IMSA Camaro

bernie

Guest
aika naivi topicci,kun kattelee näitä autoja joita tossa on eniten mainittu..siis lähinnä näitä bemareita,volvoja ja escortteja.on aika siirtyä leluista isoihin voimiin,eli perustettakoon suomeen luokka,jossa saat ajaa millä autolla tahansa(korin oltava alkuperäinen ja modifioimaton). nythän homma on mennyt niin,että voimakkaat autot on pyritty poistamaan radoilta erinäisin säädöksin,kuten esim.max.iskutilavuus-säännöt.täysin naurettavaa touhua.ja syrjivää niitä kohtaan jotka haluavat ajaa kilpaa NOPEILLA autoilla.noi m3:set on ihan vakio kamaa saksan autobahneillakin.ja käsite volvo sopii paremmin kuorma-autoon kuin kilpa-autoon...kamaan jannut hei.vaihtakaa lelut autoihin!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
bernie:
aika naivi topicci,kun kattelee näitä autoja joita tossa on eniten mainittu..siis lähinnä näitä bemareita,volvoja ja escortteja.on aika siirtyä leluista isoihin voimiin,eli perustettakoon suomeen luokka,jossa saat ajaa millä autolla tahansa(korin oltava alkuperäinen ja modifioimaton). nythän homma on mennyt niin,että voimakkaat autot on pyritty poistamaan radoilta erinäisin säädöksin,kuten esim.max.iskutilavuus-säännöt.täysin naurettavaa touhua.ja syrjivää niitä kohtaan jotka haluavat ajaa kilpaa NOPEILLA autoilla.noi m3:set on ihan vakio kamaa saksan autobahneillakin.ja käsite volvo sopii paremmin kuorma-autoon kuin kilpa-autoon...kamaan jannut
hei.vaihtakaa lelut autoihin!
Aika epeli vaan saa olla, mikäli vakiokorisella ja kotikutoisella ameriikan ihmeellä olisi 10 kierroksen kisan päättyessä edes samalla kierroksella A-ryhmän M3:n tai RS500:n kanssa (olettaen, että sen euron puikoissa on joku joka tietää kaasupolkimen paikan.) John K:n taannoiset esitykset sillä aidolla RS500:lla kun lähinnä häpäisevät ko. auton mainetta.
Tietty jos jolla kulla on miljoona ylimääräistä euroa, niin voi importata tänne jokun GT-Viperin tai Corvetten tai Aussi-Holdenin, sillä voisi jo ehtiä vaikkapa Kyllösen Audin kelkkaan... Mutta tosiaan noista Bathurst-Falconeista ja Holdeneista huudetaan pari vuotta vanhoinakin 500.000 AUS$ ja se on vain huutokaupan pohjahinta...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
ettelbruck:

Vielä tuosta Holden Commodoresta, sen toi SM-lähtöihin Juhani Pakari "89, ekassa kisassa ei lähtölistassa vielä ollut painettuna auton nimeä. Sieltä se sitten siirtyi Pertti Kurki-Suoniolle (jolta Timo Alangolle). Erityistuntomerkki: voimansiirto poksui varsin usein.

-edit: niin, eli siis silloin Pakari pisti Camaron jäähylle

Ihan protokollan ulkopuolelta hauska silmäänpisto kun tuota paperinippua selailin. 6.7.85 RDT:n järjestämässä Keravan minirallissa on junnuissa ollut mukana Jarmo Henttinen - kai sama hemmo joka on Camarolla ollut radoilla? Ajopelinä huima etuvetokilpuri Renault 12 Gordini. No, muutamaa numeroa aiemmin postilaatikkoa kaatoi nuori aloittelija, Jouko Puhakka Datsun 1600:lla...
Tusen tack... Kun aktiivimuistisi kattaa tuon 80-luvun loppupuoliskon noinkin hyvin, niin kerrohan tuliko siitä Kinnusen Lexan SS-Saabista koskaan mitään valmista ? '85 Hämeenlinna-Racessa auto käväisi radalla (n. kierros ennen kuin joku paikka sanoi poks).
Kisassa (siis SS:n osalta) oli mielenkiintoinen formaatti: 25 kierroksen kisa, mutta noin 10 kierroksen jälkeen Pace-car tuli radalle keräämään letkan takaisin nippuun.

BTW. Tuo 110% aika-ajo sääntö oli jo käytössä '85 eikä siitä pidetty yhtään sen enempää kuin 90-luvullakaan... :)
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Lexan Saab esiintyi kai kahdesti mun ollessa paikalla, onnistuneemmalla kerralla kai ontui jonnekin kisan puoliväliin.

Tota pace-cariahan kokeiltiin useammankin kerran 85-87, ainakin niissä PM-lähdöissä. Pitihän muillakin kun Sandenilla olla jokin mahdollisuus.

Pahitenhan tuo pace-car homma meni käsille "87 kun Roope oli puikoissa ("vetäytynyt tapaus Bächin jälkeen" ??). Sandenin nopeus yllätti kilpailunjohtajan: kun Roope ja pomo odottelivat viimeisiä tulikin jo Sanden heidät rundanneena ja PaceCar meni radalle Sandenin ja kakkosena olleen väliin! Siinä sitten sokkailtiin hetki, PC tuli välillä pois radalta ja meni sinne uudestaan johonkin satunnaiseen rakoon ja niinpä uudessa lähtökiihdytyksessä saatiin vain toivoa että takaa nousevat nopeat autot eivät kolaroi edessään olevien hitaampien kanssa. Nopeuserot lähtösuoralla n 200m kiihdyksen jälkeen olivat hirveät, mutta onnekkaasti ilman täystuhoja selvittiin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Siis ne Volvo 240 Turbot ja BMW:t 635CSi&M3
olivat 80-luvun puolessa välissä aivan kansainvälisen luokan kilpureita. Volvoilla taidettiin voittaa Rata-autoilun EM-sarja 86, ratissa Gianfranco Brancatelli.

On hyvä muistaa, että Euroopan radoilla vastassa oli paljon isommilla koneilla varustettuja, isompia autoja, jotka eivät tahtoneet pysyä ao. "traktoreiden" kyydissä. Jaguar XJS:t(5l V12) ja Rover 3500(3,5l V8) tulee lähinnä mieleen. Vaika uskoa, että mikään sen aikainen USA-auto olisi pysynyt em. kamppeiden vauhdissa. Olettaen tietenkin, että se USA-auto olisi viritetty A-ryhmän sääntöjen mukaan.

Voidaanhan sellainen luokka perustaa, missä kisa-autot ovat voimakkaita, mutta Suomen radoilla ei NASCAR-tyyppisestä kalustosta taida olla oikein mihinkään. Tietysti sitten ovaalilla luukuttaminen on eri asia. Sinnehän ne kamppeet on tarkoitettu. Näyttäväähän sellainen möyryäminen olisi, sitä en kiistä.

Mutta hei! Eikös Tekniikan Maailman "pääkoeajaja", Jarmo Sukava ajellut 80-luvulla Camarolla noita A-ryhmän kisoja. Kuvissa ainakin "Jare" menee aina hirveässä kylkimyyryssä. Huvittaa muuten lukea sitten koeajoja, missä "Jare" moittii autoja liian yliohjaaviksi.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kyllähän Jare oli monta vuotta mukana A-ryhmän Camarolla, jossa oli TM:n mukaan "kahden auton moottori ja puolen jarrut".

Lähtökiihdytyksessä Jare aina nousi mukavasti mutta maaliin ei päästy kovinkaan korkealla prosentilla. Näyttäväähän meno oli mutta lähtökiihdytystä lukuunottamatta Volvoihin, Bemuihin tai jopa Vitesseihin nähden hieman hidasta.

Pakko on sitten laittaa vielä yksi kommentti. Kun hehkutetaan isoa A:ta kannattaa muistaa että 1600-kuutioisissa käytiin usein kovaa taistelua eikä esim Heikki Välimäki kuivallakaan kelillä paljoa hävinnyt superpeleille - raaka totuus taitaa olla että monesti hanskalla vielä korjattiin ero pienemmäksi. Pohjoismaiden mestaruuskin tuli useammin kuin kerran ja "eläkkeelle" siirtyneenä tuolla Corollalla pantiin vielä EM-rallicrossissa isot turbopelit ahtaalle. Hitaasti eivät tulleet Corollilla esim herrat Niskanen, Kotivuori tai Köppä.

Sadekelillä Volvoilla ja Bemuilla oli usein työtä pitää pienemmät autot takanaan. Aina ei edes onnistunut.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Autoista tehdään listaa, mutta missä ovat KULJETTAJAT. Miksi nämä asiat eivät kohtaa???
 

bernie

Guest
tunnen aika vähän näitä piirejä,mutta tiedän silti eräänkin luokan,jossa radalla suorastaan kuhisee bemareita ja v8-porscheja.silti sarjaa kaiketi johtaa vanha (60/70-luvun)Camaro SS.ja puikoissa joku jonka nimi oli kai Keijo Hållfast.

no joo.kyllä mää melkein väittäisin että kompressoriahdettu/bi-turbottu corvette tai vapaastihengittävä Viper kulkee millasella radalla vaan (edellyttäen sudituksen estoa,tai tosi hyvää kuskia)vahdimmin kun yksikään näistä siviilimallin eurooppalaisista.ja noita ahdettuja autoja saa vaikka saksasta muuten tilaamalla katukäyttöönkin.kattelin tossa hoffmannin viripajan viritetyn viperin suorituskykymittauksia; 2.4 sec/0-100 km/h, 5.5 sec/0-160/km/h,huiput +245 miles/per/hour.ja nää oli mitattu siviilirenkaat päällä..takaan ja alleviivaan että jo tolalsella "perus"laitteella paukutetaan puolet kovempaa lähes joka paikassa,jopa ahvenistolla.olisin kiitollinen jos antaisitte vähän näiden suomalaisten sarjojen kovimpien europpalaisten autojen suoritusarvoja?(en tiedä niistä juuri mitään)
 

bernie

Guest
mielestäni ei ole mitään väliä montako pyttyä autossa on tai paljonko iskutilavuutta sulla niissä pytyissä on..eikös pääasia ole se,kuinka nopeesti sä kierrät radan.niin se pitäisi kilpa-autoilussa olla.ja muuten,toi viper oli sitten täysin katu-auto vaihteiston välityksiä myöten.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Minäkin kai yritin sanoa, että ei sillä ole mitään väliä minkälainen auto on. Kierrosaika ratkaisee rata-autoilussa. Siksi en oikein ymmärrä, että miksi Volvot pitää teilata "kuorma-autoiksi", jos ne kerran on todistettavasti nopeasti ratoja kiertänyt?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
bernie:
tunnen aika vähän näitä piirejä,mutta tiedän silti eräänkin luokan,jossa radalla suorastaan kuhisee bemareita ja v8-porscheja.silti sarjaa kaiketi johtaa vanha (60/70-luvun)Camaro SS.ja puikoissa joku jonka nimi oli kai Keijo Hållfast.
Roadsport 320i on "hieman" eri asia kuin A-ryhmän vireessä oleva M3....

Ja mitä tulee vakiokuntoiseen Viperiin, niin kyllä se on nähty mihin sellaisen rahkeet riittävät. Etenkin Ahvenistolla korostuu auton ajo-omituisuudet eikä niinkään pelkkä raaka voima.
Kutakuinkin ainoa paikka missä voi edes harkita lämä tarjoamista tiskiin on lähtösuora, ja siinäkin on jollain mahti-viperillä suuri vaara että takapyörien pito loppuu ja sen jälkeen kaide-ihottuman vaara on ilmeinen...
Ja toisekseen Mannisen MonteCarlo on oikein kilpa-autoksi rakennettu, eikä silläkään näytä ehtivän Audien vauhtiin - jostain suunnilleen siviili-Viperistä puhumattakaan.

<small>[ 21-10-2002, 14:52: Message edited by: Don Vito ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Jaa, Roadsportista oli puhe.
Siellähän on ihan kivasti pärjätty joillain "pappabemareilla", kuten e28-koppaisella 520i 2,7l koneella.
Eihän ne mitään varsinaisia kilpa-autoja taida olla, vaikka joitain asiallisia rata-virityksiä on toki tehty. Ero kierrosajassa johonkin a-ryhmän e30 M3:een on iso, ellei jopa valtava!

Taitaa asia olla niin, että kotimaisella syhreöillä ei tosiaankaan taida pärjätä isolla teholla. Keveys ja hyvä ajettavuus on a ja o.
Tiedä sitten näistä nopeammista radoista muualla Euroopassa.
 

ttikka

Member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
19
bernie:
tunnen aika vähän näitä piirejä,mutta tiedän silti eräänkin luokan,jossa radalla suorastaan kuhisee bemareita ja v8-porscheja.silti sarjaa kaiketi johtaa vanha (60/70-luvun)Camaro SS.ja puikoissa joku jonka nimi oli kai Keijo Hållfast.
No kun nyt tuli puheeksi,niin pari faktaa meidän pelistä:Camaro on 71-mallia,tosin uudemman mukaisella flippikeulalla.Alkuperäistä Camaroa siinä on jäljellä kori,eturunko ja pari tukivartta.Etupään jousitus on Coil-overeilla laajasti säädettävissä,jarrut isot Wilwoodit 6-mäntäsatuloilla ja kisanavoilla ym.Takapää on 4-linkki watt-tuettuna ja coil-overeilla,jarruina isot brembon levyt ja Girlingin nelimäntäsatulat.Kone on taaempana sen minkä säännöt sallii,öljyt,bensat ja akku takakontissa jne,eli kyllä se alustaltaan ja tekniikaltaan on jo ihan oikea kilpa-auto :D

Camaro ei tosiaankaan ole ainakaan HRF:n rengassäännöillä mikään pienten ratojen auto.Nieminen Bemarilla ja Viitala Pösöllä on todella pahoja pidellä takana Ahvenistolla ja siihenkin tarvitaan Keken kykyä olla kunnioittamatta fysiikan lakeja wink .Vertailun vuoksi sitten Alastarolla syntyy eroa esim Niemiseen noin 40 sek/15 kierrosta ja tämäkin erittäin liukkaalla radalla.

TT
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
ttikka:
No kun nyt tuli puheeksi,niin pari faktaa meidän pelistä:Camaro on 71-mallia,tosin uudemman mukaisella flippikeulalla.Alkuperäistä Camaroa siinä on jäljellä kori,eturunko ja pari tukivartta.Etupään jousitus on Coil-overeilla laajasti säädettävissä,jarrut isot Wilwoodit 6-mäntäsatuloilla ja kisanavoilla ym.Takapää on 4-linkki watt-tuettuna ja coil-overeilla,jarruina isot brembon levyt ja Girlingin nelimäntäsatulat.Kone on taaempana sen minkä säännöt sallii,öljyt,bensat ja akku takakontissa jne,eli kyllä se alustaltaan ja tekniikaltaan on jo ihan oikea kilpa-auto :D

Camaro ei tosiaankaan ole ainakaan HRF:n rengassäännöillä mikään pienten ratojen auto.Nieminen Bemarilla ja Viitala Pösöllä on todella pahoja pidellä takana Ahvenistolla ja siihenkin tarvitaan Keken kykyä olla kunnioittamatta fysiikan lakeja wink .Vertailun vuoksi sitten Alastarolla syntyy eroa esim Niemiseen noin 40 sek/15 kierrosta ja tämäkin erittäin liukkaalla radalla.

TT
---Siis sehän on ihan superi ainesta , eiköhän pojat vaihdeta renkaat oikeisiinkisakumeihin ens vuodeks?
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
bernie:
lienenkö oikeassa väittäessäni,että joskus on ahvenistolla käynyt eräs helmiäisen sininen viper gt-r kokeilemassa rataennätyksen rikkomista.
Vahvasti väärässä.
Väri on grafiitin harmaa ja todellakaan vakiokuntoinen Skyline GT-r siviiliasussa ei ole edes yhtä nopea apparalla kuin esim 106 GTi.
Se kun ei yksikertaisesti isona autona taivu ja toivu mutkista :D
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Zep:
Milloinkas Lefa on poistunut keskuudestamme? Vastahan mies jokunen vuosi takaperin ajoi Historicia Volvolla... :(

pmv: Jos sulla on tuo TotalBMW hallussa, niin skannailisikko jutun meille muillekin? Nicke oli tosiaan kyseisen auto kuski (herra oli pienen Zepin mielestä kuski vailla vertaa, kuten myös autokin). Oon ollut Schnitzeriin yhteydessä tuosta autosta, ja ne ei enään hirveesti osannut siitä mitään sanoa, toki jotakin, mutta ei juurikaan uutta. Ei kuulema ollut tarkkoja speksejä enään tiedossa, mutta vahvistivat et ex-Harold Ertl (Sachs) / JW (Rodenstock) DRM Bemu oli Suomeen aikoinaan myyty.

Arpiaisen 635 oli myös Schnitzerin tehdastallin ex-auto ja Nicke ajeli sillä kun "Leonardo" itse vaihtoi M3:seen. Mutta mitä perua oli Jouni Järven(?) 635?

Kuten useasti on tullut kerrottua, Nicke pitää Shellin huoltsikkaa tuossa naapuripitäjässä, mutta ei ole vain tullut koskaan käytyä jututtamassa -Nicke kun on veljeksistä se huonommin suomea puhuva... Nicke möi tietääksi 320 Turbon, samaan aikaan kuin Bächi Sauber M1:sen, kannuslaiselle Mäkelä Auto Tuningille.
Vai että Benkku puhuu suomea veljeksistä paremmin...no ihmekkös olen aina vaihtanut yhteiseksi äidinkieleksemme jotta juttu luistaa :D
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Miikka:
ttikka:
No kun nyt tuli puheeksi,niin pari faktaa meidän pelistä:Camaro on 71-mallia,tosin uudemman mukaisella flippikeulalla.Alkuperäistä Camaroa siinä on jäljellä kori,eturunko ja pari tukivartta.Etupään jousitus on Coil-overeilla laajasti säädettävissä,jarrut isot Wilwoodit 6-mäntäsatuloilla ja kisanavoilla ym.Takapää on 4-linkki watt-tuettuna ja coil-overeilla,jarruina isot brembon levyt ja Girlingin nelimäntäsatulat.Kone on taaempana sen minkä säännöt sallii,öljyt,bensat ja akku takakontissa jne,eli kyllä se alustaltaan ja tekniikaltaan on jo ihan oikea kilpa-auto :D

Camaro ei tosiaankaan ole ainakaan HRF:n rengassäännöillä mikään pienten ratojen auto.Nieminen Bemarilla ja Viitala Pösöllä on todella pahoja pidellä takana Ahvenistolla ja siihenkin tarvitaan Keken kykyä olla kunnioittamatta fysiikan lakeja wink .Vertailun vuoksi sitten Alastarolla syntyy eroa esim Niemiseen noin 40 sek/15 kierrosta ja tämäkin erittäin liukkaalla radalla.

TT
---Siis sehän on ihan superi ainesta , eiköhän pojat vaihdeta renkaat oikeisiinkisakumeihin ens vuodeks?
Onhan tuota rengas-sääntöä koitettu muuttaa HRFllä V8-miesten puolesta jo ekasta kisasta -92 jolloin protestina Aarnion Lare ajeli Barracudalla slickseillä, vedoten siihen että painava auto tarvitsee pitävän renkaan ollakseen turvallinen ja nautittava ajaa.
Asian tiimoilta on yksimielinen palaverikin ollut (2000) jossa kaikki V8-kuskit olisi halunnut kuvioidut pehmeämmät seosrenkaat (samat kuin nykyinen classic luokka Camaro Cupissa aina on ajanut eli 82-92 malliset Pirelli Zreo Compeilla).Mutta siihen ei HRF:n tekninen toimikunta taipunut vaikka rengaskulutkin yhteisopstolla olisi ollut sopivat ..(yhdessä ruotsalaisten kanssa..).

Tämän jääräpäisyyden takia mm. muutama ruotsalainen Camaro Cupperi olisi halunnut tulla Gran Raceen (ehkä) mutta idea torpattiin toteamalla "nehän ajaa slickseillä".
Se oli minun kohdalla se viimeinen pisara jolloin siirsin HRF:n jäsenmaksut erääseen UA kerhoon.
Ja voipi olla että Camarokin valmistunee Drag kilpuriksi siitäkin syystä..helppohan se on muuttaa yuck

Mitä tulee roadsport laitteiden "kilpurina" olemiseen niin voin todeta että vapaimmat säännöt siellä on mitä suomalaisessa rata-autoilussa on ikinä ollut ja katsokaa luokan elävyyttä toki tuo rengas-sääntö on ainoa seikka joka pitää kierrosajat "väheksyttävänä" mutta totean vaan että jos esim V8-luokan autolla renkaat toimii ½kierrosta per kisa niin onko se sitten turvallista ajoa tai Nautittavaa kun joutuu himmaamaan vaikka kuskilla ja autolla resursseja on...
Eli minun silmissä Roadsportit on KILPUREITA isolla K:lla mitä tulee suomen rata-autoiluun ja siinä mietteitä monellekkin taholla miksi laaja kansa ei rata-autoilua arvosta suomen tasolla...
Mutta sitten on meitä jotka haluaa rakentaa ja ajaa slickseillä ja nyt näyttää vähän huonolta ajomahdollisuudet ja sitä myötä ajohalutkin doubtful
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Mad-Mike:
bernie:
lienenkö oikeassa väittäessäni,että joskus on ahvenistolla käynyt eräs helmiäisen sininen viper gt-r kokeilemassa rataennätyksen rikkomista.
Vahvasti väärässä.
Väri on grafiitin harmaa ja todellakaan vakiokuntoinen Skyline GT-r siviiliasussa ei ole edes yhtä nopea apparalla kuin esim 106 GTi.
Se kun ei yksikertaisesti isona autona taivu ja toivu mutkista :D
Päivää kirvesvartta.... Kuinka joku kehtaa tunnustaa sotkevansa Skylinen ja Viperin toisiinsa. On tainnut tulla nautittua muutakin kuin kansalaisluottamusta... eek!
 

bernie

Guest
juu, vaikea sitä on cadillaciäkään suomalasiin parkkiruutuihin änkeä.näyttää olevan pitkät perinteet kaikin puolin näiden pikkuautojen suosinnassa.kaikki liikennejärjestelyistä lähtien on mitottettu tohon koirankoppiluokkaan.turha sinne baanalle on edes isoilla autoilla isojen poikien kai lähteä.no,ilmeisesti suomalaiset radat on tehty samalla periaatteella.sehän on tietysti väärin.on siis tehtävä parempia ratoja.
no tollaset rengas-säädökset on ihan uskomattoman typeriä.tarkotus on ajaa kovaa.lienee sama onko autossa alla slicksit vai nastarenkaat,kunhan mennään kovaa,eli noi rajotukset kuulostaa tosi hölmöiltä.taas kerran.
niin ja noita riisipusseja lienee turha sotkea detroitin tuotteisiin
 

bernie

Guest
muuten, ettekö sitten pystyneetkään kertomaan mitään noista eurorata-autojen suoritusarvoista?
 
Ylös