Jaguar ja menestys?

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Nostetaanpa kissa pöydälle....... :wink:

Tuleeko legendaarinen merkki nousemaan jatkossa kärkitaisteluun?

Jaguarhan on ollut mukana vuodesta 2000 (tai Stewart-vuodet mukaan laskien vuodesta 1997) ilman mainittavaa menestystä varsinkaan odotuksiin nähden.Kuljettajia on vaihettu, henkilökuntaa on vaihdettu, autot ovat vaihtuneet mutta talli on ollut järjestelmällisesti jokaisena vuonna kilpailijoihin nähden altavastaajana.Vertailun vuoksi uusista valmistajista esim: Renaultilla kesti vuoden verran tullakseen mukaan kärkitaisteluun, BMW:llä Williamsin kanssa saman verran, Hondalla aikaa meni 3 kautta.....


Jaguar-Ford ei ole 5 vuodessa noussut edes selvään pistetaisteluun, kilpaa on ajettu lähinnä Jordanien ja Sauberien kanssa.... Onko Fordin satsaus kuitenkin ollut enemmän rallin MM-sarjassa, jossa menestystä on tullutkin.Harvassa kun ovat ne valmistajat mitkä pystyvät menestymään molemmissa MM-taistoissa yhtä aikaa.Fordhan on nykyisistä ainoa joka pyörittää kilpailutoimintaa sekä F1:sissä että rallin MM-sarjassa .
Kuitenkin viime tiedot kertovat että rahahanoja vedetäänkin kiinni rallin puolelta ja Jaguar saa nauttia lisäpanostuksesta.

Toivottavasti :thumbup:

Väittäisin tallin ongelman olevan mm, klassinen jatkuvuuden puute, kuten em kuljettajia, kalustoa.... on vaihdettu useaan otteeseen ja lähes aina on tultu väärään suuntaan.Esim: Eddie Irvine hylättiin kauden 2002 päätteeksi, vaikka tallin menestys ja kehitys oli juuri alkanut Irlantilaisen johtamana kulkea oikeaan suuntaan

Ja vaikka Mark Webber on ollut hyvä kuljettaja, ei hänestä ole ollut nuorella iällä yksinään tallin nostajaksi.Varsinkin kun voimavarat on keskitetty vain yhden auton ympärille.

Mutta ensi vuodesta toivottavasti nähdään kärjessä taisteleva Jaguar :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ensiksi, Fordin pitää alkaa panostamaan kunnolla F1-projektiinsa. Sitä se ei todellakaan tee tällä hetkellä, kun pitää ajattaa maksukuskejakin. Raha ratkaisee molempiin suuntiin. Pistää ihmettelemään, että miksi Ford yleensä ryvettää legendaarista merkkiä F1-luokassa, jos satsaus on tätä luokkaa.

Toiseksi, raha ei yksin riitä. Pitää olla osaavaa henkilökuntaa ja edes yksi kunnon kuski, joka on todistanut pystyvänsä voittoihin muillakin autoilla kuin sarjan parhaalla.

Jos Ford haluaa voittaa joskus mestaruuden Jaguarilla, sen pitää rekrytoida huipputalleista huippuosaamista riveihinsä, ellei sitten löydä jostain joutilaita guruja. Jos olisin Fordin pomo, palkkaisin Häkkisen talliin, kun mies kerran haluaa palata. Maksoi mitä maksoi. Mika ainakin pystyy voittamaan vähän huonommallakin autolla. Ei toki niin surkealla, mitä Jaguar on tällä hetkellä, mutta jos autosta saataisiin nykyisien BARien ja Renaultien tasoinen menopeli, voisi Mika jopa voittaa kisoja. Näin ainakin uskon.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jaguar kyllä todellakin kaipaisi Häkkisen kaltaisen kuljettajan johtamaan tallia.Wirdheim toiseen autoon ja naapurisopu on taattu :cool: :thumbup: ;)

Mainitsikos muuten Mika Salo Jaguarin pyytäneen häntä talliin?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Tästä vertailusta sen verran, että en ainakaan minä BMW.Williamsiin tai Relluun jaggea oikein vertaisi. BMW ja Rellun menestyksestä voidaan nimittäin puoliksi kiittää tallien (Williams, Benetton) aikaisempaa pitkää kokemusta sarjasta. Kun Rellukin tuli mukaan oikein kunnolla sarjaan niin oikeastaan vain nimi muutettiin Benettonista Renaultiksi. Williamsin tapauksessa ei edes tätä tapahtunut. Enemmän voisi verrata Bariin tai Toyotaan, jotka ovat aloittaneet hommat ainakin Toyota ihan zyhjästä.

Veikkaisin Jaguarin ongelman olevan panostuksen puutteessa ja ennenkaikkea siinä, että talli on kokematon f1 ympyröissä. Kokemattomuus ilmenee mielestäni kisoissa tapahtuneista teknisistä ongelmista väärissä paikoissa väärään aikaan, taktiikat reistailee ja juuri siitä, että henkilöstöä vaihtuu liuku hihnalta jne.. Talli ikäänkuin etsii kokoajan sitä "punaista lankaa", jolla on paras tapa toimia ja sitä ei tosiaan ole vielä löytynyt.

Olisi joo tosiaan mielenkiintoista nähdä Häkä Vihreän Jaggen selässä. Ainakin haastetta Häkälle löytyis. Ajatelkaa mitä
yksikin voitto aiheuttaisi..................*syvä hiljaisuus*..........aivan olette oikeassa, sen jälkeen hänestä tulisi arvoasteikolla Jumalasta se seuraava.............
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
mn97, pitää nyt kuitenkin muistaa, että Jaguar on käytännössä entinen Stewart-talli, joka aloitti jo 1996.

Sikäli olet oikeassa, että punaista lankaa talli todellakin etsii, mutta tuskinpa se kovin nopeasti löytyy, jos rahallinen panostus on tätä luokkaa. Tosin, ei se rahakaan menestystä tuo. Esimerkkinä Toyota. Sekään ei auta, että tallin johtoportaan avainhenkilöt vaihtuvat jatkuvasti. Jokainen uusi pamppu tuo talliin omia näkemyksiään ja työtapoja. Pitäisi luottaa enemmän siihen, että kantapään kautta opitaan, eikä muuttaa jatkuvasti toimintatapoja. Tallin johtoon pitäisi saada sellainen henkilö, joka osaisi haalia ympärilleen oikeat ihmiset.

Ehkäpä Jackie Stewart olisi ollut se oikea mies johtamaan tallia, sillä juuri ennen tallinsa myyntiä Stewart oli kovassa nousussa ja takana loistava kausi 1999, jolloin mm. Barrichello ohitteli McLareneitakin radalla, johti kisoja, Herbert toi tallille sen ensimmäisen voiton ja mm. Williams jäi merkkimestaruudessa Stewartin taakse. Silloin oli kaikki ainekset kasassa huipulle nousemiseen, mutta tallin myynti muutti kaiken.

Lisätään vielä, että vaikka aiemmin mainitsinkin Häkkisen palkkaamisesta tallin, niin en todellakaan toivo, että se oikeasti tapahtuu. :D Jaguar ei nykytouhullaan nouse keskikastista yhtään minnekkään, vaikka ratiin istutettaisiin Schumacherikin. :rolleyes:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Stewart ja Jaguar ovat molemmat tehneet sarjan epäluotettavimpia autoja, ja etenkin moottorit ovat poksahdelleet. '99 oli Stewart tallin viimeinen ja loistava sellainen. Jos luotettavuus olisi ollut parempi, niin Barrichello olisi useaan otteeseen ollut palkintopallilla. Luulin käyrän vain jatkuvan nousevana, mutta '00 oli surkea, ainut valonhäivähdys oli Irvinen 4.sija Monacossa ja siitä eteenpäin ollaankin nyhjätty samalla tasolla.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Jaguarin osalta vaikuttaa siltä, ettei talli ole edes yrittänyt rakentaa sellaista pakettia, jolla voitaisiin haastaa muut suuret tallit. Ajoittain, lähinnä kuitenkin silloin kun sillä ei suurempaa merkitystä ole, Jaguar on ollut ihan hyvässä vauhdissa. Pääosin suoritukset ovat kuitenkin olleet kaikkea muuta, kuin mitä suurelta autonvalmistajalta voisi odottaa F1:ten osalta.

Se on kuitenkin myönnettävä, että taloudellinen puoli on Jaguarilla hoidettu kohtuullisen hyvin. Olkoonkin, että Jaguar ei menesty, ei talli joudu silti hurjia summia F1-näkyvyydestään maksamaan ainakin kun verrataan muihin talleihin. Siitä en ole vakuuttunut, että kovan kuskin palkkaaminen talliin auttaisi tallia yhtään eteenpäin. Kovapalkkainen kuski olisi omiaan kääntymään tallia vastaan. Eri asia olisi, jos budjettia päätettäisiin nostaa reilusti yli 50 miljoonalla eurolla vuotta kohti mutta sitä ei tapahtune ainakaan lähitulevaisuudessa.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Jaguar on tosiaan ollut ihmeen vaisu monen vuoden ajan. Luulisi noinkin monen vuoden kokemuksen ja ison autotehtaan panostuksen ansiosta tallin olevan korkeammalla. Ilmeisesti talliin ei ole löydetty tarpeeksi osaavia henkilöitä töihin koska nousua ei ole tapahtunut vaan talli on ollut vuosia keskikastissa. Tänä vuonna Jaguarilla on sentään kuskina Mark Webber, jota pidetään lahjakkaana, mutta esim. auton ja taktiikoiden suunnitteluun tarvittaisiin kokemusta. Jos osaavaa henkilökuntaa löytyy, niin tallille voi odottaa parempaa menestystä. Raha-asioiden pitäisi olla kunnossa eli ongelmaa ei sillä saralla tietääkseni ole.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vai käykö niin, että tallissa ei ensikaudella ole Fordia kuin moottori ja Red Bull ottaa vallan?
 

Panis

Member
Liittynyt
19.8.2004
Viestit
9
Sijainti
on the table
Ei muuta kuin Häkä ja JV yhdessä tallinostoon niin pääsisivät ajamaankin.

Rahaa kai molemmilla olisi?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Black Leopard sanoi:
Vertailun vuoksi uusista valmistajista esim: Renaultilla kesti vuoden verran tullakseen mukaan kärkitaisteluun, BMW:llä Williamsin kanssa saman verran, Hondalla aikaa meni 3 kautta.....
nohnoh, Reault oli kyllä jo kauden 2001 alusta täysin Renault tiimi, vain nimi oli enää Benetton sopimuksen takia...
voitoista tiimi taisteli tosissaan vasta 2003 puolivälin tienoilla, joten meni niilläkin reilu 2 kautta nousuun...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
lfb sanoi:
Jaguar on tosiaan ollut ihmeen vaisu monen vuoden ajan. Luulisi noinkin monen vuoden kokemuksen ja ison autotehtaan panostuksen ansiosta tallin olevan korkeammalla. Ilmeisesti talliin ei ole löydetty tarpeeksi osaavia henkilöitä töihin koska nousua ei ole tapahtunut vaan talli on ollut vuosia keskikastissa. Tänä vuonna Jaguarilla on sentään kuskina Mark Webber, jota pidetään lahjakkaana, mutta esim. auton ja taktiikoiden suunnitteluun tarvittaisiin kokemusta. Jos osaavaa henkilökuntaa löytyy, niin tallille voi odottaa parempaa menestystä. Raha-asioiden pitäisi olla kunnossa eli ongelmaa ei sillä saralla tietääkseni ole.
Mielestäni raha on juurikin se suurin ongelma, tuo "ison autotehtaan panostus" ei todellakaan ole mitään verrattuna siihen, millä tavalla joku Renault, Mersu tai Toyota lajiin rahaa syyltää. Jos halajaisivat menestystä, kannattaisi harkita takaisin pelkäksi moottorintoimittajaksi siirtymistä, siihen kun resurssit riittävät. Ja tosiaan HSBC lopettaa tallin sponssina tmänä kauden jälkeen.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Bobakki sanoi:
Mielestäni raha on juurikin se suurin ongelma, tuo "ison autotehtaan panostus" ei todellakaan ole mitään verrattuna siihen, millä tavalla joku Renault, Mersu tai Toyota lajiin rahaa syyltää. Jos halajaisivat menestystä, kannattaisi harkita takaisin pelkäksi moottorintoimittajaksi siirtymistä, siihen kun resurssit riittävät. Ja tosiaan HSBC lopettaa tallin sponssina tmänä kauden jälkeen.
Näin juuri! Kuinka moni muista autotehtaiden virallisista talleista käyttää maksukuskeja (Klien)
Ett silleen!!!!!!!!!!
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Vaikka Jaguarin rahallinen panostus ei mitään Mersun tai Renaultin luokkaa olisikaan niin en silti ainakaan muista, että tallin puolelta olisi valitettu rahan puutetta. Tallin budjetti taitaa olla aika lailla keskitasoa. Sitä paitsi voisi kuvitella, että tuo "ison autotehtaan panostus" ei tarkoita välttämättä pelkästään taloudellista apua vaan myös apua auton suunnitteluun. Luulisi Fordin kokoisesta organisaatiosta, joka ajattaa autoja myös muissa luokissa, löytyvän muutama henkilö, jolla olisi paljon kokemusta kilpa-autoilusta. Toisaalta on hyvin todennäköistä että nämä henkilöt ovat jo F1-puolella, jolloin ulkopuolinen apu olisi tervetullutta. Tämä voisi tapahtua ehkä ensi kaudella jos tallin nimi vaihdetaan Fordiksi ja emoyhtiö lisää sitä taloudellista panostusta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
...no viimeksi sitä valitti Pizzonia, jonka mukaan tallilla ei ollut varaa laittaa kuntoon kuin Webberin auto. Ja miksihän talli ei vedä puoleensa ketään nimeä saanutta suunnittelijaa? Huonot resurssit kenties? Tai maksettaisko vähemmän kuin muualla?
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bobakki sanoi:
...no viimeksi sitä valitti Pizzonia, jonka mukaan tallilla ei ollut varaa laittaa kuntoon kuin Webberin auto. Ja miksihän talli ei vedä puoleensa ketään nimeä saanutta suunnittelijaa? Huonot resurssit kenties? Tai maksettaisko vähemmän kuin muualla?
Adrian Neweynhän piti siirtyä Jaguarin suunnittelijaksi kaudelle 2002.Miehellä oli jo valmis sopimus ja se julkistettiin 2001 Monacon GP:n jälkeen.Mutta yllätys, yllätys, Newey oli kirjoittanut ensin Jaguar-sopimuksen ja pari päivää sen jälkeen sopparin Mclarenille :doubtful: :thumbdown

Eli mitä ilmeisemmin raha ratkaisi miehen pysymisen Mclarenilla.
Oikeutta asiasta ei käyty, koska asia sovittiin tallien kesken.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mielestäni Jaguarin suurin ongelma on täysin holtiton tapa johtaa tallia. Tallipäälliköstä lähtien kaikkia avainhenkilöitä on vaihdettu tiuhaa tahtia, kun eivät hommat ole heti alkaneet toimia. Minkäänlaista jatkuvuutta ei ole päässyt syntymään ja sen luulisi vaikuttavan jo henkilökunnan motivaatioonkin kaiken muun ohella.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ah. Ja toinenkin asia. Jaggehan on pitkään ilman omaa tuulitunnelia. Kun käytössä ollut tunneli sijaitsi vieläpä Amerikan mantereella, jäi tuulitunneliaika aika vähäiseksi suunnitteluvaiheessa...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard sanoi:
Adrian Neweynhän piti siirtyä Jaguarin suunnittelijaksi kaudelle 2002.Miehellä oli jo valmis sopimus ja se julkistettiin 2001 Monacon GP:n jälkeen.Mutta yllätys, yllätys, Newey oli kirjoittanut ensin Jaguar-sopimuksen ja pari päivää sen jälkeen sopparin Mclarenille :doubtful: :thumbdown

Eli mitä ilmeisemmin raha ratkaisi miehen pysymisen Mclarenilla.
Oikeutta asiasta ei käyty, koska asia sovittiin tallien kesken.
Neweyn siirtyminen olisi toteutuessaan ollut täysin sen ansiota, että hän ja tuolloin tallin johdossa ollut Bobby Rahal ovat hyviä ystäviä.
 
Ylös