Imolan GP

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Olipahan outo kisa, kun pääsee sanomaan että jännityksen takasi Schumacherin ajo kärjessä. Viime aikoina sellainen asetelma on ollut takuumatka tylsyyteen.

Alonsokin pääsi siinä ohessa näyttämään kyntensä kokenutta ja härskiksikin koettua multimestaria vastaan ja hyvin näkyi pää pysyvän kylmänä vaikkei ajellutkaan tällä kertaa yksin kärjessä. Välin jättäminen edellä meneviin kierroksella jääviin oli taktisesti viisas ja ennenkaikkea kylmäpäinen ratkaisu, kun takana tuleva Ferrari seilaa taustapeileissä ratissaan melkoisen nälkäinen kuski.

Alonson suoritus kyllä samalla osoitti, että Imolan rata on todellakin vain jonoajelua varten. Ainoan ohituksen ilman ohitettavan virhettä tai muuta helpottavaa tilannetta teki Sato.

McLarenin ainoa taktisesti oikea ratkaisu oli ajattaa Wurzia kakkoskuskina. Jos De La Rosa olisi ollut ratin takana, ja ajanut yhtä hienon kisan kuin Bahrainissa, niin Larenilla olisi kohta koettu melkoisen nolo tilanne kun "keikkakuski" pesee pisteissä molemmat varsinaiset kisakuskit. On se vaan outoa, että Kimin autoa ei saada kestämään. Outoa on myös se, ettei toisen auton kuskia saada kestämään, vaan kisasta toiseen on keikkakuskeilla taivaspaikka auki.
Laitoitteko muuten merkille, että hyvin pian Kimin keskeytyksen jälkeen Shumi alkoi ajamaan aivan hirmuaikoja? Yhteensattumaa, hmmm? :wink:


Shumi oli muuten alkukisan aikas vaisu, mutta ilmeisesti Kimin keskeytys toi mukanaan mieluisia muistoja viime kaudelta nostaen Shumin murheen alhosta ja muistutti kuinka sitä ylivoimaista autoa piti taas oikein ajaa.
Ferrarin taktiikka oli kyllä taas sarjassamme "jotain ihan muuta", sillä harvemmin sitä noustaan pysähtymällä sijalta 11 sijalle 3.
Vauhti oli varikkokäynninkin jälkeen sellaista, että Shumille toivoisi virheitä myös tuleviin aika-ajoihin, jotta voittajasta ei olisi täyttä varmuutta jo ennen starttia.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Hurmurisija sanoi:
Kimin vai lajin vuoksiko te formuloita seuraatte?
Kummankin, mutta vitutus oli eilen liian suuri, että olisi pystynyt katsomaan kisan loppuun. Viime kaudella poksahdukset sijalta 8 eivät vain syöneet miestä niin paljoa, kuin tälläiset.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Hurmurisija sanoi:
Kimin vai lajin vuoksiko te formuloita seuraatte?
Lajin. Tosin sen mielenkiintoa lisää roimasti se, että sarjassa ajaa Suomalainen.

Kyllä oli eilen olohuoneessa hiljaista, kun epäuskoisina katseltiin hallitsevan mestarin menoa. Näin jälkeenpäin ajatellen meno ei tunnu ehkä ihan yhtä hurjalta, kun Jordanillakin ajeltiin hyviä kierrosaikoja (mikä muuten jostain syystä meni ohi kisaa seuratessa). Itse veikkailin aluksi, että Schumacherille ei saatu kunnolla polttoainetta, kun ero ennen ja jälkeen varikkopysähdyksen ajetuilla kierroksilla oli vain 7 kymmenyksen luokkaa. Näinhän se ei tietystikään mennyt, ihan hyvä toisaalta niin, saatiin taistelu ykköspaikasta.

Kaikki kunnia Schumacherille ja Alonsolle hienoista suorituksista, mutta saisi se Räikkösen epäonni jo loppua.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Täytyy muuten myöntää että se kurvi jossa Sumi ohitti Pyyttonin, niin siinä SS ajoi joka kierros todella nätisti. Ainakin 'näytti' siltä kuin se olis heittänyt sen auton valmiiks poikittain siihen tsikaaniin.:ahem:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Peesaan jonesta tässä kohtaa. Isänikin ihmetteli sitä tapaa kuinka Schumi veti sen shikaanin läpi joka kierroksella aivan limiitillä. Ja samallalailla minäkin ihmettelin, että miten se Schumin "entry" näytti juurikin siltä että auto olisi jo siinä vaiheessa ollut marginaalisesti irti radasta. Jos joltain löytyis Schumin autosta in-car klippiä noiden kierroksen ajalta, niin olisi hyvä jos voisi tarkistaa asiaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Re: Re: Imolan GP

andyman sanoi:
Ei rubens ehkä ole täysin sisällä uudessa autossa mutta eihän sitä tiedä miten rubens olisi tuosta viellä noussut.Tuossa vaiheessa missä rubens keskeytti ei schumin menokaa paljoa vakuuttanut,jos keskeyttäjä olisikin ollut schumi niin tuskin täällä olisi kukaan uskonut että siinä meni ehkä schumilta voitto...
Ennen keskeytystään rubens kuitenkin painosti edellä meneviä.

En kyllä muista vastaavaa nousua noin normaali oloissa minkä schumi eilen teki.Tarkoitan siis muutaman kierroksen sisällä.
Toki siinä vaiheessa kaikki meni lähes parhaalla mahdollisella tavalla schumin kannalta.Zäx vilnööf ja muut kuskit siirtyivät varikolle schumin edestä oikeassa järjestyksessä joka mahdollisti schumin hyökkäyksen.Trulli taas oli pitänyt porukan nipussa jolloin kaikki ryppäässä olleet autot oli 5-7 sekuntin sisällä.
Niin, aivan kuin tulikin mainittua, jossiteltavaa tuosta jäi koska Barrichellon kisa oli ohi jo ennen puoltaväliä.Schumi ei muuten alussa halutessaankaan olisi hirveästi pystynyt vakuuttamaan koska bensakuorma oli huomattavasti suurempi, eikä siihen tuossa vaiheessa olisi ollut mitään tarvettakaan, varsinkin kun Trulli piti porukan edellä täydellisesti nipussa kuten jo mainitsitkin.

Jos Schumi olisi ajanut aika-ajossa normaalin kierroksen, hän olisi päätynyt luultavasti ruutuun 3-4.Tuolloin taktiikka olisi riittänyt voittoon.Varma tieto :ahem:
 

Shammy

Well-known member
Liittynyt
19.7.2003
Viestit
180
Sijainti
Helsinki
2005 SAN MARINO GRAND PRIX
FIA APPEAL
25.04.2005


The FIA is to appeal against the decision of the Stewards at the 2005 San Marino Grand Prix to take no further action in respect of car no. 3 (Jenson Button).

The International Court of Appeal is scheduled (subject to confirmation) to hear the case in Paris on May 4.
Eipä ookkaan ohi vielä vääntö siitä buttonin auton alipainoisuudesta. Saapi nähdä.
 

triniemi

A.siantuntija ja neuvos
Liittynyt
4.4.2004
Viestit
603
Sijainti
JKL
En voi käsittää mitä tulkinnallisuutta auton alipainoisuudessa voi olla? Vai kävikö Jenson ennen vaa-alla käyntiä vääntämässä megaluokan tortun?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
triniemi sanoi:
En voi käsittää mitä tulkinnallisuutta auton alipainoisuudessa voi olla? Vai kävikö Jenson ennen vaa-alla käyntiä vääntämässä megaluokan tortun?
Paikallinen viemärilaitos tutkii asiaa.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Shammy sanoi:
Eipä ookkaan ohi vielä vääntö siitä buttonin auton alipainoisuudesta. Saapi nähdä.
Nyt voisi joku sääntönikkari kaivaa sääntökirja.pdf:n esille ja ettiä sieltä auton punnitusta käsittelevän pykälän. Jos siellä mainitaan, että auton täytyy tyhjänä bensasta kuskin kanssa painaa 600 kg, silloin Button tulee hylätä. Mutta jos siellä ei erikseen mainita, että auton pitää painaa ilman bensaa 600 kg, on Buttonin kisasuoritus hyväksyttävä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Onkos tässä nyt ainekset 2000-luvun TTE:n turboskandaalin vastineeksi. Tuollainenhan juttuhan ei olisi mikään "rule bending" vaan ihan kunnolla suunniteltu petos josta on aika ison porukan täytynyt tietää paljonkin. Mutta jotta homma vähän rauhottuisi, voidaan ottaa esiin reaaliteetit.

Jos autossa olisi tällainen tankki, joka täytettäisiin viimeisen pysähdyksen yhteydessä, niin B.A.R:n viimeiset stopit pitäisi olla pari sekuntia pitemmät kuin muilla. En ole sellaista havainnut. Toisekseen jotta tällaisesta puljaamisesta olisi konkreettista hyötyä, niin tankin koon pitäisi olla sellaiset 30-40 litraa. Sellaisen pömpelin piillottaminen nykyaikaiseen f1-autoon on kovasti vaikeata.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
triniemi sanoi:
En voi käsittää mitä tulkinnallisuutta auton alipainoisuudessa voi olla? Vai kävikö Jenson ennen vaa-alla käyntiä vääntämässä megaluokan tortun?
Joo, mielenkiintoista olisi kuulla mistä on kysymys. Kilpailun jury oli kuullut BAR-tallin selityksen alipainoisuudesta ja hyväksynyt sen. Selvitys ei kuitenkaan ainakaan vielä ole julkinen. Niin kauan kun oikea informaatio puuttuu, on erilaisilla huhuilla ja arvauksilla paljon tilaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Yks tallihan 80-luvulla tankkasi bensan seassa lyijyjä tankkiin viimeisellä stopilla.:D
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
BAR hylkää GPWC:n ja FIA palkitsee tämän painamalla koko jutun villaisella.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Kyllähän tuosta nyt selkeästi on kuitenkin hyötyä ollut jos tankki tyhjänä saa vedettyä muutamia hyviä kierroksia ennen viimeistä stoppia!

Jos auto on alipainoinen kisan jälkeen tankki tyhjänä, on se silloin ollut myös kisan aikana, joten eipä tuossa mun mielestä mitään toleransseja ole!

Ainut syy miksi auto mielestäni saisi olla alipainoinen on silloin, jos autosta on tippunut osia matkan varrelle, tyyliin joitain ohjaimia tms.

Tuotakin tietty voisi kiertää! Laittaisi vaan autoon "ylimääräisen" ylipainavan osan mikä olisi muka hillittömän tärkeä! Kisan alkuvaiheessa osa muka irtoaisi ja näin autosta tulisi oikeasti nopeampi! Sitten voitaisiin vielä ylistää kuljettajaa sillä että pystyi niin hyvään suoritukseen vaikka autosta puuttui merkittävä osa! :D

:alppu:
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Joni sanoi:
Lap eight brought disaster for McLaren as Kimi Raikkonen slowed dramatically and retired from the lead. As he pulled into the McLaren garage a furious Finn jumped out of his seat and threw his steering wheel across the garage in frustration.

:(
Osoittaa Kimiltä kasvun merkkejä tehdä tuo "piilossa" :) Ennen se olis jättänyt Mcladan poikittain varikkosuoralle.


Misa1 sanoi:
Tuotakin tietty voisi kiertää! Laittaisi vaan autoon "ylimääräisen" ylipainavan osan mikä olisi muka hillittömän tärkeä! Kisan alkuvaiheessa osa muka irtoaisi ja näin autosta tulisi oikeasti nopeampi! Sitten voitaisiin vielä ylistää kuljettajaa sillä että pystyi niin hyvään suoritukseen vaikka autosta puuttui merkittävä osa! :D

:alppu:
Juu withu ratakiskonpätkä takasiivekkeen päälle :yuck:

Mielenkiintoinen episodi tämä BAR:n kuvio joka tapauksessa. Tuomio tulee olemaan kova jos salainen säiliö löytyy. Epäilen kuitenkin olevan paskapuhetta. Tämmöstähän on kyllä spekuloitu joidenkin tekevän.

Hieno kisa MS:ltä. On se kova.

Alonsolta hyvä paineensieto-osoitus, tosin jollain toisella radalla olisin arvostanut tätä enemmän. Toivottavasti ei mene kusi päähän. Tai toivottavasti menee...
 

thInk

Palava peikko
Liittynyt
10.6.2002
Viestit
273
Sijainti
Maranello
Sumia on melko turhaa ylistää maasta taivaisiin Imolan perusteella. Tosiasia on se, että Ferrarilla oli kenties nopein auto viikonloppuna, ja ainoa syy miksi voittoa ei tullut oli kuljettajan tössimiset.

Kyllähän se kisassa nähty nopeus oli hyvää, mutta viikonlopun kokonaisuus ratkaisee. Sumi itsekin tajusi asian, ja ei lehdistötilaisuudessa paljon hymyillyt.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Observer sanoi:
BAR hylkää GPWC:n ja FIA palkitsee tämän painamalla koko jutun villaisella.
Just joo, oikeasti FIA haluaa tonkia asiaa, mielenkiinnolla lisävalaistusta odotellen:

Formula One's ruling body is to appeal against the decision of the stewards at the San Marino Grand Prix to take no further action in respect to Jenson Button's car. Autosport.com
 
Ylös