Japanin GP 2017 - aika-ajot

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Valtterilta hyvä aika-ajo. Toivottavasti se itseluottamuskin sieltä palautuu. Toki moni sanoisi, että jos häviää tallikaverille 0,3 sekuntia, niin voiko se hyvä olla, mutta nyt kun katsotaan Valtterin viimeaikaisia suorituksia ja sitä, että Hamilton on ihan uskomattomassa vedossa taas kerran ja kaikkien aikojen aika-ajaja, niin tuo on hyvä suoritus. Toivottavasti Valtteri nousee kisassa hyvin sinne podiumille.

Kimin olisi pitänyt kyllä ainakin Red Bullien edelle päästä. Heikko aika-ajo ja Q3 erityisesti, kun jäi vielä yhden vedon varaan virheen takia, niin ei se yleensä silloin Kimillä onnistu erityisen hyvin.

Toivottavasti Vettel pääsisi Hamiltonin edelle lähdössä, niin saataisiin jotain jännitystä. Muuten vaikuttaa ennakkoon tylsältä kisalta, mutta paljon on ulosajoja ollut, joten eiköhän turva-autokin nähdä vipinää tuomassa.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Bottakselta suhteellisen hyvä aika-ajo.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Valtteri vain kolme kymppää Hamiltonia hitaampi, tämähän meni hyvin! Ei enää +0.7 eroa.
Sieltä lähtöruuturangaistuksen takaahan saatetaan vielä kisassa noustakin.

Kisan kärkikolmikko HAM-VET-BOT, sitten Red Bullit, joku Force India, Kimi seitsemäs :alppu:
 

jukka_S

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
142
Sijainti
Seinäjoki
Eiköhän Vale ole ruudussa 6 ja Kimi 10
Kun noi pudotukset tehdään rangaistusten määräämis järjestyksessä, ensin Vale ruudusta 2->7, Kimi nousee pykälän 6->5, sen jälkeen Kimi ruudusta 5->10, jolloin Vale nousee vastaavasti 7->6 Kimin siirtyessä pois välistä
Alonso siirretään takariviin Valen ja Kimin rangaistusten välissä, joten se ei vaikuta Kimin ruutuun
On tuokin vaikeaksi tehty.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Räikkönen ei edes lähtenyt tekemään uutta yritystä Q2:ssa, ja hienosti riitti aika. 1:29.749 vaadittu aika Q3:een.
Noku aika oli tehty keltaisilla Pirelli-kumeilla, kun taas muut paitti Bottas, ajoivat punaisen kelin Pirelleillä.

Noilla lähdetään kisaan ja Bottas on uhrattu Kimin torppaamiseen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8398
Sijainti
Vantaa
Noku aika oli tehty keltaisilla Pirelli-kumeilla, kun taas muut paitti Bottas, ajoivat punaisen kelin Pirelleillä.

Noilla lähdetään kisaan ja Bottas on uhrattu Kimin torppaamiseen.
Tuota torppaamista jauhoivat Maxilla. En näe nyt, miksi Bottas torppaisi Räikköstä. Mitä hyötyä siitä on? Tätä samaa taktiikkaa taisivat käyttää Silverstonessa. Joten tuskin mitään tekemistä Kimillä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tuota torppaamista jauhoivat Maxilla. En näe nyt, miksi Bottas torppaisi Räikköstä. Mitä hyötyä siitä on? Tätä samaa taktiikkaa taisivat käyttää Silverstonessa. Joten tuskin mitään tekemistä Kimillä.
Torppaamisella tarkoitan, ettei pääse taktiikalla kärkeen. Esim. turva-auto voi tulla tilanteessa, missä muut menee varikolle ja Kimi jäisi ulos ja kärkeen. Nyt kun Mersu pääsee peilaamaan Kimin taktiikkaa, niin eipähän nouse kärkeen tuossakaan tilanteessa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Torppaamisella tarkoitan, ettei pääse taktiikalla kärkeen. Esim. turva-auto voi tulla tilanteessa, missä muut menee varikolle ja Kimi jäisi ulos ja kärkeen. Nyt kun Mersu pääsee peilaamaan Kimin taktiikkaa, niin eipähän nouse kärkeen tuossakaan tilanteessa.
Eikös tuon Kimin pääsemisen Hamiltonin eteen turva-auto tilanteessa estäminen ole kohtuu haastavaa. Tietysti jos luottaa siihen, ettei toinen ohita keltaisilla lipuilla, jos lipuu pitkin rataa kävely vauhtia? Siinä vois ohittaja vedota moniin sääntöihin, esim. autojen keskinäiset välit eivät saa kasvaa kovinkaan suuriksi turva-auto tilanteessa. En ainakaan jäisi tuollaisessa tilanteessa itte valumaan rataa pitkin vaan "epäilisin kilpailijan auton hajonneen" ja suorittaisin turvallisen ohituksen.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Jos Kimi pääsisi turva-autotilanteessa Hamiltonin eteen, niin ei siitä olisi Mersulle mitään hyötyä että Valtteri olisi vielä Kiminkin edessä. Toisaalta Kimi ei tule pysymään Valtterin vauhdissa kisassa ja tuskin tulevat normaalissa kisassa ajamaan toisiaan vastaan kilpaa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Keli lämpenee huomenna lisää, ja on mielenkiintoista nähdä miten renkaat pelaa Ferrarin ja Mersun kesken. Kimin säädöt vaan saattaa olla ihan päin prinkkalaa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Mersun ja Ferrarin kuskit eri rengastaktiikoilla kisassa ja Red Bull erilaisilla säädöillä.

Verstappen paljasti aika-ajon jälkeen C Morelle, että tiimi päätti laittaa kuskeilleen erilaiset säädöt jo sunnuntain kisaa ajatellen. Hollantilaisella on autossaan enemmän downforcea kuin Ricciardolla.
– En ole varma, oliko se oikea ratkaisu aika-ajoon, mutta toivotaan, että huomenna balanssi on vähän parempi isolla bensamäärällä, Verstappen pohti kahden sadasosan tappiotaan Ricciardolle.

Ricciardo vahvisti Red Bullin muutostyöt.
– Kyllä, muutimme säätöjämme eilen illalla. Meillä oli sama downforcen määrä ja näytimme suorilla aika hitailta. Minä päätin ottaa vähän downforcea pois ihan sen takia, että pystyn paremmin puolustamaan ja hyökkäämään kisassa, hän perusteli.

Ricciardo ei ollut varma, onko pienempi downforcen määrä hänelle vahvuus startissa, mutta ilmainen nousu aika-ajon nelossijalta kolmosruutuun miellytti australialaista.
– Toivottavasti se auttaa minua työntämään nenäni (Verstappenin) edelle. Kisan edetessä se saattaa olla vahvuus ohituspaikoissa, hän totesi.
– Voin kiittää Valtteria siitä yhdestä sijasta, koska se laittaa minut radan puhtaalle puolelle startissa. Ehkä se auttaa minua enemmän kuin mikään muu.

Perjantain harjoitusajoissa Red Bull näytti olevan jälleen Malesiaa enemmän perässä Mercedestä ja Ferraria. Bottas ja Räikkönen onnistuivat molemmat hankkimaan aika-ajoissa kisarenkaikseen pehmeät renkaat muiden superpehmeitä vastaan, joten suomalaiset pystyvät venyttämään ensimmäistä varikkokäyntiään muita pidempään. Toisaalta sunnuntaiksi odotetaan lauantaita lämpimämpää ilmaa, mikä on tällä kaudella ollut hallaa Mercedeksen vauhdille.
– Toivottavasti huomisesta tulee mahdollisimman lämmin, ja me saamme rengaskuluman puolellemme, Verstappen ennakoi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Lähtöjärjestystä määritettäessä kai nykyään oleellisinta on se, mikä tulee luvuksi kun lasketaan aika-ajosijoitus sekä rangaistukset yhteen. Bottaksella tämä on siis 7 ja Räikkösellä 11. Luvut ovat samat kuin Oconilla ja Vandoornella, mutta rangaistuksettomina nuo menevät edelle. Bottas pääsee Perezin eteen, jolla luku on 8 ja Kimi on Hülkin (12) edessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lähtöjärjestystä määritettäessä kai nykyään oleellisinta on se, mikä tulee luvuksi kun lasketaan aika-ajosijoitus sekä rangaistukset yhteen. Bottaksella tämä on siis 7 ja Räikkösellä 11. Luvut ovat samat kuin Oconilla ja Vandoornella, mutta rangaistuksettomina nuo menevät edelle. Bottas pääsee Perezin eteen, jolla luku on 8 ja Kimi on Hülkin (12) edessä.
Mitä sinä nyt sekoilet? Valtterin ja Kimin lähtöruudut ovat 6. ja 10. Kyllä se minun tietääkseni edelleen menee niin, että rangaistukset käsitellään antojärjestyksessä (en tosin ole tämän kauden sääntöjä muistaakseni tuon osalta lueskellut).
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Mitä sinä nyt sekoilet? Valtterin ja Kimin lähtöruudut ovat 6. ja 10. Kyllä se minun tietääkseni edelleen menee niin, että rangaistukset käsitellään antojärjestyksessä (en tosin ole tämän kauden sääntöjä muistaakseni tuon osalta lueskellut).
Ainakin Monzan gridistä sain samanlaisen käsityksen. Perez taisi olla viimeinen rangaistu ja häntä pudotettiin viiden pykälän rangaistuksella kaksi pykälää.
 
Ylös