Ilmari sanoi:
Se että presidentille aiheutuu kiusallista, mahdollisesti hänen kannatustaan laskevaa julkisuutta, riittää siis perusteeksi potkujen antamiselle. Sellaiset jalot ajatukset, että ihminen on syytön kunnes toisin todistetaan, voidaan siis presidentillisessä lähipiirissä heittää romukoppaan.
Sinulta ilmeisesti sekottuivat nyt virkamiesoikeudellinen vastuu ja rikosoikeudellinen syyllisyys keskenään. Se, että henkilö erotetaan toiminnan takia, joka mahdollisesti on ollut rikos ei tarkoita, että hänet oltaisiin tuomittu ennen oikeudenkäyntiä. Virkasuhteen purkamisen edellytykset voivat täyttyä ilman rikostakin. Lisäksi mitä korkeammasta virkamiehestä on kysymys (näkyy myös palkkaluokassa eli siinä paljonko kuukaudessa saa rahaa) sitä helpommin erottaminen voidaan perustaa pelkästään epäluottamukseen. Korkeille virkamiehille ei makseta korkeaa palkkaa toheloinnista, vaan jokaiselta edellytetään tehtävän vaatimaa ammattitaitoa. Mannisen osalta eivät kriteerit enää täyttyneet.
Tietysti on mahdollista, että sen jälkeen kun rikosoikeudellinen puoli on selvillä palataan uudestaan erottamiskysymyksen pariin. Teoriassa on mahdollista, että Manninen saisi virkamiesoikeudellista korvausta siitä, että hänen virkasuhteensa päätettiin. Julkisuudessa liikkuvien tietojen perusteella tämä on kuitenkin äärimmäisen epätodennäköistä. Poliisitutkinnan aloittaminen ei millään tavalla ole presidentistä kiinni ja viime kädessä se, että esitutkinnalle oli aihetta voi korkean virkamiehen osalta hyvinkin riittää erottamiseen.
Täysin selvää on, ettei Manninen ainakaan ollut se taho, jolta tietoja suullisestikaan oltaisiin voitu saada, eikä varsinkaan niin että koko menettely jää vain Jäätteenmäen ja Mannisen väliseksi asiaksi, ilman että ulkoministeriö ja presidentti ovat tietoisia asiasta. Wuori yrittää roolinsa mukaisesti antaa ymmärtää, että asiakirjat eivät olisi olleet salaisia tai että vaikka ne oltaisiin salaisiksi leimattu sillä ei ole merkitystä jos lakikohta puuttuu. Tältä osin laki edellyttää tosin vain sitä, että tietojen luovuttamisesta kieltäydyttäessä viitataan asiankuuluvaan lainkohtaan. Manninen on itse juristi ja hänen täytyy ehdottomasti tietää mitä asiakirjoja hänen pöydällään pyörii, silloinkin kun niitä ei olla merkitty asianmukaisesti. Korostettava on lisäksi, että väitteet merkintä yms. virheistä ovat Wuoren esittämiä ja ne eivät ole mikään totuus, tai osoitus siitä että "tuomio oltaisiin julistettu ennen oikeudenkäyntiä". Wuori itsekin puhuu muunlaisen kuin rikosoikeudellisen vastuun kantamisesta, ei siitä että Manninen oltaisiin tuomittu presidentin toimesta.
Tässä vielä yksi oikeudenkäynnissäkin esillä ollut lausunto asiaan liittyen:
----------------------
Favorin: Jäätteenmäelle ei olisi annettu asiakirjoja
STT-IA, 4.3.2004
Ulkoministeriön tietohallintojohtaja Martti Favorin totesi poliisin esitutkintapöytäkirjan mukaan, ettei Anneli Jäätteenmäki (kesk.) olisi saanut salaisia Irak-asiakirjoja ulkoministeriöltä, jos hän olisi niitä pyytänyt.
- Valmisteilla oleviin prosesseihin liittyviä tietoja ei olisi luovutettu. Hänelle olisi annettu samat tiedot, jotka esimerkiksi eduskunnan ulkoasiainvaliokunta olisi saanut.
Ulkoministeriö toteaa myös toimittamassaan muistiossa, että mikäli oppositiojohtaja olisi tietoja kysynyt, olisi hän saanut tietoa suullisesti.
Favorin sanoi kuulustelussa myös, että asiakirjat WASB-050 ja WASB-009 olivat salaisia. Asiakirjan WASB-011 osalta, joka koskee Yhdysvaltojen apulaisulkoministeri Marc Grossmanin koolle kutsumaa tiedotustilaisuutta Washingtonissa, Favorin totesi, että sen olemassaolokin on salainen.
- Tältä osin ei haluta kertoa edes sitä, että Suomi on ollut mukana tällaisessa tapahtumassa. Esimerkiksi Ruotsin ei haluta tietävän tällaista, koska siitä saattaa olla haittaa Suomen ja Ruotsin välisille suhteille, Favorin totesi kuulusteluissa.
------------------------------------------------------------------