IndyCar World Series 2008

  • Viestiketjun aloittaja 500
  • Aloituspäivämäärä

hannuk

Member
Liittynyt
25.10.2007
Viestit
23
Ei nyt kuulu ihan 100% topikkiin, mutta...

Osaako carter, ovaali tai joku muu kertoa hieman faktaa ja tulevaisuuden arviota Indy Light -sarjan suhteen. Osuin sivuille ja huomasin että esim. Cindy Allerman oli siirtynyt F3 eurosta sinne... löysin autosta sen verran faktaa et on Dallara, mutta esim. moottorin merkki ja teho jäi täysin epäselväksi.

Nyt kun pääsarjat tekivät tämän yhdentymisen niin onko mitään hajua yhdistyvätkö Atlantic ja tämä Light keskenään? Eivätko kuitenkin ole vähän sama asia?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
hannuk sanoi:
Ei nyt kuulu ihan 100% topikkiin, mutta...

Osaako carter, ovaali tai joku muu kertoa hieman faktaa ja tulevaisuuden arviota Indy Light -sarjan suhteen. Osuin sivuille ja huomasin että esim. Cindy Allerman oli siirtynyt F3 eurosta sinne... löysin autosta sen verran faktaa et on Dallara, mutta esim. moottorin merkki ja teho jäi täysin epäselväksi.

Nyt kun pääsarjat tekivät tämän yhdentymisen niin onko mitään hajua yhdistyvätkö Atlantic ja tämä Light keskenään? Eivätko kuitenkin ole vähän sama asia?
IndyLights tai IndyPro, kuten sitä alun perin kutsuttiin on Tony Georgen mielen tuotos, kun CART oli pakotettu lopettamaan oma IndyLights-sarja vuonna 2001.
IndyLights-Dallara perustuu enemmän tai vähemmän italialaistehtaan rakentamaan runkoon, jota käytettiin Nissanin World Series’ssä. Se on yli viisi vuotta vanha auto, johon ei ole tehty minkäänlaisia muutoksia tai päivityksiä. Jossakin vaiheessa jotakin on tapahduttava ja uusi auto tuotava radoille.

Nykyinen moottori on Speedway Motorsin ylläpitämä. Se on vanha Nissanin rakentama 3.5-litrainen V8, josta irtoaa joidenkin mukaan 450 hevosvoimaa. Aluksi näitä moottoreita huolsi John Menardsin paja, mutta miehen vetäydyttyä IRL:stä ja Nissanin kyllästyttyä sarja muuttui käytännössä Indianapolis Motor Speedwayn autotallista pyöritettäväksi pikkuliigaksi.

IndyLights-ohjelma "Road to Indy" oli vuosia melko naurettavaa räpellystä, koska se ei todistetusti johtanut mihinkään. Ainoastaan kuljettajat, joilla oli rahaa tai suhteita nousivat ylöspäin. Siinä missä Atlantic valmisti kuljettajia joka vuosi Champ Car – sarjaan tai ALMSiin, oli IndyProksi kutsuttu sarja lähinnä umpikuja urakehityksen kannalta. Suuret tallit eivät olleet lainkaan kiinnostuneita panostamaan sarjaan, koska sillä ei ollut mitään merkitystä mihinkään. Sarjan kautta kun nimekkäimmät nousijat IRL:lään olivat Ed Carpenter ja AJ Foyt IV. Nykyisistä kuljettajista he ovat Camaran ja Howardin (joka joutuu istumaan vaihtopenkillä John Andrettin ajaessa) kanssa ainoat, jotka ovat nousseet IndyLightseista. Foyt IV voitti sarjan silloin kun siellä oli mukana 10 autoa ja Howard kaksi vuotta sitten. Muut mestarit ajavat sarjassa joko vieläkin tai odottavat edelleen mahdollisuuttaan jossain muualla.

Joku kuitenkin älysi antaa IRL-talleille lisää testimaileja, jos he ajattavat IndyLights-kuljettajia tai vielä parempaa, ovat mukana sarjassa omana tallinaan. Sen takia mm. Andretti-Green Racing tekee yhteistyötä AFS Racingin kanssa ja RLR on yhteistyössä Andersen Racingin kanssa. Raphael Matos saa sitä kautta testimaileija, joita AGR hyödyntää ensi viikolla Richmondissa, jossa Matos ajaa Danica Patrickin auton ”shakedownin”.

Sarja ajoi IRL:n tapaan aluksi pelkästään ovaaleilla, mutta siihen lisättiin myöhemmin kaikki IRL:n monimutkaradat. Nyt päättävät tahot ovat tajunneet lisätä kilpailuja moottorirataviikonloppuina niin, että ajetaan kaksi lähtöä. Tämän tuloksena kalenterista puolet on ovaaleilla ja puolet katu- ja moottoriradoilla. Sen takia ymmärrän, että se on houkutteleva vaihtoehto eurooppalaisille kuljettajille.

En usko, että IndyLights tulee koskaan yhdistymään Atlantic-sarjan kanssa, koska ne ovat niin kaukana toisistaan. En ainakaan toivo, että niin käy. Atlantic on Vicki O’Connorin lempilapsi ja hän on tehnyt kaikkensa, jotta sarja säilyisi vuosien varrella. Viimeksi tietenkin tämän vuoden keväällä.
 

hannuk

Member
Liittynyt
25.10.2007
Viestit
23
Kiitos laajasta informaatiopaketista! Ei voi kuin ihailla tietämyksesi määrää :eek!: :thumbup:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
No eihän tuo nyt ollut mitään. Minusta hienompi juttu on, että nämä asiat kiinnostavat. Hyvä, jos pystyin olemaan avuksi ja kiitos kauniista sanoista :)
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Onkos kenelläkään visiota, mitä kautta voisi nähdä Iowan kisan? Eikös siellä tänään ajeta? :confused: Niin, ja monen aikaan alkaa?
 

poko

Well-known member
Liittynyt
17.4.2005
Viestit
1231
Ei oikein toiminut yhtälö 26 autoa Richmondin 0.75 mailin radalla. Noin kolmannes kisasta ajettiin keltaisten alla ja maaliin asti pääsi vain 12 autoa.
 

JPM #42

Well-known member
Liittynyt
19.12.2007
Viestit
58
Paul Tracy aloitti ihan mukavasti Edmontonissa, missä ajetaan Indycar-sarjan 14. osakilpailu. Tracyhän ajaa tänä viikonloppuna kolmatta Vision Racingin -autoa, minkä valmisteluista vastaa Walker Racing. Eilen siis Tracy pääsi ensimmäistä kertaa testaamaan Dallara-Hondaa ja oli päivän päätteeksi 8. nopein. Tällä hetkellä sopimukseen kuuluu vain tämän viikonlopun kisa.

Toivottavasti Tracy saa neuvoteltua sopimuksen loppukaudeksi. Sarja kaipaa hänen kaltaisiaan persoonia! :thumbup:
 

JPM #42

Well-known member
Liittynyt
19.12.2007
Viestit
58
Ryan Briscoe lähtee paalupaikalta Edmontonin kilpailuun rinnallaan tallikaveri Helio Castroneves. Penske on nyt ottanut neljä paalupaikkaa peräkkäin. KV Racing- tallin kuskit Oriol Servia ja Will Power pääsivät ensimmäistä kertaa aika-ajon viimeiseen osioon, missä ratkotaan kuusi parasta.

Paul Tracyllä oli epäonnea ja jäi sijalle 15.

Kymmenenneksi nopein Mario Moraes teki minuun vaikutuksen, vaikkakin aika-ajo loppui sitten rengasvalliin...
 

JPM #42

Well-known member
Liittynyt
19.12.2007
Viestit
58
Scott Dixonin maltillinen ajo palkittiin Edmontonin osakilpailun voitolla. Kilpailua suurimman osan aikaa johtaneella Helio Castronevesillä oli kilpailun nopein auto, mutta voitto ratkesi taktiikalla: Dixon pystyi kisan alkupuoliskolla säästämään polttoainetta sen verran, että kun kärkiautot tulivat varikolle viimeistä kertaa keltaisten lippujen aikana, pystyi Dixon nousemaan kärkeen nopeammalla pysähdyksellä (elikkä Dixonin tankkaus ei kestänyt niin kauan kuin muilla:alppu:).

Paalulta startannut Ryan Briscoe pystyi säilyttämään johtonsa aina kierrokselle neljä asti, kunnes Castroneves ohitti hänet. Briscoen kisa meni pieleen, kun aussilla tuli Ed Carpenterin ja Dan Wheldonin kanssa ahdasta, minkä seurauksena hän pyörähti.

Neljänneksi sijoittunut Paul Tracy nousi kisan aikana yksitoista sijaa. Viimeinen ohitus tuli viimeisellä kierroksella, kun Oriol Servia kamppaili viimeisillä kierroksilla vaurioituneen auton kanssa.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Vuoden 2009 kalenteri on juuri julkaistu. Se näyttää, niinkuin odottaa sopikin, aivan kertakaikkisen herkulliselta, mutta yksi asia hämmentää pientä mieltäni : Eikö Australiassa ollut tarkoituksena ajaa ensi vuonna..??
Tuon kilpailun peruuntuminen on minulle pettymys.
www.indycar.com


Anyway, tsemmppiä tähän sarjaan. Rakastan mielettömästi tälle kaudelle yhdistettyä sarjaa. Open Wheel Racingiä parhaimmillaan.


ps. F1 on myös loistava juttu, totta hemmetissä!
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Ehkäpä Australian Lexmark Indy 300 katsottiin turhaksi kisaksi, eihän siitä jaettu viime vuonna edes pisteitä. :yuck:

Edittiä: Wikipedian mukaan Australian osakilpailusta vielä neuvotellaan.
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Justin Wilson palautti McDonalds-auton voittokantaan Detroitin katuradalla ja vaikka voitto olikin hieman kiistanalainen ja Barnhartin päätös epäjohdonmukaisuudessaan epäjohdonmukainen, niin kukaan ei voi kiistää etteikö tämä ollut vuoden sydäntälämmittävin moottoriurheilutapaus.

Wilsonin autonomistaja ja legenda isolla l:llä eli Paul Newman on yksi moottoriurheilun hienoimmista kannattajista ja persoonista ja brittikuskin ensimmäinen voitto uudessa tallissa oli hänen mielestään uransa tärkein. Newmanin huonontuneesta terveydentilasta tuli läpi kesän aina vain masentavampia uutisia ja mies itse hyvästeli moottoriurheilufanit kotiradallaan Lime Rock Parkissa ajamalla viimeiset kierrokset omalla kilpa-autollaan, jolla hän vielä 12 kuukautta sitten kilpaili melko aktiivisesti. Onneksi hän sai vielä kerran todistaa 80-luvulla yhdessä Carl Haasin kanssa perustetun tallinsa voittoa. NHL-tallin riemusta näki ja kuuli kuinka paljon tämä kaikille heille merkitsi. Tallissa on edelleen työntekijöitä, jotka ovat olleet mukana alusta alkaen ja hetkellä jolloin Wilson ylitti maalilinjan Detroitissa heidän tunteitaan ei voi edes kuvitella.

Aiemmin tänä vuonna talli menetti mekaanikko Davey Evans, joka työskenteli tallissa yhteensä 23 vuotta eli lähes alusta alkaen. Talli varmasti muisti voiton hetkellä myös häntä. Evans oli itse vielä St. Petersburgissa juhlimassa kuljettajansa Graham Rahalin voittoa.

Omat ajatukset ovat jo kuukausia olleet Newmanin perheen parissa, joten ei ihme että tätä kirjoittaessa silmät ihan kostuvat. Amerikan formuloiden tapahtumat eivät ole jaksaneet kiinnostaa kevään jälkeen, mutta tämä oli mielestäni niin hieno ja merkittävä juttu, ettei sitä voinut jättää huomioimatta.
 

Astraali

Well-known member
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
1874
Sijainti
Elefanttien hautausmaa
Scott Dixon varmisti mestaruutensa kauden viimeisessä kilpailussa (Surfers Paradise on sarjan ulkopuolinen kilpailu).

Lopulliset pisteet:
1. Scott Dixon 646
2. Helio Castroneves 629
3. Tony Kanaan 513
4. Dan Wheldon 492
5. Ryan Briscoe 447
6. Danica Patrick 379
7. Marco Andretti 363
8. Ryan Hunter-Reay 360
9. Oriol Servia 358
10. Hideki Mutoh 346

Nippelitietoa: en ole nähnyt yhtäkään kuvaa/sekuntiakaan videota tästä kaudesta.
 
Ylös