ettelbruck
Well-known member
Meilläpäin tulis harakat ja nokkis ruoat ellei samalla roudaa sitä koko kaappia pihalle suojaks.Matxi sanoi:Laitatko jääkaapin pois päältä jos ulkona on noin 4-8 astetta lämmintä ja viet elintarvikkeet ulos?
Meilläpäin tulis harakat ja nokkis ruoat ellei samalla roudaa sitä koko kaappia pihalle suojaks.Matxi sanoi:Laitatko jääkaapin pois päältä jos ulkona on noin 4-8 astetta lämmintä ja viet elintarvikkeet ulos?
Matxi sanoi:Ainiinjoo. Lehtorillakin on varmaan manuaali-ilmastointi autossaan? Niissähän se on sama laittaa pois päältä jos 'normaalitila' riittää viilentämään auton. Automaatti-ilmastoinnista mä olen koko ajan höpöttänyt, sitä kun ei ole oikein järkeä sulkea pois jos tahtoo että lämpötila pysyy samana koko ajan. :thumbfh:
Kaikki lisälaitteet nostaa kulutusta. Mikään masiina ei toimi ilmaiseksi.J.Heldenview sanoi:En ole vielä ihan varma havainnostani, mutta tuntuu että stereoiden soitto nostaa bensankulutusta muutaman kymmenyksen. Silloin kun stereoliitos oli rikki pääsin alhaisempiin lukemiin :doubtful:
Eikai perinteinen lämmitysjärjestelmä nosta kulutusta?
Sitten vielä vähemmän ymmärrän ajatusmaailmaasi.312T4 sanoi:Kyllä mulla on kuule vaan automaatti-ilmastointi! Sateella se on peestä, kun se ei kerkeä reagoida tarpeeksi nopeasti - lasit huuruuntuu! :nope:
Matxi sanoi:Sitten vielä vähemmän ymmärrän ajatusmaailmaasi.
Asiahan on niin että ilmastointi poistaa ilmasta kosteutta joten sitä kandee pitää esim sateella päällä ja talvisin ni sisäilma kuivuu ja ikkunat myös ni ei mene huuruun sitte...312T4 sanoi:Matxi hyvä! Ilmastointi ei edes toimi alle + viiden lämpötilassa! Samoin kesäisen ukkoskuuron aikana ilmastointi ei osaa reagoida yllättäviin lämpötilanvaihteluihin. Syyssateillähan on kylmä ilma yleensä, eikä silloinkan tarvitse ilmastointia, lähinnä lämmintä ilmaa
pakkasellakaan ei ilmastointia kannata pitää päällä :jaska:
En ihan 100-varmasti tiedä miten se toimii mutta olen järkeillyt sen toimintalogiikan niin, että kun ilmastointikoneessa on "AUTO" päällä (eli ilmastointi on päällä) niin kone pitää silloin lämpötilan säädetyssä lämpötilassa oli ulkolämpötila mitä hyvänsä. Kun auto napsaistaan pois niin sisälämpötila saattaapi silloin vaihdella, eikä esisäädetty lämpötila pidä paikkaansa koska kone ei sitä seuraa.312T4 sanoi:Matxi hyvä! Ilmastointi ei edes toimi alle + viiden lämpötilassa! Samoin kesäisen ukkoskuuron aikana ilmastointi ei osaa reagoida yllättäviin lämpötilanvaihteluihin. Syyssateillähan on kylmä ilma yleensä, eikä silloinkan tarvitse ilmastointia, lähinnä lämmintä ilmaa
pakkasellakaan ei ilmastointia kannata pitää päällä :jaska:
Juurikin näin. Sen verran vielä, että ilmastointi syö keskimäärin tehoa 10hv molemmin puolin.oldez sanoi:Asiahan on niin että ilmastointi poistaa ilmasta kosteutta joten sitä kandee pitää esim sateella päällä ja talvisin ni sisäilma kuivuu ja ikkunat myös ni ei mene huuruun sitte...
Eikö moottorin hukkalämpö ole ilmaista? :doubtful:Matxi sanoi:Kaikki lisälaitteet nostaa kulutusta. Mikään masiina ei toimi ilmaiseksi.
Se hukkalämpö maksaa ~1.4E/L. Ei ole siis.J.Heldenview sanoi:Eikö moottorin hukkalämpö ole ilmaista? :doubtful:
Talvisin ilmastointi EI yleensä mene päälle joten se ei auta myöskään lasien huuruuntumiseen. Kuten Oulun maisteri kirjoitti tarttee lämpötilan olla vähintään se +5 astetta. Näin ainakin Focuksessa ja C4:ssä.oldez sanoi:Asiahan on niin että ilmastointi poistaa ilmasta kosteutta joten sitä kandee pitää esim sateella päällä ja talvisin ni sisäilma kuivuu ja ikkunat myös ni ei mene huuruun sitte...
ettelbruck sanoi:Talvisin ilmastointi EI yleensä mene päälle joten se ei auta myöskään lasien huuruuntumiseen. Kuten Oulun maisteri kirjoitti tarttee lämpötilan olla vähintään se +5 astetta. Näin ainakin Focuksessa ja C4:ssä.
Toki moottorista energiaa virtaa pois kun lämmitys on päällä. Mutta mitä tehohyötyä on moottoriin varastoituvasta lämmöstä? Tarvitseeko ilma/nestejäähdytetty moottori enemmän energiaa saman akselitehon tuottamiseen kuin jäähdyttämätön, jos oletetaan että jäähdytysjärjestelmä pyörii ulkopuolisella voimalla? :doubtful:gnz sanoi:Se hukkalämpö maksaa ~1.4E/L. Ei ole siis.
Kyllähän se kylmäaine kulkee mutta ongelmana on ilmastoinnin sisäkennon jäätyminen eli ilmankosteus alkaa jäätyä kennon pintaan.312T4 sanoi:Kaikissa se on näin! Se ei vissiin se neste kulje alle tuon lämmön? Joten talvella on ihan turha pitää ilmastointia päällä :nope: