Isät ja pojat sekä muut perheenjäsenet ja sukulaiset

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kuten monet ovat varmasti panneet merkille, kuninkuusluokkaa on viime vuosina kohdannut suoranainen toisen polven kuljettajien invaasio. Kaudella 2009 mukana on peräti kolme kuuluisan F1-isän poikaa: Nico Rosberg, Kazuki Nakajima ja Nelson "Nelsinho" Piquet Jr. Kun vaihdetaan kahden ensimmäisen sukunimen etunimiksi Keke ja Satoru sekä tiputetaan viimeisestä lyhenne Jr pois, koossa on yhteensä neljä maailmanmestaruutta (Keke 1982 ja Nelson 1981, 1983 ja 1987) ja yhteenlaskien satoja MM-pisteitä puhumattakaan lukuisista unohtumattomista ajosuorituksista.

Williams-tallia voi hyvällä syyllä kutsua todelliseksi F1-jatkuvuuden vaalijaksi, sillä jo toista kertaa tallin historiassa tallin molemmet kuljettajapaikat on miehitetty kuuluisien F1-nimien jälkikasvulla. Ensimmäisen kerran näin tapahtui vuonna 1996, jolloin kaksinkertaisen F1-mestari (vuosina 1962 ja 1968) Graham Hillin pojan Damonin pariksi saapui legendaarisen Gilles Villeneuven poika Jacques. Tuo kausihan oli historiallinen myös siksi, että ensimmäisen kerran F1-historiassa maailmanmestarin poika Damon onnistui toistamaan isänsä saavutuksen ja voittamaan F1-maailmanmestaruuden toisessa polvessa. Seuraavalla kaudella 1997 Jacques Villeneuve puolestaan teki sen mihin hänen isänsä Gilles ei valitettavasti ehtinyt, eli saavutti maailmanmestaruuden. Villeneuveista puheenollen on myös syytä mainita se, että F1-luokassa esiintyi 80-luvun alussa Jacquesin setä (myös veljensä pojan nimikaima), joka 80-luvun alussa yritti luoda uraa sarjassa, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Useita edustajia on ollut myös kuuluisalla F1-nimellä Brabham, jonka tarinan aloitti jo 1950-luvulla mies nimeltä Jack Brabham. Siinä missä hän nosti itsensä nopeasti F1-legendojen joukkoon voittamalla kolme maailmanmestaruutta vuosina 1959, 1960 ja 1966, ei kumpikaan Jackin kuninkuusluokassa ajaneesta pojasta Gary ja David (kolmas poika Geoff myös kilpa-autoilija) onnistunut saavuttamaan sarjassa yhteenlaskien ainuttakaan MM-pistettä. Toisaalta veljesten puolustukseksi on mainittava se, että kumpikaan heistä ei koskaan saanut edes kunnollista mahdollisuutta, vaan he joutuivat tyytymään välillä jopa täysin ajokelvottomaan kalustoon.

Tapaus Scheckter on mielenkiintoinen. Jody Scheckter loi maineikkaan uran kuninkuusluokassa 70-luvulla, kirkkaimpana saavutuksenaan tietenkin vuonna 1979 Ferrarilla voitettu maailmanmestaruus. Jodyn veli Ian yritti myös luoda uraa sarjassa samalla aikakaudella, mutta täysin tuloksetta. Hän ei onnistunut koskaan saavuttamaan pistettäkään. Kolmas Scheckter ykkösissä olisi voinut olla Jodyn poika Tomas, mutta valitettavasti 2000-luvun alussa jo saavutettu Jaguarin testikuljettajan paikka haihtui savuna ilmaan, kun Tomas jäi kiinni prostituoidun palveluksien ostamisesta ja Jaguar lopetti yhteistyön lyhyeen.

Andretti on varmasti tuttu nimi lähes kaikille autourheilun ystäville. Nimi on ehtinyt jättää merkittävät jälkensä USA:n sarjojen lisäksi myös ykkösten historiaan. Autourheilun monilahjakkuus Mario Andretti oli mukana kuninkuusluokassa kolmella eri vuosikymmnellä vuodesta 1968 alkaen ja saavutti F1-uransa huipuksi maailmestaruuden Lotuksella vuonna 1978. Poika Michael seurasi isänsä jalanjälkiä Eurooppaan kaudelle 1993 saatuaan suuren mahdollisuutensa McLarenilla Ayrton Sennan tallikaverina. Ennakko-odotukset olivat suuret, mutta kaudesta tuli lievästi ilmaistuna katastofi. Koko kauden aikana hän onnistui saamaan kasaan ainoastaan vaivaiset seitsemän MM-pistettä ja hävisi tallikaverilleen aika-ajoissa joka kerralla. Monesti sekunnilla. Kauden loppuun saakka yritys ei riittänyt. Monzan GP syyskuussa jäi Andrettin viimeiseksi ja tuolta mies saavutti myös F1-uransa parhaan tuloksen - läksiäislahjaksi - kolmannen tilan. Oli Mika Häkkisen aika astua esiin. Michael Andrettista puhuttaessa on syytä muistaa myös hänen poikansa Marco Andretti, joka on kolkutellut kuninkuusluokan ovella mm ajamalla testejä Hondalle.

Topicissa ei pidä unohtaa myöskään seuraavia tuttuja ja hieman tuntemattomampia nimiä:

Michael ja Ralf Schumacher (tuskin tarvitsevat esittelyjä)

Ayrton ja Bruno Senna (Ayrton Brunon eno)

Jimmy ja Jackie Stewart (veljekset)

Wilson, Emerson ja Christian Fittipaldi (veljekset sekä Wilsonin poika)

Pedro ja Ricardo Rodríguez (veljekset)

Ernesto ja Vittorio Brambilla (veljekset)

Manfred, Joachim ja Markus Winkelhock (veljekset sekä Manfredin poika)

Teo ja Corrado Fabi (veljekset)
 
Viimeksi muokattu:

F1 Keisari

Well-known member
Liittynyt
10.2.2009
Viestit
88
Kuten monet ovat varmasti panneet merkille, kuninkuusluokka on viime vuosina kohdannut suoranainen toisen polven kuljettajien invaasio. Kaudella 2009 mukana on peräti kolme kuuluisan F1-isän poikaa: Nico Rosberg, Kazuki Nakajima ja Nelson Piquet Jr.
Totta kolme F1kuskia jo toisessa polvessa mutta kuuluisa sukunimi ei takaa nopeutta. Tuntuu että nämä toisen polven kuskit ovat extra paineiden alaisena koska heitä tarkkailaan enemmän kuin muita nimettömämpiä kuskeja ainakin tulokas kaudellaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Totta kolme F1kuskia jo toisessa polvessa mutta kuuluisa sukunimi ei takaa nopeutta. Tuntuu että nämä toisen polven kuskit ovat extra paineiden alaisena koska heitä tarkkailaan enemmän kuin muita nimettömämpiä kuskeja ainakin tulokas kaudellaan.
Tuohan on erittäinkin luonnollista. Jos isä on F1-Legenda ja maailmanmestari kuten Nicon ja Nelson Jr:n tapauksessa, niin pojiltahan odotetaan vähintään samaa mitä isät aikanaan tekivät, ellei jopa parempaa. Tottahan sekin on, että kuuluisa sukunimi voi avata ovia helpommin kuin mitä muuten tapahtuisi, mutta toisaalta ei nimi ketään pitkälle kanna. Paikka on lunastettava omalla ajolla.

Nico on onnistunut tähän mennessä varsin kiitettävästi kaluston realiteetit huomioiden, mutta Piquet Jr on huomattavasti ahtaammalla. Paikka Renaultilla Alonson ja Briatoren välissä ei varmasti ole maailman helpoin. Ei juniori niin huono saati hidas ole mitä tulokset näyttävät, mutta virheitä olisi karsittava paljon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuohan on erittäinkin luonnollista. Jos isä on F1-Legenda ja maailmanmestari kuten Nicon ja Nelson Jr:n tapauksessa, niin pojiltahan odotetaan vähintään samaa mitä isät aikanaan tekivät, ellei jopa parempaa. Tottahan sekin on, että kuuluisa sukunimi voi avata ovia helpommin kuin mitä muuten tapahtuisi, mutta toisaalta ei nimi ketään pitkälle kanna. Paikka on lunastettava omalla ajolla.
Rikas ja tunnettu isä kyllä avaa nimen lisäksi ovia alemmissa portaissa. Nelsinho lienee ääriesimerkki, koska on ajanut isänsä omistamassa tallissa GP2:iin asti. Pappa siis käytännössä osti pojalle ajopestin.

Muutoinkin entisten F1-kuskien poijille homma on helpompaa sekä isän rahojen että sponsoreita houkuttavan sukupuun vuoksi. Isän realismista on paljon kiinni. Nico tuntuu saaneen aika suomalaisen jalat maassa-kasvatuksen, vaikkei elämä Monacossa olekaan voinut olla jättämättä jälkiä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Rikas ja tunnettu isä kyllä avaa nimen lisäksi ovia alemmissa portaissa. Nelsinho lienee ääriesimerkki, koska on ajanut isänsä omistamassa tallissa GP2:iin asti. Pappa siis käytännössä osti pojalle ajopestin.
Totta, mutta vakuuttavaa jälkeähän kaveri kiistatta teki aina Renault-kisapestiin saakka.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Ainakin 1930-luvun tähti ja siis 1950-luvulla ykkösten MM-sarjaa ajanut Hans Stuck ja hänen poikansa Hans-Joachim Stuck kuuluu mainita myös tässä yhteydessä. nuorempi Stuck:han ajoi mm. Marchia ja Penskeä(ATS) 1970-luvulla.
Ja myös Andre ja Teddy Pilette ovat isä ja poika, jotka ovat ykkösissä ajaneet...vieläkö niitä muita oli(joita ei ole mainittu)?
Ja vaikka off-topikiksi menee niin Dereck Warwickin veli Paul, olisi myös todennäköisesti ollut potentiaalinen ykköskuski 1990-luvun puolen välin tienoilla, jollei kohtalo olisi päättänyt toisin...Paulhan voitti kaikki ajamansa F3-kisat Britannian sarjassa 1991, kunnes kuoli yhdessä kisassa, mutta pisteet riittivät sarjan mestaruuteen ja Paul voitti mestaruuden postuumisti.
Ja Alberton isä Antonio ainankin oli loistava GP-kuski 1920-luvun puolessa välissä...ei tietenkään ajanut ykkösiä, mutta tavallaan F1-perheenjäsen...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Totta, mutta vakuuttavaa jälkeähän kaveri kiistatta teki aina Renault-kisapestiin saakka.
No jaa, tuosta voitaisiin olla montaa mieltä, ja ainakaan minulle juniorin esitykset ykkösissä eivät ole olleet mikään yllätys nähtyäni häntä GP2:ssa (taisin sen foorumillakin ennustaa). Ajoittain nopea kyllä, mutta virheherkkä.

Pahat kielet vihjaavat, että kohtalainen menestys alemmissa formuloissa oli puhtaasti sen ansiota, että isä hommasi pojalle parhaan kaluston. Myönnettäköön, ettei Brittien F3:ia voita kovin turha kuski edes parhaalla kalustolla. Sillä kaudella ei keskeytyksiäkään tullut kuin kolme.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Totta, mutta vakuuttavaa jälkeähän kaveri kiistatta teki aina Renault-kisapestiin saakka.
WebSlaven tavoin olen eri mieltä. Siinä missä Rosberg, Hamilton ja Kovalainen olivat heti GP2:een päästessään todella vahvoja, pääsi Piquet vauhtiin vasta toisena vuonnaan ja silloinkin hyvän ja huonon päivän ero oli täysin kohtuuton.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12578
Sijainti
Sivulla viisi
Luulin että täällä olisi puhuttu Anthony Hamiltonista, Luis Antonio Massasta, ym. En pettynyt koska teksti oli mielenkiintoinen. Enemmänkin soisi moisia forumille kirjoitettavan. :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
"Virallisia" Ykkösiä edeltävältä ajalta on syytä mainita Antonio Ascari, joka ajoi kilpaa vuosina 1919-1925 mm. Fiatilla ja Alfa-Romeolla. Antonio menehtyi vuoden 1925 Ranskan GP:ssä de Linas-Montlhéryn radalla ulosajon seurauksena.

Antonion poikahan on Alberto Ascari, joka kilpaili Formula ykkösissä vuosina 1950-1955 ja ehti tuona aikana saavuttaa kuninkuusluokassa kaksi perättäistä maailmanmestaruutta Ferrarin ratissa vuosina 1952 ja 1953. Alberto oli ylivoimaisuudessa oman aikansa Schumacher, jonka tekemistä ennätyksistä useita on edelleen rikkomatta. Valitettavasti Alberto koki isänsä kohtalon ajettuaan ulos Monzassa vuonna 1955 oltuaan testaamassa sarjan ulkopuolella Ferrari 750 Monza- urheiluautoa, joka kuului F1-Kuljettaja Eugenio Castellottille. Onnettomuusmutka nimettiin Alberton onnettomuuden jälkeen uudelleen Curva di Vialonesta Variante Ascariksi.

Ascarien kohtalossa on paljon muitakin yhdistäviä ja erikoisia piirteitä. Molemmat menehtyivät 36 vuoden iässä, kumpikin oli voittanut 13 kilpailua ja molemmat ajoivat autoa numero 26. Antonio kuoli 26. päivä heinäkuuta ja poika Alberto puolestaan 26. päivä toukokuuta.
 
Viimeksi muokattu:

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Niin, varmaan ainakin sen kysymyksen voisi ottaa esille tässä topicissa, että onko näitä "sukulaispoikia" niin paljon ensijaisesti siksi koska ajotaidot periintyy geeneissä, vai siksi koska autourheilun ylimmät luokat on kuitenkin loppupeleissä aika pienten piirien temmellyskenttä jossa rahat ja suhteet pitää olla viimeisen päälle kohdallaan päästäkseen ylimpiin sarjoihin ajamaan.

Vaikea sanoa, onhan tuo niin pitkä lista nimiä että tuntuisi epäreilulta pistää sitä ihan vaan "isukkikortin" piikkiin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, varmaan ainakin sen kysymyksen voisi ottaa esille tässä topicissa, että onko näitä "sukulaispoikia" niin paljon ensijaisesti siksi koska ajotaidot periintyy geeneissä, vai siksi koska autourheilun ylimmät luokat on kuitenkin loppupeleissä aika pienten piirien temmellyskenttä jossa rahat ja suhteet pitää olla viimeisen päälle kohdallaan päästäkseen ylimpiin sarjoihin ajamaan.

Vaikea sanoa, onhan tuo niin pitkä lista nimiä että tuntuisi epäreilulta pistää sitä ihan vaan "isukkikortin" piikkiin...
Jos nykysukupolvesta puhutaan, niin kyse on paljolti esimerkistä ja kulttuurista, johon synnytään. Jos pappa on ollut kilpa-ajaja, niin pojat ovat pyörineet varikoilla siitä, kun ovat oppineet kävelemään. Maailmaan ikään kuin kasvetaan.

Kun lisäksi hyvin pärjänneillä isillä ei ole pikkurahasta kiinni, niin jos poika tykkää ajaa kartingia, niin helppohan sitä on tukea (eikä varmaan isääkään haittaa yhteinen harrastus).

Ei kaikista pojista tule F1-kuskeja. Matthias Lauda ainakin on esimerkki siitä, ettei ne taidot aina periydy. Kovin lupaavalta ei näytä Mansellinkaan jälkipolvella. Tambayn ja Prostin tapauksissa jää vielä nähtäväksi kuinka käy.

Odotan mielenkiinnolla milloin ensimmäinen F1-kuskin tytär alkaa tehdä uraa kilpa-autoilussa.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9185
Nicolas Prost on jo 27-vuotias, joten tuskin hän ihan huipulle nousee ainakaan formulapuolella.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Webslave tuossa mainitsi avainsanan "taidot eivät aina periydy". Miksi niin moni F1 kuskin jälkikasvu on tuossa sarjassa? Heitän muutaman mielipiteen. On totta että kaikista F1 pojuista ei tule F1 kuskia mutta miksi niin monesta tulee? Siksi että F1 autolla tuossa sarjassa ajaminen ei ole ollenkaan niin salatiedettä ja sankariteko kuin mikä maine sillä on. On totta että nuo pojut on "kasvaneet" siihen lajiin kiinni jo vauvaiästä eikä taatusti ole ollut aika eikä raharesursseista kiinni sen lajin salaisuuksien oppiminen. Väitän että kyse ei ole ollenkaan loistavista "geeneistä ja muista perintötekijöistä" vaan keskiverto lahjoilla varustetusta pojasta tulee kyllä F1 kuski kun se siihen pienestä pitäen valmennetaan. Itse tie sarjaan on tietysti erittäin paljon tasaisempi näillä joilla on suhteet joka paikkaan jo valmiiksi kunnossa.
Itse lajistakin on helppo nähdä että menestys on pitkälti kalustosta kiinni. Olenkin itse valmis pudottamaan 3/4 sädekehästä pois jokaisen F1 perheen jälkikasvun päältä.

Vähän sama juttu kuin oli Harkimon maailmaympäri yksinpurjehduksissakin. Voidaan sanoa että hän oli siinä Suomen paras mutta voidaan samalla todeta että suurella osalla suomalaisista lahjakkaista potentiaalisista purjehtijoista ei olisi varaa edes purjehduskenkiin. :)
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei kaikista pojista tule F1-kuskeja. Matthias Lauda ainakin on esimerkki siitä, ettei ne taidot aina periydy. Kovin lupaavalta ei näytä Mansellinkaan jälkipolvella. Tambayn ja Prostin tapauksissa jää vielä nähtäväksi kuinka käy.
Vaatimuksetkin ovat muuttuneet lajissa. Voihan se olla, ettei itse nuori Laudakaan pärjäisi tämän päivän ykkösissä. Ei se silti hänen saavutuksiaan heikennä!
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Laji on muuttunut mutta mihin suuntaan? Tuli vaan mieleen kun kaikkihan on varmana nähneet juutubesta sen Sennan incar kierroksen Monacosta joka oli kuvattu keppivaihteiden aikoihin. Suuri osa kierroksesta ohjataan käytännössä yhdellä kädellä. Oli siinä ajamisessa miehillä "puuhaa" niihin aikoihin, näyttää maallikon silmiin aivan hirveältä rääkiltä kuskeille. Nykyään touhu näyttää minusta suunnilleen samalta kuin pleikkarilla ajaisi..
 
Ylös