Hyvinvointi/pahoinvointivaltion tulevaisuus

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Ei tuo ole mikään poikkeuksellinen tilanne, mutta aina jaksetaan ruikuttaa kun sijoitus on osoittautunut tuottavaksi. Joskus yhtiö on jopa neuvotellut rahoittajapankin kanssa lainamahdollisuuden työntekijöille, jotta ns. persaukisetkin voisivat merkitä optiolainoja, muttei sekään ole kiinnostusta lisännyt.
Rautaruukkilaisilta täysin odotettua toimintaa. Tunnen aika monta ruukkilaista, masuunilta johtoportaaseen. Niin eripuraista väkeä saa hakea kaukaa.

Nokia oli aivan toinen tapaus jo optioiden hinnoittelun ja suuntaamisen vuoksi. Mutta ei se ainoa asia mikä Nokiassa meni vikaan. Markkinajohtajan ja suuryrityksen yleisiä oireita siellä on kärsitty. Liian pitkään ja vaietusti vain.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Verkkouutiset - EU-media: Suomessa liikaa virkamiehiä
"EU-instituutioiden noin 50 000 työntekijää maksaa vain 0,075 prosenttia jäsenmaiden bruttokansantulosta ja 5 miljoonan kansalaisen Suomessa on 110 000 virkamiestä keskushallinnon ja 400 000 paikallishallinnon palveluksessa", kuvataan EU-työntekijöiden etujärjestö FFPE:n kantaa brysseliläisessä EUobserver.com-mediassa.

Suomessa on siis virkamiehiä yli 10-kertainen määrä EU:iin verrattuna. Ja Suomi tuottaa lakeja vain 5 miljoonalle ihmiselle kun EU taas 500 miljoonalle ihmiselle.
Hyvä Suomi:thumbup: Kuinkahan paljon tuossa virkamiehiksi laskettu suorittavia henkilöitä?
 

Fasaldi

Well-known member
Liittynyt
2.8.2006
Viestit
670
Rakennusliiton vasemmistoliittolainen puheenjohtaja kritisoi yhteen liitettyjen kuntien työntekijöille annettua viiden vuoden irtisanomissuojaa ja 20 miljoonalle ihmiselle rakennettua suomalaista hallintoa.

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi (vas.)
Pyhä lehmä: julkinen sektori
Harjuniemi näkee työssään yksityisen sektorin raadollisenkin puolen. Kun suhdanteet heikkenevät, väkeä lomautetaan ja pahimmassa tapauksessa jopa irtisanotaan.
Esimerkiksi nuorille rakentajille pari vuotta sitten alkanut talouden raju alamäki oli järkytys. Ala oli vetänyt toistakymmentä vuotta pelkästään kasvuvaihteella, kunnes finanssikriisi hiljensi työmaat. Liittoon tuli kosolti puheluita, joissa tiedusteltiin töiden perään.
Tätä taustaa vasten Harjuniemi ihmettelee, miten on mahdollista, että joillakin aloilla tuottavuutta suorastaan jahdataan, mutta toisaalla annetaan peräti viiden vuoden irtisanomissuoja.
– Ihmettelenpä vain, että miten vähän veronmaksajat ovat kommentoineet sitä, että kuntaliitoksien yhteydessä annetaan viiden vuoden työpaikkatakuu. On se aivan käsittämätöntä, ei yksityisellä alalla voisi koskaan kuvitella tällaista.

Tuulensuojatehtailua
Hänen mukaansa ”tuulessa ja tuiskussa” rahansa tienaavilla aloilla on oikeus esittää seuraava kysymys:
– Voidaanko johonkin rakentaa tuulensuojia, kun maksajina ovat ne, joiden työsuhteet ovat yhden tilauksen varassa?

Tätäkin asiaa on kuulemma käyty läpi SAK:n sisällä. Vastassa Harjuniemellä on ainakin SAK:n suurin liitto, julkisen sektorin työntekijöiden etuja ajava JHL. Hallinto on paisunut Harjuniemen mukaan aivan liian isoksi. Kuntien määrä pitäisi ”ensimmäisessä vaiheessa” vähentää sataan ja muutenkin hallinto olisi perattava läpi.

– Korhosen Martti (ex-vasemmistoliiton puheenjohtaja ja kuntaministeri) sanoi aikoinaan, että hallintomme on hieno, mutta se on rakennettu 20 miljoonalle ihmiselle. Ei tämä ole ratkaisevasti muuttunut.
Artikkeli kokonaisuudessaan:
http://www.nykypaiva.fi/kirjoitus/remonttimies
 
Viimeksi muokattu:

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Muutosten yksi este on politiikot, varskin sellaiset jäärät, jotka eivät ole oikein koskaan tehneet mitään muuta työtä. Nämä tyypit ne lopulta päättävät, että mihin suuntaan mennään. Ja kun heillä ei ole muuta vaihtoehtoa, kun pysyä vallankahvassa, niin mitään ei muuteta.. sillä sen jälkeen uudelleenvalinta ei olisi kovinkaan varmaa. Jos jotain sääntöjä pitäisi lisätä, niin ehkä ministerin ja kansanedustajan kaudet pitäisi rajata kahteen. Silloin voisi löytyä rohkeutta tehdä kansakunnan edun mukaisia päätöksiä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Rautaruukkilaisilta täysin odotettua toimintaa. Tunnen aika monta ruukkilaista, masuunilta johtoportaaseen. Niin eripuraista väkeä saa hakea kaukaa.
Tieto-konsernissa aikoinaan hyvin pieni osa osallistui optiolainajärjestelyyn, oli pirun hyvin tuottava, rahoituskin oli järjestetty sitä tarvitseville. Muutama tuttu osallistui ja sai helvetin hyvät tuotot (maksoivat asuntolainat pois ja jäi ylikin), muutama taas tuumasi mitä tuhia tuollaiseen osallistumaan, kapitalistin kepposia.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Hoitohenkilöstön mukaan monissa kuntien ulkoistamissa terveyskeskuksissa ja sairaaloiden vuodeosastoilla tulosta tavoitellaan potilasturvallisuuden kustannuksella.

Vuodeosastoille otetaan potilaita ylipaikoille, vaikka henkilöstö on mitoitettu alle minimivaatimusten. Myös lääkehoidossa säästetään, käytössä on vanhoja lääkkeitä tai potilaan tarvitsemat lääkkeet on jätetty kokonaan tilaamatta.

Tampereen Hatanpään puistosairaalan irtisanottu hoitaja Tarja Helenius ja Medonen sairaanhoitaja Outi Virtanen ovat huolissaan potilasturvallisuudesta.

- Jakovirheitä tapahtuu, potilaalla on väärät lääkkeet, liian vähän lääkkeitä tai liian paljon lääkkeitä, koska esimerkiksi kaksoistarkastus, joka pitäisi suorittaa niin se ei välttämättä onnistu, Helenius kuvaa.

- Meiltä ei aina edes löydy niitä lääkkeitä mitä potilailla on, ei yksinkertaisesti tilata tarpeeksi lääkkeitä, Virtanen kertoo.

MedOnen toimitusjohtaja kiistää hoitajien kuvaukset. Hän pitää MedOnen laatua poikkeuksellisen hyvänä.

Hoitajien mukaan laiminlyönteihin puuttuminen tietää potkuja.

Tehystä vahvistetaan että yksityisiä hoivapalveluita tuottavissa yrityksissä koeajalla tapahtuneita työsuhteen purkuja on ollut viime aikoina poikkeuksellisen paljon. Yksinomaan Pirkanmaalla puhutaan kymmenistä vuositasolla
Tuskinpa tässäkään asiassa on savua ilman tulta. Kunnanisät eivät halua asiaan puuttua, kun olivat itse toteutuksen arkkitehteinä.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tuskinpa tässäkään asiassa on savua ilman tulta. Kunnanisät eivät halua asiaan puuttua, kun olivat itse toteutuksen arkkitehteinä.
Meinaat että yksityisella puolella ei ole yhtään vastuuta? Millä resursseilla kunta noita pystyy valvomaan? Erikoista, että erityisesti Archie, joka kuuluttaa yksilönvapauden perään sysää nyt yksityisen puolen yksittäisten toimijoiden vastuuta julkiselle puolelle. Kyllä se menee niin, että vapauden mukana tulee myös vastuu. Ja kelle se sitten kuuluu jos ei työn saaneelle yritykselle? Siihen pitäisi voida luottaa. Mutta kun ei voi. Yritysmaailma tossa huoraa työetiikan kanssa. Vain voitto on tärkeää. Tossa tilanteessa on julkinen tilaaja vailla keinoja.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Meinaat että yksityisella puolella ei ole yhtään vastuuta? Millä resursseilla kunta noita pystyy valvomaan? Erikoista, että erityisesti Archie, joka kuuluttaa yksilönvapauden perään sysää nyt yksityisen puolen yksittäisten toimijoiden vastuuta julkiselle puolelle. Kyllä se menee niin, että vapauden mukana tulee myös vastuu. Ja kelle se sitten kuuluu jos ei työn saaneelle yritykselle? Siihen pitäisi voida luottaa. Mutta kun ei voi. Yritysmaailma tossa huoraa työetiikan kanssa. Vain voitto on tärkeää. Tossa tilanteessa on julkinen tilaaja vailla keinoja.
Olet täysin oikeassa siinä, että yritysmaailma huoraa työetiikan kanssa. Myös siinä, että vastuu kuulu tekijälle. Tosiasia kuitenkin on, että homma ei toimi, eikä tule nykyisellä systeemillä ikinä toimimaan. Vastuu systeemin järjestämisestä ja muuttamisesta on julkisella puolella.

Nämä terveydenhuoltopalveluthan kilpailutetaan julkisesti. Kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous voittaa. Jokainen meistä tietää, että miten käy kun halvalla yrittää hyvää saada. Se on kuitenkin hankintalain ja hankintojen henki. Taloudelliset asiat on helpommin mitattavissa ja laitettavissa paperille kuin vaikkapa hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.

Niin pitkään kuin insentiivit palveluntarjoajalle ovat puhtaasti taloudelliset, niin ei ole odotettavissa muuta kuin tätä mitä lehdistä luetaan - huonoa laatua ja kalliilla. Systeemi ajaa siihen. Kilpailutuksia ei voi voittaa kalliimmalla hinnalla ja paremmalla laadulla.. vaikka se tuottaisi lopulta kaikkien kannalta parhaimman ratkaisun (tarjoajan, ostajan ja potilaan).

Julkisen sektorin olisi aika herätä miettimään, että millaisin insentiivein asiaa voisi muuttaa. Poliitikkojen olisi syytä miettiä vakavasti, että ketä hankintalaki palvelee? Tavoitteena oli aikanaan lisätä kilpailua ja vähentää suosimista. Lopputulos on ollut, että julkisen sektorin keikoista voi enää kilpailla pääsääntöisesti isot yritykset, joita on alallaan vain muutama. Näille isoille yrityksille yksittäisten 'keikkojen' onnistuminen on samantekevää. Mikäli kilpailutuksessa olisi pk-yrityksillä mahdollisuuksia, niin uskoisin niiden olevan parempia palveluntarjojia, sillä ne toimivat 'henkensä' edestä ja onnistuminen on niille ensiarvoisen tärkeää. Samoin maine.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Yksityistäminen on pahasta ja ilmeisesti ruotsalainen terveydenhoito ja koululaitos on verrattavissa jenkkien vastaavaan. Näinhän Suomessa on käymässä - eikös juu...

Yksityinen tuotanto on Ruotsin hyvinvoinnin ytimessä.

Suomessa puhutaan syvällä rintaäänellä pohjoismaisesta hyvinvointiyhteiskunnasta ja sen mallista.

Keskustelussa on jäänyt ottamatta huomioon se, että jokainen Pohjoismaa toteuttaa omaa hyvinvointiyhteiskuntaa täysin eri malleilla.

Esimerkiksi Ruotsissa terveys- ja opetuspalveluiden tuottamisessa yksityisellä sektorilla on huomattavasti suurempi rooli. Tukholmassa terveyskeskuksista on ulkoistettu puolet. Helsingissä luku on nolla.

Ruotsalaiset ovat tehneet terveydenhuoltomallistaan vientituotteen. Samoin on käynyt opetuksessa.

Ruotsissa toteutetun koulu-uudistuksen myötä lähes kuka tahansa saa perustaa koulun. Niin sanotut vapaakoulut eivät peri lukukausimaksuja, vaan maassa on käytössä koulutusseteli. Vanhemmat saavat valita lapsensa koulupaikan, eivätkä koulut saa valita oppilaitaan.

Suomessa äimistellään sitä, miksi kuntien ylipäätään pitäisi ulkoistaa esimerkiksi terveyskeskusten hoitoa yksityisille yrityksille: nehän haluavat tehdä voittoa.

Tällöin unohdetaan se, että kuntien budjettitaloudessa jokaisen yksikön velvollisuutena on huutaa lisää resursseja. Samalla niillä jää näkemättä, mitä resursseja on jo olemassa ja miten ne saataisiin käyttöön toimintaa järjestämällä. Yksityisellä tuottajalla näin ei välttämättä ole.

Lisäksi yksityinen toimija voi parantaa toimintaansa ilman suurempia mietintöjä ja selvityksiä, jotka pitäisi viedä poliittiseen päätöksentekoon.

Ruotsissa kilpailua on edistänyt käytäntö, joka velvoittaa kuntia vertaamaan tuotannon laatua ja kustannuksia yksityisiin toimijoihin. Jos veronmaksajan kannalta parempi hinta-laatusuhde syntyy yksityisen tuottajan voimin, kaupungilla on velvollisuus kilpailuttaa palvelut.

Tämä on tehostanut myös kaupungin omaa tuotantoa, koska tehokkuuseroja on pitänyt kuroa kiinni.

Vaarana on se, että suomalainen terveysbisnes jää kehittymättä. Kun julkisen puolen markkinat aukeavat, ruotsalaisyritykset valtaavat ne valmiiksi hiotuilla toimintamalleilla ja suomalaisille jää vain luu käteen.
kumma kun yksiyistäminen toimii muualla - mutta Suomessa ei millään :rolleyes:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
kumma kun yksiyistäminen toimii muualla - mutta Suomessa ei millään :rolleyes:
Joissakin asioissa on toiminut, joissakin ei. Osassa maissa yksityistäminen on toiminut paremmin kuin toisissa. Ei yksityistäminen ole mikään itsetarkoitus, muttei sitä myöskään tule kammota.

Ylipäätään jos lähdetään teettämään mitä tahansa palveluita, ensiksi on riittävän tarkasti määriteltävä mitä halutaan. Kaikki tarjoukset, jotka eivät täytä laadullisia vaatimuksia tulee jättää kokonaan vertailun ulkopuolelle, samoin jos jostakin toimittajasta on huonoja kokemuksia se tulee voida jättää tarjouskilpailun ulkopuolelle. Lisäksi voi käyttää sopimussakkoja laadullisistakin seikoista.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Joissakin asioissa on toiminut, joissakin ei. Osassa maissa yksityistäminen on toiminut paremmin kuin toisissa. Ei yksityistäminen ole mikään itsetarkoitus, muttei sitä myöskään tule kammota.
Näin juuri, siitä minusta tuossa KL:n artikkelissakin kirjoitettiin.

Ruotsissa kilpailua on edistänyt käytäntö, joka velvoittaa kuntia vertaamaan tuotannon laatua ja kustannuksia yksityisiin toimijoihin.

Lisäksi voi käyttää sopimussakkoja laadullisistakin seikoista.
Tätä ihmettelen, miksi näin ei toimita (vaikka nyt viikonloppuna nousseesta Tampereen ulkoistuksesta). Tietyt raja-arvot soppariin ja jos ei toteudu, niin sopimussakkoa perään.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
*katsastuksen ulkoistaminen-kortti pöytään*
Se oli niin päin vittua toteutettu kuin olla voi. Myydään aikaisempi monopoli yhdelle yksittäiselle toimijalle kokonaisena. Yksityistäminen olisi voinut toimia hyvinkin jos ko. laitos olisi myyty 4-6 palasena siten, ettei synny edes alueellisia monopoleja.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Kaikki tarjoukset, jotka eivät täytä laadullisia vaatimuksia tulee jättää kokonaan vertailun ulkopuolelle,
Näinhän pyritään toimimaan. Ongelma on, että tarjouspyyntö ja tarjoukset ovat vain mustetta paperilla. Kun käytäntö alkaa, niin laatuasiat ovat ihan toinen kuvio.

samoin jos jostakin toimittajasta on huonoja kokemuksia se tulee voida jättää tarjouskilpailun ulkopuolelle.
Käsittääkseni hankintalaki ei salli tätä.

Lisäksi voi käyttää sopimussakkoja laadullisistakin seikoista.
Haaste on laadun määrittely ja mittaaminen. Varsinkin terveydenhuollossa, jossa laatu välillä hyvin subjektiivinen asia ja riippuu kenen näkökulmasta sitä tarkastellaan (toimittajan, työntekijän, asiakkaan vai tilaajan). Asia on tällä hetkellä noin kehitysmaa-asteella, mutta toivottavasti kehittyy.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Ruotsissa julkisten palvelujen yksityistäminen on tehty veronmaksajien etua ajatellen, meillä yksityisten yritysten etua ajatellen. Siinä ero. Meillä asioista päättävät kokoomuksen kauppakamarinulikat kavereiden eduksi, vaalirahalla maksetut kepulaiset laulavat leivänantajan lauluja ja jos demareilla olisi valtaa niin päätöksiä tuskin tehtäisiin suuntaan taikka toiseen. Samaa paskaa. Lopputulos on puhdasta tulonsiirtoa veronmaksajilta kansainvälisille hyvinvointialan yrityksille ja sitä kautta pääomasijoittajille. Jotta tappio olisi mahdollisimman suuri niin samalla on huononnettu palvelujen laatua epäinhimillisin määrin. Kautta linjan, julkisellakin puolella kiristyneen kilpailun myötä. Helvetin hieno homma.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Tietyt raja-arvot soppariin ja jos ei toteudu, niin sopimussakkoa perään.
Tällainen ajattelu johtaa usein vain isompiin ongelmiin. Raja-arvojen määrittely on itsessään vaikeaa ja subjektiivista, eikä raja-arvoja saada koskaan kattavasti määriteltyä. Tarpeet ja maailma muuttuu jatkuvasti ympärillä.

Jos määritellään tiukat raja-arvot ja niiden rikkomisesta sanktiot, niin se johtaa siihen, että palveluntarjoajan suurin insentiivi raja-arvojen sisässä pysyminen. Se taas ei välttämättä ole ostajan tai asiakkaan (potilaan) kannalta lainkaan järkevää toimintaa. Palveluntarjoajan instentiivinä tulisi olla hyvän, laadukkaan ja kustannustehokkaan hoidon tuottaminen. Siihen on aika vaikea päästä sanktioilla, raja-arvoilla tai äärimmäisen tarkaksi viilatuilla sopimuksilla.. jotka eivät kuitenkaan vastaa reaalimaailmaa.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ruotsissa julkisten palvelujen yksityistäminen on tehty veronmaksajien etua ajatellen, meillä yksityisten yritysten etua ajatellen. Siinä ero. Meillä asioista päättävät kokoomuksen kauppakamarinulikat kavereiden eduksi, vaalirahalla maksetut kepulaiset laulavat leivänantajan lauluja ja jos demareilla olisi valtaa niin päätöksiä tuskin tehtäisiin suuntaan taikka toiseen. Samaa paskaa. Lopputulos on puhdasta tulonsiirtoa veronmaksajilta kansainvälisille hyvinvointialan yrityksille ja sitä kautta pääomasijoittajille. Jotta tappio olisi mahdollisimman suuri niin samalla on huononnettu palvelujen laatua epäinhimillisin määrin. Kautta linjan, julkisellakin puolella kiristyneen kilpailun myötä. Helvetin hieno homma.
Eli sinusta ulkoistusta voidaan harjoittaa, toteutustapaa pitää vain muuttaa - ymmärsinkö oikein ?

Jos niin pen**** - ollaan taas samaa mieltä :nope:

siitähän tässä toikissa on kyse, meidän pitää toimintatapoja muuttaa jotta tulevaisuudessa voidaan olla "hyvinvointiyhteiskunta", tarkoitus onkin keskustella mitä pitäisi muuttaa ja miten.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Eli sinusta ulkoistusta voidaan harjoittaa, toteutustapaa pitää vain muuttaa - ymmärsinkö oikein ?
Vastasin tuohon lainaamaasi blogiisi, joka on siis blogi, mielipidekirjoitus eikä tutkimustulos. Mutta Ruotsissa ollaan tehty asioita oikein ulkoistuksessakin. Tässä linkki Kuntalehden juttuun ja alla pari olennaista lainausta.

Ikävä kyllä on pakko myöntää, että ruotsalainen järjestelmä vaikuttaa (taas kerran) liian fiksulta meille. Seuraava hallitus, kokoomuksen johtama, tullee miltei varmuudella ajamaan yksityistämistä suuntaan, jossa se suosii nimenomaa suuria monikansallisia terveysalanyrityksiä ja suurta pääomaa.

Asiakas valitsee hoitopaikan itse.
Vuodenvaihteessa tuli voimaan vårdval eli asiakkaan valta päättää siitä, missä hoitopaikassa hänet hoidetaan perusterveydenhoidossa. Hoitoa antavien yritysten pitää olla hyväksyttyjä.
Järjestelmään tulevat mukaan omalääkäri- ja kotisairaanhoito, lasten- ja äitiysneuvolat ja jalkasairauksien hoito ja logopedia. Järjestelmää suunnataan tänä vuonna myös osaan erikoisterveydenhuoltoa.
Ostojärjestelmä estää kuorimasta kermaa

Yksityisen terveydenhoidon pelätään yleensä keräävän parhaat, varakkaimmat ja terveimmät potilaat, jolloin köyhimmät jäävät julkisen terveydenhoidon kontolle.
Tukholmassa tämä on estetty ns. pitkillä listoilla: asiakas päättää, missä hän haluaa saada hoitonsa. Hoidon antaja ei voi vaikuttaa perusterveydenhuollossa siihen, ketkä listalle tulevat. Hoito maksetaan verovaroista, oli hoidettava rikas tai mellansvensson. Näin potilas saa kuoria kermaa. Hoidon antaja saa tästä korvauksen, oli se sitten julkinen tai yksityinen.
Hoitopaikkojen täytyy olla hyväksyttyjä. Yritykset kilpailutetaan yhtenäisten ehtojen mukaan. Ehtojen toteutumista valvotaan säännöllisesti.
– Ehdot ovat kaikille yhtäläiset. Ne pysyvät samoina alusta alkaen. Sopimuksessa määritellään yhtäläiset työtehtävät, Wallin kertoo.
Asiakkaan valinta antaa tilaajalle entistä paremman mahdollisuuden valvoa järjestelmän toimintaa. Jos tehtävät kasautuvat yksille laitoksille, järjestelmän on pakko reagoida.
– Kilpailu tapahtuu asiakkaan valinnan kautta hyväksyttyjen hoitopaikkojen puitteissa. Seuraamme tilannetta ja opettelemme samalla uutta järjestelmää, kuten muutkin osapuolet tässä tilanteessa, Fridell toteaa.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Jukka Relanderilta toisenlainen näkökulma ulkoistamiseen Uudessa Suomessa.

Jahas... tulipa lainattua ja linkitettyä jo ihan liian monta juttua. Jatkossa omin mieluusti omin sanoin niin allekirjoittanutkin kuin muut. Tulee siten mukaan ajatustyö eikä pelkkä omia mielipiteitä myötäilevien mielipiteiden hakeminen. Niitäkin kun on joka lähtöön.

Ulkoistaminen nousi Zumban kaltaiseksi villitykseksi


Jossain vaiheessa 1990-luvulla erilaisissa firmoissa ruvettiin ajattelemaan, että hetkinen, meidän ydinbisnes on keittää sellua eikä soppaa. Eikö työmaaruokalan voisi hoitaa joku, joka osaa homman paremmin?

Toimintojen ulkoistamisella oli tässä mielessä vissi logiikka. Ulkoistaminen nousikin Zumban kaltaiseksi villitykseksi, johon ryhtyivät isot ja pienet.

Ulkoistamisella oli muitakin hyviä puolia kuin tuo julkilausuttu omaan osaamiseen keskittyminen. Mitä järkeä maksaa sosiaalikuluja, eläkkeitä, äitiyspäivärahoja ja lomakorvauksia, kun yhtä hyvin voi tilata pöperöt Maijan Sopalta & Muusilta ja tehdä portsareista eteispalveluyrittäjiä, jotka tulevat töihin kun kutsutaan ja vain silloin?

Ulkoistamalla saattoi lisäksi välttää sellaisen ikävän tilanteen, että työntekijät vaatisivat yhdessä jotain, kuten esimerkiksi työlainsäädännön mukaisia työehtoja. Ulkoistetut työntekijät ovat näet toistensa kilpailijoita, jotka tyrkyttävät valmiuksiaan työskennellä myös iltaisin ja viikonloppuisin. Kuu on pienyrittäjän aurinko.

Samalla tilaajaksi muuttunut entinen työnantaja voi valita halvimman tarjouksen ja maksaa sitten laskun kun jaksaa. On näet noita muitakin tyrkyttäjiä jonossa.

Työntekijän näkökulmasta ulkoistaminen merkitsee yrittäjän riskin ulkoistamista työnantajalta sen tekijälle. Henkilöstö on usemmissa firmoissa suurin kiinteä kulu. Henkilöstön osittainen ulkoistaminen mahdollistaa sen, että firma pystyy tekemään tyydyttävää tulosta myös huonoina aikoina. Omistajat saavat voittonsa silloinkin, kun ulkoistettujen työntekijöiden lapsilla on nälkä.

Ulkoistaminen osoittautui niin edulliseksi, että kustannuskriisin kourissa kamppaillut ja edelleen kamppaileva julkinen sektorikin tarttui siihen. Kaupunkien toimintoja yhtiöitettiin, osastot muuttuivat firmoiksi - tai sisäisen laskutuksen perverssillä logiikalla ne joutuivat tarjouskilpailuihin ulkopuolisten firmojen kanssa, jotka usein voittivat sekä urakan että rahat.

Koomisin esimerkki on taannoinen Yleisradio, jolla ei ollut sisäisen laskutuksen ylihintojen takia varaa käyttää omia studioitaan.

Ikäänkuin sillä jotain säästäisi, että pidetään henkilökunta töissä ilman työtä ja tilat tyhjinä, samalla kun ulkopuolinen toimija kuittaa rahat.

Oma surullinen esimerkkinsä on uudistuva ja vakaasti kehittyvä Helsingin kaupungin liikelaitos Palmia, jonne on lapioitu erilaisia koulujen, päviäkotien ja muiden kaupungin laitosten tukipalveluita.

Paperilla Palmian toiminta saattaa näyttää ihan hyvältä. Liikelaitos tuottaa palvelut keskitetymmin ja tehokkaammin kuin lukuisat pienet yksiköt. Ruokaa tulee ja lattiat pysyvät puhtaina.


Aika toisenlaisen kuvan liikelaitoksen toiminnasta sain, kun rupattelin poikani esikoulun opettajien kanssa. Eskarissa oli pidetty ruuanlaittopäivä. Oli käyty yhdessä kaupassa, raastettu porkkanaa ja lanttua ja keitetty keittoa. Poika tuli innosta hehkuen kotiin ja oli vielä viikonloppunakin korkealla sykkeellä kauppa-apulaisena ja kertoi sosekeiton reseptiä ulkomuistista vihannesosastolla.

Kiitin opettajaa kovasti ja kerroin, että harvasta asiasta poikani oli ollut yhtä innostunut. Eskarin opettaja oli toki iloinen palautteesta, mutta kertoi samalla että ei ollut helppoa. Lasten kanssa meni kyllä hyvin, mutta kun Palmia hallitsee keittiötä, kattilat piti tuoda kotoa.

Siis kuvitelkaa: eskarin opettaja raahaa bussilla leegiota kattiloita, raastimia ja vihannesveitsiä oman keittiönsä kaapista, samalla kun Palmian keittovehkeet kolisevat orpoina tyhjyyttään lastenhoitolaitoksen keittiössä. Ennen yhdistetyn päiväkodin ja eskarin keittiö oli osa lapsia virikkeellistävää kokonaisuutta. Itsenäinen tulosyksikkö toimii toisin.

Ihan samasta ongelmasta on kyse myös Nokialla, entisessä kruununjalokivessämme ja nykyisessä kriisiyhtiössä. Uuden kapitalismin henki siivitti yhtiön nousua, mutta katastrofaaliset optiojärjestelyt pirstoivat hnekilökunnan leireiksi, samalla kun osa ulkoistettiin jättiläistä ruokkiviksi kääpiöiksi Firman ympärille.

Kun ulkoistetaan, hommaa ei enää tehdäkään yhdessä. Toiminnan pirstoutuessa kukin säätää omiaan, henki menee ja yhteinen hiili hiipuu. Eri yksiköt tekevät työtään toisistaan poikkeavin motiivein.

Ulkoistetun pikkufirman porukka saattaa käyttää vanhoja työpöytiään, mutta he palvelevat eri herraa. Aina moista porukkaa ei edes moikata firman käytävällä.

Samoin kävi eskarissamme: opettajia ja muuta henkilökuntaa ei enää yhdistä lasten paras, vaan oma homma yritetään hoitaa mahdollisimman hyvin. Keittiöporukalla on aivan toinen tavoite kuin salin puolella.

Ja se näkyy.

Ylen uusi johtaja Lauri Kivinen linjasi hiljattain, että yhtiön oma henkilökunta alkaisi jatkossa tekemään yhä enemmän ohjelmia, tilaamisen ja hallinnoinnin sijasta. Toimintaahan ehdittiin takavuosina ulkoistaa aika lailla, firma on täynnä väliporrasta vaikka tekijääkin olisi tarjolla. Linjaus tuntuu viisaimmalta pitkään aikaan.

Siitä voisivat ottaa oppia niin Nokia kuin kuntasektorikin: asetetaan yhteinen päämäärä, ja pyritään siihen oman väen voimin. Ja jaetaan kannustimina oikeus sairaslomaan, äitiysrahaan ja eläkkeeseen. Tuosta vain.
 
Ylös