IMSA Camaro

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
No tuskin kaikki kotimaiset radat on tehty samalla muotilla. Ilmeisesti Motoparkissa voima todella pääsee jylläämään ja kyllä Kemorankin uudella lenkillä pääsee jo jonkinlaisiin vauhteihin. Pitkät suorat vaativat pitkän radan, johon Suomessa ei vielä ole tähän asti ollut varaa. Toki suunnitelmia on ollut monenlaisia ja ilman laman ilmaantumista 10 vuotta takaperin ainakin Kemora ja Alastaro olisivat varmaankin pitempiä ja mielenkiintoisempia.

Sinänsä mukava huomata, että kaikki kotimaan radat on viimein saatu Sport2000 -rundille. Onko jopa ensimmäinen kerta kautta aikojen kun "pääsarja" ajaa Ahvenistolla, Alastarolla, Botniaringillä, Kemorassa ja Motoparkissa? Yleensä on aina joku kolmesta jälkimmäisestä ollut bannassa - jopa ilman järkevää syytä?
 

tenutappi

Well-known member
Liittynyt
25.4.2002
Viestit
598
Sijainti
Jämijärven Snägäri
no joo.kyllä mää melkein väittäisin että kompressoriahdettu/bi-turbottu corvette tai vapaastihengittävä Viper kulkee millasella radalla vaan (edellyttäen sudituksen estoa,tai tosi hyvää kuskia)vahdimmin kun yksikään näistä siviilimallin eurooppalaisista.ja noita ahdettuja autoja saa vaikka saksasta muuten tilaamalla katukäyttöönkin.kattelin tossa hoffmannin viripajan viritetyn viperin suorituskykymittauksia; 2.4 sec/0-100 km/h, 5.5 sec/0-160/km/h,huiput +245 miles/per/hour.ja nää oli mitattu siviilirenkaat päällä..takaan ja alleviivaan että jo tolalsella "perus"laitteella paukutetaan puolet kovempaa lähes joka paikassa,jopa ahvenistolla.olisin kiitollinen jos antaisitte vähän näiden suomalaisten sarjojen kovimpien europpalaisten autojen suoritusarvoja?(en tiedä niistä juuri mitään)[/QB][/QUOTE]

Entäpä Vibraattorin sivuttaiskiihtyvyydet, tai jarrutuskiihtyvyydet? En siis siltikään millään tavalla vähättele Uusien amerikanautojen ominaisuuksia (Huomattavan paljon adoptoitu parjatuista Euroautoista)
Mutta siltikin kyllä uusista euroista saa ahdettuna reilusti voimaa (B-Ryhmän rallipelit, eivätkä ole edes uusia)
JUN:in ja Veilsiden Suprat (700-1000hv) on itseasiassa verrattu tuon Hoffmanin Viperin kanssa, eikä mielestäni hirveitä eroja ollut.. tottahan se on aina että isosta koneesta saadaan voimaa, mutta minkä kustannuksella? Painon ja painojakauman.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
bernie:
muuten, ettekö sitten pystyneetkään kertomaan mitään noista eurorata-autojen suoritusarvoista?
Jotain suuntaa-antavaa on tässä. Alastaron radalla Ruohis on pysäyttänyt kellot aikaan 1'16.37" Audilla. Kyllösen Jampalla on Camarolla noteeraus 1'21.10" ja Mannisen MC:lla 1'22.88". Tietenkin tulee huomioida, että tulokset eivät ihan täysin ole vertailukelpoisia, koska mitään olosuhdevaihteluita ei ole huomioitu. Ja käytettävissäni on lähinnä kausien 1998 - 2002 tilastoidut viralliset kellotukset. Siitä taaksepäin on varmaan ajeltu ihan kelvollisiakin aikoja (ainakin Severin "IMSA" Audilla ja Esan Corvettella/F40:lla)
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Don Vito:
bernie:
muuten, ettekö sitten pystyneetkään kertomaan mitään noista eurorata-autojen suoritusarvoista?
Jotain suuntaa-antavaa on tässä. Alastaron radalla Ruohis on pysäyttänyt kellot aikaan 1'16.37" Audilla. Kyllösen Jampalla on Camarolla noteeraus 1'21.10" ja Mannisen MC:lla 1'22.88". Tietenkin tulee huomioida, että tulokset eivät ihan täysin ole vertailukelpoisia, koska mitään olosuhdevaihteluita ei ole huomioitu. Ja käytettävissäni on lähinnä kausien 1998 - 2002 tilastoidut viralliset kellotukset. Siitä taaksepäin on varmaan ajeltu ihan kelvollisiakin aikoja (ainakin Severin "IMSA" Audilla ja Esan Corvettella/F40:lla)
---Millaisia aikoja tuolla Kuismasen hirmulla tehtiin??
Eikö kenelläkään ole videokuvaa ko. vehkeestä??.......tai vaikka yleensä Supereista?
 

bernie

Guest
kun en itse edes tunne noita suomen moottoriratoja,niin eivät nuo aikavertailut paljoa valaise.tarkoitin,että onko noilta suomen rata-autoilta ikinä mitattu jotain suoraan vertailukelposta matskua,kuten varttmailiaikoja tai 0-100:seen kiihydytystä,huippuja tms.??? niitä lähinnä kaipailisin.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
Rata-auto vs. kiihdytysauto, kaksi aivan eri asiaa eikä kovin vertailukelpoisia. Mielestäni rata-ajossa ei pärjäisi tuommoisella top fuelilla vaikka ampuisi varttimailin alle 3 sek.

Rata-ajossa kun ratkaisevaa on se, miten nopeasti kiertää koko radan eikä suorien loppunopeudet.

En kyllä kiellä, etteikö voima näyttele isoa osaa rata-ajossa. Kyllä tähän mennessä hienoin näkemäni ratakapistus suomen kamaralla oli Severin katapultti mutta siinä laitteessa olikin yhdistetty ajo-ominaisuudet massiiviseen tehoon.

kik
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Don Vito:
Mad-Mike:
bernie:
lienenkö oikeassa väittäessäni,että joskus on ahvenistolla käynyt eräs helmiäisen sininen viper gt-r kokeilemassa rataennätyksen rikkomista.
Vahvasti väärässä.
Väri on grafiitin harmaa ja todellakaan vakiokuntoinen Skyline GT-r siviiliasussa ei ole edes yhtä nopea apparalla kuin esim 106 GTi.
Se kun ei yksikertaisesti isona autona taivu ja toivu mutkista :D
Päivää kirvesvartta.... Kuinka joku kehtaa tunnustaa sotkevansa Skylinen ja Viperin toisiinsa. On tainnut tulla nautittua muutakin kuin kansalaisluottamusta... eek!
Siksi että mallinimet Menevät Nissan Skyline GT-R ja Dodge/Chrysler Viper GTS-R...KYSYTTÄVÄÄ?
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
bernie:
muuten, ettekö sitten pystyneetkään kertomaan mitään noista eurorata-autojen suoritusarvoista?
Ahvenistolla Mikko Lempinen on ajanut 1.18 rapiat kuitenkin alle Kusimasen aikojen 300 hv STW/ETCC Audilla.
Jurvassa se on mennyt 1.09 jotain eli nopeammin kuin esim RR pyörät.(sportit 1.16 aikoja)
Kuismasen Viper GTS-R Alastarolla 1.15 aikoja ja muistaakseni Lempo Audilla samanlailla, viralliset ajathan löytyvä Mut-palvelun kotisivulta.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
kik:
Rata-auto vs. kiihdytysauto, kaksi aivan eri asiaa eikä kovin vertailukelpoisia. Mielestäni rata-ajossa ei pärjäisi tuommoisella top fuelilla vaikka ampuisi varttimailin alle 3 sek.

Rata-ajossa kun ratkaisevaa on se, miten nopeasti kiertää koko radan eikä suorien loppunopeudet.

En kyllä kiellä, etteikö voima näyttele isoa osaa rata-ajossa. Kyllä tähän mennessä hienoin näkemäni ratakapistus suomen kamaralla oli Severin katapultti mutta siinä laitteessa olikin yhdistetty ajo-ominaisuudet massiiviseen tehoon.

kik
Kyllähän sitä suoraan kiihtymistä on mukava katsoa rata-autossakin Sekä itse tuntea myös kun suoraa aukeaa SEN AARRGGHHH tunteen....
Kiihdytysajoista sen verran että sportit menevät jotain matalia 14 korkeita 13 sec varttimailia aikoja eli ns nukkuvan sleeper auton aikoja (Haukotus).Ja siis jäävät jopa talviautoilleni.
Sleeper joka taasen on hereillä menee tukevasti alle 12 sec ja nöyryyttä siis esim aidon Ferrari F40:sen (11.80).
Viper GTS 12.06 Ac 427 Cobra 12.66 ja sitä rataa...
Siihen ei muuta tarvita kuin esim Buick GN Regal sopivasti kutitettuna mutta konetta avaamatta....
SS autot taasen jos kaikki on kohdallaan esim Sarlinin Escortissa tai kyllösen Audissa kykenevät 11sec alituksiin mutta ei paljoa alle johtuen siitä että alsuta ei toimi tarkoitukseen optimaalisesti.

Niin ja RS-2 siviiliaudi 14.2 verrokkina nopeaan nelariin kadulla...eli GN Regal vakiona syö tuollaisen härvelin miten vaan.

Viperit Ahvenistolla...joopa joo...voin kertoa että Viper on kankea kasa paskaa sen ovat osoittaneet auton kilpailuhistoriakin...katsokaapas ovatko hilluneet syheröradoilla....

Turbotehoilla varsinkaan ei jyllätä Apparalla vaan ketteryydellä siitä faktaa: Vakio 5.7 Vette on nopeampi kuin ZR-1 ja taasen yhtä nopeita kuin 106 Rallye Peugeot.(1300 cc)1.36 aikoja nillä on päästy paitsi
ZR-1.
Samaa aikaa on tahkonut niin Siviili Skyline GT-R kuin Sierra Cosworth .5 sec alle By Olli Haapalainen 1988 pudotettuaan ensin isin sierrasta etupuskurin suolenkille...(olin paikalla)
kyseessä oli Alfa ja Corvette kerhon ratapäivä.
Niin ja muuten Pro Stockilla kiertää radan samaan tahtiin kuin endurance autolla...joten mites olisi esim TF/FC peli jolla mahtuis mutkistakin....

Todelliset Enkat siviilipelillä on 1.32 Porsche Carreralla Mika Salon toimesta 1996.
Kuullut olen myös Alec Arhon 1.30,6 ajan Ferrari Modenalla mutta se on otettava miehen tietäen suolan kera kuten myös erään harmaan Skylinen 1.28,67 aika...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
tenutappi:
no joo.kyllä mää melkein väittäisin että kompressoriahdettu/bi-turbottu corvette tai vapaastihengittävä Viper kulkee millasella radalla vaan (edellyttäen sudituksen estoa,tai tosi hyvää kuskia)vahdimmin kun yksikään näistä siviilimallin eurooppalaisista.ja noita ahdettuja autoja saa vaikka saksasta muuten tilaamalla katukäyttöönkin.kattelin tossa hoffmannin viripajan viritetyn viperin suorituskykymittauksia; 2.4 sec/0-100 km/h, 5.5 sec/0-160/km/h,huiput +245 miles/per/hour.ja nää oli mitattu siviilirenkaat päällä..takaan ja alleviivaan että jo tolalsella "perus"laitteella paukutetaan puolet kovempaa lähes joka paikassa,jopa ahvenistolla.olisin kiitollinen jos antaisitte vähän näiden suomalaisten sarjojen kovimpien europpalaisten autojen suoritusarvoja?(en tiedä niistä juuri mitään)
Entäpä Vibraattorin sivuttaiskiihtyvyydet, tai jarrutuskiihtyvyydet? En siis siltikään millään tavalla vähättele Uusien amerikanautojen ominaisuuksia (Huomattavan paljon adoptoitu parjatuista Euroautoista)
Mutta siltikin kyllä uusista euroista saa ahdettuna reilusti voimaa (B-Ryhmän rallipelit, eivätkä ole edes uusia)
JUN:in ja Veilsiden Suprat (700-1000hv) on itseasiassa verrattu tuon Hoffmanin Viperin kanssa, eikä mielestäni hirveitä eroja ollut.. tottahan se on aina että isosta koneesta saadaan voimaa, mutta minkä kustannuksella? Painon ja painojakauman.[/QB][/QUOTE]

Niin todettakoon tässä että sivuttaiskiihtyvyys ei ole sama asia kun ketteryys eli suunnanvaihdon nopeus ja siksi esim. Corvette oli aikoinaan sivuttaiskiihtyvyyden "kuningas" (numerot myy jenkeissä) mutta radalla esim. Turbo Porsche söi sen elävältä...
Jarrutuksessa jopa viimeisten testen mukaan Porsche on ollut kärjessä jo vuosikymmeninä johten mistä ?
Painojakautumasta ja pienemmästä painosta kuin muilla Super-Autoilla.

Ei se Viper Car And Driverissä viimeksi paljoa jarrutestissä juhlinut eikä edes muuten sivuttaiskiihtyvyydessä...edellä oli jarrutuksessa Porsche ja Ferrari sekä sivuttaiskiihtyvyydessä Porsche,Corvette ja Ferrari....kiihtyvyydessäkin Porsche selätti sen (11.89 vs 12.20).
Jak un soista pojista aletaan puhumaan niin Lingenfelterin Twin Turbo Corvette pesi kaikki muut viripajat...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juttu rönsyilee, mutta tuskin se hirveesti haittaa...

Hienoja rata-autoja luulen nähneeni jonkin verran ja vaikka Kuismasen "IMSA" onkin hieno, ei sitä ihan mukisematta voi hienoimmaksi nostaa. Tässä muutama muukin hieno Suomen kamaralla, silmieni asiaa todistaessa, käväissyt/viipynyt auto:

Mercury XR4Ti (Roush Racing/Lappalainen)
Ford Mustang (Roush Racing/Lappalainen)
Konradin Porschet
Sauber BMW M1 (Bächi)

Indy Lola (Palmroth)
P1 Motorsportin Dallara-Judd

+BMW 320 Schnitzer Turbo (N-G. Wiik) -nopea "vanhus" Suomessa kilpaillessaan.
+Chevrolet Corvette (Sand) - tässä autossa oli ÄÄNTÄ.

Ja tietenkin "LMS:n" kaikki Audit ja Sarlinin Esco.

Tuo Mad-Miken puhe Viperin, jopa GTS-R:n, kömpelyydestä saattaa pitää varsin paikkaans. En ikään ole maailman GT-sarjoissa siihen kiinnittänyt huomiota, mutta Ruottin GT-sarjassa auto ei ollut niin hallitseva (ilmeisesti) GT3 RS tai GT3 Cup 911:sia vastaan mitä sen pitäisi olla. Kilpaileehan Viperit luokkaa ylempänä. -Joskaan sitä nyt ei tiedä itse Erkkikään, josko autot olivat luokituksien mukaisessa kondiksessa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
<strong>
Todelliset Enkat siviilipelillä on 1.32 Porsche Carreralla Mika Salon toimesta 1996.
Kuullut olen myös Alec Arhon 1.30,6 ajan Ferrari Modenalla mutta se on otettava miehen tietäen suolan kera kuten myös erään harmaan Skylinen 1.28,67 aika...
Oliko se sellainen grafiitin harmaa Skyline, jossa ei ollut toista etu-umpiota ja oli englannin kilvissä ? doubtful :D :D
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Zep:
:

Indy Lola (Palmroth)
P1 Motorsportin Dallara-Judd
"Formuloista" ei kannata puhua samana päivänä koppiautojen kanssa. Ennemmin vaikka Henkka Toivosen Rothmans Possu... (gr.C)
<strong>
Ja tietenkin "LMS:n" kaikki Audit ja Sarlinin Esco.
No Sarlinin Escort on kyllä varsin pätevä ilmestys, mutta mitäs ihmeellistä noissa A-nelkuissa oli? Varsin mitäänsanomattoman oloisia laitteita, vaikkakin "kuikelon" käsissä sangen nopeita...
<strong>
Tuo Mad-Miken puhe Viperin, jopa GTS-R:n, kömpelyydestä saattaa pitää varsin paikkaans. En ikään ole maailman GT-sarjoissa siihen kiinnittänyt huomiota, mutta Ruottin GT-sarjassa auto ei ollut niin hallitseva (ilmeisesti) GT3 RS tai GT3 Cup 911:sia vastaan mitä sen pitäisi olla. Kilpaileehan Viperit luokkaa ylempänä. -Joskaan sitä nyt ei tiedä itse Erkkikään, josko autot olivat luokituksien mukaisessa kondiksessa.
Voisin vaikka lyödä Kosvortti-pullon vetoa, etteivät nuo ruåttalaisten Viperit ole Team Orecan verstasta nähneetkään...Toki niitä varmaan kutiteltu jonkin verran on, mutta Orecan FIA GT:ssä ajattamat Viperit olivat häjyn nopeita.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin, kas kun minä en ole nähnyt sitä Henkan Rothmans 962:ta. :) -Olis kyllä muuten varsin selvä ykkönen.

A4:set nyt taasen edustaa Super Touringia. Ja Super Touringit nyt on varsin näyttäviä kapistuksia. -Vain äänet, kunnon siivet ja lieskat puuttuu.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin... Sitähän ei todella tiedetä mitä noiden Porschejen ja Viperien kuorien alla oli. Muistaakseni ulkonäkö sentään oli ns. Oreca Viperien näköinen -nehän ovat heti vuoden 95 GT1 -versiosta alkaen poikenneet hiukan tuotantoversiosta muutenkin kuin takasiiven osalta... Mut kyllähän noita Vipereitä aika lailla varmaan liikkuu Euroopan radoilla, monen ikäisiä ja "laatuisia".
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Zep:
Niin, kas kun minä en ole nähnyt sitä Henkan Rothmans 962:ta. :) -Olis kyllä muuten varsin selvä ykkönen.
<strong>
En minäkään livenä, mutta joitakin Affenistolla otettuja kuvia kylläkin. Ja olen jo jonkin aikaa koittanut metsästää filmiä ko. kisatapahtumasta, toistaiseksi tuloksetta. Sen sijaan livenä olen nähnyt M.Schumacherin aikanaan ohjastaman Sauber-Mersun ja vieläpä Suomessa.
A4:set nyt taasen edustaa Super Touringia. Ja Super Touringit nyt on varsin näyttäviä kapistuksia. -Vain äänet, kunnon siivet ja lieskat puuttuu.
Niinpä niin. Onhan/olihan ne kovia menemään, mutta siltikin en oikein hirveästi jaksa lämmetä niille. Muistuttavat ihan liikaa Sport2000 autoja... Vanhat DTM-pelit oli jo huomattavasti parempia, GT-vekaista (mm. Marcos LM) puhumattakaan.
 

Petsku

Well-known member
Liittynyt
23.4.2002
Viestit
99
Jos palataa alkuperäiseen aiheeseen eli vanhoihin SS-autoihin niin sattuuko kukaan muistamaan 90-luvun alku puolelta sellasta pientä punasta Renault R5 jota ajoi nykyään kiihdytys puolella tunnettu kaveri joka oli joku leppänen tai vastaava. Muistaakseni kyseisellä autolla voitettiin jopa yksi osakilpailu Jurvassa sen hetkistä huippu autoa vastaan (Schroderuksen corvette) Ja onhan noita muitakin mielenkiintoisia vanhoja autoja näkyny, kuten Tuiskun Ruotsiin myimä Z3. Olen kuullut, että samassa kaupassa olisi Ruottiin lähteny koko varasto tyhjäksi autoisa, että pelkkä huoltokalusto odottaisi vanhanherran uutta tulemista.

Mielestäni yksi hieno auto oli myös Heiiki Salmenautio uuden korinen BMW M3 joka oli kylläkin alitehoinen Heikin ajaessa Kemoralla yhden osakilpailu viikon lopun vuonna 1999. Samaisella autollahan ajettiin muutama pitkäkisa euroopassa ja yksi kuljettajistahan oli Teukka Salama :D
 

bernie

Guest
MAD-MIKE: kyllähän zr-1 muistaakseni on tai oli tehokkain "vakioveteistä".vai?

porschessahan on käytännössä aika surkea painonjakauma noin niinku kilpa-ajoon(takamoottori).kieltämättä painoa saa säästettyä ruudittamalla pikkukonetta turboilla.jarrupuolella eurooppalaiset hallitsee hommat kieltämättä paremmin ku jenkit(tosin kai ne nykyään käyttää atlantin toisellakin puolella prempon jarruja jne,jne.)

Jak un soista pojista aletaan puhumaan niin Lingenfelterin Twin Turbo Corvette pesi kaikki muut viripajat..=totta, Lingenfelter taitaa olla maailman ykkönen mitä tulee veten virittämiseen=) nyt se on kaiketi kyllä häärinyt jo muutaman vuoden viperin kanssa.juu,eihän viper sellanen legenda ole kuin vette (onneksi olkoon,50 vuotta),mutta suunta on oikea. mutta kun ottaa huomioon kuinka paljon vähemmän saat latoa taaloja tiskiin jonkun saksalaisen pajan luona biturboista niin päädyn eurooppalaiseen.

muistelisin että noi GM:n bigblock GS-sarjan stage 1- vehkeet meni parhaimmillaan matalia 12 sekunnin varttimailiaikoja ihan katuautovarusteilla(renkaat jne).pakko nostaa hattua kun ottaa huomioon että noista ajoista on päälle 30 vuotta! ja ne autot oli "full-size"kokoa.kulutuksesta on tietysti irrelevanttia edes puhua.

eräällä tutullani saksassa on sellanen alumiinikopio Cobra.chevyn 331 kilowattisella (vapaastihengittävä)koneella ruuditettuna.myönnän etten ole ikinä kokenut samanlaista elämystä(tuskin tulen kokemaankaan) kuin mitä sivuputken kautta muriseva AC tarjosi=) emme kiihdyttäneet kertaakaan täysiä,ihan sen takia että meikäläisen selkä ei olisi sitä kestänyt.kyllä kai noilla turbosuprillakin vahtiin pääsee,mutta ne ne pakoäänet..taas pitää oikein kirota niinistön autoveropolitiikkaa.perskele sentään.
 
Ylös