Haluaisitko kenties muotoilla tämän lauseen uusiksi?Niin kauan kuin asia todistetaan aukottomasti ei sitä olisi syytä kouluissa opettaa.
En. :alppu:Haluaisitko kenties muotoilla tämän lauseen uusiksi?
Näin helppoa on demonstroida kolmen lauseen avulla lukutaidottomuus tieteen suhteen.Melko huolestuttavaa että propagandan levittäminen lapsille koulussa on useimpien mielestä sallittua. Ilmastonmuutos ja ihmisen vaikutus siihen ei ole todellakaan mikään todistettu asia josta kaikki tutkijat ovat yksimielisiä. Niin kauan kuin asia todistetaan aukottomasti ei sitä olisi syytä kouluissa opettaa.
Ja noin on helppoa demonstroida se miten propaganda on uponnut maaliinsa 100%.Näin helppoa on demonstroida kolmen lauseen avulla lukutaidottomuus tieteen suhteen.
Et ymmärtänyt kommenttini sisältöä.Ja noin on helppoa demonstroida se miten propaganda on uponnut maaliinsa 100%.
Nuo tutkimukset joita vaikkapa IPCC käyttää perusteluina on hyvin pitkälti todistettu huuhaaksi. Mutta pitäähän toiset Raamattuakin kirjana joka on täyttä faktaa, eikä sitä saa kyseenalaistaa. Kirkollisverot on näin 2000-luvulla vaihtuneet ilmastoveroiksi ja jumalanpelko ilmastonmuutoksen pelkäämiseksi.
Toisaalta se on ihan hyvä että lapsille iskostetaan tuota sontaa kaaliin lapsuusiässä. Onpahan helpompi herätä todellisuuteen ja kyseenalaistaa auktoriteetit sitten myöhemmin kun huomataan ettei se ilmasto lämmennytkään ja tajutaan mitä tuubaa tuputettiin koulussa vuosikaudet.
Tämäkin on yks juttu minkä monet ymmärtää täysin väärin.Toisaalta opetetaanhan sitä uskontoakin koulussa. :dunno:
Teoriassa näin pitäisi olla, mutta onko käytännössä? Miksi ihmeessä Suomessa harjoitetaan nk. "oppilaan oman uskonnon opetusta".? Mikä on tämän tarpeen taustalla jakaa eri uskontokuntiin kuuluvat ja uskonnottomat erillisiin ryhmiin? (Kysymykset olivat retorisia...)Tämäkin on yks juttu minkä monet ymmärtää täysin väärin.
Suomessa uskonnon opetus ei saa olla tunnustuksellista. Siellä ei saa rukoilla tai opettaa raamatun kertomuksia tai muita uskomuksia faktana. Siellä luetaan raamattua samalla tapaa kuin äikän tunnilla luetaan Kalevalaa eli katsotaan vaan mitä siellä ylipäätään seisoo. Ei siellä mitään humpuukia opeteta vaan kerrotaan ihan suoraan mitä esim. kristinuskoon kuuluu.
Asia tulisi nimenomaan hoitaa siten, että uskontoja käsittelevillä tunneilla eri taustaiset oppilaat ovat samassa ryhmässä. Välttämätön metodi myös menestyksellistä integraatiopolitiikkaa ajatellen.Haluaisinkin nähdä vielä enemmän muitten uskontojen opettamista uskonnontunneilla, jolloin ehkä opittaisiin ymmärtämään paremmin myös muita kulttureita ja heidän tapojaan niin uskonnonpiirissä kuin myös sen ulkopuolella.
Pastorit ja uskonnon opettajathan valmistuvat ihan eri linjoilta.Ja mitä koulun uskonnonopetuksesta muistan, taisi olla vasta lukiossa kun käsiteltiin muutakin kuin kristinuskoa. Siinä vaiheessa uskonto olikin ihan hyvä aine, varsinkin kun opettaja ei ollut mikään pastori vaan enemmänkin filosofi joka osasi suhtautua kristin- ja muihinkin uskontoihin myös kriittisesti.
Koulussa minä piirsin yhden kuvan Jobista sortuneen talon pihalla ja toisen Kullervosta murtunut puukko kädessä. Mitä sitten? Siinäkin on vissi ero, että opetellaanko rukous ulkoa vai rukoillaanko se ulkoa.Uskontohistorian pitäis mahtua historian tuntien opetussuunnitelmaan. Siitä on kulttuurinopetus kaukana kun jo ekaluokalla piirretään jeesusta aasin selässä, lauletaan virsiä ja opetellaan rukouksia ulkoa.
Mun mielestä kysymys/vastaus on moniulotteinen, eikä missään nimessä mustavalkoinen.Jos ilmastonmuutoksesta puhutaan koulussa, siitä pitäisi puhua kuten uskonnosta - ei siis saa opettaa että ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos on totta. Lisäksi pitäisi tuoda esille myös se että ilmastotieteilijät eivät ole todellakaan yksimielisiä asiasta.
Se on ihan sama miten paljon on julkaisuja puolesta jos niiden kaikkien lopputulos on etukäteen päätetty tietyn poliittisen agendan mukaisesti. IPCC:llä on ollut tunnetusti hieman ongelmia sen suhteen miten tutkimusten lopputulokset saadaan riittävän dramaattisiksi, siis sopiviksi ilmastonmuutos-paniikki-politiikan vaatimuksille. Todella tieteellistä toimintaa siis tuo ko. lafkan harrastama ilmastotutkimus.Juu eihän ne yksimielisiä ole. n.10000 julkaisua puolesta ja tusinan verran vastaan.
Hyvin pitkälti samaa mieltä. :ahem:Mun mielestä kysymys/vastaus on moniulotteinen, eikä missään nimessä mustavalkoinen.
Muuttuuko ilmasto? Totta hemmetissä. Ilmasto ei ole missään vaiheessa ollut stabiili ja se muuttuu koko ajan.
Pystyykö ihmisen teot vaikuttamaan ilmastoon? Totta hemmetissä. Päivän selvä juttu.
Johtuuko kaikki muutos ihmisten tekosista? Ei hemmetissä johdu. Totta kai päästöt pitää ajaa kaikkialla mahdollisimman alas ja ympäristöä pitää suojella jo ihan pelkästään taloudellisuuden ja tehokkuuden nimissä.
Lapsille pitää tietenkin opettaa ilmastosta ja sen muuttumisesta, mutta missään tapauksessa ei saa maalata kauhukuvia. Tutkimusten mukaan lapset murehtii jo nytkin aivan helvetin monista asioista kuten terrorismista ja ilmastonmuutoksesta. Olen sitä mieltä että lapsien suurimmat murheet tulisivat olla että jääkö jälkiruoka tai lelu saamatta, eikä se että peittyykö rannikot veden alle sen vuoksi että isällä ei ole sähköautoa.
Samalta sivulta käy myös ilmi, että perusopetussuunnitelmat on laadittu kahdelletoista eri uskonnolle.Uskonnonvapauslakia uudistettaessa vuonna 2003 luovuttiin ilmaisusta ”tunnustuksellinen uskonnonopetus”. Lainvalmistelun yhteydessä todettiin, että sanamuodon muutoksella ei muutettu uskonnon opetuksen tavoitteita ja sisältöjä.
Asiallinen kysymys ja minunkin mielestäni kaikki pitäisikin heittää samalle tunnille. Minusta uskonnon opettamisessa koulussa ei ole mitään vikaa, kunhan sitä opetetaan oikein. Nehän ne vasta hölmöjä on jotka yrittää elää kuplassa missä mitään uskontoja ei olisi koskaan ollutkaan. Käsittääkseni suuria ongelmia tänä päivänä tunnustuksettomuuden suhteen ei ole, mutta tiedän myös ihmisiä joilla on ollut sellaisia ikäviä muistoja uskonnon tunneilta. Siinä pitää kiinnittää huomiota siihen kuka sitä uskontoa opettaa ja miten.Teoriassa näin pitäisi olla, mutta onko käytännössä? Miksi ihmeessä Suomessa harjoitetaan nk. "oppilaan oman uskonnon opetusta".? Mikä on tämän tarpeen taustalla jakaa eri uskontokuntiin kuuluvat ja uskonnottomat erillisiin ryhmiin? (Kysymykset olivat retorisia...)
Asia tulisi nimenomaan hoitaa siten, että uskontoja käsittelivillä tunneilla eri taustaiset oppilaat ovat samassa ryhmässä. Välttämätön metodi myös menestyksellistä integraatiopolitiikkaa ajatellen.