.. aloitusviesti on muuten kolmiosainen ... lukekaa muutakin kuin hieman alkua :ahem:
Tämä olisi sopinut osittain moniin otsikoihin, kuten tuohon ”mistä rahat” (=säästöjä tai lisätuloja valtiolle) mutta minusta tämä on oman otsikon arvoinen.
Tarkoituksena ei ole käsitellä pelkästään Suomea, vaan koko Euro-aluetta.
Tunnettu tosiasiahan on, että hyvinvointivaltion rahoituspohja murenee hitaasti, mutta varmasti. Emme myöskään voi nostaa verotusta kovalle tasolle, jotta touhu rahotettaisiin, koska maailma avautuu ja meidän pitää vain elää mukana. Tätähän Kalliomäki käsitteli kirjeessään (jonka toimitti Demarille ja Hesarille) jossa kieltäytyi puheenjohtajuudesta.
Tämä olisi sopinut osittain moniin otsikoihin, kuten tuohon ”mistä rahat” (=säästöjä tai lisätuloja valtiolle) mutta minusta tämä on oman otsikon arvoinen.
Tarkoituksena ei ole käsitellä pelkästään Suomea, vaan koko Euro-aluetta.
Tunnettu tosiasiahan on, että hyvinvointivaltion rahoituspohja murenee hitaasti, mutta varmasti. Emme myöskään voi nostaa verotusta kovalle tasolle, jotta touhu rahotettaisiin, koska maailma avautuu ja meidän pitää vain elää mukana. Tätähän Kalliomäki käsitteli kirjeessään (jonka toimitti Demarille ja Hesarille) jossa kieltäytyi puheenjohtajuudesta.
jatkuu …(kirje hesarin verkkosivuilta, boldaukset jaskan)
Kalliomäki kirjeessään: "Puolue tarvitsee uudistajan"
Suomi ja sosialidemokratia valinnan edessä
Viimeiset pari vuotta ja niiden kuluessa tehty työ valtiovarainministerinä ovat vakuuttaneet minut siitä, että suomalainen hyvinvointivaltio muodossa, jossa olemme tottuneet sen tuntemaan joutuu totiseen kokeeseen meneillään olevan ja sitä seuraavan vaalikauden kuluessa. Siinä otetaan mittaa poliittisen järjestelmämme tahdosta ja kyvystä tehdä ratkaisuja, joilla hyvinvointivaltion perusta turvataan.
Miksi näin – kaikkihan tässä maassa vannovat hyvinvointivaltion ja vielä enemmän hyvinvointiyhteiskunnan nimeen?
Siksi, että osa vannojista on jesuiittain sukua, sanovat muuta kuin tarkoittavat; ja erityisesti siksi, että pelkällä vannomisella ei voi vastata yhteiskunnan muutospaineisiin, joiden edessä hyvinvointivaltio ja sen tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta sekä ihmisten vapautta korostavat arvot ovat.
Väestömme ikääntyminen ja markkinatalouteen kitkaisesti sitoutuva maailmanjärjestys kasaavat massiivista taloushaastetta Suomen ja sen päättäjien harteille. Raha ei aina rauhoita, mutta hyvinvointivaltion elinvoimalle se on ratkaiseva käyttövoima.
Talouden kasvu ja työllisyys ovat avainsanat hyvinvointiyhteiskunnan perustan, koulutuksen, julkisten palveluiden ja sosiaaliturvan kestävälle rahoitukselle. Suu on pantava säkkiä myöten, halusimme tai emme, muuten kasvun ja työllisyyden eväät loppuvat ennen aikojaan. Eikä sekään riitä. Sen ohella joudumme tekemään vaikeita valintoja, asettamaan painopisteitä ja rakentamaan kokonaisuuksia tavalla, joka ei aina vastaa sosialidemokraattista perusajattelua esimerkiksi oikeudenmukaisesta tulonjaosta, mutta toimii kasvun ja työllisyyden hyväksi yli vaikean ajan. Esimerkkiä voi hakea tuoreeltaan äskeisestä kolmikantaisesta tupoprosessista – varallisuusveron poistoineen kaikkineen.
Edessä olevan politiikan tie on siis vaativa, mutta helpon tien valinta veisi hyvinvointivaltion umpikujaan, josta paluu tapahtuisi koko järjestelmää ravistelevan kriisin kautta. Sellaisen koimme viimeksi viitisentoista vuotta sitten. Kuka sitä kokemusta voisi vielä kaivata?
Valinnan ei siis pitäisi olla vaikea, vaikka valittu tie ja politiikan sisältö sitä ovatkin. Kokemuksesta kuitenkin tiedän, että valinta on vaikea ja tiellä pysyminen vielä vaikeampaa, eikä se onnistu ilman yhteistä tahtoa ja sopivia välineitä.
Mistä yhteinen tahto ja välineet?
Sieltä, missä niitä on vastikään menestyksellä mitattu: suomalaisen sopimusyhteiskunnan mallista, jonka voimalla meillä on tehty vuosikymmenten mittaan parhaat poliittiset ja työmarkkinapoliittiset ratkaisut, usein kolmikantaisessa yhteistyössä.
Sopimusyhteiskuntamallin tärkeimmät osapuolet ovat poliittiset toimijat, siis hallitus, eduskunta ja puolueet sekä palkansaaja- ja työnantajajärjestöt. Niiden yhteistyökyky ja -tahto, kansalaisten kannatuksen ohella ratkaisevat sopimusyhteiskunnan toimintakyvyn. Mutta onko niistä siihen?
Globalisaation ja kansainvälistymisen sulatusvaivoissa painivat politiikka, työ- ja elinkeinoelämä ovat muutoksessa, joka ei ota mahtuakseen sopimusyhteiskuntamallin vanhaan raamiin. Sen saattoi aistia jokainen, joka oli mukana viimeisessä tupoväännössä. Lopputulos oli hyvä, mutta paljon siinä oli viimeisen kiusauksen kirpeää makua. Eliksiiri, joka lopulta piti yhteistyökyvyn elossa, oli käsitys hyvinvointivaltiosta maan menestyksen perustana.