IMSA Camaro

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Selailin tuossa "vanhoja" julkaisuja ja mieleeni tuli eräs asia, josta aattelin pyytää "guruilta :D " osviittaa...
Eli siis: koska J.Pakari lopetti kilvan ajamisen tuolla Camarolla ja kuinka pitkään se oli (jos oli) "telakalla" ennen siirtymistään Kyllösen "kuljetusliikkeeseen"
Pakari ajoi myös jossain välissä isossa A:ssa Valvolinen sponssaamalla Holden Commodorella, joka sekin oli sittemmin melkoinen kiertopalkinto. Holdeni kait nähtiin viimeisen kerran radalla joskus 94 kun Kallion Jokke ulkoilutti sitä.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Joku (Don Vitoko??? :D ) voisi tehdä sivut noista menneistä ja nykyisistä Superin autoista , en muista tiedä mutta mua kiinnostaa autot , niiden vaiheet ja eri tekniikat joita niissä on ollut.
Ainoa infon lähde on joku vanha VM jossa oli esittely sarjaan tulevista autoista...(joista ilmeisesti ei oikeen moni rataa nähnyt)

esim. joku mainitsi että jotku Escortit "poistettiin" jollain säännöllä kisoista?!?!!?
Suomessa on kuulemma ollut Nissan Skylinekin radalla joskus?
Entäs juuri tuo Holden? Millä tekniikalla?
Missä on hirmu Volvot ja BMW:t?

Huoh!!niin paljon kysymyksiä ........ niin vähän vastauksia....

<small>[ 16-10-2002, 22:22: Message edited by: Miikka ]</small>
 

Tumppi

Well-known member
Liittynyt
4.5.2001
Viestit
86
Sijainti
Helsinki
Paljon kysymyksiä -> vanhoista ilmeisesti ?
Kysykää Junnulta, sillähän on aikaa vastailla... muistaakseni TJ hommissa taivaalla kulkevissa kulkuneuvoissa... yritys taisi olla "Golden Air"?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Zep on koonnut noista vanhoista SS-autoista tietoja, oon ittekin pistänyt sinne muistikuvia ja käsiohjelmien kertomaa.

Skylinejä oli kakskin.
Holden ilmoitettiin A-ryhmäläiseksi aluksi.
Pakari on tj, firman "arkistonimi" on Finnish Commuter Airlines ja "käyttönimi" tuo Golden Air.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Miikka:
Joku (Don Vitoko??? :D ) voisi tehdä sivut noista menneistä ja nykyisistä Superin autoista , en muista tiedä mutta mua kiinnostaa autot , niiden vaiheet ja eri tekniikat joita niissä on ollut.
Ainoa infon lähde on joku vanha VM jossa oli esittely sarjaan tulevista autoista...(joista ilmeisesti ei oikeen moni rataa nähnyt)
</strong>

Sitähän tässä vähän yritetään puuhastella. Muoto vain hakee vielä itseään ja tietoakin tarvitaan paaaaaaljon lisää. Mr.Zep joskus puuhasteli vastaavan projektin kimpussa, mutta ilmeisesti muut aktiviteetit (siis kai lähinnä "varikkokalusteet") ajoivat edelle... :)

esim. joku mainitsi että jotku Escortit "poistettiin" jollain säännöllä kisoista?!?!!?
</strong>
Jo vain. Ahlbäckin ja Koivumäen Mk.II Escot häädettiin sillä 10v korisäännöllä, samoin kuin sarjaan (ilmeisesti) tulossa ollut ruotsalainen pultti-Volvo (RS500:n tekniikalla!). Nyttemmin molemmat Escot on jo paalattu. Hanskilla on ikuisuusprojektina (tyyllin Mr.Jore & Corvette) joku Celica, johon oli (AFAIK) meininki istuttaa se Escon nokalla ollut Volvon Turbo-kone. Ahlbäckin touhuista ei oo muuta tietoa, kuin että Escortin (mallia Sarlin) kuoret olivat/ovat olemassa, mutta joku AKK:n suunnalta ampui suunnitelmat alas heti kättelyssä... Kiista kai koski jollain tavalla turvakehikkoa, joka ei ollut vanhassa Escossa uusien pykälien mukainen

Suomessa on kuulemma ollut Nissan Skylinekin radalla joskus?
Entäs juuri tuo Holden? Millä tekniikalla?
Missä on hirmu Volvot ja BMW:t?
</strong>

Nipsaneita on itseasiassa ollut kaksikin. Se kelta-vihreä Benefon-Skyline oli alunperin ison N-ryhmän auto, mutta kun se luokka kutistui lopuksi vain kahteen autoon (Nipsan ja Risto Burin S2) niin Kuusijärven Make ulkoilutti sitä jokusen kerran SS-lähdöissä.
Toinen (aito NISMO:n tehdastiimin kilpuri) on kuulemma edelleen Vaasassa Leif Wiikin (R.I.P.) perikunnan hallussa, josta sitä on koitettu vaivihkaa osteskella, mutta hinta ei kai ole ihan halpa. Ja kysyntään juuri tuon kilpailuhistorian vuoksi olisi Suomen rajojen ulkopuoleltakin.
Holden oli alunperin A-ryhmän pirssi, mutta ei oikein ollut kilpailukykyinen M3:ia ja RS500 Riesoja vastaan. Ne "hirmu Bemarit" eli vanhat r5 320 Turbot on kaiketi museoitu jo hyvän aikaa sitten. Itse en muista niitä koskaan livenä radalla nähneeni, eli niistä ajoista täytyy olla likemmäs 20 vuotta.

<small>[ 17-10-2002, 13:45: Message edited by: Don Vito ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jos oikein ymmärssin, niin "hirmu Bemareita" Suomessa on ollut vain yksi kappale. Se oli kai Leif Wiikin omistuksessa joskus 80-luvun puolessa välissä. Laite taisi olla ex-Manfred Winckelhock. Auto on nykyään kaiketi ulkomailla. TotalBMW-nimisessä lehdessä oli samaisesta yksilöstä juttu. Siis jos oikein ymmärsin ja muista asiat. Laitteessa oli 1.4 litrainen turbokone, joka oli siis sukua silloisille f1-koneille.

Muita kovakulkuisia Bemareita Suomessa on kai ollut nämä M3:t ja 635CSi:t. Ne autot oli aikoinaan ihan EM-tasoa ja kuluiltaan todella nopeita, luokkahan oli Gruppe-A. Kuskeina taisi olla muistaakseni Salmenautio ja Mika Arpiainen ja myöhemmin se Janinan Österholm.
Erityisesti kiinnostaisi 635CSi-autojen kohtalo.
 

bernie

Guest
lienenkö oikeassa väittäessäni,että joskus on ahvenistolla käynyt eräs helmiäisen sininen viper gt-r kokeilemassa rataennätyksen rikkomista.
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Se Suomessa ollut 320 turbo oli Wiikin Nickellä. Ajoi sillä useamman kauden. Toinen, vastaavalla ulkonäöllä, oli Urpialan Tuiskulla ja sen jälkeen Snabbin Helgellä. Ko. autossa oli vapaasti hengittävä moottori.
635:sia oli useampia. Arpiaisen Mika palasi radalle Vehon tukemalla 635:lla tehtävänään voittaa SM Volvolta (=Wiikin Leifiltä). Myös Tuiskulla oli 635. Myöhemmin myös Wiikin Nicke ajoi 635:llä.
Ensimmäiset M3:t tulivat Mikalle ja Tuiskulle. Myöhemmin kuskeja oli sitten useita, mm. Heikki Salmenautio, Helge Snabb, Tarmo Laine, Janina jne. Osa M3:sta oli todella nopeita, ns. "ohutpeltisiä". Häkä muuten voitti A-ryhmän avoimen PM:n juuri Tuiskun M3:lla "kylmiltään".
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
eek! :cool: :) :confused: Lisää infoa ja muisteloita kiiiiitosss!!
Nuo sivut oli jo "kivasti" alulla.....

btw.10 vuoden korisääntö???? hÅ??
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Miikka:

btw.10 vuoden korisääntö???? hÅ??
Tunnetaan myös Lex Ahlbäckin nimellä :D Pääasiallinen tarkoitus oli juurikin päästä Kallen (A.ck) ja siinä sivussa Koivumäen Hanskin "välikoppa" eskoista eroon.
Ja samojen pesuvesien mukana meni myös se RS500 tekniikkainen ruåtsalainen pultti-Volvo
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Don Vito:
Tunnetaan myös Lex Ahlbäckin nimellä :D Pääasiallinen tarkoitus oli juurikin päästä Kallen (A.ck) ja siinä sivussa Koivumäen Hanskin "välikoppa" eskoista eroon.
Ja samojen pesuvesien mukana meni myös se RS500 tekniikkainen ruåtsalainen pultti-Volvo
---Koskee mitä? kuuluu (vai kuului?!?!) miten......ei muuten mutta tuo 10v kuullostaa pelottavalta :( .........
ainakaan nykysäännöstä en tommosta muista lukeneeni :confused:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
---Koskee mitä? kuuluu (vai kuului?!?!) miten......ei muuten mutta tuo 10v kuullostaa pelottavalta :( .........
ainakaan nykysäännöstä en tommosta muista lukeneeni :confused: [/QB][/QUOTE]

1998 Sääntökirjasta: "FIA:n luokitukselle vaihtoehtona on, että autoa on valmistettu väh. 200 kpl 12 kuukauden aikana viimeisenä 10 vuonna autotehtaan tuotantolinjoilta. Kuljettajan on vaadittaessa esitettävä tästä todistus. Kirjallisen hakemuksen perusteella AKK voi myöntää sääntöön kansallisen poikkeuksen tätä vanhemille autoille."

Ja Escorteille ei edes suunniteltu annettavan mitään poikkeuksia. Terpan ohjastamalle Camalolle tällainen poikkeus myönnettiin, samoin kuin Mäkelän Petrin raketille. (Kuinkahan paljon mahtoi johtua siitä, että Mäksä ei missään tilanteessa julkisesti kyseenalaistanut mitään AKK:n päättämää - toisin kuin esim. Ahlbäckin Kalle, joka ei jättänyt yhtäkään tilaisuutta käyttämättä AKK:n "herrojen" sättimiseen...)
Tosin Kyllösen Camaron katteet oli kyllä ns. uudempaa mallia jo Lappalaisen aikana - Esim. Virtasen Ollilla ja (kaiketi) Henttisellä oli "väärät" katteet ja niitä täytyi uudistaa. Ollin kohdalla tosin Ahveniston kaiteellakin taisi olla osuutta uudistus tarpeen syntymiseen.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ehtikö Ahlbäck joskus ihan oikeesti ajaa SS:ssä tuolla Escortilla?

Mä muistan ettei se hidas peli päässyt kovin usein maaliin edes silloin kun ajoi r5-1300cc:ssä. Tosin toinen Escort eli Salmenaution olikin sit sairaan nopee...
 

Harrin

Active member
Liittynyt
18.6.2001
Viestit
28
Holden oli alunperin A-ryhmän pirssi, mutta ei oikein ollut kilpailukykyinen M3:ia ja RS500 Riesoja vastaan.
---
Holdenin toi maahan käsittääkseni Pertti Kurkisuonio. Hän ajoi autolla Kemora 500 kilpailun yhdessä edesmenneen Ratzenbergin kanssa, hänhän kuoli Imolassa päivää ennen Sennaa.
Joten tällä autolla on myös mielenkiintoinen menneisyys.
Autohan oli aivan valtavan kokoinen laitos ja meni yllättävänkin kovaa pienillä kotimaisilla radoilla. Toki Kurkisuonio rattimies.
 

Tutkailija

Well-known member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
909
Sijainti
singularity
Käsittääkseni sen Holdenin kone palvelee rempattuna nykyisin Jokke Kalliolan Roadsport V-8 Porschessa.Itse Holden taitaa olla takaisin Ausseissa???
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
ettelbruck:
Ehtikö Ahlbäck joskus ihan oikeesti ajaa SS:ssä tuolla Escortilla?

Mä muistan ettei se hidas peli päässyt kovin usein maaliin edes silloin kun ajoi r5-1300cc:ssä. Tosin toinen Escort eli Salmenaution olikin sit sairaan nopee...
Ajoihan se, vaihtelevalla menestyksellä, sekä isossa että pienessä luokassa. Vaihteluväli tais olla jotain ekan kierroksen keskeytyksen ja häntäpään valvojana maaliin tulon välillä. Eikä tainnut Koivumäen Hanskin Esko olla juuri sen nopeampi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vastailen oikein kunnolla tähän topikkiin, jahka ennätän... Paljon oli oikeata faktaa, mutta myös virheitä...

Don Vito: Kyllä se "lista" vielä kasaan laitetaan, nyt vaan tosiaan muut aktiviteetit, eli koulu pakottaa pitämään aihetta telakalla. - Tekusta pitäis valmistuu neljässä vuodessa ja mulla on jo reippaasti yliajalla. Jahka inssityö saadaan paperille ja rästit suoritettua, palataan astialle. Toivon mukaan joulun-kevään aikana.

Mutta jos jollain on HYVIN tietoa SS-autoista, saa yhteyttä toki nytkin otella mailin kautta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Milloinkas Lefa on poistunut keskuudestamme? Vastahan mies jokunen vuosi takaperin ajoi Historicia Volvolla... :(

pmv: Jos sulla on tuo TotalBMW hallussa, niin skannailisikko jutun meille muillekin? Nicke oli tosiaan kyseisen auto kuski (herra oli pienen Zepin mielestä kuski vailla vertaa, kuten myös autokin). Oon ollut Schnitzeriin yhteydessä tuosta autosta, ja ne ei enään hirveesti osannut siitä mitään sanoa, toki jotakin, mutta ei juurikaan uutta. Ei kuulema ollut tarkkoja speksejä enään tiedossa, mutta vahvistivat et ex-Harold Ertl (Sachs) / JW (Rodenstock) DRM Bemu oli Suomeen aikoinaan myyty.

Arpiaisen 635 oli myös Schnitzerin tehdastallin ex-auto ja Nicke ajeli sillä kun "Leonardo" itse vaihtoi M3:seen. Mutta mitä perua oli Jouni Järven(?) 635?

Kuten useasti on tullut kerrottua, Nicke pitää Shellin huoltsikkaa tuossa naapuripitäjässä, mutta ei ole vain tullut koskaan käytyä jututtamassa -Nicke kun on veljeksistä se huonommin suomea puhuva... Nicke möi tietääksi 320 Turbon, samaan aikaan kuin Bächi Sauber M1:sen, kannuslaiselle Mäkelä Auto Tuningille.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Zep:
Milloinkas Lefa on poistunut keskuudestamme? Vastahan mies jokunen vuosi takaperin ajoi Historicia Volvolla... :(
</strong>
Mad-Mike asiasta kertoi. Oli ollut NISMO:n tiimoilta yhteydessä sinnepäin useampaankin otteeseen. Ja kyllähän se tauti oli ollut tiedossa jo pari vuotta. Sama juttu kuin oli tällä Alastaron kaverilla (Leppäniemi)
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Keskustelu rönsyilee...eiku rupesin selailemaan vanhoja käsiohjelmia noitten A-ryhmän Bemujen osalta. Näin:

"85 oli radoilla yks 635, Tuiskun oma'

"86 Volvon mainonta provosoi Vehon toimenpiteisiin ja tuotti Arpiaisen Mikalle 635:n, Tuisku jatkoi omallaan

"87 Veho oli hankkinut Mikalle M3:n, jollainen (oma, of course) oli myös Tuiskulla. Veho ilmoitti myös Nils Gustav Wiikin tuolla 635:llä. Seppo Palmroth ajoi omalla 635:llä ja Tarmo Laine sai Syyskilpailuun valmiiksi oman M3:n

"88 olikin sitten sotavuosi. Veho laski luikuria renkaista ja niiden saatavuudesta, sai AKK:lta erivapauden ja se shokeerasi Volvon, joka ilmoitti vetäytyvänsä kaikesta kilpailutoiminnasta Suomessa. AKK käänsi kelkkaa ja Veho otti herneen nenään. Tuisku osoitti rehellisyytensä ja tuli omalla M3:llaan kisoihin (ja alla renkaat joita Vehon mukaan ei saanut mistään). Samoin teki Tarmo Laine Motomecin M3:lla. Jouni Järvi ajoi tämän kauden omalla Schnitzer 635 CSi:llä (heitän arviona että se oli jompikumpi edellisvuotisista), auton saattoi muuten nähdä Järven autokorjaamon pihassa Forssassa, Turku-Hämeenlinna- ja Helsinki-Pori -valtateiden risteyksessä. Loppuvuodesta Tuiskun ilmoittajana muuten Veho.

"89 ja viis M3:a kisoissa. Omillaan Tuisku ja Heikki Salmenautio, Motomecin Anssi Rantanen ja BMW-Dealer Teamin autoilla Jukka Jalonen ja Harri Toivonen. Itselläni työ vaihtui sellaiseksi ettei viikonloppuvapaita juuri ollut joten vain yksi kisaviikonloppu, Ahveniston Vauhtipäivät, jossa Harri hukkasi voiton viimeisellä kierroksella ja Jalonen sekä Rantanen eivät tehneet kunniaa nopeille autoille.

"90 kävin vain PM-kisat Apparalla, siellä Heikki Salmenautio Dealer Teamin väreissä ja Janina Österholm Tuiskun 2,5 Sportilla. Tuisku itse ajoi SS:ssä.

"91 Omillaan ajoivat John K Westman, Arto Salmenautio ja -yllätys, yllätys - Tuisku Urpiala...

"92 olikin kalusto jo aika vähissä ja iso A siirtyi yhteislähtöihin SS:n kanssa, A M3:lla mukana Tuisku ja Esko Leppäniemi

Vielä tuosta Holden Commodoresta, sen toi SM-lähtöihin Juhani Pakari "89, ekassa kisassa ei lähtölistassa vielä ollut painettuna auton nimeä.

-EDIT: eli korjataan väärät rivit veks, Pakarin Holden oli sit eri auto kuin KurkiSuonion/Alangon!!! Tuotapa ei katsomossa olemalla tiennyt kun ainakaan mun käymissä kisoissa nuo eivät olleet samanaikaisesti.

-edit: niin, eli siis silloin Pakari pisti Camaron jäähylle

Ihan protokollan ulkopuolelta hauska silmäänpisto kun tuota paperinippua selailin. 6.7.85 RDT:n järjestämässä Keravan minirallissa on junnuissa ollut mukana Jarmo Henttinen - kai sama hemmo joka on Camarolla ollut radoilla? Ajopelinä huima etuvetokilpuri Renault 12 Gordini. No, muutamaa numeroa aiemmin postilaatikkoa kaatoi nuori aloittelija, Jouko Puhakka Datsun 1600:lla...

<small>[ 24-10-2002, 19:43: Message edited by: ettelbruck ]</small>
 
Ylös