Johtopäätösten aika

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
Bahrainissa Renaultit jatkavat vahvasti. Mutta Räikkönen tulee sekoittamaan pakka ja kiilaa palkintopallille. Ferrari ei pärjääkkään niin hyvin kun luultiin. Vielä ei riitä Ferrulla rahkeet palkintopallille. Parhaimmat pisteet kerää Renault talli, sitten McLareni ja Williams.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Black Leopard sanoi:
Bar-Hondan tilanteeseen voisi kommentoida sen verran ettei talli ole tällä kaudella ajanut kokonaisuutena kuin 1 suhteellisen sekavan kisan ja toisessa ollut mukana lähtöruudussa.Eli ei nyt vielä julisteta kauden pahimpia häviäjiä.

Malesiassahan muuten Buttonin "uudessa" koneessa oli ongelmia jo ennemmin viikonloppuna.Miksi ei pataa vaihdettu?
Eiköhän suurinsyy liene 10 ruudun lähtöruudun pudotus.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Ferrarista ja Minardista on turha sanoa vielä mitään muuta kuin että vanhat autot ovat uusia hitaampia, koska kummallakaan ei ole käytössä uutta autoa tai moottoria. Tuskin ihan ensimmäisissä kisoissa nähdäänkään todellista potentiaalia koska Ferrari ottaa autonsa käyttöön etuajassa ja Minardi ei rajallisen budjettinsa takia pysty testamaan. Mutta ei Cosworthin moottori on toiminut Red Bullillakin miksei sitten Minardi voisi hätyytellä Jordania kauden mittaan, hyvinkin voisi. Ja kyllä Ferrari viimeistään kauden puolivälissä alkaa näyttää missä kaappi seisoo.
Sauber on ehkä sen takia hiukka hukassa etteivät pystyneet testaamaan ennen kauden alkua kunnolla ja kun Peter Sauber on tiukan budjetin miehiä ei kaluston potentiaalia nähdä vasta kuin parin-kolmen kilpailun kuluttua.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
CaPtEeNi sanoi:
Mutta ei Cosworthin moottori on toiminut Red Bullillakin miksei sitten Minardi voisi hätyytellä Jordania kauden mittaan, hyvinkin voisi. Ja kyllä Ferrari viimeistään kauden puolivälissä alkaa näyttää missä kaappi seisoo.
Sauber on ehkä sen takia hiukka hukassa etteivät pystyneet testaamaan ennen kauden alkua kunnolla ja kun Peter Sauber on tiukan budjetin miehiä ei kaluston potentiaalia nähdä vasta kuin parin-kolmen kilpailun kuluttua.
Toisaalta Jordaneilla on Toyotat, joita ei ole pidetty sarjan heikoimpina moottoreina myöskään ;)

Miksi Ferrari välttämättä näyttäisi kaapinpaikkaa? F2005 tulee varmastikin nopeutumaan ekojen kisojen jälkeen, mutta sama pätee varmasti kaikkiin muihinkin autoihin. Miksei muut tiimit voisi löytää isoja uudistuksia 'vanhaan' autoon; viimevuosina tuohon on kyllä pystytty.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Luuletteko, että puolentoista viikon takainen Ferrarin suoritus Malesiassa kuvaa heidän vanhan autonsa vauhtia realistisesti? Melbournessa punaiset olivat kuitenkin paljon paremmassa vauhdissa, eli eiköhän Malesian katastrofi johtunut aika pitkälti vain Bridgestonen renkaiden sopimattomuudesta vallitseviin paahtaviin olosuhteisiin? Itse pelkään asian olevan juuri näin ja tämä tarkottaisi sitä, että Ferkku olisi vanhallakin autolla sentään kuuden sakissa tulevissa kisoissa ja uudella autolla ties missä...

En halua uskoa tähän, mutta tätä kuitenkin pelkään. Kuten todettua, viime kaudet ovat iskeneet meihin suomalaisiin sellaisen Ferrarin pelon, että heitä ei uskalla aliarvioida koskaan...
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Jone sanoi:
Luuletteko, että puolentoista viikon takainen Ferrarin suoritus Malesiassa kuvaa heidän vanhan autonsa vauhtia realistisesti? Melbournessa punaiset olivat kuitenkin paljon paremmassa vauhdissa, eli eiköhän Malesian katastrofi johtunut aika pitkälti vain Bridgestonen renkaiden sopimattomuudesta vallitseviin paahtaviin olosuhteisiin? Itse pelkään asian olevan juuri näin ja tämä tarkottaisi sitä, että Ferkku olisi vanhallakin autolla sentään kuuden sakissa tulevissa kisoissa ja uudella autolla ties missä...

En halua uskoa tähän, mutta tätä kuitenkin pelkään. Kuten todettua, viime kaudet ovat iskeneet meihin suomalaisiin sellaisen Ferrarin pelon, että heitä ei uskalla aliarvioida koskaan...
Toisaalta kun tietää miten paljon Michelin on nyt panostanut uusiin renkaisiin, mitkä San Marinon kilpailuun tulee, niin en ihmettelisi vaikka rengasero olisikin hulppea jatkossakin. Mainittakoon, että näiden renkaiden testaus aloitettiin selvästi ennen Melbournen kisaa ja nyt tulisivat käyttöön ja nimenomaan viileähköön keliin.

Riippuu paljolti miten paljon renkaat vaikutti Malesiassa. Ferrarin henkilöt itse ovat sanoneet, että uusi auto olisi 0,5-1s/kierros nopeampi kuin vanha; Malesiassa hävisivät sen 1,5s/kierros..eli jos renkaat selittäisivät hitaudesta 0,5-1s/kierros niin sitten olisivat lähellä Renaultia. Toisaalta taas suorituskyvyn muutoksia oli havaittavissa myös Malesiassa noin muutenkin kuin akselilla Ferrari vs. Muut..

Eikä sekään ole missään nimessä varmaa, että olisimme nähneet vielä Renaultin maksimivauhtia edes, emmekä tiedä miten paljon Renault on saanut uusia osia autoon; kuinka paljon vahvempia ovat Bahrainissa ja varsinkin Euroopassa?

Uskon kuitenkin, että Ferrari on aivan kärkikahinoissa. Jotenkin tuntuisi vain realistiselta sellainen vaihtoehto, että Renaultin ja Ferrarin välillä käytäisiin Tiukkaa ja tasaväkistä vääntöä tällä kaudella, muut hieman taaempana.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Juu, kyllä Minardi saa tehdä kovan päivätyön ja joitain yön puolelle meneviä hommiakin jotta Jordanin eteen aikovat. Sen täytyy olla ainoa tavoite. Mihinkään muuhun ei ole realistista mahdollisuutta.
Kyllä se Ferrari vielä monta voittoa tulee tällä kaudella ottamaan kun uusi auto tulee, tukeutuen siihen että monesti kun uusi auto on otettu kesken kauden käyttöön on se ollut parempi kuin samalla kaudella kauden alusta ajetut kilpailijansa. Ja Ferrari on hallinnut nyt viisi vuotta, pari niistä täysin ylivoimaisesti, miksi ei nyt sitten? -Ainoa kompastuskivi voi olla Bridgestone.
Lisätäänpä vielä että nyt voidaan jo sanoa että kauden TOP-5 tiimit (ja luultavasti pistetaulukon lopputuloksissakin) ovat Renault, McLaren, Ferrari, Williams ja Toyota.
BAR tulee varmasti ohittamaan Red Bullin jossain vaiheessa mutta muilla edellä olevilla on yhtä iso budjetti ja parempi konsepti.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
CaPtEeNi sanoi:
Ja Ferrari on hallinnut nyt viisi vuotta, pari niistä täysin ylivoimaisesti, miksi ei nyt sitten?
Jossain vaiheessa se loppuu. Eikä se välttämättä hiivu pikkuhiljaa. Kysymys on huipulla kuitenkin pienen pienistä eroista. Esimerkiksi Williams hallitsi ylivoimaisesti vuonna 96. Vielä vuosi 97 oli selvää Williamsin hallintaa. Sitten yhtäkkiä vuonna 98 talli putosi kuin eno veneestä. Miten se on mahdollista?

Ferrarin menestystä tunnutaan kammoavan niin paljon, että edes sen loppumisen merkit eivät saa pelokkaita skeptikoita tunnustamaan asiaa. Jos Ferrari nousee uudella autollaan seuraavien kilpailujen aikana voittokantaan, saattaa tilanne tietenkin muuttua jonkin verran. En vain jaksa uskoa että näin tapahtuisi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Jossain vaiheessa se loppuu. Eikä se välttämättä hiivu pikkuhiljaa. Kysymys on huipulla kuitenkin pienen pienistä eroista. Esimerkiksi Williams hallitsi ylivoimaisesti vuonna 96. Vielä vuosi 97 oli selvää Williamsin hallintaa. Sitten yhtäkkiä vuonna 98 talli putosi kuin eno veneestä. Miten se on mahdollista?

Ferrarin menestystä tunnutaan kammoavan niin paljon, että edes sen loppumisen merkit eivät saa pelokkaita skeptikoita tunnustamaan asiaa. Jos Ferrari nousee uudella autollaan seuraavien kilpailujen aikana voittokantaan, saattaa tilanne tietenkin muuttua jonkin verran. En vain jaksa uskoa että näin tapahtuisi.
Vuosi 1997 ei ollut selvää Williamsin hallintaa.Ferrari oli jo samalla viivalla ja hetkittäin ohikin, samoin Mclaren teki uutta nousua.Tallin 1998 "romahdus" johtuu monestakin syystä.Radikaaleimmat sääntömuutokset moneen vuoteen, Renaultin vetäytyminen, Neweyn siirto Mclarenille (tapahtui jo vuoden´97 lopulla ......

Nuo ovat muutoksia jotka vaikuttaisivat minkä tahansa tallin voittokulkuun ratkaisevasti yhtäaikaa tapahtuen.

Ferrarin tilanne on monella tapaa erilainen.Toki nytkin tarvittiin rajut sääntömuutokset tärkeänä osana (ainakin hetkittäiseen) lamakauteen, mutta muuten paketti on Italialaisilla kasassa.Esim, kukaan ratkaisevista henkilöistä ei ole lähtenyt tallista ja moottoritilanne on tunnetusta syystä turvattu pysyvästi.

Ferrarin voittokulun loppua on M.Schumacherin aikakaudella julistettu varmana etuajassa jo niin monta kertaa että siltä on pudonnut pohja pois.Ei siis julisteta tappiota nytkään 2 kisan perusteella.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Vuosi 1997 ei ollut selvää Williamsin hallintaa.Ferrari oli jo samalla viivalla ja hetkittäin ohikin, samoin Mclaren teki uutta nousua.
Pisteet eivät kerro kaikkea. Mutta pisteet tuonna vuonna menivät Williamsille suhteessa McLareniin numeroin 123 - 63. Seuraavana vuonna Australiassa Häkä ja David menivät Villeneuvesta kierroksella ohi niin että puntit heiluivat.

Mitä Ferrariin tulee, niin M.Schumacherhan menetti tuolloin pisteet kiilattuaan Villeneuvea. Jaques muuten oli kova kuski. Hän taisteli tasaveroisesti M.Schumacherin kanssa, vaikka tällä oli hetkittäin parempi autokin. Eläköön Villaneule :D
 
Viimeksi muokattu:

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Törni sanoi:
Jossain vaiheessa se loppuu. Eikä se välttämättä hiivu pikkuhiljaa. Kysymys on huipulla kuitenkin pienen pienistä eroista. Esimerkiksi Williams hallitsi ylivoimaisesti vuonna 96. Vielä vuosi 97 oli selvää Williamsin hallintaa. Sitten yhtäkkiä vuonna 98 talli putosi kuin eno veneestä. Miten se on mahdollista?
Eiköhän siihen ollut selvä syy. :wink:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Pisteet eivät kerro kaikkea. Mutta pisteet tuonna vuonna menivät Williamsille suhteessa McLareniin numeroin 123 - 63. Seuraavana vuonna Australiassa Häkä ja David menivät Villeneuvesta kierroksella ohi niin että puntit heiluivat.

Mitä Ferrariin tulee, niin M.Schumacherhan menetti tuolloin pisteet kiilattuaan Villeneuvea. Jaques muuten oli kova kuski. Hän taisteli tasaveroisesti M.Schumacherin kanssa, vaikka tällä oli hetkittäin parempi autokin. Eläköön Villaneule :D
Muistelehan kuinka paljon Mclarenilla oli kyseisenä(kin) vuonna tekniikasta johtuneita keskeytyksiä ja näiden vaikutus pisteisiin?

Esim, Kanadassa DC menetti varman voiton...tunnetuin ja muistetuin tapaus Nurburgring, kisa jota mäkit veivät kaksoisjohdossa täydellisesti ennen kuin koneet paukkuivat 1-2 sijoilta molemmilta..Silverstonessa Häkältä paukkui pata johtopaikalta 7 kierrosta ennen maalia....Esimerkkejä liikaa tässä mainittavaksi.

Eli kyllä Mclarenin nousun voi sanoa alkaneen jo 1997 ja kruunu tälle saatiin seuraavana vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Kyllä Williams tippui nimenomaan Renaultin vetäytymisen takia (kuten Benettonkin). Sellaista ei Ferrarilla käy koska talli ei vaihda moottorinvalmistajaa.
Yksi syy oli myös että 98 Bridgestonella oli useimmiten paremmat renkaat verrattuna Good Yeariin. Olihan Good Year jo ilmoittanut vetäytymisestään kauden alussa.
96 oli vielä Williamssin selvää hallintaa mutta ei 97. Pitää muistaa että myös "neljän suuren" jälkeen tuolla kaudella voittoon meinasi ajaa Jordan, Prost ja Arrowskin. Lähellä oli ettei voitto olisi langennut Stewartillekkin.
Oikeastaan jo Silverstonesta 97 alkaen McLaren oli varsin nopea auto ja alku kautta loppuun verrattaen otti varmasti isoimman harppauksen tuona kautena. Neweyn siirtymisellä oli varmasti paljon merkitystä. McLaren oli ehkä loppukauden nopein auto.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Muistelehan kuinka paljon Mclarenilla oli kyseisenä(kin) vuonna tekniikasta johtuneita keskeytyksiä ja näiden vaikutus pisteisiin?
Pelkästä tekniikasta ja sen vaikutuksista pisteisiin tässä on koko ajan puhuttukin :thumbup:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Eipä taida Alonsolle haastajaa löytyä.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Yhä ollaan samassa tilanteessa, että Ferrarin vauhtia on paha mennä arvioimaan... Ois keskeyttäny Schumi lopussa niin ois nähty vauhti aika hyvin...
 
Ylös