Ilmastointi ja bensankulutus

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Onko perää siinä, että ilmastoinnin käyttäminen lisää bensankulutusta parilla litralla per sata kilsaa? Voisko se lisätä noin paljoa? Onko kukaan tehnyt omakohtaisia kulutuslaskelmia ilmastoinnin vaikutuksesta bensansyöntiin? Ainakaan ajotietokone ei näytä juurikaan enempää kulutusta vaikka ilmastointi onkin päällä?
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kuinka paljon tehoa ilmastointi vaatii? 1 vai 2 kilowattia? Paljon on auton teho tasakaasulla ajettaessa vaikka 80km/h 30kw? Tuskin edes niin paljon. Jos auto kuluttaisi 7l/100km niin se olisi ~0,25 per kilowatti/per litara/ 100km eli ilmastointi päällä 7,5 jos ilmastointi vie 2kw.

Nää laskelmat ja teoriat on nyt vaan vedetty hatusta...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
bigbear sanoi:
Kuinka paljon tehoa ilmastointi vaatii? 1 vai 2 kilowattia? Paljon on auton teho tasakaasulla ajettaessa vaikka 80km/h 30kw? Tuskin edes niin paljon. Jos auto kuluttaisi 7l/100km niin se olisi ~0,25 per kilowatti/per litara/ 100km eli ilmastointi päällä 7,5 jos ilmastointi vie 2kw.

Nää laskelmat ja teoriat on nyt vaan vedetty hatusta...
Niin, löytyykö edes mitään oikeata ja tarkkaa taulukkoa? Mulla on semmoinenmielikuva, että ilmastointi vie 10 heppaa:confused:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis ilmastointi veis 7.35 kW:ia? Aika kylmäähän sillä sais, varsinkin kun ajattelee että autossa ei kovin paljoa ole tilavuutta, niin kovalta tuntuu tehon tarve. Tavallinen pakastinhan vie reilusti alle 1 kW:n tehon. Toki kamppeissa on eroa, mutta jotenkin vaikea uskoa että se aivan tuota 10 heppaa tarvis pyöriäkseen.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:
Siis ilmastointi veis 7.35 kW:ia? Aika kylmäähän sillä sais, varsinkin kun ajattelee että autossa ei kovin paljoa ole tilavuutta, niin kovalta tuntuu tehon tarve. Tavallinen pakastinhan vie reilusti alle 1 kW:n tehon. Toki kamppeissa on eroa, mutta jotenkin vaikea uskoa että se aivan tuota 10 heppaa tarvis pyöriäkseen.
Mä kuule taisin lukea sen kevään TM:stä; niin siinä väitettiin:confused: Kyllä mäkin sitä vähän ihmettelin??? Se oli se TM, jossa oli ne ilmastointihuollot vertailussa?
 

Mike Milk

Well-known member
Liittynyt
9.3.2001
Viestit
280
Sijainti
Milkyland
S40 Volvon kulutus nousee vajaan litran satasella käytettäessä ilmastointia. Näin siis ajotietokoneen mukaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä Golfissa näyttäis olevan vastaava ilmiö. Tosin en ole vielä tehnyt "vimosen päälle" -testiä. Tuohon kulutukseen vaikuttaa muutenkin niin monta seikkaa ja VW:n ajotietokone on sen verran herkkä tuon hetkellisen kulutuksen suhteen...
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Semmoinen on käsitys että kahden puolen puolta litraa kasvaisi kulutus satasella ilmastointia käytettäessä. Riippuu tietenkin paljon ajaako lyhyttä vai pitkää matkaa ja onko auto parkissa varjossa vai auringossa erityisesti automaattista ilmastointia käytettäessä. Silloin kun autossa on >30 astetta lämmintä (auringossa kai voi olla tuolla 50 asteen tietämillä) niin joutuuhan se ilmastointi vehe tekemään melkoisesti työtä tiputtaakseen tuon lämpötilan sinne 20 asteeseen, mihin se usein halutaan. Kuitenkin auto läpenee koko ajan hengityksen ja mahdollisen auringonpaisteen takia.

Vaimon veljen Polossa kulutuksen lisäys on parhaimmillaan ollut alle puoli litraa satasella, kun auto on aina varjossa kun mahdollista ja yleensä matkat mitä hän ajaa ovat yli 15 kilometriä. Tietenkin auton sisätilavuuskin on aika pieni ja kohtuullisen pystyt ikkunat, joten ei lämpene niin paljoa auringossa. Kun taas anopin -00 mallin Fiestassa kannatti pistää ilmastointi pois päältä ohituksen ajaksi, sillä eron huomasi todella selvästi. (Oli aika pienellä koneella, muistaakseni se vanha 1.4)
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kerran kreetalla ollessani vuokrasin renault clio 1.0 tai 1.1 auton ja jos sillä aikoi ajaa mäkiä ylös "vuoristossa" niin ilmastointi piti sammuttaa,jotta auto jaksoi mennä edes kakkosella kunnolla :D

Omassa 110hv tdi passatissa ilmastointi vaikuttaa ehkä tuon 0.5 litraa satasella
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Kyllä se haukkaa pienemmällä kuutiotilavuudella 10-15% korkeammalla jopa 25% moottorin tehosta, muistan kun Seatissa pisti Climatronicin päälle niin 75 heppainen 1,4 kone vaikutti enemänkin 55-60 heppaiselta. Daewoossa häviää ehkä 10 hevosvoimaa. Mitä pienempi kone sitä vähemmän haluan moottorin yhteydessä olevan ilmastointi laitetta, ei se sovi pikkukoneisiin 1,6 litrainen bensakone riittää vasta ilmastointilaitteen pyörittämiseen. Citroenin Xsara Break HDI:ssä ei tehohäviikkiä huomannut kun voimaa riitti. nykyisessä bensa-Peugeotissa sen huomaa heti ettei moottorista saa parasta irti kun ilmastointi on kytkettynä.
 

Hanu

Ulkomaan epeli
Liittynyt
6.9.2001
Viestit
68
Sijainti
Neu Wulmstorf
Kerran tässä kesällä havahduin autoa ajaessani siihen että minulla oli kuuma.Huomasin että joku oli ottanut ilmeisesti vahingossa automaatti-ilmastoinnin pois päältä.
Laitoin sen pian takaisin päälle ja kohta oli taas mukava olo ajella.
Ainakin mun Audi a8 jaksaa mennä mäet ylös ihan hyvin vaikka ilmastointi on päällä ja huolimatta siitä onko se päällä vai ei kaiken bensan ainakin mun autot aina vie minkä niille antaa.
Tästä on jo useamman vuosikymmenen kokemus.:ahem:
Olenkin aina varautunut noihin mäkiin etukäteen ottamalla tarpeeksi vauhtia.:thumbup:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hanulla on ihan oikea asenne tähän kysymykseen! Ensin varmistetaan että pellin alla on tehoa sen verran ettei tarvi miettiä jaksaako kone pyörittää kaikkia varusteita.
 

Hanu

Ulkomaan epeli
Liittynyt
6.9.2001
Viestit
68
Sijainti
Neu Wulmstorf
Aion huomenna suoritta puolitieteellisen kokeen asian tiimoilta(noin 900km matkalla)mikäli sääolosuhteet kokeen suorittamisen sallivat;Ajan menomatkan ilmastointi päällä,säädettynä 21.5 asteeseen ja takaisin ilmastointi pois päältä(mikäli lämpötila ei kohoa epäinhimillisiin lukemiin.Kuitenkin aion pitää radion päällä molempiin suuntiin matkatessani sekä mahdollisesti soitta cd-levyjä.Molempiin suuntiin pidän myös vakionopeuden säädintä päällä,tämän energiankulutuksesta ei minulla ole aavistustakaan mutta koska käyttö on jatkuvaa kokeen aikana se ei liene muuttavan lopputulosta.
Raportti kokeesta myöhemmin.:eek!:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:
Hanulla on ihan oikea asenne tähän kysymykseen! Ensin varmistetaan että pellin alla on tehoa sen verran ettei tarvi miettiä jaksaako kone pyörittää kaikkia varusteita.
Mutta arvon pmv; eihän tässä ole siitä kysymys, vaan siitä, lisääkö ilmastointi bensankulutusta?

Eipä ole tänä kesänä tarvinnut täällä Suomessa koko laitetta:D
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Tein eilen testin! Ajoin 70 km edestakaisin ilmastointi päällä ja pois päältä! Lopputulos: keskikulutus ilmastointi päällä 8,9 litraa ja ilmastointi pois päältä 8.2 litraa! Eli kyllä se ilmastointi vie bensaa jonkun verran! Kulutuslukemat antoi ajotietokone:rolleyes:
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Discovery kanavalta tulee "Myyttien Paljastajat" ohjelma jossa kerran vertailtiin bensan kulutusta ilmastointi päällä vs. ikkunat auki ajellessa. En kyllä seurannut sitä tarkkaan vaan pelkästään nettisurffailun lomassa välillä vilkuilin. Se tiimi taitaa olla jenkeistä eli autona siinä taisi olla joku keskiverto jenkkien perheauto. Eli siinä oli kaksi samanlaista autoa, toinen ilmastoinnilla sekä toinen ilman ilmastointia ja sillä ajettiin ikkuna auki. En muista oliko vain kuskin ikkuna auki vai kaikki ikkunat auki. Testiratana oli joku päällystetty ovaalirata. Ajoaika oli muistaakseni lähemmäksi kahdeksaa tuntia kun se yksi kuski otti eväätkin autoon mukaan. Siinä ajettiin vain tasaista matka-ajoa, nopeutta en muista.

No testin lopputulos oli kumminkin sellainen että ikkunat auki ajellessa auton ilmanvastus nousi sen verran suuremmaksi että bensankulutuskin nousi suuremmaksi kuin ilmastointi päällä ajellessa.

Tiedä sitten onko eri automalleilla paljonkin eroja vastaavissa testeissä?
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Jos kyse on jenkeistä, niin eri autoyksilöilläkin on eroa kulutuksessa jo yhden ilmastoinnin verran. Ja miksei monilla muillakin. Kyllä noi apulaitteet vaan vie uskomattoman paljon tehoa, ja sitä kautta kasvattaa myös kulutusta. Muutaman kerran ollaan testattu dynossa hihnakäyttösen vesipumpun vaikutusta tehoihin ja tulos yllätti vaikka kyseessä ei mikään taloudellisuusmotti olekaan. Maksimiero oli 28 hv.
 
Ylös