Mielestäni tänään Imolassa nähtiin jopa Bahrainin GP:tä parempaa F1-urheilua tämän kauden kisojen vertailussa. Voittotaistelu maaliviivalle saakka on aina autourheilun ja kaikkien, eritoten lajin fanien voitto.Ja mikä parasta myös kärkitaistelun ulkopuolella tapahtumia riitti kisassa kiitettävästi radalla ja varikolla.
Ja asiaan....
Renault oli supermies Alonson käsissä tänäänkin voittaja-auto, vaikka Kimin epäonni ja Schumin aika-ajon virhe hieman helpottikin espanjalaisen urakkaa.Kuitenkin Alonso osoitti kaikille viimeistään tänään miksi hän on kiistatta tällä hetkellä ykkösten paras kuljettaja ja suurin mestariehdokas.Schumi prässäsi parhaansa mukaan ruutulipulle asti mutta Fernandon virheetön suoritus toi kauden kolmannen voiton ja ylivoima pisteissä jatkuu.
Espanjalaisen itseluottamusta, voitontahtoa ja asennetta ei enää horjuta mikään.Alonson ja Renaultin mestaruusjuna jatkaa kulkuaan niin kuljettajien kuin valmistajien puolella
-> 4 kisaa/4 voittoa
Fisichellan päivä (tai paremmin sanoen koko vkl) olikin sitten valitettavasti täysi vastakohta edelliseen.Kaikki meni käytännössä pieleen heti alusta alkaen.Kisassa tapahtunut ulosajo kuitenkin johtui mitä ilmeisimmin teknisestä viasta.Mutta jokatapauksessa Fisico on ollut melko täydellisesti yössä myös omassa ajossaan Australian voiton jälkeen.Imolan kisa oli jo kolmas perättäinen GP jossa keskeytys tapahtui italialaisen ajaessa kaukana kärjen takana.Nykyinen suoritustaso ei vastaa alkuunkaan Fisicon todellista tasoa.Toivottavasti mies saa aikaan muutoksen ja pian.Alonso on kuitenkin edellä jo 26 pistettä ja tallin asetelmat tässä suhteessa tiedetään
Ferrari oli Schumin käsissä (toki Bridgestonen loistavalla avustuksella) uskomattomassa vauhdissa ja miehen ajo toi mieleen ainakin allekirjoittaneelle unohtumattoman Unkarin GP:n vuodelta 1998.Ilman aika-ajon virhettä Imolassa olisi hyvinkin voitu viettää voittoisa punainen kansanjuhla.Schumin ajosta sai helposti kuvan että aika-ajon virheestä jäi jotain todella pahasti hampaankoloon ja eipä tuota suuremmin voi ihmetelläkään. Miehen ajo ja taktiikka oli lähes täydellistä, vain kaiken kruunaava voitto jäi nyt puuttumaan.Paluu huipulle on kuitenkin tehty ja tästä kehitystyötä on hyvä jatkaa.
Barrichello puolestaan tuntuu olevan edelleen hieman hukassa Ferrarin uuden F2005-mallin kanssa.Toki kisasta jäi jossiteltavaa koska se jäi brasilialaiselta kesken jo suht alkuvaiheessa mutta jokatapauksessa M.Schumacher oli kiistatta koko viikonlopun Barria selkeästi nopeampi ja suoritukseen jonka Schumi teki, ei Barrichellolla olisi ollut mahdollisuuksia.
Mclaren oli etukäteen ajatellen päivän potentiaalisin voittajaehdokas Kimin ajamana, sillä niin täydellisen viikonlopun suomalainen ajoi perjantaista kisan kierrokselle 9 asti.Mutta kun tekniikka petti vetoakselin rikkouduttua kaikki valui samassa hetkessä hiekkaan.On pakko kysyä: Koska kestävä tekniikka ja sarjan paras vauhti kulkee samalla kertaa autossa joka kantaa nimeä Mclaren-Mercedes?
Tallin keikkamies nro.2, A.Wurz ajoi Kimin keskeytettyä ainoana Mclarenina maaliin saakka ja huippukisanhan itävaltalainen todensanoakseni ajoikin.Neljän vuoden tauko kisakuljettajan tehtävistä ei olisi oikeastaan voinut päättyä parempaan (ja osuvampaan) lopputulokseen kuin neljänteen tilaan.Ainakin laajuutta kuljettajissa Mclarenilla löytyy jopa enemmän kuin omiksi tarpeiksi.Mutta miten tosiaan oli sen kestävän tekniikan laita......
Bar-Honda näytti Imolassa että kova työ palkitaan ja talli oli hyvässä vauhdissa alkukauden fiaskon jälkeen.Button ajoi hyvän kisan ja vaikka vauhti ei aivan kärkeen riitäkään oli lopputulos varmasti tallissa juhlittu saavutus.Kolmossijaa enempään ei nähdäkseni edes olut mahdollisuuksia.Sato teki myös erittäin hyvän päivätyön ja ohitti autoja myös radalla, mistä erityismaininta.
Toyota oli puolestaan odotetun vaisu etukäteisveikkauksen mukaan.Trulli tosin oli alussa mukana hyvin taistelussa kärjen takana, mutta heikko ajettavuus piti miestä ensin joukon hidastajana ja sitten tiputti sijoituksen lopulta seitsemänneksi, josta saadut pisteet toki ovat hyvä suoritus.Kuten tällä kaudella on jo tavaksi tullut Schumi JR oli jälleen tallikaveriaan hitaampi, joskin nousten pisteille paikkasi hieman surkeaa aika-ajoaan.
Sauber oli uudistettuna Villeneuven käsissä kovassa iskussa. Kanadalainen oli kisassa sekä nopea että asenne kohdallaan.Ohitus Webberistä oli hienoa katsottavaa.Tämä oli sitä kaivattua "vanhaa kunnon Villeneuvea" :ahem: :thumbup: Uskon ja toivon tämän suuntauksen myös olevan pysyvän.Massa olikin sitten täysin hukassa ja törmäys Coulthardiin osoitti että mies ei ollut täysillä mukana.
Williamsin kisa oli lähestulkoon täydellisen surkea esitys. Webberin hyvät lähtöasetelmat antoivat odottaa vähintäänkin pistesijaa, mutta sen sijaan tuloksena oli puhdas nolla.MW teki kisassa ainakin kaksi omaa virhettä ja muutenkin ajaminen tuntui olevan finaalissa olleella moottorilla todella hukassa, joten huonoa sijoitusta ja häviötä tallikaverille ei voi täten pitää suurena ihmeenä.Heidfeld oli siis täten tallikaveriaan parempi, mutta eipä saksalaisenkaan päivätyö erikoisesti häikäissyt.
Red Bull Racing oli matkassa ensimmäistä kertaa kaksikolla Liuzzi/Coulthard, Ja kuten tulikin etukäteen sanottua (sekä vannottua) Vitantonio vei scottia ja vieläpä melkoisen selvästi.Kaiken kaikkiaan Liuzzi ajoi komean avauskisan ja viikonlopun F1-uralle josta on hyvä jatkaa.Coulthard puolestaan tuntuu laantuneen hienoista avauskisoista viime kauden surkealle tasolleen.Auto ei sopinut scotille ja kuten odottaa saattaa, mies on silloin pahasti hukassa kuten nytkin.Red Bullin kokonaispanos on toki myös yleisesti laskenut viime kisoissa melkoisen selvästi.Toivottavasti suunta ei ole pysyvä, vaikka siltä nyt hieman valitettavasti näyttääkin.
Jordanin päivä oli kaksijakoinen.Jatkumona aiempiin kisoihin Karthikeyan löi rengasrikonkin kisan tuoksinassa kärsineen Monteiron selvästi ja kisan 12 nopein kierrosaika oli hieno suoritus joka ei selity vain Bridgestonella.Muuten kisa oli Jordanille normaali iltapäivä.
Minardille Imolan kisa oli merkkitapaus.PS05-malli teki nyt ensiesiintymisen kisatilanteessa mutta valitettavan vähäisen ellei suorastaan minimaalisen testimäärän ansiosta molempien kuljettajien matka jäi kesken jo aikaisessa vaiheessa vaihdelaatikkorikkojen takia.Mutta vaikka avausviikonloppu ei vielä kovin paljoa tuonut tai parempaa luvannut uskon Minardin pystyvän jatkossa antamaan kunnon haasteen Jordanille Uudessa autossa on potentiaalia.
Ja näin....kun Imola, mielenkiintoinen ja jännittävä avaus Euroopassa on saatu ajettua on karavaanin aika jatkaa vanhan mantereen kierrosta ja suunnata kohti Espanjaa.Ei liene vaikea arvata kuka mielii kahden viikon kuluttua kotivoittoa ja kokonaisuutena jo neljättä helmeä nauhaan tällä kaudella........ Kannustus on ainakin kotikentällä taattu.