Imolan GP

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Mutta itse kisasta!!!


PERKELE!!!!!!!!!!:jaska: :mad_old:

Ainut jännitysmomentti tuli Schumin ja Alonson huimasta taistelusta viimeisillä kierroksilla. Muuten en kisaa edes seurannut Kimin keskeytyksen jälkeen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
butterfly sanoi:
Mitäs helvettiä ne meinaa ralffille tehä? Näkikö kukaan mitä siinä tapahtu?
Kamerat ei sattuneet paikalle. Reuters:
"Stewards said Toyota had released Ralf from his second pitstop before it was safe to do so, although the German praised the team before the penalty was announced."

Ja Nick Heidfeld:
"At the last pit-stop, Ralf Schumacher got in front of me by forcing me to brake hard and avoid a crash."
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Lap eight brought disaster for McLaren as Kimi Raikkonen slowed dramatically and retired from the lead. As he pulled into the McLaren garage a furious Finn jumped out of his seat and threw his steering wheel across the garage in frustration.

:(
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Olihan trilleri!

Aina se kirvelee, kun Kimin hyvin alkanut kisa kaatuu teknisiin vikoihin, mutta kieltämättä alkukauden jälkeen McLarenin vauhti Imolassa vaikutti jo ehkä liiankin hyvältä ollakseen totta ja tuohon keskeytykseen osasi jo jollain tavalla varautua. Paska homma kuitenkin eikä siitä pääse yli eikä ympäri ennen kuin McLarenilla opitaan huolellisemmiksi, mitä tuskin ihan sormia napsauttamalla tapahtuu.

Meinasin siis jo ryhtyä puuhailemaan jotain muuta Räikkösen keskeytyksen jälkeen, mutta päätin sitten katsoa vielä ensimmäiset varikkokäynnit. Onneksi.

Fisichellan itseluottamus näyttää romahtaneen Alonson (ja Briatoren) shokkihoidossa. Sääliksi käy.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mielestäni tänään Imolassa nähtiin jopa Bahrainin GP:tä parempaa F1-urheilua tämän kauden kisojen vertailussa. Voittotaistelu maaliviivalle saakka on aina autourheilun ja kaikkien, eritoten lajin fanien voitto.Ja mikä parasta myös kärkitaistelun ulkopuolella tapahtumia riitti kisassa kiitettävästi radalla ja varikolla.

Ja asiaan....

Renault oli supermies Alonson käsissä tänäänkin voittaja-auto, vaikka Kimin epäonni ja Schumin aika-ajon virhe hieman helpottikin espanjalaisen urakkaa.Kuitenkin Alonso osoitti kaikille viimeistään tänään miksi hän on kiistatta tällä hetkellä ykkösten paras kuljettaja ja suurin mestariehdokas.Schumi prässäsi parhaansa mukaan ruutulipulle asti mutta Fernandon virheetön suoritus toi kauden kolmannen voiton ja ylivoima pisteissä jatkuu.
Espanjalaisen itseluottamusta, voitontahtoa ja asennetta ei enää horjuta mikään.Alonson ja Renaultin mestaruusjuna jatkaa kulkuaan niin kuljettajien kuin valmistajien puolella
-> 4 kisaa/4 voittoa


Fisichellan päivä (tai paremmin sanoen koko vkl) olikin sitten valitettavasti täysi vastakohta edelliseen.Kaikki meni käytännössä pieleen heti alusta alkaen.Kisassa tapahtunut ulosajo kuitenkin johtui mitä ilmeisimmin teknisestä viasta.Mutta jokatapauksessa Fisico on ollut melko täydellisesti yössä myös omassa ajossaan Australian voiton jälkeen.Imolan kisa oli jo kolmas perättäinen GP jossa keskeytys tapahtui italialaisen ajaessa kaukana kärjen takana.Nykyinen suoritustaso ei vastaa alkuunkaan Fisicon todellista tasoa.Toivottavasti mies saa aikaan muutoksen ja pian.Alonso on kuitenkin edellä jo 26 pistettä ja tallin asetelmat tässä suhteessa tiedetään



Ferrari oli Schumin käsissä (toki Bridgestonen loistavalla avustuksella) uskomattomassa vauhdissa ja miehen ajo toi mieleen ainakin allekirjoittaneelle unohtumattoman Unkarin GP:n vuodelta 1998.Ilman aika-ajon virhettä Imolassa olisi hyvinkin voitu viettää voittoisa punainen kansanjuhla.Schumin ajosta sai helposti kuvan että aika-ajon virheestä jäi jotain todella pahasti hampaankoloon ja eipä tuota suuremmin voi ihmetelläkään. Miehen ajo ja taktiikka oli lähes täydellistä, vain kaiken kruunaava voitto jäi nyt puuttumaan.Paluu huipulle on kuitenkin tehty ja tästä kehitystyötä on hyvä jatkaa.

Barrichello puolestaan tuntuu olevan edelleen hieman hukassa Ferrarin uuden F2005-mallin kanssa.Toki kisasta jäi jossiteltavaa koska se jäi brasilialaiselta kesken jo suht alkuvaiheessa mutta jokatapauksessa M.Schumacher oli kiistatta koko viikonlopun Barria selkeästi nopeampi ja suoritukseen jonka Schumi teki, ei Barrichellolla olisi ollut mahdollisuuksia.



Mclaren oli etukäteen ajatellen päivän potentiaalisin voittajaehdokas Kimin ajamana, sillä niin täydellisen viikonlopun suomalainen ajoi perjantaista kisan kierrokselle 9 asti.Mutta kun tekniikka petti vetoakselin rikkouduttua kaikki valui samassa hetkessä hiekkaan.On pakko kysyä: Koska kestävä tekniikka ja sarjan paras vauhti kulkee samalla kertaa autossa joka kantaa nimeä Mclaren-Mercedes?


Tallin keikkamies nro.2, A.Wurz ajoi Kimin keskeytettyä ainoana Mclarenina maaliin saakka ja huippukisanhan itävaltalainen todensanoakseni ajoikin.Neljän vuoden tauko kisakuljettajan tehtävistä ei olisi oikeastaan voinut päättyä parempaan (ja osuvampaan) lopputulokseen kuin neljänteen tilaan.Ainakin laajuutta kuljettajissa Mclarenilla löytyy jopa enemmän kuin omiksi tarpeiksi.Mutta miten tosiaan oli sen kestävän tekniikan laita......



Bar-Honda näytti Imolassa että kova työ palkitaan ja talli oli hyvässä vauhdissa alkukauden fiaskon jälkeen.Button ajoi hyvän kisan ja vaikka vauhti ei aivan kärkeen riitäkään oli lopputulos varmasti tallissa juhlittu saavutus.Kolmossijaa enempään ei nähdäkseni edes olut mahdollisuuksia.Sato teki myös erittäin hyvän päivätyön ja ohitti autoja myös radalla, mistä erityismaininta.



Toyota oli puolestaan odotetun vaisu etukäteisveikkauksen mukaan.Trulli tosin oli alussa mukana hyvin taistelussa kärjen takana, mutta heikko ajettavuus piti miestä ensin joukon hidastajana ja sitten tiputti sijoituksen lopulta seitsemänneksi, josta saadut pisteet toki ovat hyvä suoritus.Kuten tällä kaudella on jo tavaksi tullut Schumi JR oli jälleen tallikaveriaan hitaampi, joskin nousten pisteille paikkasi hieman surkeaa aika-ajoaan.



Sauber oli uudistettuna Villeneuven käsissä kovassa iskussa. Kanadalainen oli kisassa sekä nopea että asenne kohdallaan.Ohitus Webberistä oli hienoa katsottavaa.Tämä oli sitä kaivattua "vanhaa kunnon Villeneuvea" :ahem: :thumbup: Uskon ja toivon tämän suuntauksen myös olevan pysyvän.Massa olikin sitten täysin hukassa ja törmäys Coulthardiin osoitti että mies ei ollut täysillä mukana.



Williamsin kisa oli lähestulkoon täydellisen surkea esitys. Webberin hyvät lähtöasetelmat antoivat odottaa vähintäänkin pistesijaa, mutta sen sijaan tuloksena oli puhdas nolla.MW teki kisassa ainakin kaksi omaa virhettä ja muutenkin ajaminen tuntui olevan finaalissa olleella moottorilla todella hukassa, joten huonoa sijoitusta ja häviötä tallikaverille ei voi täten pitää suurena ihmeenä.Heidfeld oli siis täten tallikaveriaan parempi, mutta eipä saksalaisenkaan päivätyö erikoisesti häikäissyt.



Red Bull Racing oli matkassa ensimmäistä kertaa kaksikolla Liuzzi/Coulthard, Ja kuten tulikin etukäteen sanottua (sekä vannottua) Vitantonio vei scottia ja vieläpä melkoisen selvästi.Kaiken kaikkiaan Liuzzi ajoi komean avauskisan ja viikonlopun F1-uralle josta on hyvä jatkaa.Coulthard puolestaan tuntuu laantuneen hienoista avauskisoista viime kauden surkealle tasolleen.Auto ei sopinut scotille ja kuten odottaa saattaa, mies on silloin pahasti hukassa kuten nytkin.Red Bullin kokonaispanos on toki myös yleisesti laskenut viime kisoissa melkoisen selvästi.Toivottavasti suunta ei ole pysyvä, vaikka siltä nyt hieman valitettavasti näyttääkin.



Jordanin päivä oli kaksijakoinen.Jatkumona aiempiin kisoihin Karthikeyan löi rengasrikonkin kisan tuoksinassa kärsineen Monteiron selvästi ja kisan 12 nopein kierrosaika oli hieno suoritus joka ei selity vain Bridgestonella.Muuten kisa oli Jordanille normaali iltapäivä.



Minardille Imolan kisa oli merkkitapaus.PS05-malli teki nyt ensiesiintymisen kisatilanteessa mutta valitettavan vähäisen ellei suorastaan minimaalisen testimäärän ansiosta molempien kuljettajien matka jäi kesken jo aikaisessa vaiheessa vaihdelaatikkorikkojen takia.Mutta vaikka avausviikonloppu ei vielä kovin paljoa tuonut tai parempaa luvannut uskon Minardin pystyvän jatkossa antamaan kunnon haasteen Jordanille Uudessa autossa on potentiaalia.


Ja näin....kun Imola, mielenkiintoinen ja jännittävä avaus Euroopassa on saatu ajettua on karavaanin aika jatkaa vanhan mantereen kierrosta ja suunnata kohti Espanjaa.Ei liene vaikea arvata kuka mielii kahden viikon kuluttua kotivoittoa ja kokonaisuutena jo neljättä helmeä nauhaan tällä kaudella........ Kannustus on ainakin kotikentällä taattu.
 
Viimeksi muokattu:

Kiertokanki

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
579
Sijainti
Männän alapuolella
jos voimasuhteet pysyy samana niin ei pitäis schumilla olla ongelmia voittaa kymmentä kisaa tän kauden aikana...kummastuttaa vaan kun ferrarilla "rämmitään" pari kolme kisaa niin auto saadaan kuitenkin kuntoon ja aika nopeeks....mclarenilla on norbert haugin suusta tullu lause "we are very sorry for kimi, and now we have to work even harder to imrpove our competitiveness"...ja tuo lause on tullu jo neljän vuoden ajan....ja aina hajoaa joku paikka...kimin kannattais miettiä mihin talliin seúraavan sopimuksen tekee...mclaren ei oo voittajatalli....ollu moneen vuoteen eikä näytä otteet paranevan...puitteet on hienot ja palkka on hyvä mut auto on vuosi vuoden jälkeen mikä on...toimii ei toimi toimii...29 pistettä kärkeen on kuitenkin jo vähän liikaa..vaikka voittais loppukauden aikana kymmenen kisaa ja alonso on niissä kisoissa toinen ja joskus kolmas niin ei riitä silti, plus että mclarenille keskeytyksiä tulee vielä...niinku yleensä...
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Havainto!

Kisan lopussa Alonson ja Sumin välienselvittelyssä niiden vauhti oli aikasen vaisua. Edellä ajanut Red Bull veti nopeampia kierrosaikoja kun Alonso keskittyi ajamaan mutkat keskellä rataa.

Bridgestonen rengas näyttää kuluneena hemmetin hyvältä. Uutena taitaa olla vielä heikompi kuin Michelin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Mielenkiintoisia kuvioita tuossa Buttonin tapauksessa. No ilmeisesti auton on todettu olleen sääntöjenmukainen koko kisan ajan. Eli siis talli on voinut todistaa aukottomasti auton paineen kisan jokaisessa vaiheessa bensojen kanssa yli painorajan.

Fisichellan ulosajosta on todettu vain se että taustalla oli mystinen tekninen vika. Sinänsä Fisin vauhti ja sijoitus kisassa olivat ulosajohetkellä kalustoon nähden vääriä.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Black Leopard sanoi:


Barrichello puolestaan tuntuu olevan edelleen hieman hukassa Ferrarin uuden F2005-mallin kanssa.Toki kisasta jäi jossiteltavaa koska se jäi brasilialaiselta kesken jo suht alkuvaiheessa mutta jokatapauksessa M.Schumacher oli kiistatta koko viikonlopun Barria selkeästi nopeampi ja suoritukseen jonka Schumi teki, ei Barrichellolla olisi ollut mahdollisuuksia.


Ei rubens ehkä ole täysin sisällä uudessa autossa mutta eihän sitä tiedä miten rubens olisi tuosta viellä noussut.Tuossa vaiheessa missä rubens keskeytti ei schumin menokaa paljoa vakuuttanut,jos keskeyttäjä olisikin ollut schumi niin tuskin täällä olisi kukaan uskonut että siinä meni ehkä schumilta voitto...
Ennen keskeytystään rubens kuitenkin painosti edellä meneviä.

En kyllä muista vastaavaa nousua noin normaali oloissa minkä schumi eilen teki.Tarkoitan siis muutaman kierroksen sisällä.
Toki siinä vaiheessa kaikki meni lähes parhaalla mahdollisella tavalla schumin kannalta.Zäx vilnööf ja muut kuskit siirtyivät varikolle schumin edestä oikeassa järjestyksessä joka mahdollisti schumin hyökkäyksen.Trulli taas oli pitänyt porukan nipussa jolloin kaikki ryppäässä olleet autot oli 5-7 sekuntin sisällä.

Selostajat ei tajunneet että wurtz tuli takaisin omalle sijalleen varikolta(pois lukien schumi joka jatkoi ajamista wurzin siirryttyä varikolle) siinä vaiheessa mulle ainakin selvisi että schumi nousee komeesti koko porukan ohi.Selostajat oli ihan ihmeissään kun veikkailivat että sgummi kerkee ehkä kuudenneksi ja tauluun tärähtikin että se oli kolmas.
 

Timppapoika

New member
Liittynyt
7.3.2005
Viestit
4
Sijainti
Vantaa
Jones sanoi:
Kisan lopussa Alonson ja Sumin välienselvittelyssä niiden vauhti oli aikasen vaisua. Edellä ajanut Red Bull veti nopeampia kierrosaikoja kun Alonso keskittyi ajamaan mutkat keskellä rataa.
Eikös Alonso jo lehdistötilaisuudessa sanonut, ettei halunnut ottaa kierroksella ohitettavia kiinni, ettei käy samalla tavalla kuin Buttonille. Ja ihna viksu veto olikin, koska muuten ei oikein Imolassa taida päästä ohi - edes moninkertaisesti paremalla autolla ja ajolla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Timppapoika sanoi:
Eikös Alonso jo lehdistötilaisuudessa sanonut, ettei halunnut ottaa kierroksella ohitettavia kiinni, ettei käy samalla tavalla kuin Buttonille. Ja ihna viksu veto olikin, koska muuten ei oikein Imolassa taida päästä ohi - edes moninkertaisesti paremalla autolla ja ajolla.
Joo, luin tuolta maikkarin sivuilta tuon kommentin. En katsonut lehdistötilaisuutta sillä mulla alkoi oma 500 km GP Hangosta Kuopioon kuumeessa.

Oli vielä moottorikin pikkasen huonossa kunnossa (Alonsolla, ei mulla), joten joutui jarruttelemaan hitaissa kurveissa että pääsi käyttämään 'rellu-ominaisuuksia' kurvien ulostulossa ja suoralle karkuun.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Schumi ajoi muuten kisassa samalla moottorilla kuin Bahrainissa, eli ei vaihtanut konetta vaikka olisi sen saanut tehdä. :eek!:

Toki on muistettava, että Schumi ajoi Bahrainin kisassa vain 12 kierrosta Alonson 57 vastaan. Eli sen verran kone oli tuoreempi.

Ensi kisassa suurimmalla osalla onkin sitten uudet moottorit. Karthikeyan, Villeneuve, Button ja Sato jatkavat samoilla koneilla.
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Bleu sanoi:
Schumi ajoi muuten kisassa samalla moottorilla kuin Bahrainissa, eli ei vaihtanut konetta vaikka olisi sen saanut tehdä. :eek!:

Toki on muistettava, että Schumi ajoi Bahrainin kisassa vain 12 kierrosta Alonson 57 vastaan. Eli sen verran kone oli tuoreempi.

Ensi kisassa suurimmalla osalla onkin sitten uudet moottorit. Karthikeyan, Villeneuve, Button ja Sato jatkavat samoilla koneilla.
Ajoiko?
Onko jollain varma tieto/linkki siitä että oliko scumilla uusi vai vanha pata?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
andyman sanoi:
Ajoiko?
Onko jollain varma tieto/linkki siitä että oliko scumilla uusi vai vanha pata?
Niin mä luin jostain julkaisusta.

Ja syy oli todella se että sillä oli ajettu niin vähän Bahrainissa.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Joni sanoi:
Lap eight brought disaster for McLaren as Kimi Raikkonen slowed dramatically and retired from the lead. As he pulled into the McLaren garage a furious Finn jumped out of his seat and threw his steering wheel across the garage in frustration.

:(
Noin sitä pitää. Ihan oikea reaktio, kun pelit laukeaa alta. Kyllä tuo on aika sitkeyttä jo Kimiltä ajella noilla "johtotähdillä". Sama määrä epäonnea Pablolle, niin se varmasti alkaa katsella toisten tallien suuntaan jo tämän kauden aikana. Kiminkin kannattaisi.
Vitutti eilen niin paljon, että töllö sammui...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
tsinivuo sanoi:
Noin sitä pitää. Ihan oikea reaktio, kun pelit laukeaa alta. Kyllä tuo on aika sitkeyttä jo Kimiltä ajella noilla "johtotähdillä". Sama määrä epäonnea Pablolle, niin se varmasti alkaa katsella toisten tallien suuntaan jo tämän kauden aikana. Kiminkin kannattaisi.
Vitutti eilen niin paljon, että töllö sammui...
Kimin vai lajin vuoksiko te formuloita seuraatte?
 
Ylös