Johtopäätösten aika

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Kyllä nyt voi vetää sen johtopäätöksen että seuraamme tasaisinta ja mielenkiintoisinta kautta pitkiin aikoihin!:thumbup:

McLaren vaikuttaa nopeimmalta. Montoya on vieläkin ihan kakkoskuski.
Renaultilla voitettiin taaskin. Alonson pistejohto on aika mahtava.
Williams on mennyt hurjasti eteenpäin, nämä kolme ovat vahvimmat.
Ferrari lyö kyllä voitokasta kiilaa väliin kun Bridgestone toimii.
Toyota vähän taantuu, ottaa kuitenkin pisteitä kisasta kuin kisasta.
Red Bull yllätti taas täysin. Coulthard oli mahtava, Liuzzikin hyvä.
Sauberin Massa olisi ollut pisteillä ilman rengasrikkoa. Ville oli heikko.
BAR - Ehkäpä Pohjois-Amerikan tourilla on parempi moottori käytössä...
Jordan - Monteiro alkaa olla Karthikeyanin vauhdissa ellei nopeampi!
Minardi - Aika-ajoissa jo härnää Jordaneita. Kisassa paljon mokia.

Mitä tulee vanhoihin pisteisiin verrattaen uusiin...niin tälläiseltä näyttäisi pisteytys nyt ja minun mielestäni paljon tylsemmältä:

1. Alonso 53
2. Räkä 24
3. Trulli 18
4. Heidfeld 17
5. Fisico 13
6. Barrichello 10
7. R Schumi 9
8. M Schumi 8
9. Webber 8
10.Coulthard 7
11.Montoya 6
12.Wurz 4
13.Villeneuve 3
14. DelaRosa 2

1. Renault 66
2.McLaren 36
3. Toyota 26
4.Williams 25
5.Ferrari 18
6.Red Bull 7
7. Sauber 3
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kilpailu kärjessä on mennyt kauden edetessä erittäin tasaiseksi.Voitosta ja palkintopaikoista ajaa hyvänä päivänä jopa 6 tallia (Mclaren, Renault, Williams, Ferrari, Toyota ja Red Bull) :thumbup: :eek!:

Melkoinen muutos viime kauteen.Toinen mitä vielä toivoisi on koko pakan mahtuminen 3,0-3,5 sekuntiin aika-ajoissa ja kisassa kierroksen erolla.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Mielenkiintoista on nähdä, miten rengassotku vaikuttaa Misukoiden suorituskykyyn jatkossa. Uskon, että marginaaleja nostetaan jonkin verran, mikä vaikuttaa nopeuteen, mutta kuinka paljon?
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Hurmurisija sanoi:
Mielenkiintoista on nähdä, miten rengassotku vaikuttaa Misukoiden suorituskykyyn jatkossa. Uskon, että marginaaleja nostetaan jonkin verran, mikä vaikuttaa nopeuteen, mutta kuinka paljon?
Kanadassa ongelmia ei ollut ja tulevissa kisoissa ei ole 300km/t ajettavia kaarteita ole joten tuskin marginaalien nostoon on aihetta. Kysehän ei nyt ollut renkaan liiallisesta kulutuksesta vaan rasituksen kestävyydessä ovaalikaarteessa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Felix sanoi:
Kanadassa ongelmia ei ollut ja tulevissa kisoissa ei ole 300km/t ajettavia kaarteita ole joten tuskin marginaalien nostoon on aihetta. Kysehän ei nyt ollut renkaan liiallisesta kulutuksesta vaan rasituksen kestävyydessä ovaalikaarteessa.
Nyt kuitenkin tiedetään, että Michelinin marginaalit ovat pienet, ehkä jopa liian pienet. Miten suuria riskejä firma uskaltaa ottaa jatkossa?
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Hurmurisija sanoi:
Nyt kuitenkin tiedetään, että Michelinin marginaalit ovat pienet, ehkä jopa liian pienet. Miten suuria riskejä firma uskaltaa ottaa jatkossa?
Renkaiden ounasteltiin nousevan ratkaisevaan rooliin tällä kaudella. Nyt näyttää todellakin käyvän näin. Olisi pieni ihme jos USA:n tapahtumilla ei olisi mitään vaikutusta Michelinin renkaiden suorituskykyyn.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Törni sanoi:
Renkaiden ounasteltiin nousevan ratkaisevaan rooliin tällä kaudella. Nyt näyttää todellakin käyvän näin. Olisi pieni ihme jos USA:n tapahtumilla ei olisi mitään vaikutusta Michelinin renkaiden suorituskykyyn.
juu näyttää kausi päätyvän täysin renkaiden antamaan lopputulokseen, mutta uskoisin Michelinin renkaan olevan taas seuraavassa kisassa täysin samaa tasoa kuin alkukaudellakin, sen verran kuitenkin ovat testanneet MagnyCoursissa...
Spa ja muut kisat joissa ei päästä testaan voikin taas olla jo jotain ihan muuta...
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Törni sanoi:
Olisi pieni ihme jos USA:n tapahtumilla ei olisi mitään vaikutusta Michelinin renkaiden suorituskykyyn.
Ei kai Michelinilla ole mitään syytä tehdä muutoksia renkaisiin, jotka ovat tähänkin asti toimineet moitteettomasti normaaleilla radoilla.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Ace17 sanoi:
Ei kai Michelinilla ole mitään syytä tehdä muutoksia renkaisiin, jotka ovat tähänkin asti toimineet moitteettomasti normaaleilla radoilla.
Toiveissa kai kuitenkin olisi että renkaita kehitettäisiin edelleen kauden kuluessa. Jos minä olisin Michelinin rengasosaston päällikkö, pyrkisin varmistamaan että USA:n katastrofi ei toistu. Tämän lisäksi haluaisin pitää huolta siitä että mitään epävarmuutta renkaan kestävyydestä ei enää kauden aikana syntyisi. Tekisin näin vaikka tietäisin että Indyn kaltaista rataa ei enää tule. Yrityksen imago ei yksinkertaisesti enää kestä yhtään kritiikkiä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Hurmurisija sanoi:
Nyt kuitenkin tiedetään, että Michelinin marginaalit ovat pienet, ehkä jopa liian pienet. Miten suuria riskejä firma uskaltaa ottaa jatkossa?
Jos rengas kestää alle 1/7 osaa kisasta en puhuisi enää marginaalista. Rengastyyppi oli täysin sopimaton Indyyn. Riittä kun Michelin tuo jokaiselle radalle varalle toiseksi rengastyypiksi taatusti kestävän renkaan ja sillä toisella ajetaan sitten normaalisti kilpaa. Asia joka unohtui Micheliniltä kokonaan Indyssä.
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Felix sanoi:
Jos rengas kestää alle 1/7 osaa kisasta en puhuisi enää marginaalista. Rengastyyppi oli täysin sopimaton Indyyn. Riittä kun Michelin tuo jokaiselle radalle varalle toiseksi rengastyypiksi taatusti kestävän renkaan ja sillä toisella ajetaan sitten normaalisti kilpaa. Asia joka unohtui Micheliniltä kokonaan Indyssä.
Michelin joutuu varustamaan useamman huipputallin renkaillaan. Tästä johtuu varmaankin se et ne on joutunut usein kauden aikana tuomaan renkaat jotka on hyvin lähellä toisiaan. Muutenhan olisi Mclarenin ja Renaultin välillä kova sota, kun vaan toinen talli saisi itselleen sopivat renkaat. Reilumpaa olisi jos saisi tuoda niin monet seokset kuin haluaa.
Turvallisuutta ajatellen pitäisi renkaat päättää vasta ennen aika-ajoa.
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Felix sanoi:
Jos rengas kestää alle 1/7 osaa kisasta en puhuisi enää marginaalista. Rengastyyppi oli täysin sopimaton Indyyn. Riittä kun Michelin tuo jokaiselle radalle varalle toiseksi rengastyypiksi taatusti kestävän renkaan ja sillä toisella ajetaan sitten normaalisti kilpaa. Asia joka unohtui Micheliniltä kokonaan Indyssä.
Tosin Indianapoliksen radan päällysteessä on ollut ilmeisesti suuriakin ongelmia, eikä renkaan kehittäminen sinne ole ollut helppoa:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=24922
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
CountZero sanoi:
Tosin Indianapoliksen radan päällysteessä on ollut ilmeisesti suuriakin ongelmia, eikä renkaan kehittäminen sinne ole ollut helppoa:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=24922
Aika huono sinne oli kai toimivaa rengasta tuoda ilman radalla ajettuja testejä. Onhan Indyssä silloin aikoinaan Häkkisen aikana tehty radalla erikoisjärjestelyjä kisa-aamuna. Olikos Häkkinen kakkosruudussa ja Schumi ykkösruudussa, joka oli lähes sementin päällä. Siitä sitten Sunnuntaina vaihdettiin autojen lähtöpaikkaa, että saataisiin tasapuoliset olosuhteet kaikille (lue Schumille). Nyt kun radalla oli uria, joista vain Bridgestone/Ferrari tiesi, ei voitukaan tehdä enään erikoisratkaisuja. :cool:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Törni sanoi:
Moni täällä tuntuu toppuuttelevan johtopäätösten tekoa. Vaikka kausi on nuori, voi autojen suorituskyvystä jo tehdä johtopäätöksiä. Ja johtopäätöksiä ja spekulaatioita pitää olla. Siksihän tänne kirjoitellaan.

Moni tuntuu odottavan että jotkut tietyt tallit nostavat suoritustasoaan ja nousevat mestaruustaistoon mukaan. Jos Renault kuitenkin on onnistunut talvella kehitystyössään loistavasti, ei ole mitään syytä epäillä ettei se onnistuisi kehitystyössään myös kauden aikana. Toisaalta, jos jollain tallilla kehitystyö talvella ei ole mennyt aivan putkeen, on turha asettaa ylioptimistisia odotuksia myöskään kauden aikana tapahtuvalle kehitystyölle.

Mutta kuten todettu, kausi on pitkä. Katsotaan miten nämä johtopäätökset pitävät :thumbup:
Pitivät jollain tavalla. McLaren nousi suorituskyvyssä kauden ylivoimaisesti parhaaksi tiimiksi. Luotettavuus ei kuitenkaan riittänyt mestaruuteen asti.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Johtopäätösten aika - juu niin alkaa olla.
Alonso ja Renault ovat olleet luotettavia tämän vuoden ja McLaren on tehnyt tosi parannuksen jos vertaa alkukauteen - MUTTA V-kasit voivat sekoittaa piirustukset oikein kunnolla. Itse uskon Ferrarin paluuseen huipulle (ja nyt minulla ei ole edes mitään sitä vastaan) ja uskon että myös BAR tulee taistelemaan huipulla ensi vuonna. McLaren on toivottavasti yksi huippu talli mutta en usko että kukaan on ylivoimainen ensi vuonna. Ei ainakaan niin ylivoimainen kuin McLaren on juuri nyt. Toyota voi yllättää mutta vaikealta se tuntuu aina vaan. Suoraan sanoen luulen että siellä tarvittaisiin joku joka panisi vähän likettä herroihin - tuntuu kuin olisivat juuttuneet vanhoihin kaavoihin ja tuskin Ralf ja Trulli saavat "isoja herroja" muuttamaan tyyliään (uskovat osaavansa ja yhä vain määräilevät) minusta tuntuu että Toyota on se talli missä kuljettajilla on vähiten sanomista (jos vertaa muihin talleihin).
Ja jos Ferrari todella on kiinnostunut Kimistä niin hänen pitäisi harkita asiaa ja tehdä pitkä sopimus (5 vuotta ykköskuskina on sopiva - jos nyt tekee sopimuksen). Red Bull on tehnyt hyvää työtä mutta en usko että talli on menossa kovinkaan paljon eteenpäin siitä mitä se nyt on (David Coulthard on jo väsähtänyt vaikka onkin tehnyt hyvän työn tänä vuonna ja Klien on iso ?)
BMW saa kyllä opetella pari vuotta vaikka tuuli tunnelin omistavatkin. Williamsilla on tosi vaikeata juuri nyt ja huonommaksi se ei enää mene. Voi vain toivoa että Frank tajuaa että Nicoa tarvitaan (minkä hän luultavasti tajuaakin) luulisin että talli tulee menestymään paremmin ensi vuonna..
 
Ylös