E. Tuhero sanoi:
Mielenkiintoinen tuo yllytyksestä tuomittava rangaistus, joka on siis pääsääntöisesti sama kuin itse teosta. Toki rikoksen arkkitehditkin ja ns. isot pomotkin tulee tuomita, mutta jotenkin omaan oikeustajuun tuntuu oudolta että vaikka teon tekijä olisi syyntaakeellinen voidaan yllyttäjä tuomita samaan rangaistukseen kuin itse tekijä.
Yllytykseen tuomitsemisen edellytyksenä on se, että yllyttysteko oli rikoksen tapahtumisen kannalta ratkaisevan tärkeää. Jos rikoksen suorittamiseen vaikuttivat useat eri tekijät täytyy näiden tekijöiden vaikutuksen suuruutta punnita. En tiedä millä tavalla rikoksen suorittajan syyntakeisuutta pitäisi oikein ottaa huomioon. Kysymyshän ei ole siitä, että rikoksen tekijän vastuu pienenisi.
-------------------------------
Itse oikeudenkäyntiä jaksoin jonkin verran seurata. Wuoren sanomaan en jaksanut keskittyä, mutta Arvela puhui erittäin paljon asiaa. Jäätteenmäen oma puheenvuoro oli myös mielenkiintoinen. Voisin jopa yhtyä puoluesihteeri Lankiaan siinä asiassa, että nykyinen puheenvuoro antoi paljon paremman kuvan Jäätteenmäestä kuin hänen aikaisemmat lyhyemmät kannanottonsa.
Itse rikos ei ainakaan Jäätteenmäen osalta ole mikään selvä. Manninen on antanut näköjään eri tutkintavaiheissa erilaisia kannanottoja ja myös selkeästi valehdellut viimeisimmässäkin lausunnossaan yksittäisissä kohdissa. Teknistä näyttöä ei luonnollisesti vielä tässä vaiheessa esitetty, mutta ainakin televisioitu osa viittasi siihen, että Jäätteenmäen versio tapahtumien kulusta on paremmin teletunnistetietoja vastaava. Arvela toi omassa puheenvuorossaan hyvin esille sen, millaisia ongelmakohtia syyttäjän esittämään näyttöön liittyy ja kommentit myös näytettiin ottavan syyttäjän toimesta vakavasti, sillä siihen tahtiin hän muistiinpanoja Arvelan puheenvuoron aikana rustasi.
Edellä tarkoitin siis puhua yllytysrikoksesta jonka näyttäminen vaatii paljon enemmän materiaalia, kuin pelkän poliittisen tuomion esittäminen. Avunantosyyte puolestaan vaikuttaa lähtökohtaisesti jonkilaiselta hätävaralta mutta kuten aiemmin sanoin varsinaiset todisteet eivät ole minun tiedossani.