Isät ja pojat sekä muut perheenjäsenet ja sukulaiset

F1 Keisari

Well-known member
Liittynyt
10.2.2009
Viestit
88
Laji on muuttunut mutta mihin suuntaan? Tuli vaan mieleen kun kaikkihan on varmana nähneet juutubesta sen Sennan incar kierroksen Monacosta joka oli kuvattu keppivaihteiden aikoihin. Suuri osa kierroksesta ohjataan käytännössä yhdellä kädellä. Oli siinä ajamisessa miehillä "puuhaa" niihin aikoihin, näyttää maallikon silmiin aivan hirveältä rääkiltä kuskeille. Nykyään touhu näyttää minusta suunnilleen samalta kuin pleikkarilla ajaisi..
Kaikki mikä näyttää helpolta ei varmaan ole sitä. Nuo kuskit mitkä siellä ajaa ovat ajaneet lapsuudesta saakka ja onhan noita esimerkkejä joilla ei F1 auto pysy hanskassa sitten alkuunkaan esim: Alex Yoong & Yūji Ide.
Vaikka olihan nuo 80luvun lopun & 90luvun autot varmaan tosi hankalia ajettavia & epäturvallisia. Ja näyttää kyllä että on ohjaamo täynnä käsiä kun on manuaali louta käytössä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kaikki mikä näyttää helpolta ei varmaan ole sitä.
Ajamisen luonteen muuttumisessa oli päällimmaisenä mielessä juuri se, että nykyään mennään entistä intensiivisemmin limitille niitä viimeisiä sadasosia hakien.

Aiemmin ajaminen oli erilaista keppivaihteineen ja kulloisenkin ajan tekniikoineen. Turvallisuus oli heikompaa ja kuoleman riski oli konreettisempi. Tuskinpa joku Vettel kisaan startatessaan ajattelee että se saattaa olla hänen viimeisensä.

Toki geeneissäkin saattaa tapahtua variaatiota ja ehkäpä epäedullista muutosta kun on nainut jonkun söpöliinin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuskinpa joku Vettel kisaan startatessaan ajattelee että se saattaa olla hänen viimeisensä.
Tuskinpa noi kuskit ikinä on noin aatellu... on aika entinen kuski jos noin alkaa ajattelemaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Tuskinpa noi kuskit ikinä on noin aatellu... on aika entinen kuski jos noin alkaa ajattelemaan.
Eiköhän ne ole ajatellu kuitenkin. Rohkeudella on ollut enemmän merkitystä kierrosaikoihin. Nykyään ei hirveesti haittaa jos vähän lipsahtaa, paitsi että kisa jää kesken.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Varmasti ennen on ajateltu lajin riskejä monien kuljettajien toimesta, mutta kyllähän nuo ajatukset ovat jääneet taakse kun kypärä on vedetty päähän. Joilla näin ei tapahtunut, oli edessä lopettaminen.

Suurin osa hyväksyi riskit olennaisena osana lajia, koska he yksinkertaisesti pitivät ajamisesta liian paljon edes harkitakseen lopettamista.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Toki geeneissäkin saattaa tapahtua variaatiota ja ehkäpä epäedullista muutosta kun on nainut jonkun söpöliinin.
Niin, kuskit on kauniita poikia. Aiemmin oli oltava hullunrohkea kisatakseen koska merkittävä osa kuskeista siirtyi ratista suoraan hautausmaalle. Aiempien aikojen starojen pojilla voi siis olla ominaisuuksia mitä ei edes tarvita.

Jean todt ja hänen poikansa (oliko se nyt Nicolas). Siinä taas vaikuttaa kuinka hyvin korkkiruuvi kierous periytyy:D
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
En tiedä karkaako keskustelu aiheesta mutta kuinkahan rikas Keke Rosberg mahtaa olla. Mirja Pyykön haastattelussa aikanaan Keke sanoi että "Elää vieläkin maailman mestaruudesta" Mitä muuta Keke on tehnyt sen lisäksi että on valmentanut (ei tuota rahaa) Nicoa junnuluokissa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En tiedä karkaako keskustelu aiheesta mutta kuinkahan rikas Keke Rosberg mahtaa olla. Mirja Pyykön haastattelussa aikanaan Keke sanoi että "Elää vieläkin maailman mestaruudesta" Mitä muuta Keke on tehnyt sen lisäksi että on valmentanut (ei tuota rahaa) Nicoa junnuluokissa?
Manageroinut yhtä kaksinkertaista maailmanmestaria parin muun kuskin ohessa, vetäen tietenkin siivun näiden palkoista. Lisäksi pyörittää kilpatallia parissa luokassa ja on kommentoinut Saksan ja Suomen tv-lähetyksissä. Ei se noitakaan hyväntekeväisyysperiaatteella tee, vaikkei noista miljoonapalkkaa saa.

Tosin Keken omaisuus on pääosin kertynyt ajovuosien tulojen sijoittamisesta järkevästi.
 
Viimeksi muokattu:

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Voi olla että Keken suurin bisnes rahallisesti on ollut Mika Häkkinen. Managerit vetää tyypillisesti välistä ainakin 40% suojattinsa kaikista tuloista. Mika taisi tehdä urallansa julkisuudessa olleeiden tietojen mukaan ainakin 100 miljoonaa jo pelkkinä palkkatuloina.. Siihen muhkeat sponsorisopimukset päälle.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Voi olla että Keken suurin bisnes rahallisesti on ollut Mika Häkkinen. Managerit vetää tyypillisesti välistä ainakin 40% suojattinsa kaikista tuloista. Mika taisi tehdä urallansa julkisuudessa olleeiden tietojen mukaan ainakin 100 miljoonaa jo pelkkinä palkkatuloina.. Siihen muhkeat sponsorisopimukset päälle.
Markkoina :rolleyes:
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Eikun dollareina. Eikös Häkä tienannut viimeisinä vuosinaan $20M vuodessa? Samoja summia schumin kanssa. Palkat on niistä ajoista nousseet "maailmanmestariluokassa" noin 1/3 ja niinpä Kimi ja Alonso tienaa tänä vuonna n. $30M, palkkana siis. Siihen bonukset ja sponssirahat päälle niin on arvioitu että Kimin kokonaisvuosiliksa olisi tänä vuonna jopa $50M.
Näiden mukaan Häkä olisi tienannut markoissa yli 1/2mrd ja Kimiä voi varmaan jo nykyään sanoa markkamiljardööriksi.

Mitä noihin manageri sopimuksiin tulee niin noin se käsittääkseni menee. Kaikkihan lähtee siitä että ilman hyvää manageria kuski ei ole mitään eikä tule ikinä pääsemään mihinkään. Manageri "löytää" sen kuskin, tekee pitkän riistosopimuksen ja luottaa siihen että siitä tulee seurava Kimi tai Schumi jolloin pääsee itsekin isoihin hilloihin käsiksi. Tietysti jos jo huipulla oleva kuski neuvottelee managerisopimuksen niin lähtökohta on ihan eri.
Nythän esim. Häkä on alkanut manageeraamaan Valtteri Bottasta ja luottaa tietysti siihen että se kaveri tekee X vuoden kuluessa huippusopimuksen huipputalliin ja pääsee sitten tienaamaan. Tuskin olisi mitään järkeä tehdä esim. 10% palkalla sopimusta vasta F1 sarjaan pyrkivän kanssa. Sillä sopimuksella nimittäin vaikka Valtteri tekisi $10miljoonan sopimuksen niin Mikalle tipahtaisi vain 1 miljoona joka on taskurahoja Häkän lompakossa. Sen verran menee Valtterin asioita hoitaessa jo varmaan juokseviin kuluihin ja tupakkiin. :)
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Häkkisen ja Schumacherin pojat, Hugo ja Mick, tulevat vielä tekemään uraa formula ykkösissä. Hugo aika tullee sitten 2020-luvulla, mutta ensi vuosikymmenellä nuori mies tehnee uraansa alemmissa formulaluokissa. Mick on syntynyt vuonna 1999 eli vuoden ennen Hugoa, joten sillä saralla "etu" on Mickillä (Mika syntyi 1968 ja Michael 1969). Mielenkiinnolla seuraan josko miesten jälkikasvu ottaa vielä toisistaan mittaa tulevaisuudessa.

Damon Hillilläkin on jälkikasvua kertynyt jo neljän lapsen verran, joista kaksi ovat poikia. 1989 syntynyt Oliver Hill ei voi kilpailla, sillä hänellä downin syndrooma. 1991 syntynyt Joshua Hill sitävastoin seuraa isänsä ja isoisänsä jalanjälkiä ajamalla jossain pienemmässä formulaluokassa. Jacques Villeneuvellakin on jo kaksi poikaa jotka tosin ovat syntyneet vasta miehen F1-uran jälkeen 2006 ja 2007. Mika Salon pojan suhteen jännätään ottaako poika Japanin vai Suomen lisenssin kilpa-ajouralleen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Vähän heikommin menestyneiden kuskien sukulaisista pitää mainita Janin poika Kevin Magnussen (s.1992), joka voitti Tanskan Formula Ford -mestaruuden viime vuonna. Jos Verstappenin poika Max (s.1997) on vastaavasti ottanut useita karting-mestaruuksia tähän mennessä.

Erik Comas'n poika Anthony (s.1991) ajoi pari kisaa Formula BMW:n eurosarjassa, mutta jätti kauden kesken.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Jollain kaudella muistaisin, että Häkkinen sai 75 miljoonaa markkaa ja Keken osuus oli 25 miljoonaa eli kolmannes. Jos Häkkisen uran kokonaistuotto on 100M€ kaikkineen mainossopimuksineen, niin Rosbergin osuus on noin 30M€ koska kyllä se sitä rahaa Häkkiseen myös poltti. Lotus piti saada kulkemaan lujaa 90-luvun alussa ja Rosberg pisti kehitystyöhön ihan omia varojaan.

Taustahuomautuksena UsvaaPutkeen, että jos 20M lisää kolmanneksen, siitä ei tule 30M. Sen sijaan jos 30M ottaa pois kolmanneksen, siitä tulee 20M. Eikö matikka olekin ihmeellistä :D
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jollain kaudella muistaisin, että Häkkinen sai 75 miljoonaa markkaa ja Keken osuus oli 25 miljoonaa eli kolmannes. Jos Häkkisen uran kokonaistuotto on 100M€ kaikkineen mainossopimuksineen, niin Rosbergin osuus on noin 30M€ koska kyllä se sitä rahaa Häkkiseen myös poltti. Lotus piti saada kulkemaan lujaa 90-luvun alussa ja Rosberg pisti kehitystyöhön ihan omia varojaan.
Mikan jatko Lotuksella kauden 1991 jälkeenhän oli vahvasti rahasta ja henk.koht sponsoreiden määrästä kiinni. Omia tukijoitahan Mikalla toki oli (mm. Neste) mutta ei niin suurella panostuksella että ne olisivat yksistään riittäneet Lotukselle. Tuolloin Keke mitä ilmeisimmin pelasti tilanteen maksamalla puuttuvan osan.
 

Ratman

Turha kommentoija
Liittynyt
14.8.2007
Viestit
704
Sijainti
Hole in the sky
Mikan jatko Lotuksella kauden 1991 jälkeenhän oli vahvasti rahasta ja henk.koht sponsoreiden määrästä kiinni. Omia tukijoitahan Mikalla toki oli (mm. Neste) mutta ei niin suurella panostuksella että ne olisivat yksistään riittäneet Lotukselle. Tuolloin Keke mitä ilmeisimmin pelasti tilanteen maksamalla puuttuvan osan.
Joo noin se jotenkin meni.Kekehän laittoi omia rahojaan jotain kymmenen miljoonaa muistaakseni Häkkisen uraan ja Häkä maksoi takaisin tossa vuosituhannen vaihteessa,muistaakseni.
 
Ylös