hannuk sanoi:
Ei nyt kuulu ihan 100% topikkiin, mutta...
Osaako carter, ovaali tai joku muu kertoa hieman faktaa ja tulevaisuuden arviota Indy Light -sarjan suhteen. Osuin sivuille ja huomasin että esim. Cindy Allerman oli siirtynyt F3 eurosta sinne... löysin autosta sen verran faktaa et on Dallara, mutta esim. moottorin merkki ja teho jäi täysin epäselväksi.
Nyt kun pääsarjat tekivät tämän yhdentymisen niin onko mitään hajua yhdistyvätkö Atlantic ja tämä Light keskenään? Eivätko kuitenkin ole vähän sama asia?
IndyLights tai IndyPro, kuten sitä alun perin kutsuttiin on Tony Georgen mielen tuotos, kun CART oli pakotettu lopettamaan oma IndyLights-sarja vuonna 2001.
IndyLights-Dallara perustuu enemmän tai vähemmän italialaistehtaan rakentamaan runkoon, jota käytettiin Nissanin World Series’ssä. Se on yli viisi vuotta vanha auto, johon ei ole tehty minkäänlaisia muutoksia tai päivityksiä. Jossakin vaiheessa jotakin on tapahduttava ja uusi auto tuotava radoille.
Nykyinen moottori on Speedway Motorsin ylläpitämä. Se on vanha Nissanin rakentama 3.5-litrainen V8, josta irtoaa joidenkin mukaan 450 hevosvoimaa. Aluksi näitä moottoreita huolsi John Menardsin paja, mutta miehen vetäydyttyä IRL:stä ja Nissanin kyllästyttyä sarja muuttui käytännössä Indianapolis Motor Speedwayn autotallista pyöritettäväksi pikkuliigaksi.
IndyLights-ohjelma "Road to Indy" oli vuosia melko naurettavaa räpellystä, koska se ei todistetusti johtanut mihinkään. Ainoastaan kuljettajat, joilla oli rahaa tai suhteita nousivat ylöspäin. Siinä missä Atlantic valmisti kuljettajia joka vuosi Champ Car – sarjaan tai ALMSiin, oli IndyProksi kutsuttu sarja lähinnä umpikuja urakehityksen kannalta. Suuret tallit eivät olleet lainkaan kiinnostuneita panostamaan sarjaan, koska sillä ei ollut mitään merkitystä mihinkään. Sarjan kautta kun nimekkäimmät nousijat IRL:lään olivat Ed Carpenter ja AJ Foyt IV. Nykyisistä kuljettajista he ovat Camaran ja Howardin (joka joutuu istumaan vaihtopenkillä John Andrettin ajaessa) kanssa ainoat, jotka ovat nousseet IndyLightseista. Foyt IV voitti sarjan silloin kun siellä oli mukana 10 autoa ja Howard kaksi vuotta sitten. Muut mestarit ajavat sarjassa joko vieläkin tai odottavat edelleen mahdollisuuttaan jossain muualla.
Joku kuitenkin älysi antaa IRL-talleille lisää testimaileja, jos he ajattavat IndyLights-kuljettajia tai vielä parempaa, ovat mukana sarjassa omana tallinaan. Sen takia mm. Andretti-Green Racing tekee yhteistyötä AFS Racingin kanssa ja RLR on yhteistyössä Andersen Racingin kanssa. Raphael Matos saa sitä kautta testimaileija, joita AGR hyödyntää ensi viikolla Richmondissa, jossa Matos ajaa Danica Patrickin auton ”shakedownin”.
Sarja ajoi IRL:n tapaan aluksi pelkästään ovaaleilla, mutta siihen lisättiin myöhemmin kaikki IRL:n monimutkaradat. Nyt päättävät tahot ovat tajunneet lisätä kilpailuja moottorirataviikonloppuina niin, että ajetaan kaksi lähtöä. Tämän tuloksena kalenterista puolet on ovaaleilla ja puolet katu- ja moottoriradoilla. Sen takia ymmärrän, että se on houkutteleva vaihtoehto eurooppalaisille kuljettajille.
En usko, että IndyLights tulee koskaan yhdistymään Atlantic-sarjan kanssa, koska ne ovat niin kaukana toisistaan. En ainakaan toivo, että niin käy. Atlantic on Vicki O’Connorin lempilapsi ja hän on tehnyt kaikkensa, jotta sarja säilyisi vuosien varrella. Viimeksi tietenkin tämän vuoden keväällä.