Japanin MM-ralli 2022

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15968
Sijainti
Tampereen lenkki
EK2 Isegami's Tunnel Kallen pohjien keskinopeus 78.8 km/h, mielestäni viimeksi on ajettu näin hidas assupätkä kuivalla 1998 Sanremossa. Ja jos tuo Sanremon pätkä olisi ajettu Rally1-autoilla, olisi menty vielä kovempaa. Korsikaltakaan ei oikein meinannut löytyä noin hidasta pätkää, siellä ei yleensä muutenkaan ajeta ihan neulansilmäsyheröä vaan sellasta "medium" nopeeta.

Pätkien puolesta Japani on erinomainen lisä MM-sarjaan. Harmillista, että järjestelypuolella on ongelmia ja maasto ei oikein ole suotuisa livelähetyksen tekoon.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3582
Sijainti
JKL
EK2 Isegami's Tunnel Kallen pohjien keskinopeus 78.8 km/h, mielestäni viimeksi on ajettu näin hidas assupätkä kuivalla 1998 Sanremossa.
Katsoin incareista että pääasiassa ajettiin 2 .tai 3. vaihteella eli tosi hidasta noille vehkeille. Erilaiset tiet ovat lajin suola joten siksi kannatan myös Japania jatkossakin kalenteriin. Kunhan ei olisi kauden viimeinen kisa... Ja virheistä oppii. Varmasti parantavat tulevaisuudessa...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15968
Sijainti
Tampereen lenkki
Erilaiset tiet ovat lajin suola joten siksi kannatan myös Japania jatkossakin kalenteriin. Kunhan ei olisi kauden viimeinen kisa...
Toki se on harvinaista että mestaruus ratkeaa ennen vikaa kisaa, olishan se siistiä ajaa noilla syheröillä mestaruudesta! Lähtöpaikallakaan ei tainnut olla juurikaan merkitystä (paitsi powerilla kun alkoi sataa rankemmin)
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
81
Vaikka reilu viikko sitten täällä mainitsin että olin jo luovuttanut kisaan pääsemisen suhteen, muuttuivat suunnitelmat kuitenkin aivan kalkkiviivoilla siten että pääsin käymään lauantaina pakalla. Tässä tälläinen kertomus kisasta sekä muita havaintoja.

Perjantai aamuna kun omat kuviot oli selvillä kisan suhteen, niin ei muuta kun iltapäivän bussilla kohti Nagoyaa, lähemmäksi varsinaista kilpailualuetta ei bussilla päässyt, joten loppumatka Nagoyasta Okazakiin piti mennä junalla. Matkustamiseen meni aikaa n. kuutisen tuntia ja perille selvisin n. yhdeksän aikoihin illalla. Koska mun suunnitelmat kisan suhteen selkeni vasta näin myöhään, en ollut varaillut mitään majoitusta vaan lähdin reissuun melko heikosti valmistautuneena. Suunnitelmana oli tavata lauantaina aamuyöllä klo 3:30 sääryhmään kuuluva kaveri hänen hotellinsa edustalla, josta sitten siirryttäisiin yhdessä pätkälle. Onneksi tämän säämiehen hotellin vieressä sattui olemaan internet kahvila, joka oli auki 24/7, näissä paikoissa voi myös nukkua, joten majoitun sitten sinne. Toki vaikka nukkuminen on mahdollista, se on sitten asia erikseen kuka noissa paikoissa oikeasti pystyy nukkumaan. Sängyn sijasta nukuin tuolilla ja muutenkin nukkumista hieman vaikeutti sermin takana käynnissä ollut tietokonepelien pelaaminen, ehkä reilu tunti tuli torkuttua. Toki eipä paljoa tuon edullisempaa "majoitusta" voi löytää, joten siinä pieni vinkki Japaniin matkaaville, jos haluaa selvitä halvalla mutta ei anna unen laadulle juurikaan arvoa.

Sitten "hyvin" levänneenä klo 3:30 liikkeelle kohti ek 9/12, jossa oli tarkoitus katsella niin pitkään kuin mahdollista. Pätkää lähestyessä kävi nopeasti selville, että jos olisin itsekseni ollut liikenteessä en olisi päässyt lähellekään koko pikistä. Ensimmäinen "tarkastuspiste" oli jo hyvissä ajoin ennen ek:ta, josta me vain järjestäjän tarraa näyttämällä jatkoimme matkaa. Toinen tarkastuspiste oli lähempänä pätkää, josta oli myös yhtä kivutonta mennä läpi. Ek:n varteen päästessämme klo oli varmaan n. 4:30 eikä missään näkynyt ketään, mikä nyt oli kai aika luonnollista. Tässä vaiheessa aikaa pätkän alkuun oli reilut kolme ja puoli tuntia, joten tällä välillä säämies teki hommiaan ja muuten vain odoteltiin. Myöhemmin paikalle saapui pari järkkäriä, vahtimaan omaa aluettaan ja heidän jälkeensä ehkä n. 30 hengen ryhmä katsojia, jotka vain hävisivät jonnekin pätkän varteen. Ei kyllä keksitty mistä tuo porukka sinne ylipäätänsä saapui, sillä meidän käyttämä välitie oli sen verta vahvasti "miinoitettu" järkkäreillä että ei sieltä ilman lupia läpi tultu. Järkkäreillä oli päällään liivit, joissa luki "voluntary marshall" nuo liivit pysyivät päällä ainoastaan etuautojen ajan, sitten liivit otettiin pois ennen ekaa autoa. Ilmeisesti järkkäreiden vastuu loppui kun kisa alkoi. Meidän katselupaikkana oli alamäkeen kirraava oikea pellolle, jossa oli pieni aukko hämäämässä. Suunnilleen keskeltä mutkaa lähti tienpisto vasemmalle, jossa meidän, sekä järkkäreiden autot olivat parkissa. Järkkärit myös seisoivat samassa pistossa ihan siimassa kiinni ja aivan tien vieressä. Tästä oli helppo päätellä, että ei tainnu järkkäreillä paljoa olla kokemusta rallin katsomisesta, sillä tämä sama pisto missä järkkärit ja muutamat muut ihmiset seisoivat oli taas malli esimerkki siitä missä ei tule olla rallia katsomassa. Eli ulkomutkan puolella ja suoraan ulosajo linjalla, pahintahan tässä vielä oli se että järkkärit oikein neuvoivat näitä muutamia paikalla olleita ihmisiä katsomaan heidän viereensä eli pahimmalle mahdolliselle paikalle. No, mitään ei sattunut, eikä paikassa edes ollut mitään likipiti tilanteitakaan.

Pätkän loputtua ennen toisen kierroksen alkua ajattelimme käydä kurkkaamassa n.1.5km päässä olleen toisen hieman hämyisen vasurin ja muutenkin tarkastella pätkän kuntoa. Meidän aloituspaikasta parisataa metriä eteenpäin olleessa tiukassa alamäki vasurissa oli yks R5 sukeltanut siimojen alle. Tämä kyseinen mutka ja muutama muukin paikka olivat ihan tajuttoman liukkaita erityisesti jarrupaikan kohdalta. Asfaltin pinta näytti öljyiseltä ja tuntui jo kävellessäkin lipevältä, varmoja ei oltu mitä siinä asfaltin pinnassa sitten oikeasti oli sillä toiseen ajokertaan mennessä paikat olivat jo kuivuneet. Ennen tuota mainittua hämyistä vasuria oli se risteys oikea, jossa Katsuta oli tötöillyt, tämän paikan olisi oikein sijoittumalla nähnyt viralliselta katselualueeltakin, tosin todella kaukaa kylläkin. Tästä sitten 300m eteenpäin oli tuo kyseinen vasuri, jossa oli joku hieman runkinutkin. Jäljistä päätellen liukas jarrupaikka yllätti ja siitä mutkaan turhan leveä linja, spinni ja sisäimu aitaan. Ei ollut kuitenkaan keskeytyksen arvoinen suoritus vaan enemmänkin pieni tökkö. Tämä paikka oli ihan virallisen yleisöalueen lähellä, mutta ei sitä oikein sieltä käsin olisi mistään kunnolla nähnyt. Meillä ei ollut ongelmia pätkällä kävelyn suhteen ja liikkui tiellä muutama muukin normikatselija, mutta kyse oli ihan yksittäisistä ihmisistä. Kerran kuulin, kun järkkäri käännytti katsojia takaisin tulosuuntaan tiellä kävelyn takia. Vieressä sijainnut virallinen katselualue oli ajokertojen välissäkin runsaasti kansoitettu.

Ajateltiin jäädä katsomaan tähän hämyiseen vasuriin toka kiekka, mutta ensiksi auto oli siirrettävä lähemmäksi sillä tiedossa oli että viimeistään pääletkan jälkeen olisi nostettava kytkintä ja lähdettävä takaisin kaupungin suuntaan. Vaikka tiellä kävely ei tuottanut ongelmia, olisi pätkää pitkin siirtyminen takaisin autolle liian vaikeaa kisan ollessa käynnissä, kun ei tuolla oikein edes voi väistää autoa ojan puolelle vaikka yrittäisikin maaston muotojen takia. Joten ei muuta kun takaisin autolle ja melkoisen pitkä kierto toiselle puolella pätkää. Tämä välitie jota käytettiin olikin sellainen, jossa ei ollut ketään järkkäriä vahtimassa, ainoastaan pieni ajokielto kyltti isolta tieltä kääntyessä, toki ek:n läheisyydessä oli sitten sulkumies. Mitään mullistavia ajosuorituksia ei toinen kiekka muuten tarjonnut, mutta Katsutan risteyksessä spinnasi joku loppupään autoista ja siitä saatiin kuulohavainto. Muuten tuon risteyksen olisi nähnytkin mutta korkea maavalli esti näkymän. Myös tätä meidän vasuria oli alkuun hieman hankala seurata, kun näkökentän eteen jäi aina joku talo tai pusikkoa ihan sama miten yritti sijoittautua. Melko nopeasti kuitenkin huomattiin kun eräs mummo katseli rallia aivan paraatipaikalta ilmeisesti hänen mailllaan olevalta metsäpläntiltä. Kävin kysymässä häneltä että voiko sinne tulla katsomaan kun sieltä näki myös tulon pitkältä matkalta. Mummo totesi iloisasti että tänne vaan. Oli myös mukava huomata, että omat kielenopiskelut auttaa näissä ralli touhuissa, sillä en olisi varmaankaan englanniksi näinkään yksinkertaiseen kysymykseen vastausta saanut. Mummolla riitti paljon tarinaa ja oli hauska seurata, kun hän useasti auton äänen kuullessaan toisteli että "on tämä pelottavaa touhua" mutta siitä huolimatta mummo oikeasti kellotti werssien aikoja :D

Tosiaan pääletka ehdittiin tuossa katsoa kokonaisuudessaan, koska paikallinen luokka, joka tuli pääletkan jälkeen oli myöhässä aikataulusta sen verta paljon, ei meillä ollut aikaa jäädä katsomaan edes muutamaa autoa sen osalta. Joten ei muuta kun takaisin kaupunkiin, josta välittömästi lähdin junalla takaisin kohti Nagoyaa ja sitten taas Nagoyasta eteenpäin bussilla. Koko reissusta selvisin tälläisillä järjestelyillä huomattavasti edullisemmin kuin olin alkuun suunnitellut. Hieno kokemus kaiken kaikkiaan, vaikkakin melkoisen hankala ja kallis normikatsojan kannalta. Toki jos se riittää että näkee auton ajavan kilometrin päästä pääasiassa suoralla tiellä, niin sittenhän ei ole mitään ongelmia. Ostaa vaan lipun ja nauttii menosta, mutta mikäli mielessä on nähdä vähän enemmän vaatii se sitten erikoisjärjestelyitä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Ihan ei ole auennut että mistä johtui tuo että yleisö oli km päässä tiestä ja niitä virallisia katselupaikkoja ei oikein ollut missään? Oliko maanomistajat nihkeitä? Japanilainen ylivarovoisuus paikkojen suhteen? Vai mistä johtui että tuota yleisöä ei näkynyt ja liput maksoi ihan simona (varmaan kysynnän ja tarjonnan ongelmien takia)?
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
81
Ihan ei ole auennut että mistä johtui tuo että yleisö oli km päässä tiestä ja niitä virallisia katselupaikkoja ei oikein ollut missään? Oliko maanomistajat nihkeitä? Japanilainen ylivarovoisuus paikkojen suhteen? Vai mistä johtui että tuota yleisöä ei näkynyt ja liput maksoi ihan simona (varmaan kysynnän ja tarjonnan ongelmien takia)?
Varmaan mukana on varovaisuutta järjestäjän puolelta, mutta sanoisin että katselupaikkojen vähyys johtuu paljolti väliteiden ja parkkialueiden puutteesta. Kaikki pätkille johtavat tiet mitä tuli nähtyä ja ennakkoon tutkittua olivat erittäin kapeita ja pieniä. Sama pätee oikeastaan kaikkiin muihinkin tieosuuksiin Japanissa, pois lukien moottoritiet. Jos yleisö päästettäisiin sinne tänne ei autoja saisi millään parkkiin järkevästi kun tilaa ei vain yksinkertaisesti ole. Sitten ongelmana on myös maaston muodot, ei tuonne metsän keskellä vuoristoon oikein voi katselualuita järkätä ja kun niitä väliteitäkin on niin vähän ei sitä väkeä sinne oikein edes saisi mitenkään kelkottua. Tämän lisäksi pelloille ei myöskään juurikaan väkeä päästetty, ainakaan tuolla 9/12, joten katselualueet oli tehty peltojen vieressä olleille teille, jotka sitten olivat vähän etäämmällä. Nythän osalle näistä virallisista katselualueista ei saanut edes saapua omalla autolla, järjestäjä tarjosi huoltoalueelta bussikyydin katselualueelle, joka sisältyi lipun hintaan. Tällä keinolla on varmaan haluttu vähentää parkkeeramiseen liittyviä ongelmia. Maanomistajan nihkeydestä en osaa sanoa mitään, mutta jokamiehen oikeuksia ei Japanista löydy, joten varmaan silläkin on vaikutusta katselupaikkojen suunnitteluun. Kuitenkin kaikki viralliset katselualueet oli ihan täynnä väkeä ja liputhan oli myyty loppuun oikeastaan heti niiden tultua saataville.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ihan täysin samaa mieltä, mutta se on raha kun ratkaisee. Omasta mielestä jotku Formulatkin katosi kuvasta sen jälkeen kun menivät maksullisille. Mutta nuo oikeudet ovat bisnes ja ne myydään niille jotka maksaa.
Juuri näin. Urheilun lähetysoikeudet ovat aika isokin bisnes ja YLE ei todellakaan ole hövelimpien maksajien joukossa. Oli laji sitten mikä tahansa.
 
Ylös