IMSA Camaro

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Olisko suosituksia videoista joissa noita vois nähdä?? (vai onko niitä edes olemassa , noista videoita meinaan???)
Myös muut vastaavat voima-autot kiinnostaa....

Linkkejä, tarkempia tekniikkafaktoja , video-clippejä???

<small>[ 05-12-2002, 22:49: Message edited by: Miikka ]</small>
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Miikka:
Olisko suosituksia videoista joissa noita vois nähdä?? (vai onko niitä edes olemassa , noista videoita meinaan???)
Myös muut vastaavat voima-autot kiinnostaa....

Linkkejä, tarkempia tekniikkafaktoja , video-clippejä???
Eihän VHS-videoita oltu vielä keksittykään tuohon aikaan. Oo tyytyväinen että edes värikuvia on säilyny jälkipolville :p
70-luvun puolivälissä satunnaiset wanna-be-harliinit kuvas vielä 8mm kaitafilmille.
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Eikähän ne jo tässävaiheessa ole siirretty vhs:lle...........
On niistä vanhemmistakin kisoista videokuvaa , ei hääviä mutta kuvaa kuitenkin.....
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kyllä Leksan kuvassa ulkoiluttama Porsche 917/10 on yksi kaikkien aikojen kovimpia kilpa-autoja. En tiedä onko tuo versio vielä ahdettu. Aluksihan Leksa kiersi AAW-tallin 917/10 Interserie kisoja ihan ahtamttomalla autolla. Tehoja 5 litraisessa ilmajäähdytteisessä vastaisku 12-pyttyisessä oli n. 450 heppaa. Myöhemmin mukaan tuli ahdettu versio jota USA:n CanAm-sarjassa menestyksellä käytettiin. Siitä tehoja irtosi jotain 1000hv:n molemmin puolin. Leksan käyttämistä tehoista ei ole tietoa, mutta en usko että aivan vastaavista teholukemista oli AAW:n kohdalla kyse.

On hyvä muistaa että 917:sta oli pääpiirteissään kaksi eri versiota. Kuvassa oleva avoversio oli tämä 917/10 ja umpikorinen oli sitten vaan 917. Huippunopeuksissa autoilla oli iso ero, väitettiin että LeMansin Mulsanne-suoralla auto kelasi mittariin maagiset 400km/h. Umpikorinen auto oli todella liukas ja vasta USA:n puolelta tulleet vaikutteet toivat autoon lisää Downforcea.

Suhteessa muihin aikalaisiin Porschen 917 eri versioineen on ehkä koko autourheilun historian edistyksellisin auto. Että siinä mielessä voi surutta kutsu kuvan autoa komeimmaksi mitä suomen radoilla on kiertänyt.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
On ahdettu. Keimolan rataennätyskierroksella oli käytössä arviolta 850 hv ja vuotta myöhemmin jo 1000 hv. On mahtanut olla sen aikainen kummi aika lujilla.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Miikka:
Eikähän ne jo tässävaiheessa ole siirretty vhs:lle...........
On niistä vanhemmistakin kisoista videokuvaa , ei hääviä mutta kuvaa kuitenkin.....
Onhan näitä olemassa.
En tiedä kuinka amatööri-ohjaajana esim seuraavaa herraa pidetään???

Miten olis Steve McQueenin Elokuva LeMans vuodelta 1971 joka on kuvattu mm McQueenin itse ajamalla 908 Porschella (yleiskisassa 1970 kahdeksas vaikka kameraan vaihdettiin filmit joka 30min välein)??
Tätä Saa kohta DVDnä myös jopa Suomesta (ota yhteys jos haluat itsellä tilaus jo sisällä vaikka VHS-versio on myös olemassa).
Samalla videolla näkyy mm.Jo Bonnierin Lola T70 joka kävi myös Keimolassa ja sitten ne Autodeltan Tipo33/3 set....sekä Pari Corvettea (L-88 427) etc etc...
Konkurssinhan McQueen teki elokuvallaan mutta vaati mm. Jacky Ickxin ajamaan 50cm päästä kameraa 917K Possulla Mulsannella 300+ lasissa ...kun kukaan muu ei suostunut kameraa käyttämään McQueen meni itse kamera
kädessä makaamaan radalle....tietenkin autenttisuuden takia eek!
Jos nimilistaa katsot on elokuvan "stunt"miehinä sangen vakuuttava lista...

Myös muutama vuosi taakseppäin oli myynnissä VHS Speed Merchants:
http://autosportsltd.com/smvideo.html

Tässä pari linkkiä mitä vain vannoutunut 917 Fanaatikko tietää :D

Tässä argentiinalaisen sivut:
http://www.porsche917.com.ar
-Etusivu jossa Nimenomaan Leksan #2 Porsche (kysyppäs mieheltä miksi siviiliautojen rekkarit miehellä on EKA-222 ja EKA-22....)

Ja videot on täällä:
http://www.porsche917.com.ar/videos02.htm
Otaksun että kuvat ovat Goodwoodista joko tänä tai viime vuonna otettu.

Memorabiliaa...

http://www.vpracing.com

http://www.motorracingretro.com/

http://autosportsltd.com/start.html

ja Tässä kuva miltä näyttää 5.4l ja 1560 hv sekä tolkuttomasti vääntöä..anno 1973 :D



Ja täältä kuva konehuoneesta (livenä auton näkee Spa:ssa ) tuosta Leksan takana Keimolassa (tuo Normanin kuva) olevasta
kilpakumppanista eli Willi Kauhsenin identtisestä (jopa keltainen väriltään) 917/10 turbosta jossa siis 1100 hv.

http://home.t-online.de/home/Werner_Pfetzer/spa.htm

Jos Googlesta etsit niin tässä pari lisää...

http://www.racing.stephan-kremer.de/Rosso_Bianco/body_rosso_bianco.html

CanAmia :

http://www.foxyventures.com/
http://www.unfairadvantageracing.com/
http://www.bruce-mclaren.com
http://www.primenet.com/~bobwest/can-am.htm
http://digilander.libero.it/ltuzzolo/index2.html

Interserietä:

http://www.wspr-racing.com/results/interserie/nf_interserie_home.html
http://www.interserie-organisation.de/htm/home.htm
http://www.planet-interkom.de/horst.john/porsche/p917_05.htm

Faktaa Porschen 917-962 sukupuusta (muistakaa että 936/956/962 ovat kaikki 917 jälkeläisiä...ja siviiliiin aasinsilta löytyy 930 Turbosta jossa 917 jarrut...)

http://962.com/registry/917/index.htm

Etteköhän näillä pääse alkuun....
Ja hakusanoilla tietenkin lisää jotta ei nyt tarvii suomen rajojen sisään juuttua tai läpiä päähänsä laukoa.
Matskua löytyy kyllä!

Niin ja YLE:llä on 16h Keimola matskua.....saispa vaan käyttöön jotenkin..

Ei muutakuin hyvää Itsensäisyyspäivää ja hauskoja hetkiä netissä...

PS.Jos jotain mukavaa Aiheeseen liittyvää löydätte heittäkää postilla.

<small>[ 06-12-2002, 17:41: Message edited by: Mad-Mike ]</small>
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
pmv:
Kyllä Leksan kuvassa ulkoiluttama Porsche 917/10 on yksi kaikkien aikojen kovimpia kilpa-autoja. En tiedä onko tuo versio vielä ahdettu. Aluksihan Leksa kiersi AAW-tallin 917/10 Interserie kisoja ihan ahtamttomalla autolla. Tehoja 5 litraisessa ilmajäähdytteisessä vastaisku 12-pyttyisessä oli n. 450 heppaa. Myöhemmin mukaan tuli ahdettu versio jota USA:n CanAm-sarjassa menestyksellä käytettiin. Siitä tehoja irtosi jotain 1000hv:n molemmin puolin. Leksan käyttämistä tehoista ei ole tietoa, mutta en usko että aivan vastaavista teholukemista oli AAW:n kohdalla kyse.

On hyvä muistaa että 917:sta oli pääpiirteissään kaksi eri versiota. Kuvassa oleva avoversio oli tämä 917/10 ja umpikorinen oli sitten vaan 917. Huippunopeuksissa autoilla oli iso ero, väitettiin että LeMansin Mulsanne-suoralla auto kelasi mittariin maagiset 400km/h. Umpikorinen auto oli todella liukas ja vasta USA:n puolelta tulleet vaikutteet toivat autoon lisää Downforcea.

Suhteessa muihin aikalaisiin Porschen 917 eri versioineen on ehkä koko autourheilun historian edistyksellisin auto. Että siinä mielessä voi surutta kutsu kuvan autoa komeimmaksi mitä suomen radoilla on kiertänyt.
Vastaus kysymykseesi on että ON Turbo-ahdettu siitä minulla on tehtaalta mustaa valkoisella (koska ja milloin mitä koneita ja konenumeroita myös tuossa Porschessa on ollut ja koska).

Tehot vaihtelevat 917 malleissa 450-1560 hv.Konekoot 4.5-5.0-5.4l

Malleja on useita on 917LH,PA(Spider eli myös 917S nimenä esiintynyt) 917K,
917/10/20/30
917/10T on myös esiintynyt eli mallina tuo Kantikas Spyder (kuten kaikki 10/20/30 mallit) Tietääkseni kaikissa numeromalleissa oli Turbot.(tähän viitta myös itsellä hallussa olevat Porschen viralliset ja alkuperäiset dokumentit vuosilta 69-73)

Itse teen eron autojen akselivälien ja turbon mukaan se kertoo myös korimallista jotain.Coupeissa ei ollut Turboja

JW-Automotive Englannista keksi 917K:n kaudelle 1970 ja sai sillä Downforcea enemmän kuin muut eli tehtaan 917 LH joka oli suorastaan hengenvaarallinen (liian aerodynaaminen).
Muistettavaa on että JW oli ehkä sen ajan menestyksekkäin (perua GT-40 kampanjasta) talli aerodynaamiikassa McLarenin lisäksi.

Huippunopeudesta vielä 80-luvun lopulla oli Mulsannen suoralla plakaatti(todistettavasti) jossa luki että nopein moottoriradalla saavutettu huippunopeus on tehty radalla 1970 autolla 917K JW-automotive/Gulf Kuljettajana Leo Kinnunen.

Siitä muuten alkoi tallipäälikön loanheitto myös Leksan niskaan kun "Pablo" (Pedro Rodriguez) tallipäällikön lempilapsena ei saanut sitä parannettua (eikä kierrosaikaa..)
Tiedoksi: Mulsannessa on pieni nyppy joka keventää "hiukan",Leksa ilmeisesti siitä vähät välitti ja se sai 24h kisaan pelon tallipäälikön persuuksiin rämäpäästä.. eek!

Leksa on ylivoimaisesti Lahjakkain (ja monipuolisin) kuljettaja mitä suomessa on ollut(oma vankka mielipide) muut saivat vain enemmän apua....poislukien Mika Salo ja Taru Rinne.

<small>[ 06-12-2002, 17:56: Message edited by: Mad-Mike ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Aika tiukkaa provosointia Mad-Mikeltä.

Pedro Rodriguez vei välillä Kinnusta kuin litran mittaa. Vain ja ainoastaan Targa Floriossa Kinnunen pystyi Rodriguezin lyömään. Sitten oli näitä muita kisoja, missä Leksan suoritukset olivat todella vaisuja. Kuten BOAC 1000 Brands Hatchissa 1970. Sehän on yksi autourheilun kansantarustoon kuuluvia kisoja, missä Ordriguez nöyryytti muita kuljettajia 5 ja puolen tunnin ajan. Kinnunen ajoi autoa vain puoli tuntia ja Wyer otti miehen pois radalta koska eteminen oli a) hidasta b) epävarman näköistä.

Toki Leksa on yksi Suomen parhaista rata-autoilijoista, mutta Wyerin tiimissähän Leksa ajoi vain kauden. Vauhti ei riittänyt Rodriguezille, Siffertille, Bellille tai Redmanille. Tietenkin voi kuvitella, että Leksan sopimusta ei jatkettu kaudelle 1971 jostain "poliittisesta" syystä, mutta milloin tallipäälikkö on kääntänyt selkänsä nopealle ja voittoja tuovalle kuskille ilman järkevää syytä? Rodriguez oli Wyerin "lempilapsi" siitä yksinkertaisesta syystä, että hän oli aivan uskomattoman nopea kuski ja kohteli kalustoa erittäin säästävästi.

Mitä Porschen nopeuteen suorilla tulee, niin se johtui projektin johtajan Ferdinand Piechin pelosta siipiä yms. kohtaan. Siksi nämä umpikoriset mallit olivat nopeampia suorilla kuin huomattavasti voimakkaammat ahdetut avomalliset versiot. Itselläni on sellainen käsitys, että nämä 400km/h:n ylitykset tapahtuivat Martini-Racingin autolla ratissaan Gerard Larousse tai Helmut Marko. Myös Stommelenin ensi yrityksillä 917 meni todella kovaa.

917:n avomallien pääkehittelijä oli mielestäni Mark Donohue, joka toi eurooppalaisílle käsityksen siivistä. Porschen inssit eivät oikein tienneet minkälaisia ja kokoisia siipiä piti käyttää ja lisäykset olivat aina millimetriluokkaa. Kun Donohue testasi 917:aa niin mies totesi siivistä, että jos tuuma on hyvä niin kaksi tuumaa on vielä parempi.

917/30 oli ymmärrykseni mukaan melko pitkälle CanAm kisoja varten rakennettu pitempi akselivälinen versio. lyhyt 917/10 oli turhan vaikea ajettavaksi valtavilla tehoilla, vaikka Donohue olikin säätänyt alustan aika hyvään iskuun.
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
pmv:
Aika tiukkaa provosointia Mad-Mikeltä.

Pedro Rodriguez vei välillä Kinnusta kuin litran mittaa. Vain ja ainoastaan Targa Floriossa Kinnunen pystyi Rodriguezin lyömään. Sitten oli näitä muita kisoja, missä Leksan suoritukset olivat todella vaisuja. Kuten BOAC 1000 Brands Hatchissa 1970. Sehän on yksi autourheilun kansantarustoon kuuluvia kisoja, missä Ordriguez nöyryytti muita kuljettajia 5 ja puolen tunnin ajan. Kinnunen ajoi autoa vain puoli tuntia ja Wyer otti miehen pois radalta koska eteminen oli a) hidasta b) epävarman näköistä.

Toki Leksa on yksi Suomen parhaista rata-autoilijoista, mutta Wyerin tiimissähän Leksa ajoi vain kauden. Vauhti ei riittänyt Rodriguezille, Siffertille, Bellille tai Redmanille. Tietenkin voi kuvitella, että Leksan sopimusta ei jatkettu kaudelle 1971 jostain "poliittisesta" syystä, mutta milloin tallipäälikkö on kääntänyt selkänsä nopealle ja voittoja tuovalle kuskille ilman järkevää syytä? Rodriguez oli Wyerin "lempilapsi" siitä yksinkertaisesta syystä, että hän oli aivan uskomattoman nopea kuski ja kohteli kalustoa erittäin säästävästi.

Mitä Porschen nopeuteen suorilla tulee, niin se johtui projektin johtajan Ferdinand Piechin pelosta siipiä yms. kohtaan. Siksi nämä umpikoriset mallit olivat nopeampia suorilla kuin huomattavasti voimakkaammat ahdetut avomalliset versiot. Itselläni on sellainen käsitys, että nämä 400km/h:n ylitykset tapahtuivat Martini-Racingin autolla ratissaan Gerard Larousse tai Helmut Marko. Myös Stommelenin ensi yrityksillä 917 meni todella kovaa.

917:n avomallien pääkehittelijä oli mielestäni Mark Donohue, joka toi eurooppalaisílle käsityksen siivistä. Porschen inssit eivät oikein tienneet minkälaisia ja kokoisia siipiä piti käyttää ja lisäykset olivat aina millimetriluokkaa. Kun Donohue testasi 917:aa niin mies totesi siivistä, että jos tuuma on hyvä niin kaksi tuumaa on vielä parempi.

917/30 oli ymmärrykseni mukaan melko pitkälle CanAm kisoja varten rakennettu pitempi akselivälinen versio. lyhyt 917/10 oli turhan vaikea ajettavaksi valtavilla tehoilla, vaikka Donohue olikin säätänyt alustan aika hyvään iskuun.
Meniköhän se nyt ihan näin varsinkin BOAC 1000 km:ssä....vai oletkos Tavannut ajan VM:ä hiukan liikaa?
Ainakin eräs Britti kertoi minulle että hän muistaa Leksan ajaneen huomattavasti enemmän ellei itse asiassa päinvastoin mitä väität...tuloshan oli että toinen sija tuli olikos nyt 5 kierrosta perässä?
Sangen mielenkiintoinen väite sinulta ottaen huomion Leksan ralli ja jäärata taustan...

Heitä linkkiä kiitos jos faktaa löytyy?

David Yorke (tallipäällikkö) oli mies joka ei antanut Leksan ajaa eikä säätää penkkiä ja polkimia itselleen sopiviksi...pituuserohan miehillä oli noin 10cm..esim on vaikeaa ajaa Spassa kun ei ylety edes polkimiin....Targassahan Leksa sitten näytti mistä kana pissii....

JW (Tallin omistaja) itse olisi kuulemma (Ei leksalta kuultua) halunnut pitää Leksan mutta David Yorke totesi että JW se on joko minä ja Pedro taikka Leksa.

Ja en minä provosoi minä esitin oman mielipiteeni.

Mitä tulee Porschen aerodynamiikkaan niin 917K oli jo sen aikaisista sangen hyvä.

917/10 joka kehiteltiin talvella 71 Mark Donohuen toimesta (Leksan ollessa myös mukana, mutta hän oli taasen enemmän Abarthilla ollut neuvomassa ...Abarth Sports2000)en laske 917 suhteen edelläkävijäksi esittämääsi mallissa.
Ja nuo huiput mitä esität on huhuja.
Tuo plakaatti Mulsannessa tuskin turhaan pystytettiin ja se tehtiin Coupella.

Nopeudet olivat mitä on julki tullut faktana Porschelta:

Vic Elford:350 Mulsannessa 1969 917 LH:lla
392 Mulsannessa 1970 917 K :lla

Mark Donohue:340 Rata ? 1972 917/30
385 Rata? sama testi 917/30 jossa 917/20 perä (LeMans perä).

917Kn perä tuli 1970 917PA-Spyder prototyypin perästä jonka suunnitteli Tony Lapine Porschella.(mieshän oli sitä ennen GM:llä 17v)
(PA=Porsche+Audi eli jenkkien myyntiorganisaatio ja CanAm Malli)
Loppu oli JW-Automotiven käsialaa, tällaisella Spyderilla ajoi Leksa 1971 tosin ilmoitettiin 917S:nä kisoihin joten jotain muutoksia taisi olla kun 917 PA nimi ei kelvannyt eikä sitä edes Porschellakaan siksi ollut nimetty.

Mark Donohue (yksi lempikuljettajistani...Trans Amin takia) olikin saanut oppinsa mistä?
Bruce McLarenilta ja Roger Penskeltä.
Bruce kun tunnetusti on saanut kerdiitin ekasta Downforce autostaan jo 1967 (10v jälkeen toitotetaan jostain Colinista...)

Päämalleja on itseasiassa kolme avo 917S eli PA, 917K&LH sekä 917/20 ja 917/10/30.

917/30 oli vain Can Amia varten ( ja oikeastaan vain Donohuelle räätälöity)ja tuli 1973,74 Herbert Muller ajeli Martinin väreissä 917/30 mallia Interseriessä jota Leksakin lainasi (#001)viimeisessä kisassa 1974 ja jätti muut lähes kahdella kierroksella taakseen.

Erot näissä numeromalleissa oli mm. akseliväli 10=2300 20=2500 ja coupe ("Le Couchon Rose") sekä 30=2500 mutta muitkin eroja on niin paljon että ei voi puhua edes samoista autoista.
Mutta tästäkin on poikkeuksia....George Follmer ajoi 917/10 jossa oli 200m jatkopala rungossa kaudella 1972.

Ja tämä aihe on ehkä hauskempi hoitaa loppuun privaatisti jos jotain 917 historiat kiinnostaa.

Fakta on kuitenkin että 917 Porscheilla Leksalta löytyy puolet enemmän voittoja kuin seuraavalla...ja autohan on Kilpa-autojen ykkönen.

Mitä Leksan potkuihin tuli niin ½JW=John Willment halusi pitää Leksan David Yorke ei missään nimessä ja John Wyer toinen omistajista joutui sanasotaan kieliongelmasta Le Mansissa jonka sai aikaan Yorke ja Leksa(kaksi jäärää vastakkain).

JW-automotive syntyi kun Aston Martinin John Wyer (tallipäälikkö) ja John Willment (John Willment Racing mm, 1963½ 427 Galaxiet ja Cobrat sekä Brittien suurin Ford Kauppias..) osti Ford Advanced Vehiclesin 1967.

Sitten vielä kun Redmanin ja Siffertin palkan maksoi Porsche ja Rodriguezin ja Leksan palkan JW-A niin ei ole vaikea arvata että kauden 1970 jälkeen Leksa halusi enemmän mitä oltiin valmiita tarjoamaan ja lakki jäi kouraan siltä osin mutta ottajia oli paljonkin mm. Abarth ja Autodelta mutta ne kaatui aina Leksan pyyntiin tai tyytymättömyyteen tallin suhteen.

Noh mitä tästä voi sanoa Lentävä Leo on särmikäs mies ja tietää arvonsa (eräs Ralli-mekaanikko totesi että vastaavaa kuskia/autonkehittäjää ei vastaan tule hänelle.)

<small>[ 06-12-2002, 19:35: Message edited by: Mad-Mike ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Omat tietoni 917:n historian tiimoilta perustan Peter Morganin kirjoittamaan kirjaan mallista sekä CanAmin osalta erääseen opukseen.

Leksan oli varmaan helppo voittaa niitä kisoja 917:lla, kun kiersi varsin heppoista Interserie-sarjaa. Urheiluautojen MM-sarjan ja CanAmin sääntöjä rukattiin 917:n ylivoimaisuuden takia siihen malliin ettei autolla enää voinut kisohin osallistua. Vain Interserie jäi ja siellähän Leksa pärjäsikin. Mutta jos kovin kilpakumppani on joku Willy Kauhsen, ei menestymiselle kovin paljoa krediittiä voi laskea.

Mitä minä olen 917:n historiaa tutkinut, niin Leksan nimi ei nouse kovinkaan usein ulkomaisissa julkaisuissa esille. Leo on ikäänkuin "unohdettu mies".
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Täällä Voi tutkailla ja havaita Leksan kilpailukyky vanhalla surkealla Surteesilla verrattuna tallin kuskeihin. Turpaan tuli marginaalisesti. Pmv, miksi et tunnu arvostavan Leksaa pätkän vertaa autonkuljettajana? Äijä vaikuttaa täysin mulkulta minunkin mielestä, mutta mitä sitten?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Voisitko hyvä norman vähän perehtyä siihen mitä olen Kinnusesta tällä foorumilla kirjoittanut.

Olen monessa f1-puolen topicissa puolustanut Kinnusen meriittejä ammattimaisena kilpa-ajajana. Lisäksi olen tuonut monesti esille Kinnusen taidot yhtenä parhaana sekä rata- että rallikuljettajana. Olen myös jaksanut muisuttaa Kinnusen legendaarisista suorituksesta Targa Floriossa tällä foorumilla ehkä enemmän kuin kukaan muu.

On täysin käsittämätöntä puusilmäisyyttä väittää etten arvosta Kinnusta. Ei ole kuitenkaan mitään syytä nostaa Kinnusta yhtään sen korkeammalle jalustalle, kuin mitä meriitit antavat myöten. Miksi ihmeessä minun pitäisi lähteä valehtelemaan Kinnusen asemasta autourheilun historiassa teidän mieliksi?

Esim. Interserien taso ei ollut kausina 1971-72 mikään järisyttävä. Se on vain fakta, eikä mikään mielipide. Olen perehtynyt paljonkin 917:n historiaan ja suurella mielenkiinnolla yrittänyt asettaa 917:n eri kuskeja eräänlaiseen arvojärjestykseen. On vain valitettava tosiasia, että Kinnunen ei lukuisista voitoista huolimatta pääse lähellekkään Pedro Rodriguezin, Jo Siffertin, Mark Donohuen, Rolf Stommelenin, Brian Redmanin, George Folmerin tai Vic Elfordin tasoa.

917 on autona niin iso klassikko, että kaikki seikat on auton historiasta pyritty selvittämään mahdollisimman tarkkaan monenkin eri tahon toimesta. Voi surutta sanoa, että 917:n kesyttäjät ovat kaikki legendoja ja urheiluautojen historian arvostetuinta väkeä. Mielestäni Kinnunen on varsinkin mestaruuskaudella 1970 ollut osallisena luomassa autourheilun historiaa. Ei kuitenkaan ole mitään todellisia syitä nostaa kuljettajana Kinnusta Rodriguezin tai Siffertin tasolle.

Se ei ole mikään häpeä, jos ei ole noille kahdelle herralle nopeudessa pärjännyt. Lähes kaikki alan asiantuntijat pitävät Siffertiä ja Rodriguezia yhtenä kaikkien aikojen parhaista urheiluautokuskeista yhdessä Stirling Mossin ja Jacky Ickxin kanssa.

Korostettakoon että itselläni ei ole minkäänlaisia antipatioita Kinnusta kohtaan siksi, että mies olisi ikävää seuraa. 917:n historiaan liittyy paljon mielenkiintoisia asioita joista ollaan todella hyvin perillä. Monet asiat mitä tässä topicissa on tullut esille, on ristiriidassa niihin useisiin eri lähteisiin mitä olen itse lukenut.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Pmv: Anna anteeksi, että en jaksa kaikkia kirjoituksiasi muistaa. Itse pidän Leksaa ja JJ:tä kovimpina yleiskuskeina koskaan. Rata ja ralli sujuvat loistavasti (tai sujuivat).
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
pmv:
Omat tietoni 917:n historian tiimoilta perustan Peter Morganin kirjoittamaan kirjaan mallista sekä CanAmin osalta erääseen opukseen.

Leksan oli varmaan helppo voittaa niitä kisoja 917:lla, kun kiersi varsin heppoista Interserie-sarjaa. Urheiluautojen MM-sarjan ja CanAmin sääntöjä rukattiin 917:n ylivoimaisuuden takia siihen malliin ettei autolla enää voinut kisohin osallistua. Vain Interserie jäi ja siellähän Leksa pärjäsikin. Mutta jos kovin kilpakumppani on joku Willy Kauhsen, ei menestymiselle kovin paljoa krediittiä voi laskea.

Mitä minä olen 917:n historiaa tutkinut, niin Leksan nimi ei nouse kovinkaan usein ulkomaisissa julkaisuissa esille. Leo on ikäänkuin "unohdettu mies".
No itse perustan miehen itsensä hänen mekaanikkojen ja muiden aikalaisten antamiin muistikuviin en niinkään kirjoihin....sitä tietoa kun netti on täynnä.
Parasta aikaa odottelen Vic Elfordin Kommenttia.
Tony Adamowicz lausui miehestä tässä taannoin seuraavaa...Leo oli sisäänpäin sulkeutunut omissa oloissaan viihtyvä kuljettaja mutta radalla häntä vastaan minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia ikinä.Tämä mies sentään oli LeMansissa 71 kolmas ja muutenkin on ajanut ajovuoroja Kinnusta vastaan.

Mitä tulee siihen että paaluja Leksalle ei tullut syy on selvä: Mies ei saanut ajaa aika-ajoja kun Pedro oli "tähti" ja toi sen kyllä mielellään esille.
Syy miksi Leksasta ei juttuja irro niin hän ei näe tarpeellisena vastata haastatteluihin ja muihin ilmaiseksi kun toiset tekee rahaa kirjoilla kertomalla hänen ansiotyöstään jossa oli kuolema lähellä.
(et satu tietämään että Leksa koitti pelastaa Pedroa -71 palavasta 512 Ferrarista Norisringillä... ja kuin ihmeen kaupalla osasi väsitää Pedron romukasan joka oli pimeässä 200+ km/h mutkassa)
Muista myös 70 kuolleet Leon tutut Hans Laine ja Jochen Rindt.

Pedron ajotyylissä oli huomattavissa kaudella 71 muutenkin jo yli-yrittämistä jos olet asiaa tutkinut, johtuiko syy siitä että enään kakkoskuskin kanssa ei ollutkaan ylivoimainen?
Mene ja tiedä mutta sellaine maku on että Pedro alkoi ehkä ajattelemaan että ura on ehtoopuolella ja Interserie kisassa päätti koitta Ferraria millainen tuo pahin vastus oli ajaa.
Jos katsot osallistujalistaa niin ei Leksa todellakaan ole ainoa jolla 917 Porsche alla.
Kaudella 71 hänen 917S ei ole edes mitenkään edistyksellinen koska vastaava auto oli täysin altavastaaja Can Amissa McLareneille joita Euroopassakin oli.
Myös 72 kauden 917/10 ensin ilman Turboa ei ollut mitenkään mullistava tehoissa mutta turbolla oli ja siitä eteenpäin.
Ja tuo että Willi Kauhsen olisi ihan mitäänsanomaton kuski noh sen pistän omaan arvoosi...olihan hän sentään Porsche tehaskuski joten ei aivan turha meriitti sekään tuohon aikaan 917 Porschella.

Porsche ei aikanaan ollut teknisesti muita edellä Ferrari eritoten 512 oli mutta sillä pääsi harvemmin maaliin.Porschellahan oli jatkuva ongelma esim pitää Mario Andretti aisoissa....

Ja mitä tähän BOAC kisaan tulee niin tässä alla pari ajotyylinäytettä.
Ensin "Pablo" kuten häntä kutsuttiin.



Ja sitten meidän unohdettu Leo.



Huomaa että ajajanvaihdoksessa Porschen valot ovat huurussa joten ajovuoroa Leolla oli pahimman rankkasateen aikana jolloin hän oli suorastaan murskaava silminnäkijöiden mukaan ja Pedrolla kuulemma tuli kiire päästä takaisin ajamaan jotta kunnia säilyisi...tämähän oli tärkeää ja jos yhtään olet Pedron uraa tutkinut niin Leo ja Pedro olivat vähintään yhtä rämäpäitä, Pedro vaan radan ulkopuolella halusi kerätä enemmän huomiota sinkkuna ja Leo tuoreena perheen isänä halusi kotiin.
Ja Leolla oli jo silloin raha-asiat suht mallillaan :D

Mitä' tulee miehen F1 seikkailuihin niin pitänee muistaa että sama mies joka tarjosi sitten Kekelle ekaa testiä tarjosi sitä ensin 77 Leksalle sitten lykkäsi sitä vuodella ja paikkana joku puolalaline Lentokenttä johon Leksa totesi että tuo ei ole mikään testi (Leo halusi siis kuten Mika Salokin nyt Kilpailukykyisen pelin tai edes toimivan)
No testi jäörjestyi vasta 79 ja ilmeisesti Leksa ei enään täysillä hinkunut enään Comebackia ja Kekellä oli sponssit kunnossa.
Eli kysyntää Leksalla oli loppuun asti jollain tasolla.

Niin tai näin oli Leksa sitten kuinka loppupeleissä hyvä kuski on vaikea sanoa mutta Lahjakkuus ja auton säätötaito oli mykistävää ja siksi hän on minun suosikkini muutaman muun rämäpään lisäksi (Senna yksi).

Ja kyllä jos vertaa 917 Possujen taivalta niin ihan kiitettävästi tuota matskua netistäkin löytyy plus kaikki videot ja kirjat..vähintään yhtä paljon kuin Camaroista ja Super Saluunoista yhteensä.

Eli on tämä suomalainen autourheilu surkealla tasolla jos meidänkin mielenkiinto on 30v sitten tapahtuneissa tapahtumissa....

<small>[ 08-12-2002, 00:03: Message edited by: Mad-Mike ]</small>
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Mad-Mike
Eli on tämä suomalainen autourheilu surkealla tasolla jos meidänkin mielenkiinto on 30v sitten tapahtuneissa tapahtumissa....[/QB]
Ehkäpä jotkut meistä (kutka ovat vielä hengissä) muistelevat 30 vuoden kuluttua Kuikelon suorituksia SSaluunoissa samalla nostalgialla :p :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Palautetaan vähän takaisin alkuperäiseen topiikkiin:

Kun Mad-Mike tietää Leksasta noinkin paljon, onko tietoa Leksan SS-projektista 80-luvun alkuolelta, eli Turbo Saabista?
 

Miikka

Well-known member
Liittynyt
17.6.2002
Viestit
191
Mad-Mike:
Onhan näitä olemassa.
En tiedä kuinka amatööri-ohjaajana esim seuraavaa herraa pidetään???

Miten olis Steve McQueenin Elokuva LeMans vuodelta 1971 joka on kuvattu mm McQueenin itse ajamalla 908 Porschella (yleiskisassa 1970 kahdeksas vaikka kameraan vaihdettiin filmit joka 30min välein)??
Tätä Saa kohta DVDnä myös jopa Suomesta (ota yhteys jos haluat itsellä tilaus jo sisällä vaikka VHS-versio on myös olemassa).
Samalla videolla näkyy mm.Jo Bonnierin Lola T70 joka kävi myös Keimolassa ja sitten ne Autodeltan Tipo33/3 set....sekä Pari Corvettea (L-88 427) etc etc...
Konkurssinhan McQueen teki elokuvallaan mutta vaati mm. Jacky Ickxin ajamaan 50cm päästä kameraa 917K Possulla Mulsannella 300+ lasissa ...kun kukaan muu ei suostunut kameraa käyttämään McQueen meni itse kamera
kädessä makaamaan radalle....tietenkin autenttisuuden takia eek!
Jos nimilistaa katsot on elokuvan "stunt"miehinä sangen vakuuttava lista...

Myös muutama vuosi taakseppäin oli myynnissä VHS Speed Merchants:
http://autosportsltd.com/smvideo.html

Tässä pari linkkiä mitä vain vannoutunut 917 Fanaatikko tietää :D

Tässä argentiinalaisen sivut:
http://www.porsche917.com.ar
-Etusivu jossa Nimenomaan Leksan #2 Porsche (kysyppäs mieheltä miksi siviiliautojen rekkarit miehellä on EKA-222 ja EKA-22....)

Ja videot on täällä:
http://www.porsche917.com.ar/videos02.htm
Otaksun että kuvat ovat Goodwoodista joko tänä tai viime vuonna otettu.

Memorabiliaa...

http://www.vpracing.com

http://www.motorracingretro.com/

http://autosportsltd.com/start.html

ja Tässä kuva miltä näyttää 5.4l ja 1560 hv sekä tolkuttomasti vääntöä..anno 1973 :D



Ja täältä kuva konehuoneesta (livenä auton näkee Spa:ssa ) tuosta Leksan takana Keimolassa (tuo Normanin kuva) olevasta
kilpakumppanista eli Willi Kauhsenin identtisestä (jopa keltainen väriltään) 917/10 turbosta jossa siis 1100 hv.

http://home.t-online.de/home/Werner_Pfetzer/spa.htm

Jos Googlesta etsit niin tässä pari lisää...

http://www.racing.stephan-kremer.de/Rosso_Bianco/body_rosso_bianco.html

CanAmia :

http://www.foxyventures.com/
http://www.unfairadvantageracing.com/
http://www.bruce-mclaren.com
http://www.primenet.com/~bobwest/can-am.htm
http://digilander.libero.it/ltuzzolo/index2.html

Interserietä:

http://www.wspr-racing.com/results/interserie/nf_interserie_home.html
http://www.interserie-organisation.de/htm/home.htm
http://www.planet-interkom.de/horst.john/porsche/p917_05.htm

Faktaa Porschen 917-962 sukupuusta (muistakaa että 936/956/962 ovat kaikki 917 jälkeläisiä...ja siviiliiin aasinsilta löytyy 930 Turbosta jossa 917 jarrut...)

http://962.com/registry/917/index.htm

Etteköhän näillä pääse alkuun....
Ja hakusanoilla tietenkin lisää jotta ei nyt tarvii suomen rajojen sisään juuttua tai läpiä päähänsä laukoa.
Matskua löytyy kyllä!

Niin ja YLE:llä on 16h Keimola matskua.....saispa vaan käyttöön jotenkin..

Ei muutakuin hyvää Itsensäisyyspäivää ja hauskoja hetkiä netissä...

PS.Jos jotain mukavaa Aiheeseen liittyvää löydätte heittäkää postilla.
---Muuten kyllä mutta oon jäänyt (jättäytynyt?!?!) tuosta DVD ajasta jälkeen......pitänee etsiä vhs-versio.

Kiitos linkeistä , kyllä löytyy kun vaan hakee , näemmä , on vaan helpompi kysyä kuin kallata wink

ps.Ylen Keimola nauhat esille!!!!
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )


"In 1973, Porsche and Penske upped the ante. Donohue's 917/30 had streamlined bodywork and a new 5.4-liter, twin turbocharged, flat-12 motor that produced 810 ft-lb of torque and 1100 hp in race trim (and had seen 1500 hp on the dyno). This was the most powerful road racing car until the turbocharged F1 racers of the mid-1980s. Donohue called the 917/30 "a monument to my career as an engineer and driver."

"The 917/30 made one last run before being retired to a museum and occasional historic racing duty. On August 9, 1975, Donohue drove it at the Talladega superspeedway to a World Closed Course Speed Record of 221.120 mph. It had run 250 mph on the straights."

(Lähde: http://www.primenet.com/~bobwest/can-am.htm#p4)

250 mph = 402 km/h :D
 
Ylös