Ison-Britannian GP kaudella 2021. 16.7-18.7.2021 Silverstonen radalla. Paluu kuninkuusluokan juurille.ūüŹÜūüŹĀūüŹéūüá¨ūüáß

Silverstonen rata on muuttunut vuosien saatossa. Kumpi rataversio on parempi mielestäsi?


  • √Ą√§nest√§ji√§ yhteens√§
    32
  • √Ą√§nestys suljettu. .

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1390
Selkeästi Ham on sivulla ja yrittää jopa hieman himmata. Oliskohan Max pysynyt tuossa edes radalla loppujen lopuksi, vaikka osumaa ei olis tullu. Sen verran on erikoinen linja, kun vertaa Q3 linjaan.
Tuohan on kisatilanne ja Max oli peittänyt edellisellä suoralla sisälinjaa, joten ei edes voi olla Q3-linjalla. Eihän Lewiskaan tule apexista ulos ihannelinjaa.

Ei varmaan ole suuri vääryys, että Lewis sai tuosta rankun, mutta kisatilanne tuo ennemminkin on. Niin raivoisaa oli vääntö koko kierroksen, ettei tarvinnut edes kristallikuulaa putsata, että arvasi että kohta kolisee.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1390
Hän aloittaa mutkaan kääntämisen sisempää ja myöhemmin kuin Verstappen, joka sekin missaa apexin. Hamilton hiljentämisestä sekä Verstappenin autosta tukea ottamisesta huolimatta ajautuu silti lähes ulos radalta. Jos olisi haluttu välttyä osumalta, niin Hamiltonin olisi pitänyt hiljentää vieläkin reilummin mitä nyt teki ja aiemmin.
Ihan älyttömän myöhään jarruttaa Hamilton kyllä ja rajusti. Sellainen ricciardo-sukellusko oli ajatuksena? Jarrutus myöhään, ohi kiilaten ja sen jälkeen vauhti pois, että saa käännettyä auton linjalle.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
507
Ei varmaan ole suuri vääryys, että Lewis sai tuosta rankun, mutta kisatilanne tuo ennemminkin on. Niin raivoisaa oli vääntö koko kierroksen, ettei tarvinnut edes kristallikuulaa putsata, että arvasi että kohta kolisee.
Ei sinänsä, mutta tuomarilinja on vaan aika hurja, kun on kuitenkin sisällä vieressä ja sai siitä rangaistuksen. Tosin sanamuoto taisi olla, että suurimmalta osin oli syyllinen, niin osa Maxinkin piikkiin, mutta aika selkeä kilpailutilanne.

Jos epäilet Maxin radalla pysymistä ilman osumista, niin entä sitten Hamilton?
Ham pysyi radalla, mutta olisiko Max tuolla ajolinjalla, kun mutka vasta kiristyy lopussa. Sen verran ajolinja on erikoinen ja vauhti kova.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3721
Jos epäilet Maxin radalla pysymistä ilman osumista, niin entä sitten Hamilton? Hän aloittaa mutkaan kääntämisen sisempää ja myöhemmin kuin Verstappen, joka sekin missaa apexin. Hamilton hiljentämisestä sekä Verstappenin autosta tukea ottamisesta huolimatta ajautuu silti lähes ulos radalta.
Videoklipin perusteella ei voi kyllä sanoa, että mitä siinä osuman hetkellä tapahtui. Ehkä Hamilton kevensi jarrua tai auto saattoi jopa pompata ilmaan. Kummassakin tapauksessa jarrutusmatka pitenee siitä, mitä se olisi voinut olla.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
930
Sijainti
EP
Ham pysyi radalla, mutta olisiko Max tuolla ajolinjalla, kun mutka vasta kiristyy lopussa. Sen verran ajolinja on erikoinen ja vauhti kova.
On Maxin ajolinja silti enemmän oikean suuntainen kuin Hamiltonin. Maxin auto sentään osoittaa oikeaan suuntaan kolarikohdassa toisin kuin Hamiltonin, joka on autoineen lähes poikittain normaaliin ajolinjaan, tai Maxin sillä hetkellä käyttämään ajolinjaan.

Nyt heidän ajolinjat ristesivät, josta kolari, mutta ajatellaanpa Hamiltonia yksinään, ilman Maxia. Hänen ajokkinsa osoittaa suoraan kohti reunavallia, juuri sitä turva-aluetta josta Max veti muutamalla metrillä ohi. Aika rajusti saa Hamilton tuossa kohtaa jarruttaa, jos aikoo pitää auton reunaviivojen välissä, mutta mutka on joka tapauksessa pilalla. Ajolinjaan syntyy ns. pussi mutkan ulkoreunaan, joka tappaa vauhdin hyvin tehokkaasti. Takaa olisi tullut porukkaa ohi oikealta ja vasemmalta, kun Hamilton vasta alkaa keräilemän uutta vauhtia.

Jos jollain oli erikoinen ajolinja, niin kyllä se on Hamiltonilla. Väitän, että Hami itsekin tiesi seuraukset, kun oli pakotettuna liian sisälle ja vauhti oli niin kova. Joko tapat vauhdin pois tai käännät vaan rohkeasti sisään ja toivot, ettei satu pahasti.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
930
Sijainti
EP
Videoklipin perusteella ei voi kyllä sanoa, että mitä siinä osuman hetkellä tapahtui. Ehkä Hamilton kevensi jarrua tai auto saattoi jopa pompata ilmaan. Kummassakin tapauksessa jarrutusmatka pitenee siitä, mitä se olisi voinut olla.
Jäi vähän epäselväksi mitä yrität yllä olevalla tekstillä todistaa? Ei siinä tarvitse mitään kengurubensaa käyttää tai keventää jarrua. Riittää vaan, kun ymmärtää fysiikan lakeja. Renkaan kitkaympyrä määrittelee paljonko pitoa on käytettävissä. Kuvista näki selvästi kuinka Hamiltonilla auto aliohjasi. Renkaassa ei riittänyt enää pito sekä kääntymiseen että hidastumiseen, vaan ajolinja alkoi loiveta halutusta. Jarrutus myöhästyi hiukan, siinä syy. En tiedä miten olisi käynyt, jos Verstappen olisi leikannut mutkaan loivemmin. Olisiko Hamilton ehtinyt hiljentää riittävästi kääntyäkseen ja olisiko Max ehtinyt pujahtaa silloin Hamiltonin edestä vai olisiko kolari tullut vain ulompana mutkaa.

Edelleenkin päävastuu kolarin estämisessä on kuitenkin Hamiltonin jarrutuksella. Vauhtia oli vain tilanteeseen nähden liikaa.
 

junnu146

Well-known member
Liittynyt
23.9.2009
Viestit
203
Tuomarilinja on lähtenyt selkeästi väärään suuntaan. Itävalta oli jo 5s. rangaituksineen täyttä pelleilyä. Ja kun tuolle tulkintalinjalle on lähdetty loppua ei näy, sekä päätöksiin vaikuttamis mahdollisuuden sen kun kasvaa.
Niin ja eikös Räikkönen saanut omasta Itävallan vikan kierroksen tilanteesta 20s rangaistuksen? Mielestäni näissä rangaistuksissa ei ole minkäänlaista johdonmukaisuutta vaan tuntuu että aina vedetään arvalla jonkinlainen rangaistus
 

Jimix

New member
Liittynyt
23.7.2021
Viestit
1
Kun Verstappen tuli formuloihin, hän teki riskillä hirveitä kiilaamisia ja sukelluksia mutkiin ja muille sattui. Oli vain ajan kysymys, milloin sille napsahtaa, tulee joku kovanaama, joka ei luovutakaan. Ja sattui olemaan Lucky-Hamilton, joka kyllä selviää näistä jatkoon ja rankun jälkeen sitten näytti, mistä kana pissii. Onneks ei kenellekään sattunu pahemmin.
Ihme tässä on, että Hamiltonin auton eturipustus ei vaurioitunu. Veikkaan, että kaikille muille olis tullu noutja.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
798
Hieno ghostaus Lewis&Max&Leclerc ajolinjoista.
On kyll√§. Hyv√§√§ ty√∂t√§. ūüĎćTilanne itsess√§√§n jakaa maailmalla edelleen mielipiteit√§ suuntaan ja toiseen. Ehk√§ olisi viisainta pist√§√§ se vain 'racingaccidentin' piikkiin. Kova vauhti ja tilanne tuli taistelussa k√§rkipaikasta. Aina sit√§ sattuu mutta katseet eteenp√§in ūüėä
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3721
Tuosta näkee mielestäni senkin, että Hamilton hidasti voimakkaammin Verstappenia vastaan kuin Leclerciä vastaan. Aiemmin jotkut väittivät, että Hamilton olisi päin vastoin ajanut ylikovaa ja että olisi vetänyt pihalle joka tapauksessa. Se on kiistaton fakta, että Verstappen käänsi kylmästi päälle ja nyt sattui omaan nilkkaan.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1390
On paljon ulompi linja Maxia vastaan myös eikä käännä apexiin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
507
Selkeästi hidastaminen näkyy tuossa ja linja menee viimeistään siinä pilalle, kun eturengas ottaa kosketuksen ja suoristuu sen takia.
En edelleen tajua rangaistusta ja vielä vähemmän nyt, kun näkee kuinka paljon nosti tilanteessa.
Edelleen tuntuisi, että Max leikkaa eteen.
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
327
Normaalia Hamiltonia ajatetaan kaveri ulos eikä edes koiteta ajaa mutkaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
3721
Katsoin klippiä vielä uudestaan ja täytyy kyllä todeta, että Hamilton on tosiaan ovela kattu. Ainakin tuossa virtuaalisessa tilanteessa hän tosiaan kävi sentin verran Verstappenin edellä ja löi saman tien luukut kiinni. Ajatuksena oli se, että jos Verstappen kolaroi, niin se menisi hänen omaan piikkiinsä, koska edellä olleena Hamiltonilla on oikeus valita linjansa. Väitän että Hamilton ajatteli juuri noin ja kuvitteli sääntöjen olevan hänen puolellaan. Valitettavasti kilpa-ajo on kuollut ja nyt voittaa se, jolla on sääntökirja parhaiten päässään.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
939
Niin hieno kun tuo video onkin, niin ei tuota varmaan turhan tarkkaan kannata analysoida. Taitaa olla vaan videoiden perusteella mallinnettu jonkun harrastajan toimesta, niin ei varmasti autojen sijainnit ja liikkeet ihan sentilleen todellisuutta vastaa.
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1390
Selkeästi hidastaminen näkyy tuossa ja linja menee viimeistään siinä pilalle, kun eturengas ottaa kosketuksen ja suoristuu sen takia.
En edelleen tajua rangaistusta ja vielä vähemmän nyt, kun näkee kuinka paljon nosti tilanteessa.
Edelleen tuntuisi, että Max leikkaa eteen.
Pakko hidastaa kun ei ole l√§hell√§k√§√§n linjaa. Tuossahan ajetaan ulkoa sis√§lle, ja Lewis ajaa sis√§lt√§ ulos. Mielenkiinnolla odotan mahdollista jatkok√§sittely√§. ūüßź
 

BJohnson

Well-known member
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
1390
Katsoin klippiä vielä uudestaan ja täytyy kyllä todeta, että Hamilton on tosiaan ovela kattu. Ainakin tuossa virtuaalisessa tilanteessa hän tosiaan kävi sentin verran Verstappenin edellä ja löi saman tien luukut kiinni. Ajatuksena oli se, että jos Verstappen kolaroi, niin se menisi hänen omaan piikkiinsä, koska edellä olleena Hamiltonilla on oikeus valita linjansa. Väitän että Hamilton ajatteli juuri noin ja kuvitteli sääntöjen olevan hänen puolellaan. Valitettavasti kilpa-ajo on kuollut ja nyt voittaa se, jolla on sääntökirja parhaiten päässään.
Näinhän se tekee. Ricciardo sukellus eteen ja vauhti pois. Ei yritystäkään ajaa normilinjaan suoralle vaan tulpaksi eteen.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
507
Toi RBn pelleily alkaa olemaan lajin kannalta jo vaarallistakin, kun antavat esimerkin siitä, että alkavat käyttämään lakimiehiä, kun osuu omille sormille. Jos tää menestyy ja tuomiota muutetaan, niin siellä on kohta seuraava miljardööri lakimiesten kanssa, kun jotain tapahtuu. Eikä tästäkään ole enää pitkä matka oikeudenkäynteihin vahingonkorvauksineen.

Toivottavasti FIA tekee moiselle selkeän stopin, ennenkuin alkaa vaikuttamaan itse kilpailuihin.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
507
Max on varmasti kärjessä, kun radalla on kuitenkin paljon nopeahkoja mutkia, suorien puutteesta huolimatta.
 
Ylös