Jarnat 2009 - Liveseuranta

Sue_me

Well-known member
Kerro nyt lyhyesti mitä Hitler-mielisyyttä ja fasismia Lotta Svärd-järjestöllä oli ennen sotia ja sodan aikana. kiinnostais tietää, ihan oikeesti.
Lottien johtaja Fanni Luukkonen oli ainakin joskus opintoretkellä tutustumassa Saksan fasistisen naisjärjestön toimintaan.

Wikipedia sanoi:
Luukkonen vieraili natsi-Saksan diktaattori Adolf Hitlerin päämajassa 19. toukokuuta 1943 ja sai Hitleriltä Kotka-ritarikunnan ristin "bolsevismia vastaan käydystä taistelusta". Luukkonen oli ainoa ei-saksalainen nainen, jolle tämä merkki annettiin.
Fasismia vai ei, en tiedä. Hitler-mielisyyttä saattaa olla.

haju

Banned
Havaitsin kartingpuolella lupaavaa sananvaihtoa pari päivää sitten. Nyt kun kävin tarkistamassa asian etenemistä, oli koko säie poistettu. Törkeää!

Micael

Micael
Sijainti
East of Eden
Tällä forumilla on niin äärettömän helppoa saada aikaan oikein kunnon jarna, ja varsinkin muutamat aiheet ovat jopa itsesyttyviä kera sopivan aloituskommentin.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Havaitsin kartingpuolella lupaavaa sananvaihtoa pari päivää sitten. Nyt kun kävin tarkistamassa asian etenemistä, oli koko säie poistettu. Törkeää!
Säie poistettiin pyynnöstäni. Laiton sen ensin lukkoon itse. Joten ei ollut kovin törkeää.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
mikäli lotta-järjestö pystytettäisiin uudelleen ilman kytköksiä hitler-mielisyyteen ja fasismiin, ei noissa rauhanehdoissa ole mitään lotta-järjestön kieltävää.

edit: ehdotan uudeksi nimeksi jarna-järjestöä.
Sehän on jo olemassa ;)

azly

Well-known member
Kerro nyt lyhyesti mitä Hitler-mielisyyttä ja fasismia Lotta Svärd-järjestöllä oli ennen sotia ja sodan aikana. kiinnostais tietää, ihan oikeesti.
no minähän en itse ollut silloin vielä olemassa, mutta historiankirjoista olen lukenut että lotta svärd lakkautettiin lähinnä koska sillä oli niin läheiset suhteet suojeluskuntiin. onhan niitä kaikennäköisiä juttuja lottien juutalaisvastaisuudestakin olemassa, en tiedä tarkemmin. lähinnä veikkaisin että kyseessä oli jonkinlainen "varmuuden vuoksi" -kieltäminen. neuvostoliiton päätöksellähän lotta svärdiä ei kielletty, vaan valtioneuvoston.

azly

Well-known member
itänaapuria koskevassa puolustustoikissa jarna on kääntymässä henkilökohtaisten solvausten ryöpyksi.

tmoi

No niin
Sijainti
turkus
Joo. Täytyy mennä kans varmaan nukkumaan, että jaksaa taas aamulla :thumbup:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
no minähän en itse ollut silloin vielä olemassa, mutta historiankirjoista olen lukenut että lotta svärd lakkautettiin lähinnä koska sillä oli niin läheiset suhteet suojeluskuntiin. onhan niitä kaikennäköisiä juttuja lottien juutalaisvastaisuudestakin olemassa, en tiedä tarkemmin. lähinnä veikkaisin että kyseessä oli jonkinlainen "varmuuden vuoksi" -kieltäminen. neuvostoliiton päätöksellähän lotta svärdiä ei kielletty, vaan valtioneuvoston.
No kerropa sitten suojeluskuntajärjestön Hitler-mielisyydestä ja fasismimielisyydestä. Kerro vielä ihmeessä tuosta juutalaisvastaisuudestakin koskien suojeluskunta ja lottajärjestöihin liittyen.