Itävallan GP - Jälkihöyryt

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Kuten Anthony Davidson Skyllä sanoi, niin avauskierroksella meni aika hyvin lopulta "puntit tasan", Räikkönen nimittäin työnsi Verstappenia nurmelle kun palasi radalle vedettyään pitkäksi. Lisäksi kontaktitilanteessa Verstappen oli jo hyvin rinnalla, Räikkönen puristi kiinni. Sehän olikin sitten lopulta se voiton ratkaiseva tekijä, eli ei se Räikkösen voitto monestakaan sentistä jäänyt taaskaan kiinni.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6478
Ei tuossa Verstappenin "kiilaamisessa" mitään ollut. Kilpailutilanne, ja olisi Kiminin voinut enemmän tilaa sisäpuolelle antaa.
 

speedster?

Well-known member
Liittynyt
11.12.2007
Viestit
556
Ei Räikköstä minusta voi hirveästi kritisoida tuosta Verstappenin ohituksesta, Verstappen kun tökkäsi sen verran etusiivellä takarenkaaseen että se sai Kimin auton pois linjalta. Toki se, että Verstappen ylipäänsä pääsi niin lähelle, johtui tuosta Kimin virheestä aiemmin kun Hamiltonista ohitusta yrittäessään jarrutti pitkäksi. Mutta tuo ohitus itsessään oli tuollaista Verstappenmaista puolilikaista peliä joten siinä ei voi sanoa että Kimi olisi tehnyt virhettä.
Se, että Verstappen pääsi ilmaiseksi tuntumaan ja ohitusetäisyydelle johtui nimenomaan Räikkösen pikku virheestä aiemmin. Kiilaamisessa ja ajamisessa rengas rengasta vasten ei ole mitään moitittavaa.
 
Viimeksi muokattu:

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Kimi lukitsi renkaan ja meni mutka hieman pitkäksi plus perä vähän irti mutkan lähdöstä. Et ei se aivan putkeen menny se mutka ennen ohitusta. Kaivoin cmoren lähetyksestä ton, en nyt videopätkää löytänyt jaettavaksi.
Tekikös Räikkönen jonkun virheen siinäkin, kun Ricciardo pääsi livahtamaan edelle? Ihan hyvä tulos, mutta taas jäi vähän jossittelemista, ehkä siihen voittoonkin olisi ollut saumat.

Mestaruustaistelu alkaa kyllä mennä aika mielenkiintoiseksi ja Mersulla ei tällaisiin katastrofeihin ole enää varaa. Bottaksen kannalta Hamin keskeytys oli sinänsä jopa onni ettei ero tallikaveriin ainakaan kasvanut enää isommaksi.. Vettel vaan valitettavasti napsii isoja pisteitä koko ajan, vaikka on kärkikuskeista mokaillut varmaan eniten tällä kaudella..
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Kimi lukitsi renkaan ja meni mutka hieman pitkäksi plus perä vähän irti mutkan lähdöstä. Et ei se aivan putkeen menny se mutka ennen ohitusta. Kaivoin cmoren lähetyksestä ton, en nyt videopätkää löytänyt jaettavaksi.
Kimi itsekin myönsi kisan jälkeisessä C-Moren haastattelussa tehneensä virheen mutkassa ja sen vuoksi Verstappen pääsi iskuetäisyydelle ja ohi. Ei siis syyttänyt Verstappenia millään tavalla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10474
Sijainti
Helsinki
Tekniikka ja renkaiden kestävyys nousi tällä kertaa retkaisurooliin. Bottasin epäonni jatkuu aina vaan, vertasin häntä jo Jean Alesiin. Kimiltä hyvää ajoa, fiksu päätöstä tallilta antaa ajaa loppu täysillä. Osuma Maxin kanssa oli kisatilanne.

Verstappen ajoi hillitysti ja se kannatti, oliko saanut inssiltä tiedon Ricciardon ongelmista? Hamiltonin keskeytys teki MM-taistelulle hyvää, eikä se välttämättä ollut viimeinen kerta, kun kultapojulta hajoaa auto.

Alonso ja Leclerc osoittivat taistelutahtoa ja pisteet ovat ansaittuja, kuten myös Haas-tallilta. Grosjeanille kauden avauspisteet antavat boostia itseluottamukselle.

Jos Silverstonessa sataa, kilpailu voi olla arvaamaton. Muuten same old story.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tämä kisa oli hyvä esimerkki muuten siitä, miten paljon lisädramatiikkaa ja -jännitystä kisoihin tulee kun autot ja renkaat eivät ole liian kestäviä. Joutuu ihan eri tavalla jännittämään kisan alusta loppuun kun seuraa miten osalla alkaa olla isoja rakkuloita renkaissa ja autoja on keskeyttänyt teknisten vikojen takia jo useampi. Tähän suuntaan minä toivoisin sarjan taas palaavan vaikka tällä(kin) kertaa tuosta teknisestä viasta kärsi suomalaiskuski.

Tuosta Kimi-Verstappen tilanteesta ei tosiaankaan kuulunutkaan mitään rangaistuksia jaella, ihan normaaliksi kisatilanteeksi meni minun mielestäni. Ei ollut ihan 100% reilua ajamista Verstappenilta, mutta kisatessa sattuu, ja jopa yllättäen härskisti siinä aiemmassa tilanteessa Kimikin peitteli joten ihan 6-5 tasapeli tuosta tulee.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4516
Alkaa Pirellin rengasmuutokset näyttämään suosimiselta Mersun suuntaan... Ferrarilla ei olle mitään ongelmia renkaitten kanssa.
 

Speedster

Member
Liittynyt
30.10.2017
Viestit
20
Hyvä kisa Kimiltä voitto oli taas lähellä ja sen myös ansaitsisi.Jospa vihdoinkin Spa:ssa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
806
Alkaa Pirellin rengasmuutokset näyttämään suosimiselta Mersun suuntaan... Ferrarilla ei olle mitään ongelmia renkaitten kanssa.
Osaisiko joku lyhyesti tiivistää tähän rengasmuutokseen liittyvät faktat? Ajoitettuina ja jatkon kannalta. En ole ihan tarkasti tietoinen, koska muutoksia tapahtui ja kuinka ne jatkossa ovatkaan käytössä. Vaikuttaa erittäin tärkeältä yksityiskohdalta loppukautta ennakoitaessa.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Tämä kisa oli hyvä esimerkki muuten siitä, miten paljon lisädramatiikkaa ja -jännitystä kisoihin tulee kun autot ja renkaat eivät ole liian kestäviä. Joutuu ihan eri tavalla jännittämään kisan alusta loppuun kun seuraa miten osalla alkaa olla isoja rakkuloita renkaissa ja autoja on keskeyttänyt teknisten vikojen takia jo useampi. Tähän suuntaan minä toivoisin sarjan taas palaavan vaikka tällä(kin) kertaa tuosta teknisestä viasta kärsi suomalaiskuski.

Tuosta Kimi-Verstappen tilanteesta ei tosiaankaan kuulunutkaan mitään rangaistuksia jaella, ihan normaaliksi kisatilanteeksi meni minun mielestäni. Ei ollut ihan 100% reilua ajamista Verstappenilta, mutta kisatessa sattuu, ja jopa yllättäen härskisti siinä aiemmassa tilanteessa Kimikin peitteli joten ihan 6-5 tasapeli tuosta tulee.
Muuten samaa mieltä mutta tekniset viat on hanurista. Renkaiden kuluminen tuo kyllä mukavasti lisäjännitystä normaaliin jonossa ajeskeluun verrattuna.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Muuten samaa mieltä mutta tekniset viat on hanurista. Renkaiden kuluminen tuo kyllä mukavasti lisäjännitystä normaaliin jonossa ajeskeluun verrattuna.
On ne ainakin silloin kun iskevät suomalaisille :D. Mutta minusta kuuluvat lajiin, ja tuovat ehdottomasti lisää jännitettävää kisoihin, joten olen valmis hyväksymään senkin että välillä tulee isoja pettymyksiä kun ne iskevät omille suosikeille.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
3075
Nuo tekniset viatkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Tavallaan kuuluu asiaan, että huippuunsaviritetyt laitteet leviää toisinaan, mutta toisaalta nykyisin nuo vaan alkaa olla mesaruuskandidaateille niin harvinaisia että jonkun yhden vian painoarvo alkaa tuntua vähän kohtuuttomalta, vaesinkin jos saa vielä kaupan päälle lähtöruuturankut yms seuraavaan kisaan.. Sinänsä ainakin tuntuu, että entisaikaan nuo sopi luontevammin lajiin yksinkertaisesti vaan kun autoja paukkui useammin..
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Osaisiko joku lyhyesti tiivistää tähän rengasmuutokseen liittyvät faktat? Ajoitettuina ja jatkon kannalta. En ole ihan tarkasti tietoinen, koska muutoksia tapahtui ja kuinka ne jatkossa ovatkaan käytössä. Vaikuttaa erittäin tärkeältä yksityiskohdalta loppukautta ennakoitaessa.
Espanjan, Ranskan ja Britannian kilpailuissa käytetään hieman erilaisia versioita näistä tavallisista renkaista ja seoksista. Näissä erikoisrenkaissa kulutuspinta on tehty 0,4 milliä ohuemmaksi, minkä tarkoituksena on vähentää renkaan rakkulointia (joka oli täällä Itävallassa aika iso tekijä). Kun renkaassa on vähemmän kulutuspintaa niin se ei silloin lämpene niin paljon ja tämä taas vähentää renkaan rakkulointia. Tämä muutos periaatteessa saattaa suosia Mersua, sillä he ovat kärsineet korkeista rengaslämmöistä oikeastaan jo kaudesta 2013 alkaen.

Oma mututuntuma on myös se että Kimille nämä renkaat eivät sovellu. Minusta Kimillä tuntuu aina menevän paremmin, kun radan lämpötila on poikkeuksillisen korkea, renkaat todella pehmeät tai joku näiden yhdistelmä. Kuten nytkin Itävallassa, muut kärsivät rakkuloista, Kimi ei.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8972
Sijainti
Vantaa
Espanjan, Ranskan ja Britannian kilpailuissa käytetään hieman erilaisia versioita näistä tavallisista renkaista ja seoksista. Näissä erikoisrenkaissa kulutuspinta on tehty 0,4 milliä ohuemmaksi, minkä tarkoituksena on vähentää renkaan rakkulointia (joka oli täällä Itävallassa aika iso tekijä). Kun renkaassa on vähemmän kulutuspintaa niin se ei silloin lämpene niin paljon ja tämä taas vähentää renkaan rakkulointia. Tämä muutos periaatteessa saattaa suosia Mersua, sillä he ovat kärsineet korkeista rengaslämmöistä oikeastaan jo kaudesta 2013 alkaen.

Oma mututuntuma on myös se että Kimille nämä renkaat eivät sovellu. Minusta Kimillä tuntuu aina menevän paremmin, kun radan lämpötila on poikkeuksillisen korkea, renkaat todella pehmeät tai joku näiden yhdistelmä. Kuten nytkin Itävallassa, muut kärsivät rakkuloista, Kimi ei.
Hamiltonille sopii. Espanjassa ja Ranskassa Hamilton voitti. Useassa kisoissa ollut renkaiden kanssa ongelmissa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24399
Sijainti
lappeen Ranta
Tuli taas kerran mieleen, että eikö ne kuskit, jotka kärsii renkaiden rakkuloinnista, voisi muokata ajotapaansa sellaiseksi ettei renkaat rakkuloi. Jotenkin vaan tuntuu epäreilulta kun nimenomaan Räikköseltä ei (täältä foorumilta) lukemani mukaan se ajotavan muokkaaminen onnistu ja apaut kaikki muut ovat siinä päinvastoin suht suvereeneja, niin miksi just niiden muokkauskykyisten kuljettajien mukaisiksi niitä renkaita muutellaan.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Nuo tekniset viatkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Tavallaan kuuluu asiaan, että huippuunsaviritetyt laitteet leviää toisinaan, mutta toisaalta nykyisin nuo vaan alkaa olla mesaruuskandidaateille niin harvinaisia että jonkun yhden vian painoarvo alkaa tuntua vähän kohtuuttomalta, vaesinkin jos saa vielä kaupan päälle lähtöruuturankut yms seuraavaan kisaan.. Sinänsä ainakin tuntuu, että entisaikaan nuo sopi luontevammin lajiin yksinkertaisesti vaan kun autoja paukkui useammin..
Tätä minä juuri olen toivonut että palattaisiin siihen aikaan kun autot ei olleet näin pirun luotettavia, vaan ne olisi oikeasti viety "ihan rajalle". Kyllä se on minusta ollut aina lajin suola että on jouduttu tasapainottelemaan siinä suorituskyvyn ja luotettavuuden häilyvällä rajalla. Nämä rajoitukset ja lähtöruuturankut teknisistä vioista on minusta aika lailla hanurista.

Ja mitä tulee noihin renkaisiin niin tässäkin toivoisin juuri tällaista muutoksia että renkaat ei automaattisesti kestäisi ajaa sen 2/3 kisasta ilman mitään ongelmia, vaan että kuljettaja joutuisi oikeasti tekemään töitä sen eteen. Se on kuitenkin harvalukuisempi joukko kuljettajia jotka osaavat ajaa lujaa mutta pystyvät samalla pitämään renkaistaan huolta että ne kestävät pidempään ajokuntoisena kuin muilla.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2711
Tätä minä juuri olen toivonut että palattaisiin siihen aikaan kun autot ei olleet näin pirun luotettavia, vaan ne olisi oikeasti viety "ihan rajalle". Kyllä se on minusta ollut aina lajin suola että on jouduttu tasapainottelemaan siinä suorituskyvyn ja luotettavuuden häilyvällä rajalla. Nämä rajoitukset ja lähtöruuturankut teknisistä vioista on minusta aika lailla hanurista.

Ja mitä tulee noihin renkaisiin niin tässäkin toivoisin juuri tällaista muutoksia että renkaat ei automaattisesti kestäisi ajaa sen 2/3 kisasta ilman mitään ongelmia, vaan että kuljettaja joutuisi oikeasti tekemään töitä sen eteen. Se on kuitenkin harvalukuisempi joukko kuljettajia jotka osaavat ajaa lujaa mutta pystyvät samalla pitämään renkaistaan huolta että ne kestävät pidempään ajokuntoisena kuin muilla.
Veikkaisin, että yks iso syy noihin on, että on olemassa virtausrajoitukset. Onhan hyötysuhteet toki huippulukemissa, mutta ehkä se ei kuitenkaan ole perimmäinen tarkoitus kun kisataan. Tekniset oivallukset ym. pitäisi tulla sivutuotteena, ei sääntöjen sanelemana. Ei niitä kisoja kuitenkaan välttämättä voitettaisi, jos koneen vuoksi bensaa pitäisi ladata enemmän kuin kilpakumppaneilla, vaikka tehoja olisikin enemmän => olis todellista kehitystä polttomoottorin hyötysuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös