pmv:
Aika tiukkaa provosointia Mad-Mikeltä.
Pedro Rodriguez vei välillä Kinnusta kuin litran mittaa. Vain ja ainoastaan Targa Floriossa Kinnunen pystyi Rodriguezin lyömään. Sitten oli näitä muita kisoja, missä Leksan suoritukset olivat todella vaisuja. Kuten BOAC 1000 Brands Hatchissa 1970. Sehän on yksi autourheilun kansantarustoon kuuluvia kisoja, missä Ordriguez nöyryytti muita kuljettajia 5 ja puolen tunnin ajan. Kinnunen ajoi autoa vain puoli tuntia ja Wyer otti miehen pois radalta koska eteminen oli a) hidasta b) epävarman näköistä.
Toki Leksa on yksi Suomen parhaista rata-autoilijoista, mutta Wyerin tiimissähän Leksa ajoi vain kauden. Vauhti ei riittänyt Rodriguezille, Siffertille, Bellille tai Redmanille. Tietenkin voi kuvitella, että Leksan sopimusta ei jatkettu kaudelle 1971 jostain "poliittisesta" syystä, mutta milloin tallipäälikkö on kääntänyt selkänsä nopealle ja voittoja tuovalle kuskille ilman järkevää syytä? Rodriguez oli Wyerin "lempilapsi" siitä yksinkertaisesta syystä, että hän oli aivan uskomattoman nopea kuski ja kohteli kalustoa erittäin säästävästi.
Mitä Porschen nopeuteen suorilla tulee, niin se johtui projektin johtajan Ferdinand Piechin pelosta siipiä yms. kohtaan. Siksi nämä umpikoriset mallit olivat nopeampia suorilla kuin huomattavasti voimakkaammat ahdetut avomalliset versiot. Itselläni on sellainen käsitys, että nämä 400km/h:n ylitykset tapahtuivat Martini-Racingin autolla ratissaan Gerard Larousse tai Helmut Marko. Myös Stommelenin ensi yrityksillä 917 meni todella kovaa.
917:n avomallien pääkehittelijä oli mielestäni Mark Donohue, joka toi eurooppalaisílle käsityksen siivistä. Porschen inssit eivät oikein tienneet minkälaisia ja kokoisia siipiä piti käyttää ja lisäykset olivat aina millimetriluokkaa. Kun Donohue testasi 917:aa niin mies totesi siivistä, että jos tuuma on hyvä niin kaksi tuumaa on vielä parempi.
917/30 oli ymmärrykseni mukaan melko pitkälle CanAm kisoja varten rakennettu pitempi akselivälinen versio. lyhyt 917/10 oli turhan vaikea ajettavaksi valtavilla tehoilla, vaikka Donohue olikin säätänyt alustan aika hyvään iskuun.
Meniköhän se nyt ihan näin varsinkin BOAC 1000 km:ssä....vai oletkos Tavannut ajan VM:ä hiukan liikaa?
Ainakin eräs Britti kertoi minulle että hän muistaa Leksan ajaneen huomattavasti enemmän ellei itse asiassa päinvastoin mitä väität...tuloshan oli että toinen sija tuli olikos nyt 5 kierrosta perässä?
Sangen mielenkiintoinen väite sinulta ottaen huomion Leksan ralli ja jäärata taustan...
Heitä linkkiä kiitos jos faktaa löytyy?
David Yorke (tallipäällikkö) oli mies joka ei antanut Leksan ajaa eikä säätää penkkiä ja polkimia itselleen sopiviksi...pituuserohan miehillä oli noin 10cm..esim on vaikeaa ajaa Spassa kun ei ylety edes polkimiin....Targassahan Leksa sitten näytti mistä kana pissii....
JW (Tallin omistaja) itse olisi kuulemma (Ei leksalta kuultua) halunnut pitää Leksan mutta David Yorke totesi että JW se on joko minä ja Pedro taikka Leksa.
Ja en minä provosoi minä esitin oman mielipiteeni.
Mitä tulee Porschen aerodynamiikkaan niin 917K oli jo sen aikaisista sangen hyvä.
917/10 joka kehiteltiin talvella 71 Mark Donohuen toimesta (Leksan ollessa myös mukana, mutta hän oli taasen enemmän Abarthilla ollut neuvomassa ...Abarth Sports2000)en laske 917 suhteen edelläkävijäksi esittämääsi mallissa.
Ja nuo huiput mitä esität on huhuja.
Tuo plakaatti Mulsannessa tuskin turhaan pystytettiin ja se tehtiin Coupella.
Nopeudet olivat mitä on julki tullut faktana Porschelta:
Vic Elford:350 Mulsannessa 1969 917 LH:lla
392 Mulsannessa 1970 917 K :lla
Mark Donohue:340 Rata ? 1972 917/30
385 Rata? sama testi 917/30 jossa 917/20 perä (LeMans perä).
917Kn perä tuli 1970 917PA-Spyder prototyypin perästä jonka suunnitteli Tony Lapine Porschella.(mieshän oli sitä ennen GM:llä 17v)
(PA=Porsche+Audi eli jenkkien myyntiorganisaatio ja CanAm Malli)
Loppu oli JW-Automotiven käsialaa, tällaisella Spyderilla ajoi Leksa 1971 tosin ilmoitettiin 917S:nä kisoihin joten jotain muutoksia taisi olla kun 917 PA nimi ei kelvannyt eikä sitä edes Porschellakaan siksi ollut nimetty.
Mark Donohue (yksi lempikuljettajistani...Trans Amin takia) olikin saanut oppinsa mistä?
Bruce McLarenilta ja Roger Penskeltä.
Bruce kun tunnetusti on saanut kerdiitin ekasta Downforce autostaan jo 1967 (10v jälkeen toitotetaan jostain Colinista...)
Päämalleja on itseasiassa kolme avo 917S eli PA, 917K&LH sekä 917/20 ja 917/10/30.
917/30 oli vain Can Amia varten ( ja oikeastaan vain Donohuelle räätälöity)ja tuli 1973,74 Herbert Muller ajeli Martinin väreissä 917/30 mallia Interseriessä jota Leksakin lainasi (#001)viimeisessä kisassa 1974 ja jätti muut lähes kahdella kierroksella taakseen.
Erot näissä numeromalleissa oli mm. akseliväli 10=2300 20=2500 ja coupe ("Le Couchon Rose") sekä 30=2500 mutta muitkin eroja on niin paljon että ei voi puhua edes samoista autoista.
Mutta tästäkin on poikkeuksia....George Follmer ajoi 917/10 jossa oli 200m jatkopala rungossa kaudella 1972.
Ja tämä aihe on ehkä hauskempi hoitaa loppuun privaatisti jos jotain 917 historiat kiinnostaa.
Fakta on kuitenkin että 917 Porscheilla Leksalta löytyy puolet enemmän voittoja kuin seuraavalla...ja autohan on Kilpa-autojen ykkönen.
Mitä Leksan potkuihin tuli niin ½JW=John Willment halusi pitää Leksan David Yorke ei missään nimessä ja John Wyer toinen omistajista joutui sanasotaan kieliongelmasta Le Mansissa jonka sai aikaan Yorke ja Leksa(kaksi jäärää vastakkain).
JW-automotive syntyi kun Aston Martinin John Wyer (tallipäälikkö) ja John Willment (John Willment Racing mm, 1963½ 427 Galaxiet ja Cobrat sekä Brittien suurin Ford Kauppias..) osti Ford Advanced Vehiclesin 1967.
Sitten vielä kun Redmanin ja Siffertin palkan maksoi Porsche ja Rodriguezin ja Leksan palkan JW-A niin ei ole vaikea arvata että kauden 1970 jälkeen Leksa halusi enemmän mitä oltiin valmiita tarjoamaan ja lakki jäi kouraan siltä osin mutta ottajia oli paljonkin mm. Abarth ja Autodelta mutta ne kaatui aina Leksan pyyntiin tai tyytymättömyyteen tallin suhteen.
Noh mitä tästä voi sanoa Lentävä Leo on särmikäs mies ja tietää arvonsa (eräs Ralli-mekaanikko totesi että vastaavaa kuskia/autonkehittäjää ei vastaan tule hänelle.)
<small>[ 06-12-2002, 19:35: Message edited by: Mad-Mike ]</small>