IndyCar World Series 2008

  • Viestiketjun aloittaja 500
  • Aloituspäivämäärä

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
No hupsistakeikkaa, olipahan aika-ajot St.Petersburgissa....

Lähtöjärjestystä huomiseen, kauden toiseen osakilpailuun:

1. Tony Kanaan
2. Will Power (!!!)
3. Justin Wilson (!!!)
4. Helio Castroneves
5. Ryan Briscoe
6. Ryan Hunter-Reay
7. Oriol Servia (!)
8. Dan Wheldon
9. Graham Rahal (!)
10. Franc Perera (!)


Sillä tavalla.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei kai Powerin ja Wilsonin suorituksissa mitään ihmeellistä ollut. Kaverit olivat kuitenkin Champcarissakin kärkipään kuskeja, joten kyllä laiskemmankin formulan pitäis kääntyä - ainakin kun saa kääntää kumpaankin suuntaan.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eli Champ Car - sarjan taso olikin lopulta aika kova. NHL ei ollut ennen eilistä ajanut moottoriradalla tällä autolla metriäkään, mutta Wilson oli ensimmäisten harjoitusten nopein ja aika-ajojen kolmas. Kerma nousee pintaan, vaikka auto tosiaan olisi päältä ajettavasta ruohonleikkurista vain yksi askel ylöspäin. Kymmenen kärjessä yhdeksän Champ Car - kuljettajaa, joten kyllä tämä Tonyn pelleily toimi harvinaisen hyvin. :nope:

Eipä kehdannut näemmä Ovaalikaan laittaa kierrosaikoja tuohon perään, sillä Audin LMP1 on läpi viikonlopun ollut täysin samassa vauhdissa IRL-autojen kanssa. Harjoituksissa se oli jopa nopeampi ja aika-ajoissakin Audin R10 olisi ollut yhdeksäs, vaikka lauantaina radalla oli IRL-autoille paljon enemmän pitoa. Lähes kaikki prototyypit mahtuisivat muutenkin IRL-lähtöruudukkoon, sillä yhdeksäs eli Frank Bielan ja Emanuele Pirron Audikin oli vain kymmenyksen A.J. Foyt neljännen ajasta. Foyt IV oli kolmanneksi hitain. Marty Roth nyt hävisi jo IndyLights-autoillekin ja todisti, että Atlantic-autollakin pärjättäisiin häntä paremmin. :nope:
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
CARTer sanoi:
Eipä kehdannut näemmä Ovaalikaan laittaa kierrosaikoja tuohon perään, sillä Audin LMP1 on läpi viikonlopun ollut täysin samassa vauhdissa IRL-autojen kanssa. Harjoituksissa se oli jopa nopeampi ja aika-ajoissakin Audin R10 olisi ollut yhdeksäs, vaikka lauantaina radalla oli IRL-autoille paljon enemmän pitoa. Lähes kaikki prototyypit mahtuisivat muutenkin IRL-lähtöruudukkoon....

Olen kyllä tämän ALMS autojen vauhdin suhteessa IndyCareihin laittanut merkille - hieman hämmentyneenä, jälleen tänä viikonloppuna. (viime kaudellahan tilanne oli täysin sama)

Itse olen sitä mieltä että on sinänsä aikalailla sama kulkeeko auto katuradalla keskituntinoputta 165km/h tai 180km/h, kunhan ajaminen on kuljettajan kannalta riittävän haastavaa, ja toisaalta, mielellään katsojien puolesta nautittavaa.
Mutta on selvää että tämän hetkinen IndyCar vaikuttaa kadulla ja radalla turhan kömpelöltä, ja myönnän ettei Dallara ole edes kovin kaunista katseltavaa.

Itse en ole aivan kärryillä siitä, minkä vuoksi ALMS autot ovat yhtä nopeita kuin Indy autot. Pitäisi kai tutkia asiaa tarkemmin, mutta eikö asia ole niin että molemmissa autoissa on n.650hv.....ALMS auton ollessa kuitenkin parisataa kiloa Dallaraa paivavampi.....
ALMS autossa täytyy näinollen olla aivan hirveästi enemmän pitoa, ja ehkä myös jarrut ovat huomattavan paljon paremmat(?)

Menee vähän off-topicin, mutta (vertailtaessa IndyCariin) jos Panozin CC auto ja F1 (kärki) auto olisivat St.Peen radalla, voisi kenties käydä suurinpiirtein näin :

IndyCar : aika 62,5sekuntia

ChampCar : 59sekuntia

F1 : 55,5sekuntia
 

Archtur

Well-known member
Liittynyt
16.3.2001
Viestit
503
Sijainti
*
Tsekkaas toi Annalan topikki, sillä linkki on jo... Btw Indycar ajelee Motegissa samaan aikaan, kun Champ Carit on Long Beachillä !
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Ovaali sanoi:
Itse en ole aivan kärryillä siitä, minkä vuoksi ALMS autot ovat yhtä nopeita kuin Indy autot. Pitäisi kai tutkia asiaa tarkemmin, mutta eikö asia ole niin että molemmissa autoissa on n.650hv.....ALMS auton ollessa kuitenkin parisataa kiloa Dallaraa paivavampi.....
ALMS autossa täytyy näinollen olla aivan hirveästi enemmän pitoa, ja ehkä myös jarrut ovat huomattavan paljon paremmat(?)
Ns. virallisten lukujen mukaan (LMP1) Audi R10:n V12 twin-turbo-diesel tuottaa 650 hp ja (LMP2) Porsche RS Spyderin 3.4L V8 500 hp. Autojen tarkasta painosta ei ota selvää, mutta luokkien painot on (LMP1) 925 kg ja (LMP2) 800 kg, jälkimmäinen viime vuonna 775 kg (vaikka ACO:n Le Mans -sääntöjen mukaan pitäisi olla 900 kg ja 825 kg, nämä kaksi luokkaa kun eivät saisi kilpailla toisiaan vastaan). Tämmöisellä ahtaalla katuradalla pienempi ja kevyempi Porsche on näppärämpi, vaikka tehossa häviääkin luokkaerosta johtuen. Tämä oli pakko ensin selittää, koska sarjaa seuraamattomalle ei välttämättä ole selvää miten Audi ja Porsche ovatkin eri luokissa.

Vaikka LMP:t näyttää isoilta, renkaat on katetut ja ovat nimellisesti urheiluautoja, niin kyseessä on yllättävän open wheel/single seater -tyyppiset autot - kohta jo konkreettisestikin (viitaten tähän rumaan nokkadesigniin) mutta myös ajotavaltaan. Autot kehittää yllättävän paljon downforcea.

Vähäinen nopeusero selittyy varmasti yksinkertaisesti sillä, että Dallaran ikä alkaa näkymään. Audi ja Porsche ovat taas isojen valmistajian autoja tehdastiimeillä, joiden kehitykseen on laitettu miljoonia. Kaikki mahdollinen lienee parempaa. IRL ja ALMS ajoi viime vuonna myös Mid-Ohiossa, jaksaako joku googlettaa kierrosaikoja?

.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Silk Cut Jaguar sanoi:
IRL ja ALMS ajoi viime vuonna myös Long Beachissa ja Mid-Ohiossa, jaksaako joku googlettaa kierrosaikoja?
Kirjoitatko sinä Annalan lehdistötiedotteet? :D
Vielä ei ole saatu edes multia Champ Carin päälle j jo nyt on historian uudelleenkirjoitus kovassa vauhdissa. Tarkoitit varmaankin IRL:n kohdalla Detroitia? ;)

Long Beachissä Champ Carin DP01:n ja ALMS-auton ero oli aika-ajoissa kolme ja puoli sekuntia. Suurin ero löytyy siitä, että Andretti-Greenin LMP2-auto olisi ollut Champ Car - lähtöjärjestyksessä viimeisellä sijalla. Leggellä oli tekninen vika, mutta sekään ei auttanut.

Houstomissa ero oli lauantaina jo neljä sekuntia. Nopealla Road American moottoriradalla ero olikin sitten jo huimat kuusi sekuntia paaluaikojen välillä. Tästä voisi jo arvioida, että DP01 on vain nelisen sekuntia hitaampi kuin satojen miljoonien dollarien arvoinen F1-auto Barcelonan moottorirradalla. Mielenkiintoinen fakta on, ettei yhdessäkään Champ Car - kilpailussa ALMS-autolla ehditty lähtöruudukon viimeistä riviä korkeammalla.

Mid-Ohion IRL-kilpailussa muistaisin, että Penskellä olisi ollut neljä autoa kymmenen kärjessä aika-ajoissa, jos sarjat olisivat ajaneet yhdessä samaan aikaan. Castronevesin paaluaika oli 1'06.8375 ja Penske-Porschen aika oli 1:08.510. Ero siis noin puolitoista sekuntia, mutta silti Porsche oli nopeampi kuin kahdeksanneksi nopein Darren Manning ja kaikki häntä hitaammat IRL-kuljettajat.

Detroitissa ero oli alle puolitoista sekuntia Castronevesin ajettua 1:12.0688 ja Pensken toisen auton ajettua 1:13.357. IRL:n kärki on tähän asti ollut nopeampi kuin ALMS-autot, mutta DP01:llä tai edes oikean kilpa-auton suuntaisella laitteellai Amerikan formula-autoja ei vedettäisi lokaan. Mutta kokaiinilapsi-George haluaa leikkiä vielä kaksi vuotta näillä rikkinäisillä leluilla. :yuck:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
CARTer sanoi:
Kirjoitatko sinä Annalan lehdistötiedotteet? :D
Vielä ei ole saatu edes multia Champ Carin päälle j jo nyt on historian uudelleenkirjoitus kovassa vauhdissa. Tarkoitit varmaankin IRL:n kohdalla Detroitia? ;)
Hups :D En huomannut Detroitia kun pikapikaa Wikipediasta kalenterit tarkistin, mutta tuo assosiaatio tuli vahingossa.

Houstomissa ero oli lauantaina jo neljä sekuntia. Nopealla Road American moottoriradalla ero olikin sitten jo huimat kuusi sekuntia paaluaikojen välillä. Tästä voisi jo arvioida, että DP01 on vain nelisen sekuntia hitaampi kuin satojen miljoonien dollarien arvoinen F1-auto Barcelonan moottorirradalla.
Harmi kun ei saada koskaan tietää mitä aikoja DP01 olisi päässyt Jerezissä.

Mua olisi myös kiinnostanut ero GP2-autoihin. Se peli tosin lienee olisi mennyt aika selkeästi DP01:lle.

Mutta kokaiinilapsi-George haluaa leikkiä vielä kaksi vuotta näillä rikkinäisillä leluilla. :yuck:
Milloin tämä nykyinen Dallara on suunniteltu ja onko siihen tehty mitään muuta sen jälkeen kuin jotain turvallisuusjuttuja sekä ohjaustehostin ja fläppivaihteet?

Ja mistä IRL-sarjan 2 kertaa kalliimpi vuosibudjetti tulee verrattuna CCWS, siitä huolimatte että se kävi Australiassa ja Euroopassa asti? Mikä noissa 'museoautoissa' maksaa?

Itselle on yksi lysti minkälaisilla autoilla ajetaan kun on spec-sarjasta kyse, varsinainen nopeuskaan ei merkitse paljon mutta kunhan ne ovat kuskille haastavia (jos olisin Moottoriurheilun Jumala, kieltäisin välittömästi ohjaustehostimet ja luistonestot, kaikesta kaikkialta). Mutta silti nämä Dallarat on jotenkin vastenmielisiä. Näyttää vaan sellaisilta kuolemankoneilta joita ei pitäisi enää nykypäivänä missään merkittävässä sarjassa olla.

.
 
Viimeksi muokattu:

m-ger

Member
Liittynyt
10.2.2008
Viestit
18
Silk Cut Jaguar sanoi:
Ja mistä IRL-sarjan 2 kertaa kalliimpi vuosibudjetti tulee verrattuna CCWS, siitä huolimatte että se kävi Australiassa ja Euroopassa asti? Mikä noissa 'museoautoissa' maksaa?

.
Suurin ero kustannuksissa tulee varaosista kun ajetaan ovaalilla. Ovaalilla ajettaessa kaikki kilkkeet pitää uusia joka sessiota varten, lähtien tukivarsita, ripustuksista yms yms. Osat pitää vaihtaa uusiin vaikka niissä ei ilmenisi mitään vikaa, koska niiden hajoaminen on niin suuri riski kuljettajalle. Eli jos kauden aikana ajetaan 10 ovaali kisaa ja jokaisessa 4 sessiota niin kaikkia liikkuvia osia menee 40 kappaletta per kausi (jos ei kolaroi). Katuradalla tätä ei tarvitse tehdä ehjille osille, joten yksi osa saattaa kestää koko kauden.
 
Viimeksi muokattu:

Astraali

Well-known member
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
1874
Sijainti
Elefanttien hautausmaa
Tuskin tuli kenellekään yllätyksenä jos tallilla ei ole vielä kalustoa/kuljettajalla rahaa. Toivotaan kuitenkin, että rahoitus järjestyy.
 

Zamppa

Well-known member
Liittynyt
6.4.2006
Viestit
211
No jopas oli veto. Meni kyllä enemmän taktiikan kuin erityisen upean ajosuorituksen piikkiin mutta menkööt, sitä ei kukaan enää huomenna muista. Tänään tehtiin historiaa.

Muuten varsin tylsä kisa..,
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Hauskaa! Ruiskuttikohan Danica palkintokorokkeella samppakaljalla kaikki palkintojenjakaja-äijät? Vaihtelua sekin.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Tässä lyhyt, hiukan kömpelösti leikelty pätkä kisan ratkaisuvaiheista:
http://www.youtube.com/watch?v=RWHWcgnoCkc


Tämä oli hieno juttu. Olihan se ns. "tuurivoitto", mutta täytyy muistaa ettei Indy kisoissa koskaan ole ollut kysymys pelkästä nopeudesta - myös onnetar ja taktikointi ovat aina olleet suuressa roolissa.
Ja kuitenkin, kuinka fiksusti Danica kilpailun ajoikaan!! Samaan aikaan autonsa Danican kanssa tankanneet Ed Carpenter ja Helio Castroneves töpeksivät aivan käsittämättömän hölmösti löpönsä loppuun jonka olisi pitänyt kestää Danican tavoin maaliin asti. Sen sijaan Danica säästi bensaa kärsivällisesti; antoi suosiolla monenkin auton mennä ohi, ja tämä kantoi lopussa hedelmää.

Katsoin kilpailun suorana Indyn kotisivuilta varhain aamulla, ja oli aivan ihanaa nähdä (ah niin söpön) Danican hämmentynyt olemus kilpailun jälkeen. Nainen oli helpottuneen, ja puulla päähän lyödyn oloinen kiertäessään avoautossa kunniakierroksia kilpailun jälkeen.

Ja sitäpaitsi, on aina sympaattista nähdä autokilpailun voittajan vuodattavan onnen kyyneleitä maalialueelle saapuessaan. Oli kyseessä sitten mies tai nainen.
 
Ylös