Johtopäätösten aika

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Black Leopard sanoi:
Eipä unohdeta sitä että Alonson Renault on kahdessa viime kisassa kärsinyt molemmissa ongelmista.Imolassa moottorihuolia ja Espanjassa renkaat.
Ja Kimillä oli ongelmia niitä edeltävissä..
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Black Leopard sanoi:
Eipä unohdeta sitä että Alonson Renault on kahdessa viime kisassa kärsinyt molemmissa ongelmista.Imolassa moottorihuolia ja Espanjassa renkaat.
Ja pian alkaa poksahtelee :)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
On helppo vielä pitkään tuudittautua hokemaan että kausi on pitkä. On myös helppo uskoa että Renaultille (Alonsolle) tulee keskeytyksiä ja pahin kilpailija kuittaa juuri täsmälleen näistä kilpailuista 10 pisteen potteja. Totuus on kuitenkin se, että voitot saattavat Alonson kilpailijoiden kesken mennä ristiin.

Uusi pistelaskujärjestelmä on vahvasti Renaultin puolella. Dennis on myös viisaana miehenä huomannut tämän. Ron totesi että tällä kaudella saattaa hyvinkin käydä niin, että McLaren voittaa enemmän kilpailuja, mutta henkilökohtainen mestaruus menee silti Renaultille.

Vanhalla pistejärjestelmällä Alonson kiinniottaminen olisi ollut paljon helpompaa. Renaultin ei kannata noin suuressa piste-etumatkassa edes tähdätä voittoihin. Renault on kuitenkin niin kilpailukykyinen että maaliin pääsy tuottaa paljon pisteitä joka kilpailussa.

Saapa nähdä herääkö kritiikki uutta pistejärjestelmää kohtaan jälleen henkiin tämän kauden jälkeen. 2003 se vielä näytti meidän suomalaisten näkövinkkelistä oikein hyvältä.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
"Uudessa" pistelaskussa on hyvät ja huonot puolensa.Esim, täydellisessä pistejohdossa olevaa se juuri suosii erittäin paljon, kun taas samalla hidastaa takana kiriviä.Jos taas, mestaruustaistelu on kärjessä tiukka se on hyvä, koska laskenta pitää pelin pitkään erittäin tasaisena ilman suuria eroja ja molemmissa esimerkeissä pitää pelin teoriassa pidempään auki.

Mutta edellä kirjatusta huolimatta vanha oli parempi :ahem:
 

VilliGee

New member
Liittynyt
12.5.2005
Viestit
2
Sijainti
Turku
Vanha pistelasku oli jotenkin niin lohduton, kun vain kuusi parasta sai pisteitä. Uusi tapa on siten minusta parempi, mutta voittajalle voisi antaa pisteen tai kaksi enemmän.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Saapa nähdä pitääkö tässä vielä alkaa toivomaan Sgumille parempia kilpailuja ja sijoittumista Kimin ja Alonson väliin. :D
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Hienoahan se olisi, jos McLaren/Kimi saisi Alonson pisteissä kiinni ja menisi vielä ohikin, mutta jos Alonso ajaa/Renault tekee työnsä koko kauden yhtä virheettömästi kuin tähänkin asti, Alonso ansaitsee kyllä tulla maailmanmestariksi. Saa nyt vain nähdä, alkavatko ne siellä sössimään jossain vaiheessa, jos tilanne kiristyy.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Olen hokenut tätä kaudesta 2003 asti ja hoen sitä edelleen: uusi pistejärjestelmä on SYVÄLTÄ.

Se ei ole tuonut yhtään mitään postiivista lajiin. Vanhalla järjestelmällä MM-taistelut olivat ihan tarpeeksi tiukkoja muutenkin -> 1996,1997,1998,1999,2000...

2004 osoitti, että uusi järjestelmäkin voi pettää ja pahasti. Ferrari dominoi täydellisesti. Aivan kuten 2002. Uusi järjestelmä ei auttanut yhtään! Päinvastoin, se vain varmisti entistä aikaisemmin, että mestaruudet vie Ferrari.

2003 taistelu oli toki viimeisille metreille tuikka uuden järjestelmän ansiosta(kin). Mutta entä vanhalla järjelmällä? Tilanne ei olisi muuttunut juuri YHTÄÄN. Schumi olisi varmistanut mestaruutensa vasta Indyssä, eli YHDEN kisan aikaisemmin ja Kimi olisi muistaakseni hävinnyt loppujen lopuksi vaivaisella kuudella pisteellä mestaruuden. Onpas HUIKEA ero vanhaan järjestelmään... 4 PISTETTÄ!

Pieni ero selittyy sillä, että vanhalla järjestelmällä Schumi kun olisi jäänyt pisteittä monessa kisassa. Tämä osoittaa vain sen, että Schumi töppäili pitkin kautta lähes kuin Damon Hill kaudella 1995.
(No yhtä hyvä se Schumi korkeintaan onkin.) :D

Jos vanhaan järjestelmään ei ole paluuta, voisi uutta edes sen verran muuttaa, että voittaja saisi 12 pistettä. Mielestäni se on ihan hyvä, että pikkutalleillakin on mahdollisuus napsia pisteitä sijoilta 7 ja 8, mutta voittoja olisi EHDOTTOMASTI arvostettava enemmän.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Mr Natural sanoi:
Hienoahan se olisi, jos McLaren/Kimi saisi Alonson pisteissä kiinni ja menisi vielä ohikin, mutta jos Alonso ajaa/Renault tekee työnsä koko kauden yhtä virheettömästi kuin tähänkin asti, Alonso ansaitsee kyllä tulla maailmanmestariksi. Saa nyt vain nähdä, alkavatko ne siellä sössimään jossain vaiheessa, jos tilanne kiristyy.
Alonso/Renault tuskin pystyy hallitsemaan kautta kuten Schumi/Ferrari kausilla 2001, 2002 ja 2004. Keskeytyksiä tulee vielä varmasti. Kyse onkin sitten siitä, että noilla hetkillä Kimin/McLarenin pitää pystyä voittamaan tai vähintään olemaan toisella palkintokorokkeella. Piste-eroa pitää pystyä kuromaan kiinni oikeilla hetkillä.

Tilanne on hankala kuitenkin, koska McLarenilla ei ole varaa keskeytyksiin. Nyt on tehtävä tulosta ja rankalla kädellä. Toivotaan nyt kuitenkin parasta, että saataisiin tiukka mestaruustaisto. Alkukauden räpellys ja Imolan keskeytys eivät kyllä auttaneet tilannetta yhtään.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Ikuisuuskysymys tuo pistejärjestelmä.

10-6-4-3-2-1 systeemi oli aika hyvä, mutta 10-8-6-5-4-3-2-1, jolla haettiin tasaisuutta on kohtuuhyvä kuitenkin, vaikka ne voittojen merkitykset vähenivät. Tuskin sitä muutetaan moneen vuoteen mihinkään.

Mutta tästähän on tämänkin jälkeen satoja erilaisia mielipiteitä...

Ja olihan Räikkönen voittaa maailmanmestaruuden 2003 kakkossijoja keräämällä. Se on vaan pakko kiinnittää luotettavuuteen entistä enemmän huomiota, ja onhan tilanne kaikille sama.
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Nykysäännöillä on ihan turha kuvitella että palaaminen vanhaan pistejärjestelmään olisi mahdollista. 10 vuotta sitten 10-6-4-3-2-1 oli toimiva systeemi, mutta nykyään kun Formulat ovat lähinnä kestävyyskisoja, on mahdotonta kuvitellakaan että pelkästään kuudelle parhaalle annettaisi pisteitä. Entisaikaan sentään tapahtui konerikkoja, spinnauksia sekä muita kilpa-autoiluun kuuluvia tapahtumia, jotka johtivat keskeytykseen. Jopa Minardit, Arrowsit ynnä muut perän pitäjät saattoivat hyvänä päivänä napata pisteen tai pari, vaikka kuljettajia ja talleja oli huomattavasti enemmän.

Nykyisellään pitäisi pisteitä jakaa ainakin 10:lle parhaalle, koska kilpailujen luonnekin on muuttunut täysin. Saisivat nyt edes slicksit ja aika-ajot (noita tankki-täynnä-yksi-kierros-räpellyksiä kehtaa edes tuolla nimellä kutsua) takaisin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Menee vähän off-topiciksi... Mun mielestä Minardi on joskus aikanaan ollut pisteillä, siis kuuden joukossa ihan ajamalla ilman että paljon ois porukkaa keskeyttänytkään. Esim. 1991 Portugalissa Martini ajoi neljänneksi Minardilla jättäen taakseen molemmat Benettonit. Tää on ihan yleinen harhaluulo, että Minardi olisi ollut aina näin paska. Kyllä se paskuudessa rypeminen ja siitä itseisarvon tekeminen on tullut vasta Stoddartin aikana.
 

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
MaxiV sanoi:
Jos multa kysytään, niin 3 autoa /talli ja pisteet 15-12-10-8-6-5-4-3-2-1.
Tismalleen sama ongelma tuossakin - kakkonen saa 80% voittajan pisteistä, ei kannusta taisteluun voitosta...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
Menee vähän off-topiciksi... Mun mielestä Minardi on joskus aikanaan ollut pisteillä, siis kuuden joukossa ihan ajamalla ilman että paljon ois porukkaa keskeyttänytkään. Esim. 1991 Portugalissa Martini ajoi neljänneksi Minardilla jättäen taakseen molemmat Benettonit. Tää on ihan yleinen harhaluulo, että Minardi olisi ollut aina näin paska. Kyllä se paskuudessa rypeminen ja siitä itseisarvon tekeminen on tullut vasta Stoddartin aikana.
No tokihan näin on ollut, vaan pikkuisen helpompaa oli 90-luvun alussa pienelläkin budjetilla tehdä tulosta, hyvät moottorit jos jostain sai niin onnistunut peruskonstruktio kantoi varsin pitkälle. Jordan debyyttikaudellaan käynee esimerkistä. Nyt hommassa liikkuu niin suuret rahat ja isojen tallien kehitystyö on niin nopeaa, ettei Minardin budjetilla muuta voikaan tehdä kuin rypeä paskassa.

Sikäli olen kyllä samaa mieltä, että tuolloin hommassa oli kuitenkin eri lailla yritystä. Esimerkiksi Piero Martini oli jotain ihan muuta kuin tallin nykyiset maksukuskit mitenkään Christijan Albersin tai Patrick Friesacherin taitoja väheksymättä, kokemustahan tuonne kuskiosastolle olisi saatava jos jonkinlaista nousua haluttaisiin. Parempia lähtökohtia ei kuitenkaan tunnuta aktiivisesti edes etsittävän.

Ja skf, mielestäni homma kävi kyllä niin päin, että nykyisen pistesysteemin esittely sai tallit panostamaan kaluston kestävyyteen. Asiaa tarkemmin tutkimatta tekis mieli väittää, että tekniset keskeytykset väheni kohtuullisen paljon 2002 -> 2003. Itse olen pisteiden jakamista useammalle vastaan, pisteiden saaminen pitää ollakin vaikeaa, sillä se myös muodostaa pikkutallien kannalta tärkeän rajan - sikäli kun joku talli jää pisteittä, ei FIA maksa tallin kuljetuksia (tai itse asiassa FIA maksaa nämä kymmenelle parhaalle tallille, mutta jos ei saa pisteitä, ei lasketa tuloksiin). Jos tuo muutetaan, niin joku voi roikkua mukana samaan tyyliin kuin Stoddart viime vuonna ja ylittää rajan silti suhteellisen helposti.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Mun mielestä nykysysteemi on ihan hyvä muuten paitsi että voiton ja kakkossijan ero vois olla pisteen suurempi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
No, Minardi on pudonnut häntäpäähän lähinnä siksi, että kaikki muut heikot tallit ovat kokonaan pois. Onhan sentään sarjasta poistuneita talleja Minardin tulon jälkeen yli 20. Toki uudetkin tallit ovat menneet Minardin edelle (esim. Toyota)

Kahdeksalle pisteiden jakaminen on mielestäni hyvä ratkaisu. Silti olen sitä mieltä, että voittoa pitäisi arvostaa enemmän. Oma ehdotukseni olisi 12-9-7-5-4-3-2-1. Yksi piste lisää ykkösen ja kakkosen eroon, sekä myös kolmannen ja neljännen.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Oikein kun pilkkua viilataan, ja jos vaihtoehdot olisivat nykyisessä 20 auton sarjassa pisteitä 6 - 8 parhaalle, niin sopivat sarjavaihtoehdot olisivat:
12-8-5-3-2-1
13-9-6-4-3-2-1
14-10-7-5-4-3-2-1

Kaikissa tapauksissa olisi 1. ja 2. sijan väli 4 pistettä. 2. ja 3. sijan väli 3 pistettä. 3. ja 4. sijan väli 2 pistettä ja loput välit 1 piste.

Eli nykyajan pistejärjestelmistä 9-6-4-3-2-1 -systeemistä siirryttiin 10-6-4-3-2-1 -systeemiin, koska haluttiin antaa voitolle enemmän arvoa. Sitten mentiin nykyiseen systeemiin, koska haluttiin tasaisempia taisteluja maailmamestaruudesta. Mutta 10-8-6-5-4-3-2-1 -sarjan huono puoli on, että voiton arvo kahteen nelossijaan on sama, aletaan olla lähellä sarjaa 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1, mikä pelkästään sarjana tai edes mahdollisena (onnettomana) vaihtoehtona pistää hymyilyttämään.

Eli jonkinmoisena kompromissien kompromissina tuo 13-9-6-4-3-2-1 seitsemälle parhaalle vaikuttaisi kaikista parhaalta ratkaisulta, ehdotan sitä.
 

supersonic69

Well-known member
Liittynyt
25.7.2002
Viestit
80
Sijainti
Tampere
..ei ole vielä.
Matemattisesti näyttää pahalta ja mursumoottori kans.
Jokainen mahdollisuus on chanssi...
Suuri saatana on jo ulkona...
Jäädäänkö taas parin pisteen päähän?
Tuskin...
 
Ylös