Ilmastointi ja bensankulutus

Hanu

Ulkomaan epeli
Liittynyt
6.9.2001
Viestit
68
Sijainti
Neu Wulmstorf
312T4 sanoi:
Kaikissa se on näin! Se ei vissiin se neste kulje alle tuon lämmön? Joten talvella on ihan turha pitää ilmastointia päällä :nope:
Itseasiassa kyllä se neste kulkee mutta on hankalaa jäähdyttää -20 asteista ilmaa vaikkapa +16 asteiseksi!!!!Itseasiassa ilmaa ei edes jäähdytetä.
Yleinen ohje on että ilmastointia tulee käyttää vähintään kerran kuukaudessa, talvellakin, jottei liemet ja öljyt jämähdä pitkän seisokin aikana.
Tuo lienee kaikille melko selkeä juttu.
Toinen asia taas on tämä kostealla ilmalla ilmastoinnin käyttö.Se kuivattaa sisääntulevaa ilmaa, kuten tuossa joku jo aiemmin totesikin.Mikäli 312T autossa ilmastointi päällä ikkunat menevät huuruun olisi varmaankin syytä poiketa huollossa tarkastamassa laitteen kunto, esim kuivurin suodattimet.Vink vink :ahem:

Tässä hieman faktaa:

"Tekniikka
Ilmastointi

Ilmastointi.


Ilmastointilaite, ”air-conditioning, AC”, ei ole enää vain kalleimpiin ja ylellisimpiin autoihin kuuluva varuste. Esimerkiksi Suomessa se on joko vakio- tai lisävarusteena jo noin 80 prosentissa ensirekisteröidyistä autoista.

Auton ilmastointilaite:

* parantaa turvallisuutta
* lisää mukavuutta.



Ihminen tuntee olonsa viihtyisäksi, kun ilman lämpötila ja kosteus ovat tietynlaiset. Niinpä autossa viihtyminen voidaan nähdä turvallisuustekijänä, sillä se vaikuttaa huomattavasti kuljettajan ajokykyyn ja -kuntoon. Tänä päivänä ilmastointilaitteen katsotaankin tavallaan lukeutuvan osaksi auton aktiivista turvallisuustekniikkaa.

Esimerkiksi kun ulkolämpötila on korkea, auton sisäilmaa ei voi saada miellyttäväksi pelkän lämmitys-/tuuletusjärjestelmän avulla. Tämä johtuu seuraavista syistä:

* Tavallinen lämmitys-tuuletusjärjestelmä pystyy teoreettisesti alentamaan sisälämpötilan vain ulkolämpötilan tasalle.
* Matkalla imupaikasta ulostulosuuttimiin ilma yleensä kuitenkin vielä lämpiää muutaman asteen.
* Jos tuuletukseen käytetään avattua ikkunaa tai kattoluukkua tai puhaltimen suurimpia nopeuksia, seurauksena on usein vetoa ja meluhaittoja. Sisään pääsee myös pakokaasuja ja pölyä.

Niin ikään jos ilman kosteuspitoisuus on suuri, ihmiseen kohdistuva rasitus moninkertaistuu.

Auton sisäilman merkitys
Maailman terveysjärjestö WHO:n tutkimukset osoittavat, että ihmisen keskittymis- ja reaktiokyky heikkenee selvästi kuumassa ilmastossa, joka on merkittävä rasitustekijä. Sopivin lämpötila kuljettajalle on 20–22 ºC.

Voimakas auringonpaiste voi nostaa auton sisälämpötilan yli 15 ºC ulkolämpötilaa korkeammaksi – varsinkin pään alueella, jossa kuumuus vaikuttaa kaikkein vaarallisimmin. Kehon lämpötila nousee, sydämen lyönnit kiihtyvät, hikoilu lisääntyy ja aivot saavat liian vähän happea.


Pahimmillaan kyse on jo ihmiselle koituvasta ylirasituksesta. Tällöin tutkijat puhuvat ilmastostressistä. Tutkimusten perusteella lämpötilan nousu 25 ºC:sta 35 ºC:een heikentää aistien toimintaa ja havaintokykyä peräti 20%. Tämä vastaa suorituskyvyn heikkenemisen osalta suurinpiirtein samaa kuin 0,5 promillen alkoholipitoisuus veressä.

Ilmastointilaite on kehitetty vähentämään ja poistamaan edellä mainitun kaltaisia rasitustekijöitä. Sen avulla auton sisäilman lämpötila saadaan muutettua ihmiselle sopivaksi. Lisäksi ilmastointilaite puhdistaa ilmaa ja poistaa siitä kosteutta, mikä on aivan yhtä tärkeää kuin lämpötilan alentaminen. Raitisilmasuodatin ja aktiivihiilisuodatin täydentävät ilman puhdistumista, mistä erityisesti allergioista kärsivät ihmiset hyötyvät.

Jäähdytysprosessi
Auton sisäilman jäähdytys tehdään kompressorijäähdytyslaitteiston avulla. Siinä kylmäaine kulkee suljetussa kierrossa muuttaen jatkuvasti olomuotoaan nestemäisestä kaasumaiseksi.

Prosessin aikana kylmäaine:

* puristetaan kokoon kaasumuodossa
* tiivistyy jäähtyessään nesteeksi
* höyrystyy paineen laskun vaikutuksesta ottaessaan vastaan lämpöä.

Jäähdytysprosessissa ei synnytetä kylmyyttä, vaan autoon tulevasta ilmasta poistetaan lämpöä.

Tutustu jäähdytysprosessia havainnollistavaan esitykseen (flash 49 kt)

Huom! Esityksen katselu vaatii Flash-laajennuksen. Mikäli selaimessasi ei ole sopivaa laajennusta, voit asentaa sen ilmaiseksi alla olevan linkin kautta:

http://www.macromedia.com/

Ilmastointilaitteiden ympäristöystävällisyys
Ympäristökysymysten kannalta olennaisin osa ilmastointilaitteissa on jäähdytysprosessissa hyödynnettävä kylmäaine.

Uusien autojen ilmastointilaitteissa ei ole enää vuoden 1995 jälkeen saanut käyttää kylmäainetta R12, joka tuhoaa hajotessaan ilmakehän otsonikerrosta. Vuoden 1998 jälkeen sen lisääminenkin on ollut kiellettyä. Nykyisin ilmastointilaitteissa käytetään pelkästään ympäristöystävällistä kylmäainetta R134a, jonka etuja ovat:

* R134a (fluorihiilivety) ei sisällä klooria kuten kylmäaine R12, joka hajotessaan vahingoittaa otsonikerrosta. Fluorihiilivety on ympäristölle vaaratonta.
* R134a ja R12 ovat jäähdytysteholtaan tasaväkisiä keskenään.



Aiemmin käytetyn kylmäaineen R12:n perusosan muodostaa kloori (Cl). Tämän kylmäaineen väärän käsittelyn seurauksena ilmaa kevyemmät R12-molekyylit nousevat otsonikerrokseen asti. UV-säteilyn vaikutuksesta siitä vapautuu klooria, joka reagoi otsonin kanssa. Tällöin otsoni hajoaa ja jäljelle jää happea sekä kloorimonoksidia, joka reagoi jälleen hapen kanssa ja vapauttaa klooria. Tämä kierto voi toistua jopa 100 000 kertaa. Vapaat happimolekyylit eivät pysty pidättämään UV-säteilyä.

R134a ei käytännössä hajota UV-säteilyltä suojaavaa otsonia, mikä takaa nykyaikaisten ilmastointilaitteiden ympäristöystävällisyyden.

Volkswagenin ilmastointilaitteet
Kaikki Volkswagen-konsernin valmistamat ilmastointilaitteet edustavat alan viimeisintä teknistä kehitystyötä. Ne ovat niin toiminnallisuudeltaan kuin esimerkiksi ympäristöystävällisyydeltäänkin ensiluokkaisia vaihtoehtoja autoilijalle, joka haluaa lisätä viihtyvyyttään ja turvallisuuttaan tien päällä. Osassa malleistamme ilmastointilaite on vakiona, osaan se on saatavilla lisävarusteena. Tarkempia tietoja mallikohtaisesta varustuksesta saat sivustomme Mallisto-osiosta.

Volkswagenin valikoimissa on neljää eri tyyppistä ilmastointilaitetta:

* manuaalikäyttöinen ilmastointi
* puoliautomaattinen Climatic
* täysautomaattinen Climatronic
* täysautomatisoidut Climatronic-alueilmastoinnit



Manuaalikäyttöinen ilmastointi
Manuaalisesti hallittavalla ilmastointilaitteella varustetussa autossa kuljettaja on käytännössä osa säätöjärjestelmää. Hän tekee henkilökohtaisen arvion omista tarpeistaan ja säätää itsenäisesti auton sisätilojen lämpötilan sen mukaan onko liian lämmintä tai liian kylmää. Lämpötilan muutoksiin vaikuttavat esimerkiksi ulkolämpötilan vaihtelut, ajonopeus, jäähdytysnesteen lämpötila ja raitisilman sisääntulo.



Tekemänsä arvion perusteella kuljettaja tarkentaa säätöjä tarkoituksenmukaiseen suuntaan ja määrittelee haluamansa puhallusvoiman. Tosiasiassa hän säätää tällöin manuaalisesti ilmastointimekanismin lämpötilaläppiä.
Jatkuu
 

Hanu

Ulkomaan epeli
Liittynyt
6.9.2001
Viestit
68
Sijainti
Neu Wulmstorf
312T4 sanoi:
Kaikissa se on näin! Se ei vissiin se neste kulje alle tuon lämmön? Joten talvella on ihan turha pitää ilmastointia päällä :nope:

Puoliautomaattinen Climatic
Climatic yhdistää manuaalisen ilmastoinnin helppokäyttöisyyden ja automaattisen ilmastoinnin vaivattomuuden. Climaticin ulkonäkö ja käyttömekanismi muistuttavat paljon manuaalista ilmastointilaitetta. Manuaaliseen versioon verrattuna Climatic-systeemin etuna on kuitenkin se, että valittu sisälämpötila säilyy aina halutunlaisena ajonopeuden tai ulkölämpötilan muuttuessa. Kuljettajan tehtäväksi jää vain puhalluksen voimakkuuden säätö halutun tehoikseksi automatiikan hoitaessa sisälämpötilan tasaisuuden.


Sisätilan lämmön mittaa Climatic-säätimien keskellä sijaitseva anturi. Climatic on aina oletusarvoisesti päällä, mutta se voidaan halutessa kytkeä pois toiminnasta.

Täysautomaattinen Climatronic
Kun autossa on automaattinen ilmastointilaite, kuljettajan ei tarvitse itse huolehtia lämpötilan säätelystä lainkaan. Yksi olennainen etu on se, että säätöjärjestelmässä voidaan huomioida huomattavasti useampia parametrejä ja näin voidaan ennakoida säätöjen vaikutukset lämpötilaan.



Volkswagenin automaattisessa Climatronic-ilmastoinnissa hyödynnetään seuraavanlaista tekniikkaa:

* ohjainlaite
* ulkolämpötilan tunnistin (1-2 kpl)
* sisälämpötilan tunnistin
* säätömoottorit lämmitys-/ilmastointilaitteessa

Joissain ilmastointilaitteissa saatetaan lisäksi käyttää lisäantureita esimerkiksi välttämään suorasta auringonpaisteesta koituvia lämpötilamuutoksia auton sisätiloissa.


Keskuksena järjestelmässä toimii digitaalinen ohjainlaite. Se käsittelee kaikki tunnistimilta tulevat signaalit, poistaa niistä häiriöt ja ohjaa ne edelleen ohjainlaitteessa olevalle mikrotietokoneelle.

Mikrotietokone määrittää lähtevät signaalit esiohjelmoitujen ohjearvojen mukaan. Pääteasteiden kautta signaalit kulkevat toimilaitteille, joilla tarkoitetaan lämmitys-/ilmastointilaitteen säätömoottoreita. Jokaista läppää liikuttaa oma säätömoottori.

Uusimman sukupolven ilmastointilaitteet ovat suoraan tai CAN-väylän välityksellä yhteydessä auton muihin ohjainlaitteisiin. Näin ilmastointilaitteen ohjainlaite voi käyttää hyväkseen myös tietoja ajonopeudesta, moottorin käyntinopeudesta ja seisonta-ajasta.

Automatisoidut Climatronic-alueilmastoinnit
Joissain Volkswagenin uusissa malleissa on käytössä huippukehittynyt täysautomaatinen Climatronic-alueilmastointi, jonka ansiosta auton matkustamoon saadaan laitteistosta riippuen joko kaksi (2C) tai neljä (4C) erilaista lämpötila-aluetta. Tällöin eri matkustajat voivat valita itselleen haluamansa kaltaisen lämpötilan jopa 16–29,5 ºC väliltä.

Alueilmastoinnin erityisominaisuuksia verrattuna tavalliseen täysautomaattisen Climatroniciin ovat muun muassa:

* automaattinen ja manuaalinen säätely jokaisella lämpötila-alueella
* ilmastoinnin synkronointimahdollisuus: kaikki lämpötila-alueet säätyvät kuljettajan paikan säätöjen mukaan
* sisäilmankiertotoiminto ilmanlaadun valvonnalla
* huurteenpoistotoiminto lasien huurtumistunnistuksella
* auringonpaisteen huomioonotto ilmastoinnin säätelyssä



Alueilmastointiin perustuvan järjestelmän käyttö on sen monipuolisuudesta huolimatta erittäin helppoa ja kätevää. Esimerkiksi Volkswagen Phaetonissa 4C-Climatronic -nelialueilmastointia käytetään auton toimintojen hallitsemiseen tarkoitetun informaatiojärjestelmän kautta.

Kehittyneimmillään Phaetonin ilmastointitekniikkaan voidaan yhdistää lisäksi aurinkokattoluukku, joka käyttää auringonvalosta saamallaan energialla erillistä sisätilatuuletinta. Lämpimällä säällä tämä tuuletin voi laskea auringossa seisovan auton sisälämpötilaa jopa 20 ºC. Talvella matkustamossa kiertävä ilma puolestaan estää tehokkaasti auton lasien huurtumisen."[/COLOR]

Tässä Volkkarin tekniikka, aika samaa kun Audin laitteissa.

Niin ja Sammypiru;Ei mun auto matkalle hyytynyt , mulla meni vaan laskut sekasin enkä kehdannu kellekkään kertoo :thumbup:

Oikeesti sanottuna, en ole saanut mitään eroa kulutukseen viimeisellä 8000km matkalla , oli klimatronic päällä tai pois.10.9l/100km kaikki sekalainen ajo kaupunkinopeuksista kovaan autobaana huristeluun asti.
Tiedä sitten mikä on totuus muttei ainakaan mun kokemuksien pohjalta kulutus lisäänny enemmän mitä isompi kone on, päinvastoin.Pieni joutuu ponnistamaan enemmän;)

Huh huh, sorry, tuli hiukka pitkä posti :p
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Aivan. Taitaa kaikissa uusissa malleissa, poislukien IV korinen Golf Variant olla jo tuo 2 alueinen climatronic. Audeissa on ollut jo pidempään... kait kaikissa malleissa.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Uuden Auto Bildin mukaan ilmastointi vie bensaa jopa 0,7 litraa/100 km, radion pitäminen päällä 0,2l/100 km ja etusumuvalojen päälläpitäminen jopa 0,3l/100 km!

mielenkiintoista :ahem:
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
312T4 sanoi:
radion pitäminen päällä 0,2l/100 km
Joku hikinen autoradio vie vähän yli tunnin aikana noin paljon? Luulisi että tavallinen pöytäkone näyttöineen vie perkuleen paljon enemmän? Kuvitellaan että viisi kertaa tuon, jos pitäisin sitä kymmenen tuntia päällä putkeen ja ottaisin virran auton akusta menis 10l sangollinen bensaa?? :confused:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Observer sanoi:
Joku hikinen autoradio vie vähän yli tunnin aikana noin paljon? Luulisi että tavallinen pöytäkone näyttöineen vie perkuleen paljon enemmän? Kuvitellaan että viisi kertaa tuon, jos pitäisin sitä kymmenen tuntia päällä putkeen ja ottaisin virran auton akusta menis 10l sangollinen bensaa?? :confused:
Tämä testi oli siis uusimmassa suomenkielisessä Auto Bildissä osiossa miten voit sääsrtää bensaa tai jotakin...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Observer sanoi:
Joku hikinen autoradio vie vähän yli tunnin aikana noin paljon? Luulisi että tavallinen pöytäkone näyttöineen vie perkuleen paljon enemmän? Kuvitellaan että viisi kertaa tuon, jos pitäisin sitä kymmenen tuntia päällä putkeen ja ottaisin virran auton akusta menis 10l sangollinen bensaa?? :confused:
Aika kovalla saa soittaa että vie 0.2l sadalla ...

Itsellä ei ole mitään havaintoja, mutta olen kuvitellut, että normaali radiosoitto vie about neljäsosan tosta.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
valotkin vie. ei siel mitää pientä fuusiovoimalaa ole josta energiaa vain ilmestyy.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
DFiaA sanoi:
Aika kovalla saa soittaa että vie 0.2l sadalla ...

Itsellä ei ole mitään havaintoja, mutta olen kuvitellut, että normaali radiosoitto vie about neljäsosan tosta.
Kaivelin vähän lukemia, en tiedä pitävätkö miten hyvin paikkansa...saa korjata. Litrassa bensaa on energiaa noin 39600 kilojoulea. Yksi wattitunti vastaa 3.6 kilojoulea.

0.2 x 39600 kJ = 7920 kJ

7920 kJ = 2200 Wh -> 2.2 kWh

Kai tuossa hävikki käy mutta silti...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Observer sanoi:
Kaivelin vähän lukemia, en tiedä pitävätkö miten hyvin paikkansa...saa korjata. Litrassa bensaa on energiaa noin 39600 kilojoulea. Yksi wattitunti vastaa 3.6 kilojoulea.

0.2 x 39600 kJ = 7920 kJ

7920 kJ = 2200 Wh -> 2.2 kWh

Kai tuossa hävikki käy mutta silti...
Bensiinimoottorin hyötysuhde googlen perusteella on noin 25%. Eli litrasta tulee 550Wh.

Jos autoradion teho on vaikkapa 4x40W eli 160W sillä soittaa 3,44 tuntia.

Eli tunnissa tuo soittoteho vie jopa 0.3L bensaa :eek!:

Itse en taida soittaa ihan noin lujaa :rolleyes:
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
DFiaA sanoi:
Bensiinimoottorin hyötysuhde googlen perusteella on noin 25%. Eli litrasta tulee 550Wh.

Jos autoradion teho on vaikkapa 4x40W eli 160W sillä soittaa 3,44 tuntia.

Eli tunnissa tuo soittoteho vie jopa 0.3L bensaa :eek!:

Itse en taida soittaa ihan noin lujaa :rolleyes:
Niin eikä yksikään autoradio todellisuudessa tuota 4x40W tehoa.
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
DFiaA sanoi:
Bensiinimoottorin hyötysuhde googlen perusteella on noin 25%. Eli litrasta tulee 550Wh.

Jos autoradion teho on vaikkapa 4x40W eli 160W sillä soittaa 3,44 tuntia.

Eli tunnissa tuo soittoteho vie jopa 0.3L bensaa :eek!:

Itse en taida soittaa ihan noin lujaa :rolleyes:
Sähkölaitteethan ottaa virtansa laturilta (akun kautta), ja laturin pyörimisvastus taitaa (?) olla sama lataa se tai ei, joten auton sähkövehkeiden kaytöllä ei siten pitäisi olla vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Ellet kuuntele "ajomusaa" jonka takia jalka on kokoajan lattiassa.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
petrolhead sanoi:
Sähkölaitteethan ottaa virtansa laturilta (akun kautta), ja laturin pyörimisvastus taitaa (?) olla sama lataa se tai ei, joten auton sähkövehkeiden kaytöllä ei siten pitäisi olla vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Ellet kuuntele "ajomusaa" jonka takia jalka on kokoajan lattiassa.
Ei taida olla sama? Esim. autossa jossa on laturin hihna löysällä, hihna vinkuu vain alussa kun akussa on eniten ladattavaa?

Käsitykseni on ollut, että kuormitettu laturi on jäykempi.
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Mulla aikoinaan jossain autossa laturin hihna vinku. Valot kun käänsi pois päältä niin kitinä loppu.
 

Palkopoika

Juntti-Urpo & kateellinen
Liittynyt
20.8.2000
Viestit
6979
Sijainti
Denver
Palkopoika sanoi:
Mulla aikoinaan jossain autossa laturin hihna vinku. Valot kun käänsi pois päältä niin kitinä loppu.

Vai olikohan se niin että kun valot käänsi päälle niin vinkuna loppu. En muista enää mutta eroa siinä oli.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
petrolhead sanoi:
Okei no miten se pyörimisvastus lisääntyy laturi alkaa ladata? Hiilet on kiinni akselissa latas tai ei, mikä sen eron pyörimisvastukseen tekee?
Sähkömagnetiikka.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
petrolhead sanoi:
Sähkölaitteethan ottaa virtansa laturilta (akun kautta), ja laturin pyörimisvastus taitaa (?) olla sama lataa se tai ei, joten auton sähkövehkeiden kaytöllä ei siten pitäisi olla vaikutusta polttoaineen kulutukseen. Ellet kuuntele "ajomusaa" jonka takia jalka on kokoajan lattiassa.
Mistäs ihmeestä se energia sähkölaitteiden käyttöön sitten tulee jos ei moottorista? :rolleyes:

Kyllä se laturi vaan kuormittaa enemmän moottoria jos sähkötehoa tarvitaan enemmän. Jos räplään esim. keskuslukitusta tai jotain muuta sähköä käyttävää laitetta, auton moottorin kierrokset laskevat hetkellisesti. Tämän voi todeta aika helposti varsinkin tyhjäkäynnillä.
 
Ylös