Semmoinen on käsitys että kahden puolen puolta litraa kasvaisi kulutus satasella ilmastointia käytettäessä. Riippuu tietenkin paljon ajaako lyhyttä vai pitkää matkaa ja onko auto parkissa varjossa vai auringossa erityisesti automaattista ilmastointia käytettäessä. Silloin kun autossa on >30 astetta lämmintä (auringossa kai voi olla tuolla 50 asteen tietämillä) niin joutuuhan se ilmastointi vehe tekemään melkoisesti työtä tiputtaakseen tuon lämpötilan sinne 20 asteeseen, mihin se usein halutaan. Kuitenkin auto läpenee koko ajan hengityksen ja mahdollisen auringonpaisteen takia.
Vaimon veljen Polossa kulutuksen lisäys on parhaimmillaan ollut alle puoli litraa satasella, kun auto on aina varjossa kun mahdollista ja yleensä matkat mitä hän ajaa ovat yli 15 kilometriä. Tietenkin auton sisätilavuuskin on aika pieni ja kohtuullisen pystyt ikkunat, joten ei lämpene niin paljoa auringossa. Kun taas anopin -00 mallin Fiestassa kannatti pistää ilmastointi pois päältä ohituksen ajaksi, sillä eron huomasi todella selvästi. (Oli aika pienellä koneella, muistaakseni se vanha 1.4)