Imolan GP

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
Mutta missä ovat F1-viikonlopun parhaat osuudet eli ruupenit ja toinen maailma :confused:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
triniemi sanoi:
Mutta missä ovat F1-viikonlopun parhaat osuudet eli ruupenit ja toinen maailma :confused:
Vapaassa keskustelussa on toikki Ruupeneista ja niiden uupumisesta. On siellä yks ErikoisRuupeni.

Ja Gazzetto dello Sportit on ilmestynyt 'normaalisti', paitti että Rubens, Squmi ja Kimi on arvostelematta.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Takaisin kisaan, Alonson voitto oli omalla tavallaan historiallinen, näin Heikki Kullan sujuvan kynän kautta ilmaistuna:

Fernando Alonso teki sunnuntaina San Marinon Grand Prix -kisassa melkoista formula 1 -historiaa. Espanjalaisesta tuli ensimmäinen kuljettaja, joka on nykyaikana ajanut kaksi perättäistä voittoa yhdellä ja samalla moottorilla.

Totuuden nimessä koko Renaultin väki jännitti lähes hysteerisesti, miten Alonson moottori kestää, kun Michael Schumacher ahdisti kuin herhiläinen kilpailun viimeiset 12 kierrosta.

- Tiesimme, että moottori on väsynyt ja siksi ajoimme viikonlopun aikana niin vähän kierroksia kuin mahdollista. Harkitsimme jopa moottorivaihtoa, mutta katsoimme parhaaksi, että uusi moottori säästetään Espanjan kisaan.

- Kun Kimi Räikkönen pääsi heti kilpailun alussa karkuun, olisimme mieluusti tyytyneet kakkostilaan, Renaultin tallipäällikkö Flavio Briatore selvitti. /Turun Sanomat.
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Ihmemeininkiä bar-hondalla. Mitä luulette että onkohan bar oikeesti hujestanut kilpailuissa? Siinä olisi ainakin yksi selvä syy siihen että nopeutta on tullut lisää rutkasti. Jos bar menettää pisteet niin mitenkähän honda siihen reagoi? Muistan kun toyota team europe ajoi rallissa liian tehokkaalla autolla ja jäi kiinni niin toyota antoi omalle tallilleen ylimääräisen vuoden kilpailukieltoa. Mutta eikai se honda niin paljoa rankase mutta huonoa mainetta koko tallille/merkille roppakaupalla. Ikävä juttu jokatapauksessa:yuck:
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Kimin keskeytys

Haluaisin tähän asiaan jonkinlaisen päätöksen, olihan kyseessä oikeastaan viime vuoden F1 mestaruuden ratkaissut kisa, jossa Kimi johtoasemassa ja nopeimpana keskeytti ja Alonso puolikuntoisellakin autolla nappaa hänen takaansa voiton. Eli aika hyvä kuva koko kaudesta, tietyllä tavalla.

Muistatte varmaan Ron Denniksen ja Norbert Haugin anteeksipyytelevät kommentit kisan jälkeen. On liikkunut myös huhuja siitä, että Kimiä (ja Wurzia) kehotettiin varomaan kanttareita (tästä olisi mukava saada ihan linkki). Se taitaa olla ihan fakta että Mclarenilla oli ongelmia vetoakseleiden kanssa, Kimille tämä keskeytyksen aiheuttanut komponentti oli vaihdettu kisaan. Se siis kesti 9 kierrosta mikä on aika naurettavaa.

Haluaisinkin kommentteja ja mahdollisesti jopa videokuvaa kisan alkukierroksilta ja Kimin ajosta suhteessa muihin. Hyppikö Kimi tarpeettoman lujaa kanttareiden yli, oliko tällä vaikutusta keskeytykseen? Näkyykö ajossa mitään erityistä verrattuna muihin? Entä Wurz, tuliko hän erityisen varovasti?

(PS anteeksi jos aiheutan turhaa jälkiketutusta)
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
Se on jääny mieleen että Kimi ajo tosi lujaa verrattuna muihin sen kisan alun. Ja käsittääkseni sillä radalla erityisesti nopeet kierrokset vaatii "rohkeita" kanttareiden ylityksiä.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
jamminen sanoi:
Haluaisin tähän asiaan jonkinlaisen päätöksen, olihan kyseessä oikeastaan viime vuoden F1 mestaruuden ratkaissut kisa,
Kaikki kisat ratkaisevat!

Mutta McLarenilla pitäisi kyllä aina ajaa tien vasemmassa reunassa englantilaisittain ja sopivalla etäisyydellä kanttareista.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
reason sanoi:
Se on jääny mieleen että Kimi ajo tosi lujaa verrattuna muihin sen kisan alun. Ja käsittääkseni sillä radalla erityisesti nopeet kierrokset vaatii "rohkeita" kanttareiden ylityksiä.
No niin. Eli tässä yritetään taas pistää auton hajoaminen Kimin piikkiin. Huhhuijaa. Pitäs vissiin opetella ajamaan hiljempaa...

Oman muistikuvan mukaan Kimpe ei edes paljon niitä kanttareita ylitellyt. Alonso jäi silti kympin pari kierroksella, plus tietty ekojen kiekkojen 0,5-1s/kierros, kun Kimi osasi jo tuolloin ajaa kylmillä renkailla lujempaa kuin Alonso.
 

reason

Well-known member
Liittynyt
20.4.2006
Viestit
541
formulastara sanoi:
No niin. Eli tässä yritetään taas pistää auton hajoaminen Kimin piikkiin. Huhhuijaa. Pitäs vissiin opetella ajamaan hiljempaa...

Oman muistikuvan mukaan Kimpe ei edes paljon niitä kanttareita ylitellyt. Alonso jäi silti kympin pari kierroksella, plus tietty ekojen kiekkojen 0,5-1s/kierros, kun Kimi osasi jo tuolloin ajaa kylmillä renkailla lujempaa kuin Alonso.
Oli mielessä kun kirjoitin että kai tää nyt pitäs taas tarkentaa ettei tässä laiteta mitään Kimin piikkiin, mut en viittiny, mutta tässä sitä ollaan......

Minä en väitä että keskeytys oli Kimin syytä. Mun mielestä vaan totuus on että Kimi ajoi tosi lujaa alun, sitä ei voi kai kukaan kiistää, eikä sitä että kanttareiden yli ajetaan lujaa silläkin radalla. Joku siis kysyi muiden fiiliksiä siitä kisasta ja vastasin. Kommentissani en väitä että keskeytys olisi ollut Kimin syy, vielä tarkennuksena. Jos se taas sinivalkoisilla laseilla "tulkitaan" niin niin siitä vaan.
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Okei...

Jos jollain on koneella tuota kisaa, niin jeejee. Tuossa tuli sellanen kommentti, että ei kai se erityisemmin kanttareiden päältä hyppinyt. Kiitos, mutta tämä ei riitä, ellei ole selvää ja vahvaa mielikuvaa, miten kisan alku sujui.

Sektoriajoista katsoin, että Kimi oli lähes aina 0,1s Alonsoa hitaampi viimeisellä sektorilla, jossa noi isoimmat kanttarit taitaa olla.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
formulastara sanoi:
No niin. Eli tässä yritetään taas pistää auton hajoaminen Kimin piikkiin. Huhhuijaa. Pitäs vissiin opetella ajamaan hiljempaa...
Ei vaan ajamaan sellaiset kanttareet varovasti joissa auto saattaa kärsiä.

On täysin mahdollista ja todennäköistä että Kimi ei aiheuttanut mitään vauriota leikkaamalla liian jyrkästi sellaisen kanttareen yli, jota olisi pitänyt varoa. Nämä ovat kuitenkin asioita joita täällä keskustelevat ihmiset eivät voi tietää.

Se, että edellä mainituilla asioilla ei olisi ylipäätään mitään merkitystä, ei kuitenkaan ole kovin todennäköistä. Imolan kanttareet ovat pääosin matalia ja siellä leikataan reippaasti. On kuitenkin muutamia kanttareita joita pitää varoa.

Videomateriaalin tarkka analysointi antaa tietenkin jotain vastauksia, mutta sitä ei vaivaudu kukaan tekemään. Osa vain uskoo että Kimi teki tällaisen virheen ja osa uskoo että ei.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Eiköhän se lähtökohta ja oletus ole se että auton pitää kestää ajaa koko kisa täysillä jos tilanne siltä näyttää.

Paitsi Mc Larenilla jossa "Kimin moottoria säästettiin" Magnyllä (2006) Ja edelleenkin kyllä tuolla Magnyn kisassa 2006 Renukin lentelini shikaanissa kanttarien yli aika kovasti mutta ei autot silti hajonneet.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
reason sanoi:
Mun mielestä vaan totuus on että Kimi ajoi tosi lujaa alun, sitä ei voi kai kukaan kiistää, eikä sitä että kanttareiden yli ajetaan lujaa silläkin radalla.
Katsoin alkukierrokset nauhalta.

Kimi ajoi jo aika-ajoissa yli puoli sekuntia nopeamman ajan kuin kakkosruudun Alonso, joten hänen autonsa oli valmiiksi nopeampi/kevyempi. Itse kisassa Räikkönen veti Alonsolta karkuun keskimäärin samat 0,5 sek/kierros, muista sekunnin enemmän.

Imolan kanttarit on vedetty niin mataliksi, etteivät autot pomppineet missään muualla kuin viimeisessä shikaanissa. Ensimmäisellä kierroksella Kimi ehkä leikkasi hieman enemmän kuin muut ja auto pomppi hieman enemmän kuin muilla. Muutoin ajolinjoissa - tai pomppimisessa - ei ollut eroa. Wurzia ei alkukierroksilla näytetty.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Partsi sanoi:
Eiköhän se lähtökohta ja oletus ole se että auton pitää kestää ajaa koko kisa täysillä jos tilanne siltä näyttää.
No milloin se sitten näyttää siltä ja milloin ei? :confused:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Partsi sanoi:
Silloin kun kilpailijoiden autot ovat yhtä nopeita, eli autoa ei voida säästellä.
No nyt puhuttiin kanttareista. Jos radassa on kymmenen mutkaa joissa yhdessä tai kahdessa on hankalat kanttareet, niin pitääkö auton alusta siis säätää sellaiseksi, että se kestää kaikki leikkaukset juuri näiden korkeiden kanttareiden yli? Vai pitäisikö se säätää optimaaliseksi radalla vallitsevien dominoivien olosuhteiden mukaan?

Itse olen jälkimmäisen ajatuksen kannattaja. Loppu jääköön kuljettajan ammattitaidon varaan ;)
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
WebSlave sanoi:
Katsoin alkukierrokset nauhalta.

Kimi ajoi jo aika-ajoissa yli puoli sekuntia nopeamman ajan kuin kakkosruudun Alonso, joten hänen autonsa oli valmiiksi nopeampi/kevyempi. Itse kisassa Räikkönen veti Alonsolta karkuun keskimäärin samat 0,5 sek/kierros, muista sekunnin enemmän.

Imolan kanttarit on vedetty niin mataliksi, etteivät autot pomppineet missään muualla kuin viimeisessä shikaanissa. Ensimmäisellä kierroksella Kimi ehkä leikkasi hieman enemmän kuin muut ja auto pomppi hieman enemmän kuin muilla. Muutoin ajolinjoissa - tai pomppimisessa - ei ollut eroa. Wurzia ei alkukierroksilla näytetty.
Kiitos tästä. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä ettei tästä tule siltikään mitään, mitään varmaa ei pysty todistamaan, vaikka itse pätkän näkisin. Kuitenkin täytyy myöntää että aikamoista toimintaa Mclarenilta, kun he tiesivät ongelmat vetoakseleiden kanssa ja silti sellainen hajoaa. Toi Kimin vauhti alkukierroksilla oli aika käsittämätöntä. Ja nyt jälkiviisaana voisi perustellusti sanoa, ettei tossa vauhdissa ollut mitään järkeä. Ongelmia vetoakselin kanssa, mitä tehdään? Vedetään heti alusta painavalla autolla täysillä! En syytä tästä Kimiä vaan koko Mclaren-tiimin taktiikkaa, hommat taas kustiin pystyyn. Joka tapauksessa, ei muistella enää menneitä, mä lopetan ainakin. Kiitos vain kaikille jotka viitsivät muistella tätä tuskaista kisaa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kysymys on nyt kahdesta eri asiasta.

1. Rikkoiko Kimi autonsa ajamalla sellaisen korkean kanttareen yli jota ei olisi pitänyt tehdä?

2. Onko sellainen ylipäätään mahdollista?

Minä EN VÄITÄ, että Kimi hajotti autonsa leikkaamalla varomattomasti korkean kanttareen yli.

Minä kuitenkin VÄITÄN, että sellainen on mahdollista.

Jos joku väittää, että F1-radoilla ei ole sellaisia kanttareita, joissa kuljettaja voi huonolla ajolinjalla rikkoa autonsa, niin hypätköön pituutta. Sellaisia korokkeita on valtaosassa ratoja. Imola on tyypillisesti rata, jossa on matalat kanttareet. Siellä on kuitenkin muutama kulmakivi joiden yli ei saa leikata.

En todellakaan ymmärrä miksi täällä jotkut kirjoittajat kiven kovaa väittävät, että F1 auton pitää kestää suunnilleen kaikki paitsi seinään ajo tai muu törmäys? Asia ei todella ole niin. Jos auto säädetään kestämään kaikkein korkeimmat rotvallit, niin silloin jäädään monta kierrosta kärjestä millä tahansa autolla. Herätkää nyt unestanne. Väittäkää vaan tiukasti, että joku kuljettaja ei tehnyt virhettä, mutta älkää nyt sentään sortuko puhumaan aivan pehmeitä :p

.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös