Tämmönen tuli vastaan
http://tokyo-deai.blogspot.com/2011/03/hei-yle-vaarin-vaarin-vaarin-vaarin.html
http://tokyo-deai.blogspot.com/2011/03/hei-yle-vaarin-vaarin-vaarin-vaarin.html
Joo, nykyään tuntuu kieltämättä tilanteessa kuin tilanteessa olevan tärkeintä kertoa asioista tiedotusvälineille vaikka sitten tärkeämpien hommien kustannuksella. Hiukan kyllä kaihertaa mun takaraivossa se japanilaisten naamansäästömentaliteetti mutta eipä kai siellä ydinvoimalan anneta sulaa kasvojen menetyksen pelossa.Tai sitten mediassa patsastelun sijaan on tärkempää keskittyä vahinkojen minimoimiseen. Harakirin aika on sitten myöhemmin jos homma menee täysin reisille. Tshernobylin kaltaista vahinkoa tuolla ei kai voi edes tapahtua, se kossahti täydellä teholla käydessään ja tuho oli niin suuri kuin se vain voi olla. Onhan noita ydinturmia muuallakin ollut mutta aina verrataan Tshernobyl-luokkaan, joka on kai poissuljettu vaihtoehto.
Hyvin osui kohdalleen myös Kotipizzan "Nautinto jatkuu" -mainos Full Metal Jacketin mainostauolla heti sen jälkeen kun Gomer Pyle oli ampunut päänsä sisuksen vessan seinälle juurikin pizzan näköiseksi läntiksi. Oon tainnut tän saman jutun kirjoittaa johonkin päin tätä foorumia joskus aikaisemminkin.Tämmöinenkin tuli äsken vastaan Iltalehdestä:
Ei nyt ihan niin paha, kuin joskus TV.stä tullut uuninpuhdistuaineen mainos natsien krematoriodokumentin mainoskatkolla.
On hyvinkin mahdollista, että kasvojen menetys -menttaliteetilla on vaikutusta. ( esim. hallituksen jäsenen ihmettely, että miksi sai tietää aiheeseen liittyvää median kautta jne.)Joo, nykyään tuntuu kieltämättä tilanteessa kuin tilanteessa olevan tärkeintä kertoa asioista tiedotusvälineille vaikka sitten tärkeämpien hommien kustannuksella. Hiukan kyllä kaihertaa mun takaraivossa se japanilaisten naamansäästömentaliteetti mutta eipä kai siellä ydinvoimalan anneta sulaa kasvojen menetyksen pelossa.
Ja Tsernobyl-tyyppisen mossahduksen taitaa tosiaan estää jo reaktorien tyyppien erot. Oli muuten vissiin aikoinaan melkoiset säteilyt kun Tsernobyl räjähti, Ruotsissa jossain ydinvoimalassa evakuoivat henkilökunnan kun luulivat oman voimalansa vuotavan.
Mie taas arvelisin että jos homma olisi niin helppo ja suoraviivainen niin siellä olisi jo pataljoona kauko-ohjattavia sammutusautoja täydessä tohinassa.Arvelisin ettei ruiskuauton (ja ruiiskun) varustaminen kauko-ohjattavaksi veisi asiantuntijoilta vuorokautta enempää, kaikki tarvittavahan on ostettavissa käytännössä vaikka kaupan hyllyltä. Sen ei tarvitse olla state-of-the-art, kunhan toimii.
Juuei kiellä, mutta hiukan pistää vaan silmään toi ydinvoimala-asian korostuminen. Varsinkin kun sitä on korostettu lähes alusta lähtien. Kun jossain vaiheessa kerrotaan että säteilytaso on äärimmäinen (vai miten sen jonkun amerikanhepun sanat menikään) vaikka se itse asiassa olisi hyvää vauhtia vielä kasvamassa niin mikä se suraava säteilytaso sitten mahtaa olla.Kirjoitit tuossa aiemmin, että onko unohdettu uhrit. Ei tietenkään ole, mutta ei kait mikään kiellä käsittelemästä säteilyä, taloutta yms. seuraamuksia. Joilla on vaikutusta ihmisiin Japanisa ja ehkäpä muuallakin.
Minulla oli mielessä enemmän MythBusters ja heidän kauko-ohjattava autonsa.Paikalle ei tarvita kuin Richard Dean Anderson, rulla ilmastointiteippiä, naapurinpojan nikko sekä paloauto, niin homma on valmis. :thumbup:
No tämän asiantilan ihmettelystä se ensimmäinen kommenttini kumpusikin. Itse tekniikka ei ole hankalaa, joten syyn täytyy olla jossain muualla. Etäisyys?Mie taas arvelisin että jos homma olisi niin helppo ja suoraviivainen niin siellä olisi jo pataljoona kauko-ohjattavia sammutusautoja täydessä tohinassa.
Vai onko japanilaiset robotiikkanerot sitten siinä määrin hitaita, ettei tämän tyylinen ajatus ole päähän pälkähtänyt..? Epäillä tuota sopii.
Muistan, että pähkäiltiin hirveästi mistä on kyse. Ja taisi tulla jonkinlainen valmiusasteen korotus. (Olin Vekaranjärvellä intissä tuolloin...)Tämmöset videot löysin elävästä arkistosta:
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=2&ag=9&t=52&a=1
Varsinkin ensimmäinen video on aika jännä.
Media tyypilliseen tapaan hiukan liioittelee, mutta kyllähän tässä on usean päivän ajan (4-6 päivästä onnettomuuden alkamisesta) näkynyt hyvin huolestuttavia merkkejä.Juuei kiellä, mutta hiukan pistää vaan silmään toi ydinvoimala-asian korostuminen. Varsinkin kun sitä on korostettu lähes alusta lähtien. Kun jossain vaiheessa kerrotaan että säteilytaso on äärimmäinen (vai miten sen jonkun amerikanhepun sanat menikään) vaikka se itse asiassa olisi hyvää vauhtia vielä kasvamassa niin mikä se suraava säteilytaso sitten mahtaa olla.
Muistan kohtuu hyvin ton uutislähetyksen. Olin ite sillon jo valmiiksi evakossa (mummolassa), kun mutsi oli heittäny mut pihalle. Ettei suurempaa hätää niinku ollu. Sieniä tuli kyllä myöhemmin popsittua.Tämmöset videot löysin elävästä arkistosta:
http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=2&ag=9&t=52&a=1
Varsinkin ensimmäinen video on aika jännä.
Bongasin tuolta Sigurd Wettenhovi-Aspan nimen, josta päädyin miekkosen fennoegyptologiseen kieliteoriaan. Tässä muutamia esimerkkejä sanojen alkuperästä:Liekkö mielenkiitoinen toi Tekno-Kekon bloki, kun tarttui tähänkin aiheeseen. En tiedä hemmosta mitään, mutta vaikuttaa jaappania ja teknillisiä asioita tuntevalta figuurilta.
http://teknokekko.vuodatus.net/
Sorry, en voinut vastustaa. Jatkakaa.
- pyramidi = pyhät raamit
- Berliini = perälinna
- Egypti = Äijäkupittaa
- Tunisia = tuonensija (Aurinko laskee länteen eli tuonensijaan ja Egyptistä katsoen Tunisia on lännessä)
- prinssi = piirinseppä
- labyrintti = läpiriento
- Marseille = Merisäiliö
- Memphis = Mäenpisteaita
- neekeri = Ne hahsi kush (egyptiä, väitettiin tulevan sanoista "Ne haisevat kuselle")
- Malakka = maa lakkaa
- die (saksaa) = tissi
- geysir = käy siristen
- harmonia = haarapuumoniaisuus
- kulttuuri = kultaura
- muumio = muu mies
- seepra = seurahepo
Tismalleen.Täältä sivusta ja iltapäivälehtien tietoihin perustuen on tietysti helppo arvostella japanilaisten ponnisteluja. Eiköhän jossain vaiheessa selviä, että miksi asiat ovat menneet kuten ovat menneet. Olisi ehkä sitten parempi hetki heitellä niitä kiviä.
Minkäsmoinen se sitten oli?Todellisesta tilanteesta en tiedä mitään. Mutta Egyptin mellakoiden aikaan se mitä kuuli siellä olleelta naapurilta tilanteesta ja se mitä media kertoi oli "pikkaisen" eri.
No täällä oli isot otsikot "Mellakat siirtyneet sharm el sheikkiin" (vai miten se kirjoittaan), siellä oli pari paikallista nuorta juossut pitkin pääkatua ja syykin oli joku ihan muu kuin mielenosoitus.Minkäsmoinen se sitten oli?
Erilainen.Minkäsmoinen se sitten oli?
Moon tästä vahvasti eri mieltä. Tuollainen tekninen muutos autoon ei kyllä päivässä toimi, ja vaikka toimisi jotenkin kuten, niin se ei lämmitä mieltä, että vehje leviää puoleen väliin matkaansa.Arvelisin ettei ruiskuauton (ja ruiiskun) varustaminen kauko-ohjattavaksi veisi asiantuntijoilta vuorokautta enempää, kaikki tarvittavahan on ostettavissa käytännössä vaikka kaupan hyllyltä. Sen ei tarvitse olla state-of-the-art, kunhan toimii.