensimmäisen nettovero-euronsa 42-vuotiaina. Jos valmistuminen venyy 30 ikävuoteen, ensimmäinen nettovero-euro tulee maksuun viisikymmentävuotispäiviä vietettäessä.

Yhteiskunta ei tarjoa yhtään ilmaista palvelua. Kaikki yhteiskunnan palvelut maksavat. Jotkut palvelut voivat olla maksuttomia, mutta se ei tarkoita, että ne olisivat ilmaisia. Maksuttomuus jollekin tarkoittaa sitä, että joku toinen veronmaksaja maksaa palvelut sen puolesta joka palveluista nauttii.

Kun Otto von Bismarck loi 1800-luvun lopulla perustaa ajattelulle eurooppalaisesta hyvinvointivaltiosta, hän ei unissaankaan kuvitellut sen johtavan sellaiseen pampers-yhteiskuntaan, jonka me olemme luoneet. Edes Forssan kokous vuonna 1903 ei osannut ohjelmassaan vaatia sitä, että yhteiskunnan on huolehdittava täysi-ikäisistä ihmisistä, joilla olisi kykyä, muttei ole halua työntekoon.

Koska kaikki eivät voi seistä jalaksilla, vaan jonkun on myös vedettävä rekeä, on selvää, että julkisen sektorin palveluja on leikattava ja rahan siirtämistä työtä tekeviltä työtä tekemättömille on rajoitettava. Se on sekä nykyisen että tulevan hallituksen tehtävä.

Puhe verotuksen painopisteen siirtämisestä työnteosta kulutukseen on vastuun pakoilua. Jatkamalla peittoa neulomalla alapäähän se, mitä yläpäästä leikattiin, ei peittoa pidennä.

Oikeudenmukaisessa yhteiskunnassa tulonsiirrot ovat oikeudenmukaisia sekä niiden kannalta, jotka tulonsiirtoja saavat että myös niiden kannalta, jotka ne maksavat.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Kilpailutusasioita hoitavat ihmiset huolehtivat pieteetillä siitä, että kaikki menee mahdollisimman oikein. Missään tapauksessa ei mennä pimeään huoneeseen vetämään ratkaisuja hatusta.

Espoo valitsee arvalla Kuusikodin palvelut
Arvonnan yksityiskohtia Espoon kaupungilta ei suostuta paljastamaan.

Valvanne vakuuttaa, että tilaisuudessa otetaan huomioon asian vaatima arvokkuus.

"On suunniteltu pieteetillä, että kaikki varmasti tapahtuu mahdollisimman oikein. Ei mennä pimeään huoneeseen ja nosteta hatusta jotain."
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Espoo+valitsee+arvalla+Kuusikodin+palvelut/1135248983508
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
http://www.talouselama.fi/kolumni/article322849.ece

Lisää kommenttia siitä miten meno ei voi jatkua.

Rakastakaa rajusti verojanne

Johannes Koroma


Perusteeton taloudellinen toiveikkuus näyttää vallitsevan kaikkialla. Enemmistö suomalaisista on saatu uskomaan, että pääsemme tästä kriisistä kuin koira veräjästä. Negatiivisten näkemysten esittäminen on lähes maanpetturuutta.

Talouden käänteestä puhutaan ikään kuin paluu entiseen olisi muutaman kuukauden päässä. Analyytikot lupaavat pörssikurssien nousun ennakoivan kohentuvaa yritysten kannattavuutta. Ilkikurisimmat ekonomistit leikkivät suurilla kasvuprosenteilla. Suuren työttömyyden vaikutukset mainitaan vain poliittisten puheiden sivulauseissa, vaikka kymmenille tuhansille työttömille entinen ei palaa koskaan.

Veronkorotukset ja hyvinvointipalveluiden leikkaukset on siirretty vaalien jälkeiselle hallitukselle. Valittu hitaan sopeuttamisen malli johtaa parissa vuodessa 100 miljardin euron velkaan. Joka neljäs euro budjetissa on velkaa, jonka kustannukset kasvavat sietämättömästi korkotason aikanaan noustessa.

Kukaan ei näytä kantavan hitustakaan huolta hitaan talouskasvun ja suuren velan seurauksista. Kun kärvistelemme tulevien vuosien veronkorotuksissa, sosiaalidemokraattien hokema ”rakastakaa verojanne” vaatii veronmaksajilta suurta sydäntä.

Verojen korotuspaine on ennen kokematon. Kuntatalouden alijäämä ja nykyisen palvelutason turvaaminen vaatii kahden prosenttiyksikön kertaluontoista korotusta kunnallisveroon. Valtionveroja on pakko korottaa prosenttiyksikön verran ja kolmas yhtä suuri veronkorotus tarvitaan eläkejärjestelmän rahoittamiseen. Sekin riittää vain ensi vaiheeseen.


Kansalaisten kriisitietoisuudesta ei ole jälkeäkään.
Erityisessä kriisissä onkin juuri kuntatalous. Kuntien vaikeudet ulottuvat monien vuosien päähän: verotulot alenevat miljardilla, mutta menot kasvavat puolellatoista.

Valtiovarainministeri Jyrki Kataisen kehotus velalla investoimiseen on ontto, sillä kuntien kokonaisvelka on jo 28 miljardia euroa, kun myös niiden omistamien liikelaitosten velat lasketaan mukaan. Suomessa onkin parin vuoden kuluessa 70–80 kriisikuntaa, joista valtio joutuu huolehtimaan joko pakkoliitoksin tai lisätuen avulla.

Kansalaisten kriisitietoisuudesta ei ole jälkeäkään. Viime laman aikana se auttoi päättäjiä, nyt hyssytellään. Menojen leikkaukseen ei yksikään poliitikko ole valmistautunut. Vaikka finanssikriisi alkaakin taittua, talouden kriisissä ei näy kohentumisen merkkejä. Hyvää on korkeintaan se, että pankkien konkurssiuhka on väistynyt ja vapaa pudotus ei enää jatku.

Kansantuotteen nyt alentuessa pahimmillaan jopa kahdeksan prosenttia, tarvitaan kaksinkertainen kasvu menetyksen korvaamiseen. Kun kasvuksi arvioidaan vain 2–3 prosenttia vuodessa, vasta ensi vuosikymmenen loppupuolella oltaisiin viime vuoden tasolla. Edellinen lama korjattiin rajulla devalvaatiolla, mutta silti kuopan täyttäminen vei elektroniikkateollisuuden nousun vauhdittamanakin kahdeksan vuotta. Nyt aikaa kuluu paljon enemmän eikä devalvaatio ole enää mahdollinen.

Pääministeri Matti Vanhasen kehotus kuntien kulujen kurittamiseen on oikea, mutta ei aivan helppo ohje. Asiaa auttaisi jos kansanedustajat muistaisivat itse säätäneensä ne lait, joita he kunnissa arvostelevat liian tiukoiksi ja kalliiksi toteuttaa. Missään maailmassa kunnilla ei ole niin paljon lakisääteisiä tehtäviä kuin Suomessa. Eduskunta joutuukin totuuden eteen, kun se ottaa kantaa valtion normiohjauksen löysäämiseen ja subjektiivisten oikeuksien purkamiseen.

Viiden prosenttiyksikön nousupaine veroissa pakottaa leikkaamaan menoja ja etuuksia. Kun kansantalous ei tuota tarpeeksi verorahaa hyvinvointipalveluiden rahoittamiseen, joudutaan tekemään valintoja. Säästöt on valittava opetuksen, päiväkotien, kulttuuri-, sosiaali- ja terveyspalvelujen joukosta. Investoinneista tingitään, palveluiden tarveharkintaa ja omavastuuta lisätään kulttuuria ja urheilua myöten.

Leikkauspäätökset on tehtävä seuraavassa hallituksessa. Onkin helppo ennustaa, että tulevat eduskuntavaalit käydään verojen ja palveluiden oikeudenmukaisen jaon merkeissä. Siinä riittää katteettomien lupausten ja pelottavien uhkausten aiheita tulevalle vuodelle.
Miltäs kuulostaisi n. 5%-yksikön verojen korotus - näin alkuun?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Oli kieltämättä pieni yllätys, että jaska postasi hallitusta kritisoivan tekstin.:eek:
Kui ni? Vaikka Kokoomusta äänestänkin, niin ei se mun mielestä vain oikeita ratkaisuja tee - pienin paha vain on. Kuten olen jo kauan sanonut, me ajetaan vauhdilla päin seinää, pienempi paha on tehdä väistöliike nyt, kuin rysähtää siihen seinään ja sitten kiertää se.

Nykynen malli ei kestä vaikka kaikki verot ois 100%, ellei nyt öljyä tms. täältä löydetä, mitä nopeammin tämä tajutaan ja siihen sopeudutaan sitä helpompaa se on, jossain vaiheessa sopeutuminen pitää kuitenkin tehdä - helpompi se on tehdä hallitusti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Koska kaikki eivät voi seistä jalaksilla, vaan jonkun on myös vedettävä rekeä, on selvää, että julkisen sektorin palveluja on leikattava ja rahan siirtämistä työtä tekeviltä työtä tekemättömille on rajoitettava. Se on sekä nykyisen että tulevan hallituksen tehtävä.
Meinasin tuossa juuri joku päivä kirjoittaa, että miten kestävää on rahoittaa veronalennuksia ja hyvinvointiyhteiskuntaa velkarahalla. Pitäiskö meidän ennemminkin parantaa omaa kompetenssiamme ja tulla toimeen vähemmällä. Tämä ei koskisi vain yhteiskunnalta saajan osassa olevia, vaan myös palkansaajia ja nimenomaan peruusteettoman suurituloisia ihmisiä. Suomi on hinnoiteltu ulos. Velkarahalla voimme pitää kuplaa yllä. Liian suuret palkat haittaavat suomen kilpailukykyä, mutta valtarakenteet mahdollistavat niistä kiinni pitämisen ja tuloerojen kasvattamisen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nykynen malli ei kestä vaikka kaikki verot ois 100%, ellei nyt öljyä tms. täältä löydetä, mitä nopeammin tämä tajutaan ja siihen sopeudutaan sitä helpompaa se on, jossain vaiheessa sopeutuminen pitää kuitenkin tehdä - helpompi se on tehdä hallitusti.
Niin, nyt kuitenkin tehdään niin, että otetaan valtiolle velkaa ja pannaan niitä palveluja vieläkin 'parempiin' hoteisiin infraan satsaamalla.

Tyhjänäkö ne pitäisi sitten tuon satsaamisen jälkeen pitää?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tämä se vasta kestävää ja kannatettavaa päätöksentekoa onkin :jaska:
Omaishoidon tukia nakerretaan taantuman takia
YLE
julkaistu tänään klo 06:35, päivitetty tänään klo 07:54

Omaishoidon tuen rajoja on tiukennettu eri puolilla maata. Kukkaronnyörejä on vedetty kehnon taloustilanteen takia aiempaa kireämmälle erityisesti Etelä-Suomen vauraissa kaupungeissa. Osa omaishoitajista on jäänyt kokonaan vaille tukia, osalta hoitopalkkioita on pienennetty.

Omaishoitajien ja Läheisten liittoon on tullut viime kevään, kesän ja alkusyksyn aikana viestejä, että kunnat haluavat kirjoittaa omaishoitajien sopimukset uusiksi.

- Eri puolilta maata on tullut huolestuneita soittoja, että omaishoitajien palkkioita pienennetään ja sopimuksia irtisanotaan. Toistaiseksi voimassa olevat sopimukset on laitettu katkolle ja sitten palkkioita pienennetty. Ehkä ajatellaan, että kun ihmiset ovat tottuneet hoitamaan omaisiaan, he hoitavat joka tapauksessa, järjestöpäällikkö Merja Purhonen Omaishoitajien ja Läheisten liitosta kertoo.

Kunnat voivat leikata omaishoidon tuesta kohtalaisen helposti, sillä se on harkinnanvarainen tuki.

- Omaishoitajien oikeusturva on heikko määräaikaisten sopimusten vuoksi. Sopimukset vesittyvät nyt, kun ne voidaan irtisanoa ilman erityistä syytä, Purhonen pahoittelee.

Vähennyksiä erityisesti Etelä-Suomessa

Omaishoidon tukea on haluttu vähentää tai poistaa varsinkin eteläisen Suomen vauraissa kaupungeissa, kuten Porvoossa, Espoossa, Vantaalla ja Tuusulassa. Omaishoitajien liiton Etelä-Suomen aluevastaava Matti Mäkelä ei pidä kuntien suunnitelmista.

- On kuntien keksimä säästötapa maksattaa lamaa omaishoitajilla.

Kaikkiaan 34 000 suomalaista saa omaishoidon tukea. Omaishoitajat hoitavat läheisiään 24 tuntia vuorokaudessa, keskimäärin vajaan 500 euron palkkiolla kuukaudessa. Minimipalkkio on vähän yli 300 euroa kuussa.
Osa hoitajistakin huonossa kunnossa

Useimmat hoidettavat ovat laitoshoitokunnossa. Lähes puolet hoitajista on eläkeikäisiä, kasvava ryhmä ovat yli 75-vuotiaat omaishoitajat, joilla itselläänkin saattaa olla vaikeita sairauksia. Kaikkiaan 60 000:ta läheistä hoidetaan kotihoidossa.

- Omaishoidon tuesta leikkaaminen on viimeinen keino. Laitoskapasiteetin kasvattaminen vasta kalliiksi tulee. Kuntatalous ei sitä kestä. Viisaat kunnat pitävät omaishoitajistaan huolta, Mäkelä sanoo.

Merja Purhonen arvioi, ettei kotona hoidettujen läheisten suurelle joukolle löytyisi riittävästi laitospaikkoja, jos omaishoitajat irtisanoisivat sopimuksensa.
On se hienoa kun eriarvoisuus lisääntyy, niin hyväosaiset voivat tuntea olevansa entistä tärkeämpiä ja parempia ihmisiä.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Nyt leikataan sieltä mistä pystytään, jotta aidoilta ratkaisuilta vältyttäisiin. Jos niihin ei kohta jouduta, niin tämmöisiä uutisia tulee "hyvinäkin" aikoina lisää - ja reilusti.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nyt leikataan sieltä mistä pystytään, jotta aidoilta ratkaisuilta vältyttäisiin. Jos niihin ei kohta jouduta, niin tämmöisiä uutisia tulee "hyvinäkin" aikoina lisää - ja reilusti.
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Oopperan rahoihin ei kosketa. Jokainen voi miettiä, kumpi on oikeasti tärkeämpää.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tämä se vasta kestävää ja kannatettavaa päätöksentekoa onkin :jaska:
Tärkeämpää on että optiomiljonääreillä on lomapaikka hawaijilla, voi lennellä mantereelta toiselle, rakentaa linnoja, juhlia julkisilla varoilla, kiilailla ökymaasturilla,,,
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Oopperan rahoihin ei kosketa. Jokainen voi miettiä, kumpi on oikeasti tärkeämpää.
No juu ei, mitenköhän paljon mikään noista kunnista käyttää Ooperaan :rolleyes:

... edelleenkin koko menorakennetta pitää katsoa, ei vain yksittäisiä asioita, tai koittaa veroittaa lisää.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
No juu ei, mitenköhän paljon mikään noista kunnista käyttää Ooperaan :rolleyes:

... edelleenkin koko menorakennetta pitää katsoa, ei vain yksittäisiä asioita, tai koittaa veroittaa lisää.
No joo, heitin helpon esimerkin. Vähän sylettää, kun eliitin, jolla olisi varaa maksaa harrastuksistaan, touhuja kompensoidaan verorahoilla niin, että yhtä oopperakäyntiä kohtaan tuki on satoja euroja.

Juttelin muuten tänään Stubbin kanssa. Ja asiaa.:ahem:
 
Ylös