Fasaldi
Well-known member
Tuosta suomalaisen yhteiskunnan toimivuudesta on hyvin paljon erilaisia mielipiteitä. Valitettavasti et perustele omaa mielipidettäsi mitenkään.Mitä ne rikkaat piipittää ja valittaa?
Lähtis sitten helketin äkkiä huisin nevadaan, kun täällä on niin huonosti asiat ja joutuu toimivasta yhteiskunnasta hieman maksamaankin.
Tässä eräs yhteiskunnan tehokkuutta käsittelevä mielipidekirjoitus, josta löytyy perusteluitakin.
http://juhakettunen.blogspot.com/search?q=byrokratia10.7.2008
Vastinetta verorahoille?
Keksin sentään yhden konkreettisen kohteen, jossa saan edes pientä vastinetta maksamilleni veroille. Syömäni diabeteslääkkeet ovat tautisen kalliita, mutta Kelan korvausten ansiosta kustannus jää inhimilliselle tasolle. Mutta kun. Minulle kokeiltiin kesällä uutta lääketyyppiä, joka vaikuttikin verensokereihini suotuisasti. Siksi onkin katkeraa, että tämä kyseinen lääke ei (vielä?) kuulu Kelan erityiskorvattavien lääkkeiden piiriin. Lääkekustannukseni nousevat luokkaa 300-400 € vuodessa, mikä on pienituloiselle huomattava summa.
Yritin selvittää sekä lääkäriltäni että apteekkariltani, miten nämä erityiskorvattavuusasiat oikein menevät. Molemmilla oli asiasta vain hämärä käsitys. Joku kasvoton virkamies jossain päättää mielivaltaisesti, että jokin lääke korvataan, mutta jokin toinen ei. Voitte arvata kaksi kertaa, edistyvätkö asiat kesälomien aikaan. Jokin paperi makaa jossain virkamiehen pöydällä tai jonkin lautakunnan kansiossa vuosikausia, kunnes se ehkä jossain vaiheessa käsitellään. Sillä aikaa kansalaisen raha palaa.
Kysyin suoraan, voiko tavallinen kansalainen jotenkin vaikuttaa siihen, mikä lääke erityiskorvausten piiriin kuuluu. Vastaus oli: ei tod. Kukaan ei edes tiedä, millä tasolla päätös tehdään, jos tehdään. Byrokratia on niin raskas, etteivät edes alan ammattilaiset tiedä, ketkä heidän asiakkaidensa asioista päättävät. Minulla olisi suuri intressi vaikuttaa asiaan, koska kyseinen lääke alentaa verensokeriani merkittävästi ja maksaa mansikoita, mutta minun vaikutusmahdollisuuteni asiassa ovat tasan nolla. Virkamiehet päättävät minun asioistani omalla löysällä aikataulullaan, minua koskaan konsultoimatta tai kuulematta. Ja sitten vielä ihmetellään sitä, kun joku kehtaa kyseenalaistaa järjestelmää ja vastustaa korkeita veroja.
Tämä on varmaan sitä demokratiaa. Kiitti vitusti, demarihyyssärit.
Miksihän muuten punaviini ei kuulu Kelan korvausten piiriin, vaikka se on todettu jopa monin verroin tehokkaammaksi kuin osa ns. oikeista diabeteslääkkeistä?
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Punaviinin+eräät+ainesosat+tehokkaampia+kuin+tietyt+diabeteslääkkeet/1135261830598Punaviinin eräät ainesosat tehokkaampia kuin tietyt diabeteslääkkeet
22.11.2010 15:05 |
Punaviinin polyfenolit ja flavonoidit sitoutuvat samoihin molekyyleihin kuin tietyt diabeteslääkkeet, mutta ovat niitä monin verroin tehokkaampia. Itävaltalaistutkijoiden löytö herättänee lisää keskustelua punaviinin terveysvaikutuksista.
Wienin bio- ja ympäristötieteiden laitoksen tutkijat selvittivät tutkimuksessaan 70 eri puna- ja valkoviinin vaikutusta PPAR-gamma -reseptoriin. PPAR-gamma on esimerkiksi diabeteslääke rosiglitatsonin vaikutuskohde ja sen aktivoituminen lisää solujen glukoosin sisäänottoa ja helpottaa näin insuliiniresistenssiä.
Tutkijat havaitsivat, että valkoviinillä ei ollut mainittavaa vaikutusta PPAR-gammaan, mutta punaviinin ainesosat sitoutuivat siihen erittäin voimakkaasti. Puoli lasia punaviiniä aktivoi PPAR-gamman neljä kertaa voimakkaammin kuin vuorokausiannos rosiglitatsonia.
Tutkijoiden mukaan punaviinin kohtuullisen käytön on havaittu vähentävän riskiä sairastua kakkostyypin diabetekseen.
No, tämä yrittäjä sai tarpeekseen Suomen verotuksesta ja muutti Australiaan.Ei me teitä kaivata, eikä teidän verojanne niin paljoa. Menkää syömään sitä savusumua sinne cityihinne!
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=7722
Viimeksi muokattu: