Hanu
Ulkomaan epeli
Itseasiassa kyllä se neste kulkee mutta on hankalaa jäähdyttää -20 asteista ilmaa vaikkapa +16 asteiseksi!!!!Itseasiassa ilmaa ei edes jäähdytetä.312T4 sanoi:Kaikissa se on näin! Se ei vissiin se neste kulje alle tuon lämmön? Joten talvella on ihan turha pitää ilmastointia päällä :nope:
Yleinen ohje on että ilmastointia tulee käyttää vähintään kerran kuukaudessa, talvellakin, jottei liemet ja öljyt jämähdä pitkän seisokin aikana.
Tuo lienee kaikille melko selkeä juttu.
Toinen asia taas on tämä kostealla ilmalla ilmastoinnin käyttö.Se kuivattaa sisääntulevaa ilmaa, kuten tuossa joku jo aiemmin totesikin.Mikäli 312T autossa ilmastointi päällä ikkunat menevät huuruun olisi varmaankin syytä poiketa huollossa tarkastamassa laitteen kunto, esim kuivurin suodattimet.Vink vink :ahem:
Tässä hieman faktaa:
"Tekniikka
Ilmastointi
Ilmastointi.
Ilmastointilaite, ”air-conditioning, AC”, ei ole enää vain kalleimpiin ja ylellisimpiin autoihin kuuluva varuste. Esimerkiksi Suomessa se on joko vakio- tai lisävarusteena jo noin 80 prosentissa ensirekisteröidyistä autoista.
Auton ilmastointilaite:
* parantaa turvallisuutta
* lisää mukavuutta.
Ihminen tuntee olonsa viihtyisäksi, kun ilman lämpötila ja kosteus ovat tietynlaiset. Niinpä autossa viihtyminen voidaan nähdä turvallisuustekijänä, sillä se vaikuttaa huomattavasti kuljettajan ajokykyyn ja -kuntoon. Tänä päivänä ilmastointilaitteen katsotaankin tavallaan lukeutuvan osaksi auton aktiivista turvallisuustekniikkaa.
Esimerkiksi kun ulkolämpötila on korkea, auton sisäilmaa ei voi saada miellyttäväksi pelkän lämmitys-/tuuletusjärjestelmän avulla. Tämä johtuu seuraavista syistä:
* Tavallinen lämmitys-tuuletusjärjestelmä pystyy teoreettisesti alentamaan sisälämpötilan vain ulkolämpötilan tasalle.
* Matkalla imupaikasta ulostulosuuttimiin ilma yleensä kuitenkin vielä lämpiää muutaman asteen.
* Jos tuuletukseen käytetään avattua ikkunaa tai kattoluukkua tai puhaltimen suurimpia nopeuksia, seurauksena on usein vetoa ja meluhaittoja. Sisään pääsee myös pakokaasuja ja pölyä.
Niin ikään jos ilman kosteuspitoisuus on suuri, ihmiseen kohdistuva rasitus moninkertaistuu.
Auton sisäilman merkitys
Maailman terveysjärjestö WHO:n tutkimukset osoittavat, että ihmisen keskittymis- ja reaktiokyky heikkenee selvästi kuumassa ilmastossa, joka on merkittävä rasitustekijä. Sopivin lämpötila kuljettajalle on 20–22 ºC.
Voimakas auringonpaiste voi nostaa auton sisälämpötilan yli 15 ºC ulkolämpötilaa korkeammaksi – varsinkin pään alueella, jossa kuumuus vaikuttaa kaikkein vaarallisimmin. Kehon lämpötila nousee, sydämen lyönnit kiihtyvät, hikoilu lisääntyy ja aivot saavat liian vähän happea.
Pahimmillaan kyse on jo ihmiselle koituvasta ylirasituksesta. Tällöin tutkijat puhuvat ilmastostressistä. Tutkimusten perusteella lämpötilan nousu 25 ºC:sta 35 ºC:een heikentää aistien toimintaa ja havaintokykyä peräti 20%. Tämä vastaa suorituskyvyn heikkenemisen osalta suurinpiirtein samaa kuin 0,5 promillen alkoholipitoisuus veressä.
Ilmastointilaite on kehitetty vähentämään ja poistamaan edellä mainitun kaltaisia rasitustekijöitä. Sen avulla auton sisäilman lämpötila saadaan muutettua ihmiselle sopivaksi. Lisäksi ilmastointilaite puhdistaa ilmaa ja poistaa siitä kosteutta, mikä on aivan yhtä tärkeää kuin lämpötilan alentaminen. Raitisilmasuodatin ja aktiivihiilisuodatin täydentävät ilman puhdistumista, mistä erityisesti allergioista kärsivät ihmiset hyötyvät.
Jäähdytysprosessi
Auton sisäilman jäähdytys tehdään kompressorijäähdytyslaitteiston avulla. Siinä kylmäaine kulkee suljetussa kierrossa muuttaen jatkuvasti olomuotoaan nestemäisestä kaasumaiseksi.
Prosessin aikana kylmäaine:
* puristetaan kokoon kaasumuodossa
* tiivistyy jäähtyessään nesteeksi
* höyrystyy paineen laskun vaikutuksesta ottaessaan vastaan lämpöä.
Jäähdytysprosessissa ei synnytetä kylmyyttä, vaan autoon tulevasta ilmasta poistetaan lämpöä.
Tutustu jäähdytysprosessia havainnollistavaan esitykseen (flash 49 kt)
Huom! Esityksen katselu vaatii Flash-laajennuksen. Mikäli selaimessasi ei ole sopivaa laajennusta, voit asentaa sen ilmaiseksi alla olevan linkin kautta:
http://www.macromedia.com/
Ilmastointilaitteiden ympäristöystävällisyys
Ympäristökysymysten kannalta olennaisin osa ilmastointilaitteissa on jäähdytysprosessissa hyödynnettävä kylmäaine.
Uusien autojen ilmastointilaitteissa ei ole enää vuoden 1995 jälkeen saanut käyttää kylmäainetta R12, joka tuhoaa hajotessaan ilmakehän otsonikerrosta. Vuoden 1998 jälkeen sen lisääminenkin on ollut kiellettyä. Nykyisin ilmastointilaitteissa käytetään pelkästään ympäristöystävällistä kylmäainetta R134a, jonka etuja ovat:
* R134a (fluorihiilivety) ei sisällä klooria kuten kylmäaine R12, joka hajotessaan vahingoittaa otsonikerrosta. Fluorihiilivety on ympäristölle vaaratonta.
* R134a ja R12 ovat jäähdytysteholtaan tasaväkisiä keskenään.
Aiemmin käytetyn kylmäaineen R12:n perusosan muodostaa kloori (Cl). Tämän kylmäaineen väärän käsittelyn seurauksena ilmaa kevyemmät R12-molekyylit nousevat otsonikerrokseen asti. UV-säteilyn vaikutuksesta siitä vapautuu klooria, joka reagoi otsonin kanssa. Tällöin otsoni hajoaa ja jäljelle jää happea sekä kloorimonoksidia, joka reagoi jälleen hapen kanssa ja vapauttaa klooria. Tämä kierto voi toistua jopa 100 000 kertaa. Vapaat happimolekyylit eivät pysty pidättämään UV-säteilyä.
R134a ei käytännössä hajota UV-säteilyltä suojaavaa otsonia, mikä takaa nykyaikaisten ilmastointilaitteiden ympäristöystävällisyyden.
Volkswagenin ilmastointilaitteet
Kaikki Volkswagen-konsernin valmistamat ilmastointilaitteet edustavat alan viimeisintä teknistä kehitystyötä. Ne ovat niin toiminnallisuudeltaan kuin esimerkiksi ympäristöystävällisyydeltäänkin ensiluokkaisia vaihtoehtoja autoilijalle, joka haluaa lisätä viihtyvyyttään ja turvallisuuttaan tien päällä. Osassa malleistamme ilmastointilaite on vakiona, osaan se on saatavilla lisävarusteena. Tarkempia tietoja mallikohtaisesta varustuksesta saat sivustomme Mallisto-osiosta.
Volkswagenin valikoimissa on neljää eri tyyppistä ilmastointilaitetta:
* manuaalikäyttöinen ilmastointi
* puoliautomaattinen Climatic
* täysautomaattinen Climatronic
* täysautomatisoidut Climatronic-alueilmastoinnit
Manuaalikäyttöinen ilmastointi
Manuaalisesti hallittavalla ilmastointilaitteella varustetussa autossa kuljettaja on käytännössä osa säätöjärjestelmää. Hän tekee henkilökohtaisen arvion omista tarpeistaan ja säätää itsenäisesti auton sisätilojen lämpötilan sen mukaan onko liian lämmintä tai liian kylmää. Lämpötilan muutoksiin vaikuttavat esimerkiksi ulkolämpötilan vaihtelut, ajonopeus, jäähdytysnesteen lämpötila ja raitisilman sisääntulo.
Tekemänsä arvion perusteella kuljettaja tarkentaa säätöjä tarkoituksenmukaiseen suuntaan ja määrittelee haluamansa puhallusvoiman. Tosiasiassa hän säätää tällöin manuaalisesti ilmastointimekanismin lämpötilaläppiä.
Jatkuu