Hyvinvointivaltion (ja Euroopan tulevaisuus)

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
.. aloitusviesti on muuten kolmiosainen ... lukekaa muutakin kuin hieman alkua :ahem:

Tämä olisi sopinut osittain moniin otsikoihin, kuten tuohon ”mistä rahat” (=säästöjä tai lisätuloja valtiolle) mutta minusta tämä on oman otsikon arvoinen.

Tarkoituksena ei ole käsitellä pelkästään Suomea, vaan koko Euro-aluetta.

Tunnettu tosiasiahan on, että hyvinvointivaltion rahoituspohja murenee hitaasti, mutta varmasti. Emme myöskään voi nostaa verotusta kovalle tasolle, jotta touhu rahotettaisiin, koska maailma avautuu ja meidän pitää vain elää mukana. Tätähän Kalliomäki käsitteli kirjeessään (jonka toimitti Demarille ja Hesarille) jossa kieltäytyi puheenjohtajuudesta.

(kirje hesarin verkkosivuilta, boldaukset jaskan)
Kalliomäki kirjeessään: "Puolue tarvitsee uudistajan"
Suomi ja sosialidemokratia valinnan edessä

Viimeiset pari vuotta ja niiden kuluessa tehty työ valtiovarainministerinä ovat vakuuttaneet minut siitä, että suomalainen hyvinvointivaltio muodossa, jossa olemme tottuneet sen tuntemaan joutuu totiseen kokeeseen meneillään olevan ja sitä seuraavan vaalikauden kuluessa. Siinä otetaan mittaa poliittisen järjestelmämme tahdosta ja kyvystä tehdä ratkaisuja, joilla hyvinvointivaltion perusta turvataan.
Miksi näin – kaikkihan tässä maassa vannovat hyvinvointivaltion ja vielä enemmän hyvinvointiyhteiskunnan nimeen?
Siksi, että osa vannojista on jesuiittain sukua, sanovat muuta kuin tarkoittavat; ja erityisesti siksi, että pelkällä vannomisella ei voi vastata yhteiskunnan muutospaineisiin, joiden edessä hyvinvointivaltio ja sen tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta sekä ihmisten vapautta korostavat arvot ovat.
Väestömme ikääntyminen ja markkinatalouteen kitkaisesti sitoutuva maailmanjärjestys kasaavat massiivista taloushaastetta Suomen ja sen päättäjien harteille. Raha ei aina rauhoita, mutta hyvinvointivaltion elinvoimalle se on ratkaiseva käyttövoima.
Talouden kasvu ja työllisyys ovat avainsanat hyvinvointiyhteiskunnan perustan, koulutuksen, julkisten palveluiden ja sosiaaliturvan kestävälle rahoitukselle. Suu on pantava säkkiä myöten, halusimme tai emme, muuten kasvun ja työllisyyden eväät loppuvat ennen aikojaan. Eikä sekään riitä. Sen ohella joudumme tekemään vaikeita valintoja, asettamaan painopisteitä ja rakentamaan kokonaisuuksia tavalla, joka ei aina vastaa sosialidemokraattista perusajattelua esimerkiksi oikeudenmukaisesta tulonjaosta, mutta toimii kasvun ja työllisyyden hyväksi yli vaikean ajan. Esimerkkiä voi hakea tuoreeltaan äskeisestä kolmikantaisesta tupoprosessista – varallisuusveron poistoineen kaikkineen.
Edessä olevan politiikan tie on siis vaativa, mutta helpon tien valinta veisi hyvinvointivaltion umpikujaan, josta paluu tapahtuisi koko järjestelmää ravistelevan kriisin kautta. Sellaisen koimme viimeksi viitisentoista vuotta sitten. Kuka sitä kokemusta voisi vielä kaivata?
Valinnan ei siis pitäisi olla vaikea, vaikka valittu tie ja politiikan sisältö sitä ovatkin. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että valinta on vaikea ja tiellä pysyminen vielä vaikeampaa, eikä se onnistu ilman yhteistä tahtoa ja sopivia välineitä.

Mistä yhteinen tahto ja välineet?
Sieltä, missä niitä on vastikään menestyksellä mitattu: suomalaisen sopimusyhteiskunnan mallista, jonka voimalla meillä on tehty vuosikymmenten mittaan parhaat poliittiset ja työmarkkinapoliittiset ratkaisut, usein kolmikantaisessa yhteistyössä.
Sopimusyhteiskuntamallin tärkeimmät osapuolet ovat poliittiset toimijat, siis hallitus, eduskunta ja puolueet sekä palkansaaja- ja työnantajajärjestöt. Niiden yhteistyökyky ja -tahto, kansalaisten kannatuksen ohella ratkaisevat sopimusyhteiskunnan toimintakyvyn. Mutta onko niistä siihen?
Globalisaation ja kansainvälistymisen sulatusvaivoissa painivat politiikka, työ- ja elinkeinoelämä ovat muutoksessa, joka ei ota mahtuakseen sopimusyhteiskuntamallin vanhaan raamiin. Sen saattoi aistia jokainen, joka oli mukana viimeisessä tupoväännössä. Lopputulos oli hyvä, mutta paljon siinä oli viimeisen kiusauksen kirpeää makua. Eliksiiri, joka lopulta piti yhteistyökyvyn elossa, oli käsitys hyvinvointivaltiosta maan menestyksen perustana.
jatkuu …
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jatkoa….
Entä tästä eteenpäin?
Kuten todettu, kyllä nytkin kaikki vannovat hyvinvointivaltion nimeen. Mutta millaisen?
Työväenliikkeen perinteinen käsitys hyvinvointivaltion olemuksesta ja politiikasta, jolla sitä rakennetaan, on kaukana suomalaisen elinkeinoelämän tuoreista kirjoihin ja kansiin pannuista avauksista hyvinvointivaltion kehittämiseksi.
Vaikka sosialidemokraattisen puolueen on oltava etujoukossa vastaamassa globalisaation ja markkinoiden haasteisiin, ei elinkeinoelämä saa siitä kumppania rakentamaan suunnittelemaansa yövartijavaltiota, jossa valtio vastaa palo- ja poliisitoimen ohella vain sosiaali- ja koulutuspolitiikan perustasta ja kunnat palveluiden kilpailuttamisesta. Tuskin esitetty tasaveromallikaan mahtuu meidän ajatteluumme, tai ehdotukset ay-liikkeestä jonkinlaisena työelämän konsulttina.
Elinkeinoelämän avautuminen julkisuuteen näkemyksineen on hyvä asia (sillä on myös varteenotettavia esityksiä), mutta samalla se kertoo, että keisarilla ei ole vaatteita. Sen hyvinvointivaltio ei tarkoita sitä, mitä me haluamme. Sen jälkeen voi vain kysyä, miten sopimusyhteiskunta pidetään kasassa, jos käsitys yhteisen nimittäjän sisällöstä on näin erilainen?
Poliittisten puolueidenkin näkemys vaihtelee enemmän kuin niiden julkisesta esiintymisestä voi päätellä. Eduskunnassa enemmistönä olevien porvarillisten puolueiden käytöstä ohjaa enemmän nykymuotoista hyvinvointivaltiota kannattava kansalaismielipide kuin aatteellinen perusnäkemys. Irtautuminen "vanhasta yhteistyömallista olosuhteiden pakosta" käy niiltä kevyesti, kun tilaisuus tulee. Siksi SDP:n on varauduttava siihen, että sillä on vastapuolellaan vahvat voimat niissä pöydissä, joissa sopimusyhteiskuntamallin tulevaa muotoa ja toimintatapoja rakennetaan.
Sosialidemokraattien tahto ja taito lopulta ratkaisevat sen uudistetaanko Suomea maana, jota myös tulevaisuudessa rakennetaan laajan yhteistyön ja sopimisen mallin perustalle.
Onko SDP:ssä kylliksi potkua vastaamaan tähän haasteeseen?


SDP on vasemmistopuolue
Sopimusyhteiskunnan ja hyvinvointivaltion turvaaminen ei onnistu menneeseen takertumalla. Arvot ja aate säilyvät, mutta saavat kestävän sisällön vai silloin, kun on rohkeutta uudistua ja uudistaa. SDP on vasemmistopuolue. Siksi sitä, mitä tehdään tai jätetään tekemättä, on järjetöntä nimetä joko vasemmisto- tai oikeistososialidemokratiaksi, vaikka vaatimukset piirusta tai parista vasemmalle niin monista tuntuvatkin siltä ainoalta oikealta sosialidemokratialta.
Myös vasemmistopolitiikkaa on tehtävä ajassa, ja tämä aika ei salli vanhoja vakiovastauksia.
Se kysyy: Onko verotuksen korkea taso oikeaa vasemmistolaisuutta silloinkin, kun se osoittautuu esteeksi talouden ja työllisyyden kasvulle, jota ilman hyvinvointivaltion rahoitus murtuu? Eikö vasemmistolaisuus edellytä verotuksen tai ylipäätään talouspolitiikan viritystä ilman ennakkoasenteita niin, että se antaa käyttöömme parhaat mahdolliset välineet ja tuoton hyvinvointivaltion turvaamiseksi ja kehittämiseksi?
Onko vasemmistolaisempaa tehdä näkyvä ja kuuluva pesäero työväenaatteelle vieraisiin yhteiskuntapiireihin kuin asettua uhrauksiakin tehden kolmikantaisen yhteistyön, konsensuksen ja sopimusyhteiskunnan takuumiehiksi ja –naisiksi?
Onko vasemmistolaisempaa tehdä yhteistyötä Vasemmistoliiton kanssa yhteisessä oppositiossa kuin parin porvaripuolueen kanssa hallituksessa? Vai olisiko tarve tosimielellä tavoitella vasemmiston voimien yhdistämistä niin, että sillä olisi todellista arvoa esimerkiksi vaaleja aina seuraavissa hallitusneuvotteluissa. Niissä neuvotteluvoimaa edustavat puolueet puolueina, eivät samansuuntaiset aatemaailmat tai poliittiset allianssit.
Mitä tapahtuu, jos sosialidemokraatit eivät tämän kaltaisissa asioissa löydä yhteistä säveltä keskuudessaan tai suhteessaan muihin puolueisiin? Se, mikä 1970-luvun oloissa oli tehokasta vasemmistopolitiikkaa, ei välttämättä sovi tämän päivän Suomeen. Eikä sekään vasemmistopolitiikka, mikä tänä päivänä toimii jossain muussa maassa, ole osuvin resepti meidän ongelmiimme. Mitä sanoikaan kommunisti Deng Xiao Ping uudistuspolitiikastaan: "Tärkeintä on, että kissa pyydystää hiiriä, ei se, onko kissa musta vai valkoinen."

Vastauksia puoluekokouksesta
Kesäkuun puoluekokouksessa valittava SDP:n uusi puoluejohto joutuu nopeasti vastaamaan tässä kirjoituksessa esiin tuotuihin – ja moniin muihin – kysymyksiin. Sen koostumus tulee kertomaan paljon siitä, millä tavalla ja voimalla puoluekokouksen linjauksia tullaan toteuttamaan.
Puheenjohtajan paikalla Lipposen seuraajan onnistuminen ei ole kiinni vain hänen kokemuksestaan ja laaja-alaisuudestaan politiikan asiakysymyksissä. Hänen on tunnettava ja tiedostettava edessä olevat haasteet, oltava rohkea ja luja erityisesti siinä päätöksenteossa, josta voi saada kiitosta vasta vuosien kuluttua.
Mutta juuri sen vuoksi uuden puheenjohtajan tulevan työn onnistumisen ratkaisee henkilökohtaisten ominaisuuksien ohella myös se liikkumatila, jonka puolueen jäsenet ja kannattajakunta ovat valmiit hänelle antamaan vaikeiden päätösten tekijänä. Kyse on luottamuksesta, jonka rajat eivät saa tulla vastaan ihan ensimmäisessä tai toisessa mutkassa.
Vaikka iän tuoma kokemus on yleensä vain etu, voivat tuoreus ja sen tuoma poliittisen painolastin vähyys olla tällä kertaa tärkeämpi etu, joka osaltaan kasvattaa liikkumatilaa, jota SDP:n puheenjohtaja tulee hyvinvointivaltion ja sopimusyhteiskunnan uudistustyössä totisesti tarvitsemaan.
Näiden ja monien muiden kriteereiden ohella SDP:n puheenjohtajalla on kaikissa olosuhteissa oltava lipposmainen tahto kiertää kenttää samalla innolla ja intohimolla kuin luoda suhteita kansainvälisillä foorumeilla. Sen lisäksi leppoisan olemuksen peittämä kivikova median hallinta on osaamista, jota omat joukot puheenjohtajaltaan odottavat ja poliittiset vastustajat pelkäävät.

En ole ehdolla
Jo näistä muutamista luonnehdinnoista voi asiantunteva lukija havaita, että ne eivät ihan tarkan päälle osu omaan persoonaani. Sen tiedän itse parhaiten. Siksi suru ei tule puseroon voidessani nyt tässä Paavo Lipposen tahdittamassa aikataulussa kertoa jo aika päiviä sitten kypsyneen kielteisen kantani omaan puheenjohtajuusehdokkuuteeni.
Uskon, että siitä huolimatta ehdokkaita löytyy sopiva määrä. Omaa ehdokkuuttani arvioidessani olen luottanut siihen, että molemmista sukupuolista löytyy halukkaita kandidaatteja ja että ainakin nykyinen puoluesihteerimme on käytettävissä. Häneen sopivat kuvaamani kriteerit kuin nakutettuna. Niin, että siitä vaan.
Kuten olen täälläkin jo sanonut. Hyvinvointivaltiolle pitää tehdä jotain, joko se tehdään nyt rauhassa, tai hosuen (kuten 90-luvun alussa) 15v kuluessa. Tän aamun hesarissa puhuttiin samasta asiasta (Pohjalaisesta lainattuna), mutta aikahorisontti on vain pienempi…

Pohjalainen toteaa, että vuosi 2004 oli Suomen talouselämälle hyvä.
"Mahtavasti menee, jos katsoo taaksepäin. Tässä se ongelma juuri onkin."
"Suomen tila houkuttelee poliittiseen velttoiluun. Hyvät suhdanteet ja kohtuullisessa kunnossa oleva valtiontalous eivät suoranaisesti piiskaa sellaisiin toimiin, joita nimenomaan olisi hyvä tehdä vakaiden taloudellisten olojen vallitessa."
"Työmarkkinoiden uudistaminen samoin kuin ripeät päätökset kuntaliitosten vauhdittamisesta ovat toimenpidelistalla ensimmäisinä. Kovin vähän kuitenkin tapahtuu."
Lehden mukaan Suomen pitäisi aloittaa talouden hevoskuuri ajoissa ja ottaa oppia Saksan virheistä: "Saksalaiset maksavat kallista hintaa siitä, ettei maan hallitus kyennyt tarttumaan asioihin ajoissa."
"Suomen talous on vakaa. Tulevien ulkoisten shokkien vaikutuksia pitää ryhtyä ehkäisemään välittömästi."

… tän aamun Huomenta Suomessa muuten Pekkarinen (ei ministeri, vaan virkamies) kehui Saksan uudistusten vaikutusta ja kertoi, että Saksa kyllä nousee (puhuttaessa taloussopimuksesta) mutta esim. Italiaanoille se tulee olemaan hankalampaa.

Jatkuu…..
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jatkoa….
Keskustelun pohjaksi myös pari vastakkaista kolumnia Usan ja Euroopan ”kilpailusta” Toinen hesarista, toinen IL:stä, boldaukset taas mun.

KOLUMNI
USA–EU: 6–0

Luxemburgin pääministeri Jean-Claude Juncker kiteytti kerran osuvasti sen, mikä vaikeus Euroopan kilpailukyvyn kasvattamisessa on: "Kaikki tietävät, mitä pitäisi tehdä, mutta kukaan ei sitä, miten sen tekisi ja tulisi uudelleen valituksi."

EU hyväksyi viitisen vuotta sitten kunnianhimoisen tavoitteen: mantereen kilpailukyky on nostettava Yhdysvaltojen tason yläpuolelle. Tavoitetta toteuttamaan laadittiin niin sanottu Lissabonin strategia.
Mitä tämän jälkeen on tapahtunut? Euroopan kilpailukyky on laskenut entisestään suhteessa Yhdysvaltoihin, ja Lissabonin strategiasta on tullut synonyymi Euroopan kyvyttömyydelle. Yhdysvaltain talous on hyvässä vauhdissa, Euroopan jumissa. Yhdysvallat on integroinut miljoonia siirtolaisia työmarkkinoilleen, ja Eurooppa on tuottanut työttömiä.

Yhdysvallat päihittää taloudellisessa kyvykkyydessään Euroopan mennen tullen. Kasvupotentiaali on kaiken aikaa suurempi kuin vanhalla mantereella. Väestö on nuorempaa ja tuottavuus hyvää. Työmarkkinat joustavat: vaikka ne ajoittain heittävätkin helposti ihmisiä ulos, työelämä myös imaisee heidät nopeasti takaisin. Yhdysvallat satsaa lisää tuottavuutta kasvattavaan tutkimukseen ja tuotekehitykseen.
Entä Eurooppa? Riittää, kun ottaa yhden esimerkin. EU-maat ovat kiistelleet vuosikausia yleiseurooppalaisesta patentista. Siis siitä, että teolliselle patentille olisi yksi hyväksymismenettely koko unionissa. Unionin teollisuutta edistävä hanke on karilla sen vuoksi, että maat kinaavat siitä, kenen kieli saa riittävästi huomiota, kun patentista päätetään.

Lissabonin strategian edistämisen perusongelma on se, että EU-maat eivät pohjimmiltaan halua edistää kokonaisuuden etua vaan omaansa. Oma suu on aina lähempänä kuin kontin suu. Kyse ei ole edes siitä, etteivätkö jäsenmaat ymmärtäisi Euroopan yhtenäisyyden merkitystä, vaan siitä, että maat jopa käyvät säälimättä keskenään kilpaa, joka vahingoittaa kokonaisuuden etua. Alastomimmillaan tämä näkyy siinä, miten uudet jäsenmaat houkuttelevat alemmilla veroilla ulkomaista teollisuutta. Naurettavimmillaan tämä näyttäytyy yhteisöpatentista käytynä kielikiistana.

Euroopan kilpailukyvyn kohottamisen vaikeus on myös se, että vaaditut ratkaisut vihlaisevat nyt, mutta edut näkyvät vasta vuosien ja vuosikymmenten päästä. Nyt pitäisi monessa maassa päättää esimerkiksi eläkeiän nostamisesta, työmarkkinoiden joustavoittamisesta ja siitä, että julkisia satsauksia vähennettäisiin savupiipputeollisuuteen ja niitä lisättäisiin korkean teknologian pienyrityksiin. Tällaisia päätöksiä on lähes mahdotonta myydä äänestäjille – mikä näkyi vaikkapa siinä, miten Ranskassa vastustettiin työviikon pidentämistä. Juuri tätä ongelmaa Juncker kuvaili.

Lissabonin strategian toteuttamiseen sisältyy myös monia virheellisiä tulkintoja. Yksi on se, että maailmantalous käsitetään nollasummapeliksi, jossa Euroopan kilpailukyvyn kohottaminen on suoraan pois esimerkiksi Yhdysvalloilta. Todellisuudessa taloudellisen toimeliaisuuden ja toimintakyvyn parantaminen Euroopassa edistää Yhdysvaltain talouden etuja ja päinvastoin. Talouskasvu Yhdysvalloissa kasvattaa taloutta myös Euroopassa. Mitä tehokkaampi Eurooppa on, sitä arvokkaampi kumppani se on Yhdysvalloille niin taloudellisesti kuin poliittisestikin.
Eikä Lissabonin strategia ole sikälikään taistelua Yhdysvaltojen kanssa, että tuottavuuden, työpanoksen ja talouskasvun kasvattaminen on Euroopalle ihan sisäinenkin pakko. Euroopan huoltosuhde muuttuu dramaattisesti lähivuosikymmeninä. Euroopassa on nyt yksi eläkeläinen neljää työntekijää kohden. Esimerkiksi Italiassa on vuonna 2050 kaksi eläkeläistä kolmea työntekijää kohden. Viron väestö on tuolloin puolittunut ja heidän keski-ikänsä on nykyistä korkeampi.
Euroopan ikääntyminen kasvattaa tarvetta pitää työelämässä nykyistä pitempään erityisesti niitä ihmisiä, jotka ovat korkean tuottavuuden aloilla.

Erityisesti Euroopan poliittisen kentän vasemmalla puoliskolla on epäilty sitä, että keskittyminen talouden etuihin merkitsee sosiaalisten etujen uhraamista.Tiedossa on varmasti kivuliaita ratkaisuja, mutta jo pelkkä huoltosuhteen kehitys tekee selväksi sen, että ilman tehokkaampaa ja tuottavampaa Eurooppaa ei ole Euroopan sosiaalista malliakaan. Ei Lissabonin strategia ole päämäärä sinänsä, vaan se on väline elintason ylläpitämisessä ja parantamisessa.
Kilpailukyvyn kohottamisessa on nostettu jalustalle se, että Euroopan pitäisi panostaa lisää tutkimukseen ja tuotekehittelyyn: tavoitteena on, että Eurooppa satsaisi tähän kolme prosenttia kansantuotteestaan.
Perussuunta on tietysti oikea, mutta tässä on juututtu tuijottamaan prosentteja sen sijaan, että katsottaisiin, millaiseen tutkimukseen rahaa virtaa.
Esimerkiksi Saksa satsaa talouden kokoon suhteutettuna tuotekehittelyyn yhtä paljon kuin Yhdysvallat, mutta raha ei synnytä läheskään samassa suhteessa kasvua kuin Yhdysvalloissa. Yksi syy saksalaisen rahan tehottomuuteen on se, että se menee suurteollisuudelle. Euroopassa suuri osa tutkimusrahasta on julkista, toisin kuin Yhdysvalloissa, jossa yksityinen raha on ollut tehokasta ja keksinnöt on imeytetty nopeasti vauhdittamaan taloutta.
Keksiminen ei nimittäin itsessään riitä: Kiina keksi ruudin, paperin ja kompassin, mutta Eurooppa kehitti ampuma-aseet, paperiteollisuuden ja valloitti laivoilla siirtomaita.

Eurooppa väittelee parastaikaa kahdesta suuresta ja Euroopan kannalta tärkeästä teemasta, joita yhdistää se, että demokratian on niitä hyvin vaikea saada maaliin saakka. Toinen on Euroopan yhteisen kilpailukyvyn kasvattaminen ja toinen unionin perustuslaki. Kummastakaan ei saa vaaliteemaa – paitsi oppositio.

Paavo Rautio
Erilaisia malleja
(Kalle Isokallio)

Kun panee Googlen hakemaan verkosta sivuja, joissa kerrotaan Euroopan kriisistä, niitä löytyy liki kymmenen miljoonaa. Kun panee koneen samaan hommaan hakemaan sanaparia USA ja kriisi, sivuja löytyy viitisen miljoonaa. Internetin mielestä Eurooppa on siis tuplasti pahemmassa kriisissä kuin USA.

Melko kummallinen tulos, kun Euroopan unionin maissa budjetit ovat tasapainossa, kauppatase kohtuullisen kohdallaan, käynnissä ei ole hyökkäyssotaa mihinkään öljymaahan, eikä joka sadas kansalainen ole vankilassa niin kuin Yhdysvalloissa.

Yhdysvallat nousi toisen maailmansodan jälkeen maailman mahtavimmaksi talousmahdiksi. Sen bruttokansantuote oli 1950 kaksinkertainen Eurooppaan verrattuna. Tänään USA:n ja Euroopan unionin bruttokansantuotteet ovat samankokoisia.

Talouslehdet kirjoittavat ihaillen amerikkalaisesta mallista ja suosittelevat sitä kaikille. Miten ihmeessä voi suositella sellaista mallia, joka on viidenkymmenen vuoden ajan hävinnyt eurooppalaiselle mallille? Minusta tuntuu, että USA on kriisissä eikä Eurooppa.

Kun katsotaan Euroopan ulkopuolelle, niin taloudellinen kasvu on tällä hetkellä kiivainta Kiinassa, Koreassa ja Intiassa. Noita maita yhdistää muun muassa se, että ne noudattavat talouspolitiikassaan pikemminkin eurooppalaista kuin amerikkalaista mallia. Tai siis eivät noudata sitä amerikkalaista mallia, jota amerikkalaiset tarjoavat muille maille Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston kassan turvin. Tuossa amerikkalaisessa vientimallissa valtioiden tulee yksityistää kaikki ja poistaa tullit, ainakin amerikkalaisilta tuotteilta.

Todellisessa amerikkalaisessa mallissa, jota amerikkalaiset noudattavat kotonaan, valtio ei yksityistä mitään vaan tukee teollisuuttaan suunnattomilla summilla. Jos amerikkalainen teollisuus ei muuten pärjää edes kotimaisilla markkinoillaan, silloin läiskästään tuontitulleja muiden maiden tuotteille. Eikä mielikuvituksella ole rajaa. Viimeksi lätkäistiin strategisista maanpuolustuksellisista syistä raskaat tullimaksut Kiinassa valmistetuille rintaliiveille. Tiedä sitten, miten Kiinassa valmistetut rintaliivit vaarantavat Irakin miehityksen.

Euroopan unionin pitää itsekkäästi vastustaa amerikkalaisten halua päällepäsmäröidä kaikkea. Pitkässä juoksussa houkutteleminen on pakottamista parempi keino saada ystäviä.

Turkki on valmis muuttamaan lakejaan ja parantamaan ihmisoikeuksia, kun sille luvataan mahdollisuus päästä unionin jäseneksi. USA on yrittänyt pakolla saada Vietnamin, Afganistanin ja nyttemmin Irakin ystäväkseen. Eipä pitkää aikaa tarvitse miettiä, kummalla mallilla maailmassa demokratia lisääntyy ja ihmisoikeudet paranevat. Eurooppaa ei vihata, useat unionin nykyisillä rajoilla sijaitsevat valtiot haluavat sen sijaan liittyä kerhoon. USA:ta vihataan, eikä kukaan halua sen kanssa samaan kerhoon. Kumpi malli mahtaa menestyä paremmin tulevaisuudessa?

Koska USA:n talous romahtaa kymmenen vuoden sisällä, Euroopan unionin on tehtävä kaikkensa sen eteen, että euro korvaa dollarin kansainvälisenä valuuttana. Muuten USA:n romahdus romahduttaa mukanaan kaikki ne valtionpankit, joiden holveissa on dollareita. Kun tämä uhka poistuu, USA:lle ei jää enää muuta mahdollisuutta kiristää muita valtioita kuin asevoimat. Niitä se tuskin tulee käyttämään Euroopan unionia vastaan, vaikka eurosta tulisikin maailmanvaluutta. Vaihtamalla dollari euroon koko maailmalle voidaan näyttää, ettei keisarilla ole vaatteita. Alaston keisari ei sitten enää pelota ketään. Ei edes Etelä-Amerikan valtioita.
Pikkasen erilaiset mielipiteet. Isokallion kanssa samanmielisiä en ole kovin paljon lukenut… mutta voihan se olla, että luen vääriä lehtiä…. Mutta kyllähän se on totta, että kun Aasia lopettaa Dollarin tukemisen, se aiheuttaa pahaa tuhoa Atlantin ja Tyynenmeren välissä…
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Mä nyt pastean tähän jatkoksi Jorma Sipilän 60-vuotishaastattelun tämän päivän Hesarista.

Niin ja olen aina ollut sitä mieltä, että on parempi olla yksin oikeassa kuin joukon kanssa väärässä. Tämä pätee niin ihmisiin kuin yhteiskuntiinkin.

(lähde HS 17.3.2005)

"Ei Amerikkaa pidä apinoida"
Jorma Sipilä, 60


Jorma Sipilä syntyi Helsingissä 17. maaliskuuta 1945. Hän väitteli Helsingin yliopistossa 1976 ja työskenteli silloin myös Sosiaalityön keskusliiton toimitusjohtajana. Hän on työskennellyt Helsingin, Joensuun, Jyväskylän ja Tampereen yliopistoissa. Tampereen yliopiston sosiaalipolitiikan professori hänestä tuli 1982, rehtoriksi hänet valittiin 1998 ja kansleriksi 2004. Hän on edelleen Tampereen yliopiston sosiaalipolitiikan professori. Sipilä on julkaissut useita merkittäviä sosiaalipoliittisia teoksia. Kirjoitustyö jatkuu.

"Ekonomistit puhuvat sosiaalipolitiikan kalleudesta", yhteiskuntatieteilijä Jorma Sipilä lausui Kansan Uutisille parikymmentä vuotta sitten. "Ekonomistit puhuvat sosiaalipolitiikan kalleudesta, ja minä sanon heille, että halvinta olisi, jos ihmiset söisivät toinen toisensa."
Totta; se olisi varmaankin halvinta. Verraton lausunto vie ajatukset oitis Jonathan Swiftin resepteihin pienokaisten parhaista valmistustavoista.
Uransa alusta lähtien Sipilällä näyttää olleen selkeä pyrkimys ja kyky tuottaa maailmaan jotain muuta kuin tyhjänpäiväisyyksiä.
Jo 1980-luvulla Martti Lindqvist kutsui häntä suomalaisen sosiaalipolitiikan kuumimmaksi guruksi, ja lehdet kirjoittivat innostuneina eri yhteyksissä: "Sipilä ei pettänyt nytkään."

Joko mies olisi talttunut?
Ei vaikuta siltä. Tampereen yliopiston kanslerilla on levollisen miehen ulkomuoto, mutta kiihkeät aivot. Varmimmin yhteiskuntatieteilijä kiihtyy yhteiskunnasta itsestään, asioiden välisistä suhteista tai siitä, miten asiat eivät ole, vaikka niiden pitäisi.
Tällä kertaa hän on lukenut uutisen tulojen kasvun jakautumisesta suomalaisten kesken.
Että vain yksi prosentti hyötyy niistä!
Uutisen herättämiä tuntoja tyynnyttää vain historiallinen perspektiivi: "Se, että tietää demokratian iskevän takaisin. Ei 99 prosenttia katsele tyytyväisenä, miten yksi prosentti rikastuu."
Ehkä demokratian paluu vie myös merkillisen uskon siihen, että Amerikasta on meille tuleva kaikki totuus. Kuvitelma siitä, että Suomen hyvinvointi kasvaa ottamalla oppia Yhdysvalloista, on Sipilästä hirveä väärinkäsitys.
"Mitä se amerikkalainen tehokkuus on? Se ei näy julkisella sektorilla eikä palveluissa. Se näkyy ehkä kaupassa, mutta toimii vain valtavan kokoisella talousalueella. Ei sitä voida siirtää meille."
"Ja missä näkyvät ne amerikkalaiset erityispiirteet, jotka meidän pitäisi omaksua? Vankien määrässäkö? Köyhien määrässäkö? Laittomien maahanmuuttajien tai ammattitaidottomien määrässäkö? Lapsikuolleisuudessako?"

Suomi on Sipilän mukaan tehokas yhteiskunta, jolla ei ole vapaassa kansainvälisessä kilpailussa mitään pelättävää. Sen pitää käyttää hyväkseen omia vahvuuksiaan eikä apinoida muitten virheitä.
Yksi joutavanpäiväinen amerikkalaislaina on hallintoon pesiytynyt new public management, tapa kilpailuttaa kaikki mahdollinen ja valvoa ja kontrolloida jokaista liikahdusta.
Yliopistoille, laitoksille ja tutkijoille jaetaan rahaa yhä pienempinä palasina. Ennen luotettiin professoreiden kykyyn hoitaa laitoksensa asiat, mutta nyt ei luoteta kehenkään. Laaditaan raportteja.
Sipilästä järjestelmä voi toimia Yhdysvalloissa, missä poliittisen rahan väärinkäytöllä on perinteitä.
"Suomessa ihmiset voivat luottaa toisiinsa paremmin kuin missään muualla, ja väärinkäytökset on helppo havaita."
Mutta eikö valvonta periydy jo tsaarinvallan ajalta?
"Ei. Tsaarinaikainenkin järjestelmä oli luottamusjärjestelmä. Ei siinä kilpailutettu ketään."

Kilpailuttaminen on Sipilän mielestä harhauttanut yliopistotkin uskomaan, että niiden on tuotettava mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla, alihinnoiteltava tuotteensa, jotta saataisiin yhä lisää tohtorintutkintoja ja niiden myötä lisää rahaa.
"Englannissa palkan päälle pannaan 125 prosenttia, ja siinä on se hinta, jonka alle yliopistot eivät myy palveluksiaan. Meillä yliopistot kilpailevat hurjasti keskenään, ja katteet ovat kurjat. Muut tutkimuslaitokset ovat vihaisia, kun yliopistot pilaavat heidänkin markkinansa."
Tohtoritutkinnon ylenmääräistä tärkeyttä yliopistolle pitäisi vähentää. Toinen tie olisi säädellä tutkimusprojektien hinnoittelua poliittisista syistä. Kaikki se pitäisi tehdä ihmisten takia, niiden akateemisten pätkätyöläisten, jotka uhraavat nyt puoli elämäänsä varmistaakseen itselleen seuraavan projektin ja lisää leipää.
"Yliopisto on nuorelle ihmiselle nykyisellään epävarma valinta", Sipilä surkuttelee. "Selustassa pitää olla jokin turva, vaikka puolison ammatti."

Ritva Korpimo"
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Ei niitä jenkkejä pidä välttämättä matkia. Mutta kuitenkin Euroopan pitäisi saada itsensä kuntoon, lopettaa riitely ja saada rakenteelliset uudistukset aloitettua, ennen kuin on liian myöhäistä....

Niin ja minusta peruste "Ei sitä tarvittu aiemminkaan" on ehkä maailman huonoin. Maailma muuttuu... myös Suomi
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Peruspalveluje tuotto uusiksi?

Niin Vanhasen hallitus valmistelee suuria uudistuksia kuntien palvelurakenteeseen... Mulle jäi nyt epäselväksi, että mitä uusia vaaleja tuo vaati. Uudet eduskuntavaalit, vai kunnallis?

MTV3:

Valtio aikoo määrätä kunnat yhdistymään suuriksi palvelualueiksi. Usean kunnan palvelualueella voitaisiin luoda esimerkiksi noin 30 000 asukkaan väestöpohja peruspalveluille kuten terveydenhoidolle, sosiaalipalveluille ja koulutukselle.

Hallitus on antanut valtiosihteereille tehtäväksi palvelurakenteen muutoksen valmistelun, kertoo Helsingin Sanomat. Peruskunnille jäisi uudistuksessa hyvin vähän tehtävää.

Lehden tietojen mukaan pidemmällekin meneviä kaavailuja on esitetty. Palvelut voitaisiin määrätä järjestettäväksi maakuntatasolla, jolloin lähes koko maassa päästäisiin 100 000 asukkaan palvelualueisiin. Palvelualueiden määrääminen edellyttäisi myös uutta mallia kansalaisten osallistumiseen eli uusia vaaleja.

(MTV3-STT)
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Aiheeseen liittyen Vappu Taipaleen kirjoitus aamun Hesarista:
VIERASKYNÄ
Sosiaali- ja terveyspalvelujen rakenneuudistuksia arvioitava

Pohjoismaissa on viime vuosina ollut käynnissä melkoisia uudistuksia sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisessä. Valtion ja kuntien roolia on muutettu eri suuntiin, mutta toimenpiteiden vaikutuksista tiedetään vain vähän.
Ruotsin hallitus sijoitti vuosina 2001–2003 puolustusvoimien supistamisesta saadut ylimääräiset yhdeksän miljardia kruunua (noin miljardi euroa) terveydenhuollon kohentamiseen. Ruotsin sosiaali- ja terveydenhuollosta vastaava viranomainen Socialstyrelsen teki tänä vuonna arvion, millaisen vaikutuksen tuo toivottu – ja varsin massiivinen – piristysruiske oli saanut aikaan.

Tulokset, joista Socialstyrelsenin pääjohtaja Kjell Asplund raportoi elokuussa pohjoismaisessa pääjohtajakokouksessa, olivat hämmästyttävät. "Emme löytäneet mitään havaittavaa vaikutusta", hän totesi.
Tavoitteena oli ollut lisätä perusterveydenhuollon iskukykyä, parantaa potilaslähtöisyyttä ja vähentää odotusaikoja. Arvioinnin mittarit eivät värähtäneet. "Eräs tulkintamme on, että valtion ohjaus ei toimi tarkoitetulla tavalla pelkästään jakamalla kunnille rahaa", Asplund arvioi.
Norja on Ruotsin tavoin ohjannut suuria rahavirtoja terveydenhuollon elvyttämiseen. Yksinomaan mielenterveystyöhön on osoitettu tämän vuosikymmenen aikana miljardeja lisäkruunuja.
Norja myös yhdisti viitisen vuotta sitten sosiaali- ja terveysasiat valtion tasolla yhteisesti hallinnoitavaksi kokonaisuudeksi, vaikka ohjaus tulee kahdesta eri ministeriöstä. Samoin terveydenhuollossa on tehty suurimittainen uudistus, jossa koko erikoissairaanhoito on otettu valtion haltuun ja järjestetty viidelle suuralueelle.
Uudistuksen seurauksista on tihkunut kovin vähän tietoja. Vaikuttaa siltä, että Norjan hallinnossa ei ole vireillä merkittävää uudistuksen arviointia.
Yleisesti uskotaan uuden tuotantotavan tuovan hyötyjä, mutta toistaiseksi näyttö puuttuu. Norjalaisten karkea arvio on, että kustannukset ovat nousseet niin kuntien järjestämässä perusterveydenhuollossa kuin valtion vastaamassa erikoissairaanhoidossakin.

Tanskan malli on noussut Suomessakin voimakkaasti esille. Sen vahvana puolena ovat olleet selkeästi ja napakasti tehdyt poliittiset päätökset kuntarakenteen uudistuksesta sekä kolmen tason verotuksen (kunnallis-, alue- ja valtionverotus) yksinkertaistamisesta kahdelle tasolle.
Tänä vuonna annettu kansanterveyslaki yhdistää 15 aikaisempaa lakia. Se korostaa potilaiden oikeuksia ja terveyden edistämistä ja toisaalta antaa valtiolle enemmän ohjausvälineitä terveydenhuoltoon. Samalla syntyy viisi alueellista terveydenhuollon toimijaa.
Tanskan kuntarakenneuudistus tuleee voimaan 1. 1. 2007, mutta tämän vuoden marraskuussa valittavat uuden rakenteen mukaiset kunnanvaltuustot vastaavat uudistuksen läpiviennistä. Monet yksityiskohdat ovat vielä päättämättä.
Kunnille on suunnitteilla mm. erityinen aktivointivaltionosuus, joka palkitsisi terveyden edistämisessä kunnostautuneita kuntia. Toteuttamiskeinot ovat vielä epäselviä, mutta eteneminen on määrätietoista.

Suomen kunta- ja palvelurakenneuudistukseen kohdistuu paljon pohjoismaista mielenkiintoa. Me olemme pohjoismaisessa yhteistyössä aina olleet se köyhä sisko, jonka hyvinvointivaltiomalli on niukka ja kitsas naapureihin verrattuna.
Järjestelmämme on ollut päätöksenteon osalta maailman hajautetuin; kunnilla on suurin päätösvalta ja valtion ohjaus on ollut vähäistä. 1990-luvun ohjausmallina oli tieto-ohjaus. Sen rinnalle on 2000-luvulla kehittynyt hankeohjaus, jossa kunnille osoitetaan rahaa erilaisiin kehittämishankkeisiin.
Tekesin uudet terveydenhuollon ohjelmat ja terveyden nouseminen Sitran painopistealueeksi lisäävät toimijoita kentällä. Koordinaatio onkin entistä tärkeämpää, samoin kuin pitkäjänteisyys.
Sosiaali- ja terveydenhuollon toimien systemaattinen arviointi kaipaa vielä vahvistusta kaikissa Pohjoismaissa. Terveydenhuollon menetelmien arvioinnista on jo käytössä runsaasti tieteellistä tietoa.

Suomessakin on osana kansallista terveydenhuollon hanketta päätetty vahvistaa Stakesin terveydenhuollon menetelmien arviointiyksikköä Finohtaa.
Arkisten käytäntöjen tason arviointi on tärkeää, mutta yhtä olennaista on arvioida kokonaisia toimintamalleja ja harjoitettua politiikkaa, vaikka arvioinnin tulokset eivät aina olisikaan päättäjille mieluisia.
Suomi ohjaa suhteessa bkt:hen varoja terveydenhuollon tutkimukseen neljänneksi eniten OECD-maista. Panoksemme ei kuitenkaan ole viime vuosina kasvanut. Palvelujen ja järjestelmien vaikuttavuuden tutkimukseen kanavoidaan erityisen vähän voimavaroja.
Tätä nykyä suomalainen keskustelu palvelujärjestelmästä on varsin ideologisesti painottunutta ja puutteellisen näytön varassa.
Palvelujen tuottaminen ja järjestäminen ei voi olla mikään uskomusjärjestelmä, vaan sen on kestettävä kansallinen ja kansainvälinen, kriittinen tuottavuus-, tehokkuus- ja vaikuttavuusarviointi.
Uudistusten suunnittelussa on pidettävä huoli siitä, että niihin on kytketty tasapainoinen, oikeisiin asioihin keskittyvä ja päätöksentekoa tukeva arviointiprosessi.

Vappu Taipale

Kirjoittaja on Stakesin pääjohtaja.
Mielenkiintoista tuossa on juuri tuo, että pelkkää rahaa terveydenhoitoon syytämällä ei ruottissa tuloksia saatu.

Eräät tälläkin foorumilla on ilmoittanut, että on valmiita maksamaan pari% enemmän veroja, jos se menisi esim. terveydenhuoltoon. Ja mm. allekirjoittanut on sanonut, että ei se raha ratkaise, vaan miten se käytetään.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
jaska sanoi:
Aiheeseen liittyen Vappu Taipaleen kirjoitus aamun Hesarista:


Mielenkiintoista tuossa on juuri tuo, että pelkkää rahaa terveydenhoitoon syytämällä ei ruottissa tuloksia saatu.

Eräät tälläkin foorumilla on ilmoittanut, että on valmiita maksamaan pari% enemmän veroja, jos se menisi esim. terveydenhuoltoon. Ja mm. allekirjoittanut on sanonut, että ei se raha ratkaise, vaan miten se käytetään.
Niin. Minä vaadin välittömästi lisää hoitohenkilökuntaa. Nykyinen tilanne HUS:ssa on asiakasrajapinnassa työskentelevillä todella kestämätön ja tulevaisuus näyttää synkältä niin potilaiden kuin työntekijöidenkin suhteen :nope: Tekisi tälläkin forumilla monelle hyvää olla siellä pari kuukautta töissä ja sen jälkeen miettiä omaa tilannettaan sekä katsontakantaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Sam sanoi:
Niin. Minä vaadin välittömästi lisää hoitohenkilökuntaa. Nykyinen tilanne HUS:ssa on asiakasrajapinnassa työskentelevillä todella kestämätön ja tulevaisuus näyttää synkältä niin potilaiden kuin työntekijöidenkin suhteen :nope: Tekisi tälläkin forumilla monelle hyvää olla siellä pari kuukautta töissä ja sen jälkeen miettiä omaa tilannettaan sekä katsontakantaa.
Tämän päivän hesarissa oli 'hyvä' juttu miten esim. mielisairaita hoidetaan. Ja mitä tapahtuu kuin narkkarit pannaan samaan paikkaan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Niin. Minä vaadin välittömästi lisää hoitohenkilökuntaa. Nykyinen tilanne HUS:ssa on asiakasrajapinnassa työskentelevillä todella kestämätön ja tulevaisuus näyttää synkältä niin potilaiden kuin työntekijöidenkin suhteen :nope: Tekisi tälläkin forumilla monelle hyvää olla siellä pari kuukautta töissä ja sen jälkeen miettiä omaa tilannettaan sekä katsontakantaa.
Ehdottoman samaa mieltä. Mutta valitettavasti se rahan tunkeminen ei auta, kun se valitettavan usein menee hallintoon. Koko organisaatio ois uudistettava ja laitettava tukemaan nimenomaan asiakasrajapintaa.

Edelleen mulla on kysymys, johon ei ole vastattu. Kun 9:n (vai oliko niitä jopa enemmän) kunnan sairaanhoitopiirit yhdistettiin (HUS), niin moniko sai potkut? Tyly kysymys, enkä tarkoita että hoitajien pitäisi moisia saada. Mutta oikeesti, eikö hallinnossa ole yhtään liikaa väkeä ? Eikö yhdistämisellä saatu mitään synergiaetuja? Miksi sitten yhdistettiin?

Ja esimerkki, miten idioottimainen tämä homma on. Eräs tuttuni käy säännöllisessä siedätyshoidossa (?, siis tämä allergian poistohoito) HUS:ssa. Hinta on muistaakseni 9e tms. /kerta. Summa jota ei voi maksaa käteisellä, tai isommassa erässä. Jokainen hoitokerta pitää maksaa erikseen kotiin tulevalla laskulla.

Kun otetaan huomioon laskutuskulut, postikulut jne. niin ei tuosta sairaalalle montaakaan senttiä jää. Tällaista turhaa byrokratiaa tuolla julkisessa sairaanhoidossa on tuhottomasti. Missään nimessä hoitajia/lääkäreitä ei pidä vähentää, päinvastoin. Mutta sieltä takaata pitäisi hommia siivota isolla luudalla.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mutta valitettavasti, kun yrität jotain järkeistää sairaanhoidossa, niin lööpit huutaa "Terveydenhuoltoa supistetaan" vaikka tarkoitus olisi jotain ihan muuta ja kukaan uudelleenvalintaa ajatteleva poliitikko ei uskalla moista tehä.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Moe Szyslak sanoi:
Tämän päivän hesarissa oli 'hyvä' juttu miten esim. mielisairaita hoidetaan. Ja mitä tapahtuu kuin narkkarit pannaan samaan paikkaan.
Luin minäkin sen aamupuuroa syödessä :nope:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
jaska sanoi:
Ehdottoman samaa mieltä. Mutta valitettavasti se rahan tunkeminen ei auta, kun se valitettavan usein menee hallintoon. Koko organisaatio ois uudistettava ja laitettava tukemaan nimenomaan asiakasrajapintaa.

Edelleen mulla on kysymys, johon ei ole vastattu. Kun 9:n (vai oliko niitä jopa enemmän) kunnan sairaanhoitopiirit yhdistettiin (HUS), niin moniko sai potkut? Tyly kysymys, enkä tarkoita että hoitajien pitäisi moisia saada. Mutta oikeesti, eikö hallinnossa ole yhtään liikaa väkeä ? Eikö yhdistämisellä saatu mitään synergiaetuja? Miksi sitten yhdistettiin?

Ja esimerkki, miten idioottimainen tämä homma on. Eräs tuttuni käy säännöllisessä siedätyshoidossa (?, siis tämä allergian poistohoito) HUS:ssa. Hinta on muistaakseni 9e tms. /kerta. Summa jota ei voi maksaa käteisellä, tai isommassa erässä. Jokainen hoitokerta pitää maksaa erikseen kotiin tulevalla laskulla.

Kun otetaan huomioon laskutuskulut, postikulut jne. niin ei tuosta sairaalalle montaakaan senttiä jää. Tällaista turhaa byrokratiaa tuolla julkisessa sairaanhoidossa on tuhottomasti. Missään nimessä hoitajia/lääkäreitä ei pidä vähentää, päinvastoin. Mutta sieltä takaata pitäisi hommia siivota isolla luudalla.
Juurikin näin. Byrokratia on aivan valtavaa ja vielä kallista ja hidasta.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Moe Szyslak sanoi:
Juurikin näin. Byrokratia on aivan valtavaa ja vielä kallista ja hidasta.
siis MITÄ :confused:

Moe on mun kanssa samaa mieltä jostain hyvinvointivaltioon liittyvästä asiasta?

... et nyt ois kipee?
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
jaska sanoi:
Tällaista turhaa byrokratiaa tuolla julkisessa sairaanhoidossa on tuhottomasti. Missään nimessä hoitajia/lääkäreitä ei pidä vähentää, päinvastoin. Mutta sieltä takaata pitäisi hommia siivota isolla luudalla.
Miten paljon sulla on kokemusta julkisen sairaanhoidon järjestämisestä - oletko kenties työskennellyt esim. HUS:in hallinnossa? Tunnut vain tietävän kovin tarkasti missä ongelmat piilevät..
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Miten paljon sulla on kokemusta julkisen sairaanhoidon järjestämisestä - oletko kenties työskennellyt esim. HUS:in hallinnossa? Tunnut vain tietävän kovin tarkasti missä ongelmat piilevät..
Tuossahan minä esitin sen oletuksen, johon väitteeni perustan (Hus ja synergia) - onko sinulla parempaa tietoa, miten tuon yhdistymisen hyödyt on otettu käyttöön.

Tai pystytkö kumoamaan tuon antamani lasku-esimerkin. Eikö se juuri ole turhaa byrokratiaa?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
jaska sanoi:
Ja esimerkki, miten idioottimainen tämä homma on. Eräs tuttuni käy säännöllisessä siedätyshoidossa (?, siis tämä allergian poistohoito) HUS:ssa. Hinta on muistaakseni 9e tms. /kerta. Summa jota ei voi maksaa käteisellä, tai isommassa erässä. Jokainen hoitokerta pitää maksaa erikseen kotiin tulevalla laskulla
En usko tohon esimerkkiisi tai sitten siihen että halutaan laskuttaa on joku ns. luonnollinen syy. (ei siis byrokratiaa..)
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Formulanomi sanoi:
En usko tohon esimerkkiisi tai sitten siihen että halutaan laskuttaa on joku ns. luonnollinen syy. (ei siis byrokratiaa..)
kyllä tuo ihan totta on, elävästä elämästä.

Enkä kyllä keksi syytä, miksei etukäteislaskutus onnistuisi...
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
jaska sanoi:
kyllä tuo ihan totta on, elävästä elämästä.

Enkä kyllä keksi syytä, miksei etukäteislaskutus onnistuisi...
Se sun kaverisi on saattanut ymmärtää väärin tai sitten sinä.

Etukäteislaskutus on varmaan ongelmallinen silloin, jos se laskutettava on joku hoitokerta estynyt tai ko. osasto ei voi antaakaan hoitoa. Toki tuo on hoidettavissa hyvityslaskuilla, mutta siinäkin tapauksessa per hoitokerta tarvitaan laskutusjärjestelmään tietoa. Mitä kalliimpi ja kehittyneempi systeemi sitä enemmän se maksaa. Postituskulutkaan eivät välttämättä ole ko. laitoksilla ihan samat mitä meillä "virtasilla" on.

Vuodenvaiheet ovat myös ongelmallisia. (esim. verotusten takia + kela -korvausten takia).
 
Ylös