Vapaassa keskustelussa on toikki Ruupeneista ja niiden uupumisesta. On siellä yks ErikoisRuupeni.triniemi sanoi:Mutta missä ovat F1-viikonlopun parhaat osuudet eli ruupenit ja toinen maailma
Kaikki kisat ratkaisevat!jamminen sanoi:Haluaisin tähän asiaan jonkinlaisen päätöksen, olihan kyseessä oikeastaan viime vuoden F1 mestaruuden ratkaissut kisa,
No niin. Eli tässä yritetään taas pistää auton hajoaminen Kimin piikkiin. Huhhuijaa. Pitäs vissiin opetella ajamaan hiljempaa...reason sanoi:Se on jääny mieleen että Kimi ajo tosi lujaa verrattuna muihin sen kisan alun. Ja käsittääkseni sillä radalla erityisesti nopeet kierrokset vaatii "rohkeita" kanttareiden ylityksiä.
Oli mielessä kun kirjoitin että kai tää nyt pitäs taas tarkentaa ettei tässä laiteta mitään Kimin piikkiin, mut en viittiny, mutta tässä sitä ollaan......formulastara sanoi:No niin. Eli tässä yritetään taas pistää auton hajoaminen Kimin piikkiin. Huhhuijaa. Pitäs vissiin opetella ajamaan hiljempaa...
Oman muistikuvan mukaan Kimpe ei edes paljon niitä kanttareita ylitellyt. Alonso jäi silti kympin pari kierroksella, plus tietty ekojen kiekkojen 0,5-1s/kierros, kun Kimi osasi jo tuolloin ajaa kylmillä renkailla lujempaa kuin Alonso.
Ei vaan ajamaan sellaiset kanttareet varovasti joissa auto saattaa kärsiä.formulastara sanoi:No niin. Eli tässä yritetään taas pistää auton hajoaminen Kimin piikkiin. Huhhuijaa. Pitäs vissiin opetella ajamaan hiljempaa...
Katsoin alkukierrokset nauhalta.reason sanoi:Mun mielestä vaan totuus on että Kimi ajoi tosi lujaa alun, sitä ei voi kai kukaan kiistää, eikä sitä että kanttareiden yli ajetaan lujaa silläkin radalla.
No milloin se sitten näyttää siltä ja milloin ei?Partsi sanoi:Eiköhän se lähtökohta ja oletus ole se että auton pitää kestää ajaa koko kisa täysillä jos tilanne siltä näyttää.
No nyt puhuttiin kanttareista. Jos radassa on kymmenen mutkaa joissa yhdessä tai kahdessa on hankalat kanttareet, niin pitääkö auton alusta siis säätää sellaiseksi, että se kestää kaikki leikkaukset juuri näiden korkeiden kanttareiden yli? Vai pitäisikö se säätää optimaaliseksi radalla vallitsevien dominoivien olosuhteiden mukaan?Partsi sanoi:Silloin kun kilpailijoiden autot ovat yhtä nopeita, eli autoa ei voida säästellä.
Kiitos tästä. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä ettei tästä tule siltikään mitään, mitään varmaa ei pysty todistamaan, vaikka itse pätkän näkisin. Kuitenkin täytyy myöntää että aikamoista toimintaa Mclarenilta, kun he tiesivät ongelmat vetoakseleiden kanssa ja silti sellainen hajoaa. Toi Kimin vauhti alkukierroksilla oli aika käsittämätöntä. Ja nyt jälkiviisaana voisi perustellusti sanoa, ettei tossa vauhdissa ollut mitään järkeä. Ongelmia vetoakselin kanssa, mitä tehdään? Vedetään heti alusta painavalla autolla täysillä! En syytä tästä Kimiä vaan koko Mclaren-tiimin taktiikkaa, hommat taas kustiin pystyyn. Joka tapauksessa, ei muistella enää menneitä, mä lopetan ainakin. Kiitos vain kaikille jotka viitsivät muistella tätä tuskaista kisaa.WebSlave sanoi:Katsoin alkukierrokset nauhalta.
Kimi ajoi jo aika-ajoissa yli puoli sekuntia nopeamman ajan kuin kakkosruudun Alonso, joten hänen autonsa oli valmiiksi nopeampi/kevyempi. Itse kisassa Räikkönen veti Alonsolta karkuun keskimäärin samat 0,5 sek/kierros, muista sekunnin enemmän.
Imolan kanttarit on vedetty niin mataliksi, etteivät autot pomppineet missään muualla kuin viimeisessä shikaanissa. Ensimmäisellä kierroksella Kimi ehkä leikkasi hieman enemmän kuin muut ja auto pomppi hieman enemmän kuin muilla. Muutoin ajolinjoissa - tai pomppimisessa - ei ollut eroa. Wurzia ei alkukierroksilla näytetty.