Jerezin testit

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
No kehen luottaa? F1-forumiin ja maikkariin, vai joidenkin mielestä jo instituution aseman saaneeseen autosporttiin!

Sen verran erilaisia aikoja ilmoittavat! Autosportin mukaan toiseksi nopein oli Ralf! Maikkari ja foorumi tyrkyttää Geneä kakkoseksi. Kierroksetkin on päin persettä! :confused:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Noh, laitetaan vielä Turunsanomien lähteen antamat epäviralliset ajat:

1) Kimi Räikkönen McLaren MP4-19 1.16,074 (epävirallinen rataennätys, 32 kierrosta)
2) Ralf Schumacher Williams FW26 1.16,110 (87)
3) Marc Gene Williams FW25A 1.16,245 (63)
4) Pedro de la Rosa McLaren MP4-19 1.17,237 (117)
5) Ryan Briscoe Toyota 1.18,422 (103)
6) Jenson Button BAR 1.18,563 (39)
7) Takuma Sato BAR 1.19,837 (35).
Jos sama tahti jatkuu kisoissakin, niin tiukkaa tulee McLarenin ja Williamsin välillä olemaan! Toki soisi Kimin jatkavan tällä linjalla! wink

<small>[ 12-01-2004, 10:39: Message edited by: Misa1 ]</small>
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
McLaren 4ever:
Deimos:
Ajat ja kierrosmäärät ovat melkein samoja eri lähteistä riippuen. wink

MTV3:
1. Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1.16,125 (32 kierrosta)
7. Takuma Sato BAR-Honda 1.19,866 (35)
McLaren4everin lähde:
1 Kimi Raikkonen McLaren-Mercedes M 1m16.074s 87*
7 Takuma Sato BAR-Honda M 1m19.837s 103
Se McLaren4Everin lähde on Autosport...
Noi mtv3:n ajat ovat ilmeisesti aamupäivältä
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Iltasanomien jutussa mainitaan mäkin takasiivestä seuraavaa: "Autossa käytetään edelleen viime vuoden sääntöjen mukaan piirrettyä takasiivekettä, kun uutta versiota ei ole vielä saatu toimimaan ongelmitta"
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
patriot:
No kehen luottaa? F1-forumiin ja maikkariin, vai joidenkin mielestä jo instituution aseman saaneeseen autosporttiin!

Sen verran erilaisia aikoja ilmoittavat! Autosportin mukaan toiseksi nopein oli Ralf! Maikkari ja foorumi tyrkyttää Geneä kakkoseksi. Kierroksetkin on päin persettä! :confused:
No eikai sillä väliä - pääasia että kimi oli eka wink
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
gp2003.com, f1racing.net ja f1-live.com:ssa kaikissa tuo Kimin kärkiaika on 1.16,125 ja kierroksien määrä on 32!?

Suomalaisilta sivuilta ajaksi löytyy kaikilta Kimille 1.16,074 ja Ralfille 1.16,110!?

Ihmetyttää jonkin verran nuo tulokset ja ne mistä nämä eri sivustot kaivavat nuo kyseiset tiedot?

Tarkistin sitten McLarenin sivuilta ja sieltä viimeisimmät testitulokset oli 9 päivältä, joten ei ollut apua.

Williamsin sivuilta kuitenkin löytyi tällaiset tulokset:
1. K. Raikkonen, McLaren Mercedes, 1:16.074, 29/32
2. R. Schumacher, BMW WilliamsF1 Team, 1:16.110, 29/87
3. M. Gené, BMW WilliamsF1 Team, 1:16.245, 58/63
4. P. de la Rosa, McLaren Mercedes, 1:17.237, 99/117
5. R. Briscoe, Toyota, 1:18.422, 102/103
6. J. Button, B.A.R. Honda, 1:18.563, 22/39
7. T. Sato, B.A.R. Honda, 1:19.837, 32/35

Joten kai se on pidettävä suomalaisia sivustoja luotettavana lähteenä tässä tapauksessa! :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
nyt on maikkarin sivuilla tieto että Kimin "ahtaus" autossa johtui penkistä, joka nyt on korjattu... tuntuikin hieman oudolta että Pedron kanssa suhtkoht samankokonen Kimi ei mahtuis sisään kun Pedrokaan ei ole valittanut... DC onkin sitten hieman pidempi... toivotaan parasta :)
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
J.Heldenview:
MikGo:
kraatu:
1. Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1.16,125 (32 kierrosta)
2. Marc Gene Williams-BMW 1.16,341 (63)
3. Ralf Schumacher Williams-BMW 1.16,769 (86)
4. Pedro de la Rosa McLaren-Mercedes 1.17,240 (118)
5. Ryan Briscoe Toyota 1.18,562 (103)
6. Jenson Button BAR-Honda 1.18,575 (39)
7. Takuma Sato BAR-Honda 1.19,866 (35)

(MTV3)
Mitä näistä voimme päätellä? EMME MITÄÄN!
Pitääkö tuota vanhaa fraasia aina toistaa, eteenkään kun kukaan ei ole siitä mitään päätellyt miesmuistiin? yuck
Nokun sitä ei täällä kukaan tunnu muistavan...spekulaatio on aina sallittua, mutta kun täällä hehkutetaan jo seuraava mestaria pelkkien testiaikojen perusteella.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
MikGo:
J.Heldenview:
MikGo:
kraatu:
1. Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1.16,125 (32 kierrosta)
2. Marc Gene Williams-BMW 1.16,341 (63)
3. Ralf Schumacher Williams-BMW 1.16,769 (86)
4. Pedro de la Rosa McLaren-Mercedes 1.17,240 (118)
5. Ryan Briscoe Toyota 1.18,562 (103)
6. Jenson Button BAR-Honda 1.18,575 (39)
7. Takuma Sato BAR-Honda 1.19,866 (35)

(MTV3)
Mitä näistä voimme päätellä? EMME MITÄÄN!
Pitääkö tuota vanhaa fraasia aina toistaa, eteenkään kun kukaan ei ole siitä mitään päätellyt miesmuistiin? yuck
Nokun sitä ei täällä kukaan tunnu muistavan...spekulaatio on aina sallittua, mutta kun täällä hehkutetaan jo seuraava mestaria pelkkien testiaikojen perusteella.
Pitääkö tuotakin vanhaa fraasia aina toistaa? Eiköhän tää nyt ala olla kaikille selvää pässinlihaa. yuck
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
E. Tuhero:
Iltasanomien jutussa mainitaan mäkin takasiivestä seuraavaa: "Autossa käytetään edelleen viime vuoden sääntöjen mukaan piirrettyä takasiivekettä, kun uutta versiota ei ole vielä saatu toimimaan ongelmitta"
:rolleyes: niin.. aikaa tosin on, joiltain puuttuu vielä koko auto. ja Jerezin testit ovat lähinnä luotettavuuden hakua tekniikkaan mäkiltä ja sen vuoksi ajat ovat suht heikkoja olleet. uuden siiven kanssa sitten aletaan painamaan kunnon aikoja, eli alle 1:15! :D
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Uuden siiven myötä vauhti putoaa noin puol sekkaa. Kai nyt FIAn-standardisiipi on hitaampi kuin Mäkin varta vasten suunniteltu siipi.

Toisaalta luotettavuus on ollut Mäkillä heikkoa, kuten on aina ollut verrattuna yhteen muuhun talliin.

Ja sitten vielä yks käsittämätön asia, auton ahtaus :mad: Eikös Mansellin ajoista ole opittu mitään? Miten kuski pystyy tekemään duuninsa GPssä jos olo on ahtaan tukala koko ajan? Häkkinenkin teki aina melkein kuolemaa kisan jälkeen ja valitteli miten Mäkin ohjaamo on helvetin kuuma. Nyt se on kuuman lisäksi vielä niin ahdas, että ykköstestikuski (Wurz) ei edes mahdu autoon eek!

Mulla on jo vankka tunne että Mäkiltä tulee kauden puolivälissä uusi auto kisoihin. frown
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Jones:

Ja sitten vielä yks käsittämätön asia, auton ahtaus :mad: Eikös Mansellin ajoista ole opittu mitään? Miten kuski pystyy tekemään duuninsa GPssä jos olo on ahtaan tukala koko ajan? Häkkinenkin teki aina melkein kuolemaa kisan jälkeen ja valitteli miten Mäkin ohjaamo on helvetin kuuma. Nyt se on kuuman lisäksi vielä niin ahdas, että ykköstestikuski (Wurz) ei edes mahdu autoon eek!
Hmmss... kuljettajan mukavuus on pois kierrosajasta.(tosin tässä tapauksessa se lisää sitä)
Se että autosta tehtäisiin hitaampi vain jotta joku "tavallinen" kuski voisi sillä ajaa ei kannata. Jos kuski olisi sekunnin muita nopeampi niin tällöin voisi auton tehdä kuskin mukaan, mutta esim. Wurz ei sitä ole. Eikä testinkuskin nopeudella tietty väliä olekaan.

Luultavasti toki pystyisi ajamaan hieman nopeammin jos esim. ajoasento ja näkyvyys olisi nykyistä parempia, mutta tällöin auto olisi taas liian paljon hitaampi.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Mikä ihmeen standardisiipi? Kyllä ne siivet on käsittääkseni edelleenkin tiimien omaa disainia kuten aikaisemminkin. Profiilien määrä on vain rajoitettu kahteen ja päätylevyt ovat aiempaa suuremmat.

<small>[ 13-01-2004, 13:46: Message edited by: Observer ]</small>
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
E. Tuhero
[QBHmmss... kuljettajan mukavuus on pois kierrosajasta.(tosin tässä tapauksessa se lisää sitä)
Se että autosta tehtäisiin hitaampi vain jotta joku "tavallinen" kuski voisi sillä ajaa ei kannata. Jos kuski olisi sekunnin muita nopeampi niin tällöin voisi auton tehdä kuskin mukaan, mutta esim. Wurz ei sitä ole. Eikä testinkuskin nopeudella tietty väliä olekaan.

Luultavasti toki pystyisi ajamaan hieman nopeammin jos esim. ajoasento ja näkyvyys olisi nykyistä parempia, mutta tällöin auto olisi taas liian paljon hitaampi.[/QB]
Pidemmän päälle kuljettajan mukavuus ohjaamossa tuo sitä vauhtia enemmän kuin pienoiset muutokset tarpeeksi ison ohjaamon tekemiseksi vie sitä. Prostinkin mielestä mukavampi ohjaamo on kuljettajan kannalta parempi, koska se on hänen työympäristönsä.

Voiko epämukavissa olosuhteissa saada mitään aikaiseksi? Testeissäkin kun jauhaa 100 kierrosta rataa ympäri epämukavassa olosuhteessa, alkaa kyllä kuljettajan tarkkuus ja mielenkiinto sitä testaamista kohtaan laantua. Puhumattakaan kisoista. Voi nimittäin epämukakavassa ohjaamossa tunnin ajon jälkeen olla paikat niin kipeänä, että keskittyminen alkaa herpantumaan ja kierrosajat heittelehtimään ja tippumaan.

Vaikeus onkin siinä, että pitää löytää sopiva kompromissi tämänkin asian suhteen. Siinä onkin insseillä miettimistä, miten tehdä mahdollisimman nopea auto niin että kuljettajalla on mahdollisimman mukavat oltavat.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Observer
Mikä ihmeen standardisiipi? Kyllä ne siivet on käsittääkseni edelleenkin tiimien omaa disainia kuten aikaisemminkin. Profiilien määrä on vain rajoitettu kahteen ja päätylevyt ovat aiempaa suuremmat.
Tuossahan on juuri kyse tietyistä standardeista, mitä valmistajille annetaan!

Eriasia on sitten miten ne toteutetaan!
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Juhis:

Vaikeus onkin siinä, että pitää löytää sopiva kompromissi tämänkin asian suhteen. Siinä onkin insseillä miettimistä, miten tehdä mahdollisimman nopea auto niin että kuljettajalla on mahdollisimman mukavat oltavat.
</strong>
Kompromissista tosiaan on kyse ja vaikka hieman kärjistetysti kirjoitin, niin sitä kompromissia mäkkikin tavoittelee. On toki mahdollista että talli on arvioinut väärin sen rajan, mutta eiköhän he sen tiedä.

Misa1:
Tuossahan on juuri kyse tietyistä standardeista, mitä valmistajille annetaan!
Eriasia on sitten miten ne toteutetaan!
Tuon mukaanhan formuloissa olisi ollut jo vuosikaudet standardisiivet.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tuon mukaanhan formuloissa olisi ollut jo vuosikaudet standardisiivet.
No niinpä juuri, lajihan on täynnä erilaisia standardeja mitä muutellaan kyllä ahkerasti! wink
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Eikös ne ole ihan vaan sääntöjä. Itse kyllä ymmärrän standardin vähän eri tavalla.
 
Ylös