Ison-Britannian GP kaudella 2021. 16.7-18.7.2021 Silverstonen radalla. Paluu kuninkuusluokan juurille.ūüŹÜūüŹĀūüŹéūüá¨ūüáß

Silverstonen rata on muuttunut vuosien saatossa. Kumpi rataversio on parempi mielestäsi?


  • √Ą√§nest√§ji√§ yhteens√§
    32
  • √Ą√§nestys suljettu. .

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1039
Selkeästi Ham on sivulla ja yrittää jopa hieman himmata. Oliskohan Max pysynyt tuossa edes radalla loppujen lopuksi, vaikka osumaa ei olis tullu. Sen verran on erikoinen linja, kun vertaa Q3 linjaan.
Tuohan on kisatilanne ja Max oli peittänyt edellisellä suoralla sisälinjaa, joten ei edes voi olla Q3-linjalla. Eihän Lewiskaan tule apexista ulos ihannelinjaa.

Ei varmaan ole suuri vääryys, että Lewis sai tuosta rankun, mutta kisatilanne tuo ennemminkin on. Niin raivoisaa oli vääntö koko kierroksen, ettei tarvinnut edes kristallikuulaa putsata, että arvasi että kohta kolisee.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1039
Hän aloittaa mutkaan kääntämisen sisempää ja myöhemmin kuin Verstappen, joka sekin missaa apexin. Hamilton hiljentämisestä sekä Verstappenin autosta tukea ottamisesta huolimatta ajautuu silti lähes ulos radalta. Jos olisi haluttu välttyä osumalta, niin Hamiltonin olisi pitänyt hiljentää vieläkin reilummin mitä nyt teki ja aiemmin.
Ihan älyttömän myöhään jarruttaa Hamilton kyllä ja rajusti. Sellainen ricciardo-sukellusko oli ajatuksena? Jarrutus myöhään, ohi kiilaten ja sen jälkeen vauhti pois, että saa käännettyä auton linjalle.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
328
Ei varmaan ole suuri vääryys, että Lewis sai tuosta rankun, mutta kisatilanne tuo ennemminkin on. Niin raivoisaa oli vääntö koko kierroksen, ettei tarvinnut edes kristallikuulaa putsata, että arvasi että kohta kolisee.
Ei sinänsä, mutta tuomarilinja on vaan aika hurja, kun on kuitenkin sisällä vieressä ja sai siitä rangaistuksen. Tosin sanamuoto taisi olla, että suurimmalta osin oli syyllinen, niin osa Maxinkin piikkiin, mutta aika selkeä kilpailutilanne.

Jos epäilet Maxin radalla pysymistä ilman osumista, niin entä sitten Hamilton?
Ham pysyi radalla, mutta olisiko Max tuolla ajolinjalla, kun mutka vasta kiristyy lopussa. Sen verran ajolinja on erikoinen ja vauhti kova.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3527
Jos epäilet Maxin radalla pysymistä ilman osumista, niin entä sitten Hamilton? Hän aloittaa mutkaan kääntämisen sisempää ja myöhemmin kuin Verstappen, joka sekin missaa apexin. Hamilton hiljentämisestä sekä Verstappenin autosta tukea ottamisesta huolimatta ajautuu silti lähes ulos radalta.
Videoklipin perusteella ei voi kyllä sanoa, että mitä siinä osuman hetkellä tapahtui. Ehkä Hamilton kevensi jarrua tai auto saattoi jopa pompata ilmaan. Kummassakin tapauksessa jarrutusmatka pitenee siitä, mitä se olisi voinut olla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
783
Sijainti
EP
Ham pysyi radalla, mutta olisiko Max tuolla ajolinjalla, kun mutka vasta kiristyy lopussa. Sen verran ajolinja on erikoinen ja vauhti kova.
On Maxin ajolinja silti enemmän oikean suuntainen kuin Hamiltonin. Maxin auto sentään osoittaa oikeaan suuntaan kolarikohdassa toisin kuin Hamiltonin, joka on autoineen lähes poikittain normaaliin ajolinjaan, tai Maxin sillä hetkellä käyttämään ajolinjaan.

Nyt heidän ajolinjat ristesivät, josta kolari, mutta ajatellaanpa Hamiltonia yksinään, ilman Maxia. Hänen ajokkinsa osoittaa suoraan kohti reunavallia, juuri sitä turva-aluetta josta Max veti muutamalla metrillä ohi. Aika rajusti saa Hamilton tuossa kohtaa jarruttaa, jos aikoo pitää auton reunaviivojen välissä, mutta mutka on joka tapauksessa pilalla. Ajolinjaan syntyy ns. pussi mutkan ulkoreunaan, joka tappaa vauhdin hyvin tehokkaasti. Takaa olisi tullut porukkaa ohi oikealta ja vasemmalta, kun Hamilton vasta alkaa keräilemän uutta vauhtia.

Jos jollain oli erikoinen ajolinja, niin kyllä se on Hamiltonilla. Väitän, että Hami itsekin tiesi seuraukset, kun oli pakotettuna liian sisälle ja vauhti oli niin kova. Joko tapat vauhdin pois tai käännät vaan rohkeasti sisään ja toivot, ettei satu pahasti.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
783
Sijainti
EP
Videoklipin perusteella ei voi kyllä sanoa, että mitä siinä osuman hetkellä tapahtui. Ehkä Hamilton kevensi jarrua tai auto saattoi jopa pompata ilmaan. Kummassakin tapauksessa jarrutusmatka pitenee siitä, mitä se olisi voinut olla.
Jäi vähän epäselväksi mitä yrität yllä olevalla tekstillä todistaa? Ei siinä tarvitse mitään kengurubensaa käyttää tai keventää jarrua. Riittää vaan, kun ymmärtää fysiikan lakeja. Renkaan kitkaympyrä määrittelee paljonko pitoa on käytettävissä. Kuvista näki selvästi kuinka Hamiltonilla auto aliohjasi. Renkaassa ei riittänyt enää pito sekä kääntymiseen että hidastumiseen, vaan ajolinja alkoi loiveta halutusta. Jarrutus myöhästyi hiukan, siinä syy. En tiedä miten olisi käynyt, jos Verstappen olisi leikannut mutkaan loivemmin. Olisiko Hamilton ehtinyt hiljentää riittävästi kääntyäkseen ja olisiko Max ehtinyt pujahtaa silloin Hamiltonin edestä vai olisiko kolari tullut vain ulompana mutkaa.

Edelleenkin päävastuu kolarin estämisessä on kuitenkin Hamiltonin jarrutuksella. Vauhtia oli vain tilanteeseen nähden liikaa.
 

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
Tuomarilinja on lähtenyt selkeästi väärään suuntaan. Itävalta oli jo 5s. rangaituksineen täyttä pelleilyä. Ja kun tuolle tulkintalinjalle on lähdetty loppua ei näy, sekä päätöksiin vaikuttamis mahdollisuuden sen kun kasvaa.
Niin ja eikös Räikkönen saanut omasta Itävallan vikan kierroksen tilanteesta 20s rangaistuksen? Mielestäni näissä rangaistuksissa ei ole minkäänlaista johdonmukaisuutta vaan tuntuu että aina vedetään arvalla jonkinlainen rangaistus
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
318
Niin ja eikös Räikkönen saanut omasta Itävallan vikan kierroksen tilanteesta 20s rangaistuksen? Mielestäni näissä rangaistuksissa ei ole minkäänlaista johdonmukaisuutta vaan tuntuu että aina vedetään arvalla jonkinlainen rangaistus
Suojaväri auttaa...
 

Jimix

New member
Liittynyt
23.7.2021
Viestit
1
Kun Verstappen tuli formuloihin, hän teki riskillä hirveitä kiilaamisia ja sukelluksia mutkiin ja muille sattui. Oli vain ajan kysymys, milloin sille napsahtaa, tulee joku kovanaama, joka ei luovutakaan. Ja sattui olemaan Lucky-Hamilton, joka kyllä selviää näistä jatkoon ja rankun jälkeen sitten näytti, mistä kana pissii. Onneks ei kenellekään sattunu pahemmin.
Ihme tässä on, että Hamiltonin auton eturipustus ei vaurioitunu. Veikkaan, että kaikille muille olis tullu noutja.
 
Ylös