Jari-Matti Latvala

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hyvä haastis, aitoudessaan taattua Latvalaa - sekä hyvässä (Minun on kuitenkin pakko ajaa ensi vuonna MM-ralleja. Välivuoden jälkeen paluu huipulle on vaikeaa.) että pahassa (Jos virhe Monten testeissä olisi jäänyt tekemättä, olisi tullut parempia tuloksia ja vire olisi kestänyt paremmin vuoden loppuun asti.).

Hattua täytyy nostaa, että JM on valmis laittamaan omia rahojaan ajamiseen. Summat (200k€ per ralli) eivät kuitenkaan ole mitään jätskirahoja Latvalallekaan.

Tuo taistelu verottajan kanssa kuulostaa julkisuudessa (mm. tässä jutussa) olleiden tietojen perusteella kyllä pahalta. Toivotaan, että asia kääntyy lopulta Jari-Matin kannalta parhain päin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1374
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
En usko että Latvalan optimismille kauden 2021 suhteen on oikeastaan mitään katetta. Kun Mäkinen suuressa "viisaudessaan" näki jonkun tusina-evanssin paremmaksi kortiksi tälle kaudelle niin eiköhän sieltä joku vastaava löydy 2021 kaudellekin Ogierin (todennäköistä) lopettamista paikkaamaan. Tai mistä sitä tietää vaikka saisi Neuvillen naarattua Hyundailta tämän kyrpiinnyttyä Tänakiin samassa tallissa. Etenkin jos Ogier pyyhkki 2020 pöytää Hyundai-kuskeilla, niin skenario on jopa todennäköinen.
Eihän näihin löpinöihin varmaan pitäis enää mitenkään edes reagoida, mutta kannattaa huomata seuraava: Se "tusina-evanssi" ajeli "malkkomin autovuokraamon sekundakamppeilla" yhtä monta podiumia ja vähän enemmän pisteitä parin kisan saikusta huolimatta, kun eräs Latvala.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Onko nykyään yleistä ettei ole henkilökohtaisia sponsseja ollenkaan, vaan iso talli maksaa sen verran ettei ole niin nokonuukaa?

Tuo taistelu verottajan kanssa kuulostaa julkisuudessa (mm. tässä jutussa) olleiden tietojen perusteella kyllä pahalta. Toivotaan, että asia kääntyy lopulta Jari-Matin kannalta parhain päin.
Laitan eurot likoon verottajan puolesta, jos jotain näyttöä olisi, niin homma olisi taputeltu jo. Jos sitä ei ole, niin verottaja tuppaa yleensä vastaavat voittamaan.

Btw. Täytyy kyllä ihailla Mäkisen Tommin peliliikkeitä jälleen kerran, kovat kuskit loogisessa nokkimisjärjestyksessä ja sitten JML vielä maksaa siitä että tulee syömään pisteitä muilta talleilta ja Katsuta hoitelee ralli-kakkosella pisteitä hakevat.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Laitan eurot likoon verottajan puolesta, jos jotain näyttöä olisi, niin homma olisi taputeltu jo. Jos sitä ei ole, niin verottaja tuppaa yleensä vastaavat voittamaan.
Nämä ei käsittääkseni ole ihan puhtaasti näyttöasioita, vaan myös tulkinta näyttelee yleensä suurta roolia verovelvollisuuteen liittyvissä riitatapauksissa. Esimerkkinä (hatusta vedetty, en tiedä että liittyisi juuri tähän tapaukseen): mikäli henkilöllä X on ollut liiketoimintaa Suomessa aikana, jolloin hän ei ole yksityishenkilönä ollut verovelvollinen Suomessa, voidaan oikeudessa nimenomaan vääntää tulkinnasta, minkä luontoista tämä liiketoiminta on ollut (ts. aiheuttaako jo se verovelvollisuuden Suomeen) jne.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5609
Suomen verottajalla on kyseenalainen tulkinta siitä, että vanhan vuorokauden viimeisillä minuuteilla maahan saapuminen aiheuttaa sen, että kyseinen päivä lasketaan Suomessa vietetyksi päiväksi. Jos näin laskisi jokainen maa, niin henkilö voisi olla verovelvollinen kahteen maahan samanaikaisesti ja se taas ei ole mahdollista, joten kyllä jompi kumpi maa joutuu tulkinnoissa joustamaan. Mutta tuskinpa Jari-Matilla on homma kiinni yhdestä tai kahdesta päivästä.

Toivottavasti hän hoitaa asioitaan itse eikä käytä ns. asioiden hoitajaa, koska muuten ko. henkilön sietäisi saada potkut.

Ja juu, homma on kyllä taputeltu ja maksettavaa tulee isosti.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Täytyy kyllä ihmetellä etteikö JML:lla ole ollut juristia tms. asioiden hoitajaa näissä veroasioissa. Ei JML nyt kuitenkaan ihan ensimmäinen rallikuski tai huippu-urheilija ole, joka näiden asioiden kanssa on tekemisissä. Kaikki nuo matkavuorokauden määräytymiset ym. on ihan tavallisenkin pulliaisen selvitettävissä olevia asioita ja aika uuno täytyy olla, jos ei osaa laskea ulkomaan päiviä ns. varman päälle. Kun tienaa miljoonia ja patsastelee juorulehtien sivuilla morsian kainalossa "yhteisessä" suomi-kodissa, niin eipä ihme, että verottajakin kiinnostuu missä aikaa vietetään ja mihin veroja maksellaan.
Hattua täytyy nostaa kaikille niille urheilijoille jotka eivät lähde tuolle "veronkierto" linjalle vaan asuvat Suomessa ja maksavat veronsakin tänne.
Nyt kun JML julkisesti kerää sponsoreita rahoittamaan ajamistaan niin varmasti verottaja on siitäkin kuviosta hyvin kiinnostunut. Toivottavasti ei JML:n tarvitse sitäkin asiaa jälkikäteen julkisesti surkutella.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
En tiedä onko varsinaista asioidenhoitajaa käytetty - ainakin tietoa takuulla on/olisi ollut käytössä - mutta vaikea kenenkään on aikuisen ihmisen menemisiä ja tulemisia lähteä "määräilemään". Jokainen ottaa tietoisen riskin edes sille harmaalle alueelle mennessään ja ne riskit on sitten kannettava. Minkäs teet. Kuten nähtyä, tämän kaltainen Suomi/Monaco-kuvio on myös hoidettavissa ns. siististi.

Tulee vaan mieleen, että mikäli tämä asia painoi kausien 2018 ja 2019 suorituksissa, niin onko se nyt sitten saatu siirrettyä pois mielestä, kun kaudella 2020 pitäisi muutamassa kisassa tehdä ne kovat näytöt?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Micke Suopuro on nostanut itsensä kirkkaasti Suomen kovimmaksi rallitoimittajaksi. Tämän tuoreimman jutun lisäksi Rautiaisen haastattelu sekä erinomainen kolumni rallin haasteista ja niihin vastaamisesta käyvät esimerkeistä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Haastattelu oli suorastaan enteellinen.

Latvala ajaa Ruotsin rallin Juho Hännisen kanssa, Miikka Anttila taas hyppää Eerik Pietarisen kyytiin Tunturirallissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
Tajusin nyt vasta, että jos Ruotsi perutaan lumenpuutteen takia, se iskee Latvalaan erityisen kovaa. Toivottavasti ei tule taloudellisesti takkiin kuten Paddonille Australiasta. Ajaisiko sitten vaikka Portugalin tai Sardinian sen sijasta?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Toivottavasti ei tule taloudellisesti takkiin kuten Paddonille Australiasta. Ajaisiko sitten vaikka Portugalin tai Sardinian sen sijasta?
En usko (fwiw). Paddon ehti Suomen visiitillä romuttaa yhden WRC:n ja Australiaankin oli kaikki rahdattu jo valmiiksi. Latvalan kohdalle ei pitäisi osua yhtä massiivisia suoria kuluja ainakaan.

Kyllähän siinä "pakko" olisi jotain ajaa sitten välissä, ettei ajotaukoa tule suoraan Jyskälään asti. Siinä JM antaisi jo vähän turhan paljon tasoitusta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15860
Sijainti
Tampereen lenkki
En usko (fwiw). Paddon ehti Suomen visiitillä romuttaa yhden WRC:n ja Australiaankin oli kaikki rahdattu jo valmiiksi. Latvalan kohdalle ei pitäisi osua yhtä massiivisia suoria kuluja ainakaan.
Niin siis Paddon maksoi Jyskälästä täyden hinnan, koska kilpailua ei peruttu, vaan hän romutti auton itse, eli lopputulema sama jos olisi ajanut ekalla pätkällä metsään.

Australia taas peruttiin ihan kisan kynnyksellä, jolloin autot ja kalustot oli ehditty jo valmistella ja rahdata paikalle. Tämä ei ole ilmaista, mutta Paddon maksoi silti noin puolikkaan kisan kustannuksen. Jos Ruotsissa viivytellään viimeiseen saakka kelin kanssa, voidaan joutua samaan lopputulokseen. Toki Ruotsin kohdalla rahtimaksut yms. on pienemmät kuin Australian kanssa, mutta ei se WRC-kisaan valmistautuminen silti ihan ilmaista ole.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Niin siis Paddon maksoi Jyskälästä täyden hinnan, koska kilpailua ei peruttu, vaan hän romutti auton itse, eli lopputulema sama jos olisi ajanut ekalla pätkällä metsään.

Australia taas peruttiin ihan kisan kynnyksellä, jolloin autot ja kalustot oli ehditty jo valmistella ja rahdata paikalle. Tämä ei ole ilmaista, mutta Paddon maksoi silti noin puolikkaan kisan kustannuksen. Jos Ruotsissa viivytellään viimeiseen saakka kelin kanssa, voidaan joutua samaan lopputulokseen. Toki Ruotsin kohdalla rahtimaksut yms. on pienemmät kuin Australian kanssa, mutta ei se WRC-kisaan valmistautuminen silti ihan ilmaista ole.
Joo, ei tosiaan ole ilmaista. Rahdit (rekkojen laivapaikat jne.) ja muut tällaiset pitää kuitenkin buukata hyvissä ajoin, eikä peruutuksen sattuessa sitä hintaa saa täysimääräisenä toki tallikaan takaisin. Ja paljon voi olla eroja myös sopimusten sisällössä. Kenties force majeure-lausekekin on toisenlainen M-Sportin standardisopimuksessa (case Paddon, ehkä) kuin tilanteessa jossa auto vuokrataan tunnolliselle ex-työntekijälle joka sattuu vielä olemaan päämiehenkin jonkinlaisessa suosiossa (case Latvala, yhtä isolla ehkällä).

Olisi ihan mielenkiintoista tietää, miten nämä kuviot ihan käytännön tasolla toimii ja minkälainen työehtosopimus mekaanikkojen ym. henkilökunnan kanssa on. Esim. Ruotsissa pitäisi olla viivalla viisi WRC-Yarista. Miten nämä kaksi ylimääräistä resurssoidaan? Onko TGR:n/TMR:n omaa väkeä ja mikä heidän asemapaikkansa "normaalisti" on?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.ilkka.fi/urheilu/ralliautoilija-jari-matti-latvalan-kisat-ja-kokemukset-kansien-valiin-ensi-syksyna-1.3225535

Ajorintamalla on viime vuosia hiljaisempaa, mutta kirjaa näemmä pukkaa syksyllä. Mielenkiintoista nähdä, minkälainen ja erityisesti minkä tyyppinen opus hyllyihin ilmestyy. Kirjoittaja Riikka Smolanderin rallituntemuksesta en tiedä, mutta ei nyt sen perusteella lähdetä tuomitsemaan.

Päivän kevennyksenä todettakoon, että Ilkan jutun mukaan Latvala ei viime kauden jälkeen saanut tehdastallipaikkaa rallin SM-sarjasta.
 
Ylös