Johtopäätösten aika

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Omat mielipiteeni talleista:

Renault: Huhuista huolimatta yllätti minut jokseenkin paljon. Odotin että kone on edelleen hieman vaisu mutta mitä vielä, huippunopeuksia kaikista talleista. Siis Ferraria ja BMWtä pataan:eek!: Tullee olemaan kauden päätyttyä kahden parhaan tallin joukossa.

McLaren: Selvä pettymys mulle. Kilpailuvauhti raskaalla kuormalla onneton, eikä pelkästään voimattoman moottorin takia, vaan auto on kovasti aliohjaava raskaana eikä sitä voi viedä rengassääntöjen takia rajoilla. Neljän joukossa kuitenkin lopulta.

Ferrari: Eka kisa pilalle sään takia ja toisessa renkaitten takia täysin hukassa. Maranellossa kuitenkin tehdään nyt ympäripyöreitä päiviä ja veikkaan että F2005 nousee kärkiautoksi loppukaudeksi. Varsinkin jos sairasta testaamista jatketaan läpi kauden. Muutama sattuma ja mestarin nimi onkin Rubens eikä Sumi.

Williams: Luotettavuus aikasen hyvä jos laatikko vaan kestää. Kisavauhtikin ihan vertailukykyistä McLareniin nähden. Kuskikaksikko ihan ok, vaikkei mitenkään ihan huipputasoa. Kuitenkin uskon että tietävät miten tahtovat auton menevän. Moottorista vauhti ei ainakaan ole kiinni, vaikkei enää olekaan tehokkain mylly. Auto itsessään aikasen konservatiivinen eikä ehkei ole niin helposti pitkälle kehitettävä. Vaatii radikaaleja muutoksia jos tahtoo keskimmälle pallille nousta 'normaleissa' olosuhteissa.

BAR: Yksi askel eteen ja kaksi taakse. On tällä hetkellä sekä hidas että epäluotettava. Eikä kuskikaksikkokaan oikein sovi nykysääntöihin. Sato tulee pilaamaan monta kisaa renkaita tuhoamalla. Joitain pallipaikkoja voi sattua säkällä.

Red Bull: Mulle suurin yllättäjä vaikka Sir Frank varoittelikin kauden alla. Fordin kone puskee nätisti ja autokin tuntuu olevan hyvässä balanssissa koska renkaat pelittää noi nätisti kisoissa. Ei mikään voittaja-auto mutta piikki lihassa monelle. Auton kehittäminen suuri kysymysmerkki. Jaguar aikoina ainakin ei talli lupauksistaan huolimatta pystynyt tarjoamaan kuskeille uudistuksia autoon.

Toyota: Tulos Australiassa odotusteni mukainen. Jotain kehitysosia oli jäänyt logistisista syistä matkan varrelle ja kun ne saatiin Malesiaan niin, kas, palaset loksahtivat kohdalleen. Suuri vaara että Ralf tulee kokemaan elämää suurimman nöyryytyksen tällä kaudella ja sen myötä tallin kokonaistulos voi jäädä sen takia huonommaksi kuin ehkä olisi mahdollisuus. Lisäksi kehitystyö on aikaisemmilla kausilla ollut hitaampaa kuin kilpakumppaneilla.

Sauber: Barrin kokoinen pettymys mulle. Auto 'näytti' hyvältä niin kuvissa kuin testeissä. Sitten kilpailuvauhti onkin aivan suosta. Kuljettajakaksikkoa pidän hyvinkin vaatimattomana. Eikä vähiten autonkehittelyä ajatellen. Nyt tuulitunneli puhaltamaan ja auto hyvään tikkiin. Villeneuve Imolan jälkeen pihalle ja Davidson rattiin niin ehkä sieltä alkaa pojojakin tippumaan.

Jordan: Toyota-myllyn takia maaliinpääseminen paljon todennäköisempää kuin aiemmin. Testaa kitsaasti ja kehittämiseenkin on varoja heikosti. Selkeesti nopeampi kuin Minardi, mutta muiden lyömiseen tarvitaan toisten epäonnistumista tai Villeneuvea. Kuskikaksikko on rahalla sisällä tiimissä ja lähtö voi tulla jos dollarivirta katkeaa, tai joku tuo repussa enämpi rahaa sisään.

Minardi: Ajaa vanhalla autolla ja on mukana osallistumisen riemusta. Monen formulakatsojan kakkossuosikki ja herättää riemun tunteita pienelläkin onnistumisella. Toivottavasti saavat uuden auton kehiin nopeasti jolloin hävisivät hieman vähemmän kierroksella kuin nyt. Kuskit näyttävät ainakin kahden ekan kisan jälkeen olevan yllättävän paljon toisten haittana eikä varvaaminen vielä näistä mene sujuvasti.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jones sanoi:

Sauber: Barrin kokoinen pettymys mulle. Auto 'näytti' hyvältä niin kuvissa kuin testeissä. Sitten kilpailuvauhti onkin aivan suosta. Kuljettajakaksikkoa pidän hyvinkin vaatimattomana. Eikä vähiten autonkehittelyä ajatellen. Nyt tuulitunneli puhaltamaan ja auto hyvään tikkiin. Villeneuve Imolan jälkeen pihalle ja Davidson rattiin niin ehkä sieltä alkaa pojojakin tippumaan.

Jordan: Toyota-myllyn takia maaliinpääseminen paljon todennäköisempää kuin aiemmin. Testaa kitsaasti ja kehittämiseenkin on varoja heikosti. Selkeesti nopeampi kuin Minardi, mutta muiden lyömiseen tarvitaan toisten epäonnistumista tai Villeneuvea. Kuskikaksikko on rahalla sisällä tiimissä ja lähtö voi tulla jos dollarivirta katkeaa, tai joku tuo repussa enämpi rahaa sisään.
Meinaat, että kummankin tallin tuloskäyrä nousisi, jos Villeneuve menisi Sauberilta Jordanille;)
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Tuota Ferrarin tulemista jossain vaiheessa, viimeistään loppukaudesta, muistavat kaikki näemmä toistella omissa analyyseissään. Ferrari on ilmeisesti hakannut sellaisen herranpelon ainakin meidän suomalaisten päähän, ettei kukaan voi uskoa että se ei enää taistelisikaan voitosta. Toisaalta kyse on osittain myös sellaisesta "taas se kuitenkin voittaa" antautumismielialasta, jolla yritetään etukäteen pehmentää sitä katkeraa pettymystä, jonka Ferrarin tuleva dominointi taas aiheuttaisi.

Itse en usko että Ferrari taistelee tällä kaudella mestaruudesta. Renault tulee myös jatkossa olemaan äärettömän vahva. Ennustettaessa muiden tallien autojen kehittyvän kauden aikana, ei saa unohtaa sitä tosiseikkaa, ettei se Rellunkaan kehitystyö kauden aikana laakereillaan lepää.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jones sanoi:
Sauber: Barrin kokoinen pettymys mulle. Auto 'näytti' hyvältä niin kuvissa kuin testeissä. Sitten kilpailuvauhti onkin aivan suosta. Kuljettajakaksikkoa pidän hyvinkin vaatimattomana. Eikä vähiten autonkehittelyä ajatellen. Nyt tuulitunneli puhaltamaan ja auto hyvään tikkiin. Villeneuve Imolan jälkeen pihalle ja Davidson rattiin niin ehkä sieltä alkaa pojojakin tippumaan.
Kyllähän Sauber jo ennen ensimmäistä kisaa myönsi, että autossa on vikaa. Hitaammilla radoilla paketilla on kuitenkin mahdollisuus pärjätä ja siellä testivauhtikin oli kohdallaan. Barcelonassa talli oli aivan hukassa.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Törni sanoi:
Tuota Ferrarin tulemista jossain vaiheessa, viimeistään loppukaudesta, muistavat kaikki näemmä toistella omissa analyyseissään. Ferrari on ilmeisesti hakannut sellaisen herranpelon ainakin meidän suomalaisten päähän, ettei kukaan voi uskoa että se ei enää taistelisikaan voitosta. Toisaalta kyse on osittain myös sellaisesta "taas se kuitenkin voittaa" antautumismielialasta, jolla yritetään etukäteen pehmentää sitä katkeraa pettymystä, jonka Ferrarin tuleva dominointi taas aiheuttaisi.

Itse en usko että Ferrari taistelee tällä kaudella mestaruudesta. Renault tulee myös jatkossa olemaan äärettömän vahva. Ennustettaessa muiden tallien autojen kehittyvän kauden aikana, ei saa unohtaa sitä tosiseikkaa, ettei se Rellunkaan kehitystyö kauden aikana laakereillaan lepää.
¨

No helppoahan se ei tule olemaan kenellekkään.
Ja toisaalta uskon kyllä että Ferrarin tulokset tulevat paranemaan viimeistään Imolan GP:ssä.
Enkä vielä tällä syömisellä usko että Renault voittaa mestaruuden (vaikka niinhän voi tietysti käydä) Luulisin että kun on ajettu Catalania valmiiksi on huippu tasoittunut ainakin jos katsotaan autojen suorituskykyä - pinnoista on vaikeampi sanoa. Itse toivon että McLarenit saavat asiansa kuntoon Espanjaan mennessä. :) Voitto ja pistesija siellä niin mestaruudesta taistellaan vielä. :D
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Törni sanoi:
Tuota Ferrarin tulemista jossain vaiheessa, viimeistään loppukaudesta, muistavat kaikki näemmä toistella omissa analyyseissään. Ferrari on ilmeisesti hakannut sellaisen herranpelon ainakin meidän suomalaisten päähän, ettei kukaan voi uskoa että se ei enää taistelisikaan voitosta. Toisaalta kyse on osittain myös sellaisesta "taas se kuitenkin voittaa" antautumismielialasta, jolla yritetään etukäteen pehmentää sitä katkeraa pettymystä, jonka Ferrarin tuleva dominointi taas aiheuttaisi.

Itse en usko että Ferrari taistelee tällä kaudella mestaruudesta. Renault tulee myös jatkossa olemaan äärettömän vahva. Ennustettaessa muiden tallien autojen kehittyvän kauden aikana, ei saa unohtaa sitä tosiseikkaa, ettei se Rellunkaan kehitystyö kauden aikana laakereillaan lepää.
Ferrarin valtakauden loppumista on julistettu viime vuosien aikana senverran monesti tutulla menestyksellä että siitä opitusti asiaa ei kannata hirveän paljoa hehkutella ennenkuin mestarien nimet ovat 107% varmasti kauden päätyttyä muut kuin M.Schumacher ja Ferrari.

Nyt tilanne näyttää Renaultille enemmän kuin hyvältä mutta tilanteen pysyvyydestä kauden loppuun asti ei ole takuita.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Black Leopard sanoi:
Ferrarin valtakauden loppumista on julistettu viime vuosien aikana senverran monesti tutulla menestyksellä että siitä opitusti asiaa ei kannata hirveän paljoa hehkutella ennenkuin mestarien nimet ovat 107% varmasti kauden päätyttyä muut kuin M.Schumacher ja Ferrari.
Syvälle se on juurtunut :wink:
 

Driver #8

Well-known member
Liittynyt
19.2.2005
Viestit
193
Sijainti
Curva Variante Alta
Jospa historia toistaa itseään ja Ferrarin merkkimestaruusputki jää kuuden vuoden mittaiseksi. Vuosina 1986-1991 Honda voitti 6 merkkimestaruutta putkeen ja 1992-1997 Renault voitti samaten 6 putkeen. Tosin nämä kaksi olivat vain moottoritoimittajia.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Törni sanoi:
Tuota Ferrarin tulemista jossain vaiheessa, viimeistään loppukaudesta, muistavat kaikki näemmä toistella omissa analyyseissään. Ferrari on ilmeisesti hakannut sellaisen herranpelon ainakin meidän suomalaisten päähän, ettei kukaan voi uskoa että se ei enää taistelisikaan voitosta.
Kyllä mulla on ihan realistiset nämä omat odotukset (lue: pelot). Tallilla on omat testiradat, oma rengastoimittaja, helvetisti fyffee ja Fian tuki. Jos se ei nouse tuolta niin mua MonteZEmolona nolottais vitusti.

Ja miten talli on noussut esim. -98 ja -03 mukaan väkisin mestaruustaisteluun heikon alun jälkeen, ei ainakaan vähennä näitä odotuksia/pelkoja.
 

ROENICK

S2k
Liittynyt
18.6.2002
Viestit
115
Sijainti
Maitokylä = ESPOO
Ma sanoi:
No tehdäänpäs omat johtopäätökset alkaneesta kaudesta:

BAR - kauden putoaja. Hyvin ymmärtää Jenson Buttonin turhautumisen, miehellä oli jo käytännössä paikka Williamsille. Sen lisäksi että vauhti on kadonnut myös luotettavuus on kehnoimmasta päästä. Tullee nousemaan ainakin Red Bullin ohi kauden mittaan, mutta Hondan tehdastallilta odotetaan varamasti enemmän.
BAR HONDA toistaiseksi räpeltänyt.. Viimekauden alussa oli myös ongelmia. Nousu alkaa pian :ahem:
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
ROENICK sanoi:
BAR HONDA toistaiseksi räpeltänyt.. Viimekauden alussa oli myös ongelmia. Nousu alkaa pian :ahem:

Ei nouse Napin Jopokaan tämän kauden jälkeen kuin, Viagralla ja Bar(ille) käy Jordanit. Kohtuu pienellä budjetillla kuin ajettettin viimekausi niin piti siirtä tämän vuoden kehitys resulsseja viimevuoteen.... (ollaan taas vuosi jäljessä muista) Ja varmaan tulee kohta joku Sumatran Venäläinen uusrikas ja ostaa koko paskan kuleksimasta Batila....

edit: pahimmat virheet
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
hei hei hei hei... nyt on ajettu vasta kaksi kisaa. katsotaanpas tilannetta uudestaan vaikka kolmen kisan päästä. Turha tehdä mitään johtopäätöksiä tallien voimasuhteista kun toisilla on käytössä vanha auto, toisilla on ollut kaikenlaisia ongelmiaj ja toisilla on taas kaikki mennyt aivan nappiin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei nouse Napin Jopokaan tämän kauden jälkeen kuin, Viagralla ja Bar(ille) käy Jordanit. Kohtuu pienellä budjetillla kuin ajettettin viimekausi niin piti siirtä tämän vuoden kehitys resulsseja viimevuoteen.... (ollaan taas vuosi jäljessä muista) Ja varmaan tulee kohta joku Sumatran Venäläinen uusrikas ja ostaa koko paskan kuleksimasta Batila....

edit: pahimmat virheet
Korjasit pahimmat virheet? Voi kauheeta minkä näkönen tuo sun teksti on mahtanu olla ku ei nytkään taho ottaa selvää... :D

Ja mitä asiaan tulee niin BAR ja Button oli mm. San Marinossa kakkonen, että kova saa olla nousu jos meinaavat viimevuojen tasolle päästä.. Valitettavasti BAR on epäonnistunut.. :nope:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Moni täällä tuntuu toppuuttelevan johtopäätösten tekoa. Vaikka kausi on nuori, voi autojen suorituskyvystä jo tehdä johtopäätöksiä. Ja johtopäätöksiä ja spekulaatioita pitää olla. Siksihän tänne kirjoitellaan.

Moni tuntuu odottavan että jotkut tietyt tallit nostavat suoritustasoaan ja nousevat mestaruustaistoon mukaan. Jos Renault kuitenkin on onnistunut talvella kehitystyössään loistavasti, ei ole mitään syytä epäillä ettei se onnistuisi kehitystyössään myös kauden aikana. Toisaalta, jos jollain tallilla kehitystyö talvella ei ole mennyt aivan putkeen, on turha asettaa ylioptimistisia odotuksia myöskään kauden aikana tapahtuvalle kehitystyölle.

Mutta kuten todettu, kausi on pitkä. Katsotaan miten nämä johtopäätökset pitävät :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Bar-Hondan tilanteeseen voisi kommentoida sen verran ettei talli ole tällä kaudella ajanut kokonaisuutena kuin 1 suhteellisen sekavan kisan ja toisessa ollut mukana lähtöruudussa.Eli ei nyt vielä julisteta kauden pahimpia häviäjiä.

Malesiassahan muuten Buttonin "uudessa" koneessa oli ongelmia jo ennemmin viikonloppuna.Miksi ei pataa vaihdettu?
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Black Leopard

Sellaisen käsityksen Buttonin vuodatuksesta sain, että Hondalla tiesivät, mikä oli vikana ja että koneet eivät kestäisi, mutteivät voineet tehdä asialle mitään. Lopputulos olisi ollut jokseenkin sama uudellakin koneella.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Bobakki sanoi:
Kyllähän Sauber jo ennen ensimmäistä kisaa myönsi, että autossa on vikaa. Hitaammilla radoilla paketilla on kuitenkin mahdollisuus pärjätä ja siellä testivauhtikin oli kohdallaan. Barcelonassa talli oli aivan hukassa.
Ehkei ollut tallille pettymys, mutta mulle oli kyllä pettymys ettei noin 'menevän' näköinen auto sitten kuljekkaan. Ja sitten vielä Villeneuve puikossa:rolleyes:

Suuret odotukset johtuivat innovaatioissa jäähdytyksessä, ja sen myötä luulin aerodynamiikan loikkaavan harppauksen eteenpäin. Toisaalta näyttää että muillakin talleilla on nuo ponttoonin sisäänmenoilmareiät pienentyneet viime kaudesta. Johtuuko uusista ratkaisuista jäähdytyksessä vai koneen kestävyydestä ettei käy enää niin kuumana?:doubtful:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Sellasen johtopäätöksen voi jo tehdä että Montoya ei taistele mestaruudesta. :nope:
 
Ylös