Sopii hyvin rallin nykymenoon.Näkyikö tuota vastaantullutta siviiliautoa livessä? Ilmeisesti fia on myös kieltänyt asiasta kommentoinnin kuljettajilta, uskomatonta että tuollaista tapahtuu mm-rallissa.
Jep! Niin kuin suurimmassa osassa muita ralleja (kuten esim Suomessa ja Ruotsissa) on ilmeisesti tehty kun ei ole mitään ongelmia yhteyksien kanssa.Mutta kun reitin voisi viedä jonnekin, missä signaali kulkee. Esim. parkkipaikalle tai joku stadion.
En ole expertti, mutta mitä yhteysnopeuksia ne rettisuunnittelijat mittaisivat? Ei ne All Liven lähetykset kansallisen mobiiliverkon välityksellä kulje eikä se ole mitenkään vertailukelpoinen ja epäilen, että paikallisilla on saatavilla samanlaista yhteyskonetta lentelemään. Jollain simuloinnillahan tuota varmaan voisi koittaa selvittää, mutta kuinka helposti ja luotettavasti, niin enpä tiedä. Säänkin vaikutus vielä omansa. Ja pääasiallisestihan tuo on WRC:n organisaation vastuulla, kisajärjestäjä noudattaa vain annettuja ohjeita. Toki nuo pitäisi toimia, ei sillä, mutta kun katsoo tuota rallin alkua, niin ei se tv-kuvan puute ole ollut ainoa iso epäonnistuminen...Mutta eikai se paljoa vaatisi siinä samalla mitata yhteysnopeuksia?
Ei tosiaan ei. FIAlle ja järjestäjille olisi jopa parempi ettei kuvaa tulisi ollenkaan, sen verran sakeaa menoa ollut nousevan auringon maassa.Toki nuo pitäisi toimia, ei sillä, mutta kun katsoo tuota rallin alkua, niin ei se tv-kuvan puute ole ollut ainoa iso epäonnistuminen...
Siis minkä signaalin? Tietääkseni kaikki signaalit menevät suoraan yhteyskoneeseen. Eli siis autosta menevä incar menee suoraan yhteyskoneeseen, niin siinä on sitten ympärillä metsää tai vuorenrinnettä tms ja sen kanssa nämä koittavat elää. Yhteyskoneen kautta signaali sitten välitetään service parkkiin, jossa se koostetaan selostuksen kera ympäri maailmaa.Jep! Niin kuin suurimmassa osassa muita ralleja (kuten esim Suomessa ja Ruotsissa) on ilmeisesti tehty kun ei ole mitään ongelmia yhteyksien kanssa.
Ei vaan linkkilentokoneen kautta. Helikopteria ei oo näkynyt, tuskin se tuolta metsän läpi autoja näkisi.Mä olen kuvitellut, että signaali menisi kuvaushelikopterin kautta. Tai ainakin pyöräilyssä näin. Tosin tuliko tuolta yhtään otosta helikopterista? Ehkä ne säästää.
Ensi viikon keskiviikkona pitäis tulla ulos lähetys https://www.tomituominen.fi/tomin-nuoteistaTomin nuoteista podcastissa varmaan valkenee jotain lisää tästä All livestä lähiaikoina. Muistaakseni mainosti Uuden-Seelannin aikaan, että haastateltavaksi asettuu Marko Viitanen (NEP Finland), jos en nyt väärin muista.
On varmasti hankala yhtälö, eikä All Live -setuppia voi huvikseen käydä pystyttämässä rallipaikalla reittiä suunnitellessa, eli ei voida tietää etukäteen missä signaali kulkee, missä ei. Mutta veikkaisin että promoottorin vaakakupissa painaa rallin televisioitavuus, ja se ei edesauta Japanin tilannetta peruuntuneiden pätkien ohessa.Tämä on kyllä ehkä yksi paskimmista argumenteista ikinä. Pitäisikö vaikka sitten miettiä jo reittiä suunnitellessa sitä maastoa, jos kerta halutaan näyttää kaikki pätkät livenä? Tiedän, reitin suunnittelu on hankalaa ja joissain maissa käytettävissä olevat tiet ovat vähissä. Mutta eikai se paljoa vaatisi siinä samalla mitata yhteysnopeuksia? Tai sitten voidaan unohtaa koko All Live tai ainakin lopettaa sen mainostaminen "kaikki pätkät livenä", kun saa tuijottaa karttaa, still-kuvaa tai kuvaajan kuvaamaa maisemakuvaa peltoaukealta 5min odottaen että milloinhan se auto sieltä saadaan viideksi sekunniksi ruutuun.
Ja tähän nyt ei mitään "no ennen ei nähty kuin kooste iltaisin" perustetta. Maailma muuttuu ja kehitys kehittyy. Toki, jos tähän still-kuvaan äänilla ollaan tyytyväisiä niin mikäs siinä.
Kyllä minä muistan ainakin et all livessä on ollut aikalailla joka kisassa jotain pieniä ongelmia. Mukaanlukien Suomi / Ruotsi.Jep! Niin kuin suurimmassa osassa muita ralleja (kuten esim Suomessa ja Ruotsissa) on ilmeisesti tehty kun ei ole mitään ongelmia yhteyksien kanssa.
Maksoivatko ne rallifanit silloin palvelusta, joka ei toiminut luvatusti?Ennen All Liveä en osannutkaan ajatella, että rallifanit ovat näin herkkiä.
No kyllä tuota signallitekniikkaa on maailma täynnä ja erinäisiä insinööriratkaisuja on monenlaisia. Lähetetyn signaalin häiriöherkkyys riippuu mm. taajuudesta aika paljon. Sitten sellainen ensimmäinen insinööriratkaisu, joka tälle inssille tulee mieleen on se, että jos lähetyksessä on kerran ongelmia, se voidaan puskuroida sitten erikoiskokeen mukaisella kertoimella. Jos tiedetään, että läehtyshäiriökohtia on paljon, otetaan liveen suosiolla vaikka 20 sekunnin puskurointi. Aina puiden välistä lähetetään viimeiset 10 s videota ja sitten kopterista lähetetään puskuroitua lähetystä sen verran kuin on tarvis. Tai jos se vaatii minuuttia, nin sitten otetaan minuutti, kunhan kaikki data puskuroidaan samalla tavalla, eli viive kaikissa on sama minuutti.Siinä ei paljon insinööri auta jos ei signaali kulje paksun puuston läpi.
Ja koptereita taitaa olla korkeintaan yksi per pätkä silloin kun ovat käytössä, niin sitten jos leikataan autoon, jota kopteri ei seuraa, niin yhteys ei varmasti kovin hyvin toimisi, kun kopteri lentää taas niin matalalla linkkikoneeseen verrattuna.Ei vaan linkkilentokoneen kautta. Helikopteria ei oo näkynyt, tuskin se tuolta metsän läpi autoja näkisi.
Erikoinen on ollut kyllä muutos Breenin suoritusvarmuudessa. Ei ny lähtihistoriasta tule mieleen vastaavaa tason heilahdusta ja ylipäätään ulosajomäärää yhdellä kaudella tällä tasolla yhdelle kuljettajalle. Ja, kun kyseessä ei ole kuitenkaan ns. Novikov tyyppinen kuski, vaan Breen on ajanut oikeitakin tuloksia ja ollut suoritusvarma monena kautena. Ulosajoja, kun katsoo, niin tuntuu melkosilta beejunnu paikoilta, että puhtaasti tullut silmällä vain paikkaan ja onkohan nuottia rekisteröinyt ollenkaan.Ei nyt vielä osunut silmään aiheesta juttua mutta nyt käy jo oikeasti sääliksi Fordia. Breenistä taas… hmm, miten sen nätisti sanois. Mahtaako olla purkupykälää sopparissa?
Viimeksi kun olin Jyskälän penkalla niin edes tekstarit ei menneet läpi datasta puhumattakaan. Silti siitä kohdastakin tuli All Live -kuvaa.Jos nyt vielä todetaan, että sieltä samasta autosta sa aika hyvin lähetettyä huippuluokan kuvaa ihan sillä taskussa olevalla laitteella jo melko suuressa osassa maapalloa. Vauhti tuo oman haasteensa tähän, mutta kyllä ne signaalien kulut on toisaalta satu ratkaistua vaikka suihkuhävittäjissäkin.
Ei tuo voi tekniikasta jäädä kiinni, jso siihen vain panostettaisiin vähän.
Siellä on minuutin puskuri todellisen tilanteen ja lähetyksen välissä...No kyllä tuota signallitekniikkaa on maailma täynnä ja erinäisiä insinööriratkaisuja on monenlaisia. Lähetetyn signaalin häiriöherkkyys riippuu mm. taajuudesta aika paljon. Sitten sellainen ensimmäinen insinööriratkaisu, joka tälle inssille tulee mieleen on se, että jos lähetyksessä on kerran ongelmia, se voidaan puskuroida sitten erikoiskokeen mukaisella kertoimella. Jos tiedetään, että läehtyshäiriökohtia on paljon, otetaan liveen suosiolla vaikka 20 sekunnin puskurointi. Aina puiden välistä lähetetään viimeiset 10 s videota ja sitten kopterista lähetetään puskuroitua lähetystä sen verran kuin on tarvis. Tai jos se vaatii minuuttia, nin sitten otetaan minuutti, kunhan kaikki data puskuroidaan samalla tavalla, eli viive kaikissa on sama minuutti.
.