Johtopäätösten aika

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei oo Maleasiasta vissiin vielä kakskymppiset kerenneet takaisin tehtaalle ja sieltä vielä huoltojen jälkeen Paul Ricardille.

Olis muuten metkaa tietää minkälaisessa kunnossa noi 2 kisaa ajetut moottorit ovat?:doubtful: Paljonko on tehoa hävinyt matkan varrelle ja muutkin kulumat.

Ja vielä, nyt jotenkin sen vasta hahmottaa minkälaisen nousun 19B teki viime kaudella. Vauhti oli alussa (19An kanssa) nykyisen BARin tai Sauberin tasoa ja siitä nousi vielä voittajaksi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ne uudet rungot kuljetetaan tosiaan suoraan seuraavaan kisaan.

Btw. F1-Racing totetaa että McLaren olisi viime vuonna valmistanut 4 runkoa 19-autoa ja 3 runkoa 19B -autoa. Ei siis pahemmin olisi ylimääräisiä runkoja tehty. Listan ykkönen on Toyota 11 rungolla. Todennäköisesti saavat kyllä tehtyä suht nopeasti noita uusiakin, jos sattuu Mäccäri heilahtamaan aitaan.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Montakohan runkoa Ferrarilla on uudesta autosta, kun yhdellä vaan testaavat kerrallaan? Ja onkohan vanhat autot roudattu Bahrainiin jo varalle? Siellä voikin olla paljon Ferrarin rekkoja paikalla.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Kenny sanoi:
Jos tässä nyt pitäs jotain johtopäätöksiä vetää niin se joka RÄMPII on McLaren-Mercedes200D.

Kaikki toitottaa että hyvä kun Ferkulla menee huonosti mutta silti niillä on enemmän pisteitä ku ns. vahvalla mestariehdokkaalla...

Tässä on vaan ikävä kyllä semmonen pointti että käsittääkseni laareni ei ole tuomassa uutta autoo euroopan kisoihin eli millä se sitten voitetaan se mestaruus kun nykyinenkään ei kulje??
Huonosti ja huonosti. Jos Ferrarien keskeytysprosentti pysyy 50% tasolla koko kauden ei heilläkään sitten tuolla logiikalla hyvin mene.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Re: Re: Re: Johtopäätösten aika

Rusina sanoi:
Ei ole mitään Ferrarin ja FIA:n yhteistyötä vaan on häpeällinen yhdeksän ryhmä jonka epäreilu sääntöjen asettaminen on aiheuttanut epätasapainoa tarkoituksena syöstää Ferrari kärkipaikalta
Voidaan tietysti olla eri mieltä tästä asiasta.
Mielestäni Ferrari on pelannut vähemmän reilua peliä jo pitempään. Esimerkiksi yhteistyösopimus Bridgestonen kanssa on (minun mielestäni) ja oli epäreilua muita talleja kohtaan jotka käyttivät samaa rengas merkkiä. Renkaat kehitettiin siten että ne sulautuivat yhteen Ferrarin auton kehityksen kanssa. Muut Bridgestone renkaita käyttävät tallit saivat sitten yrittää sovelluttaa autonsa kehityksen niin että se sopisi "Ferrari renkaisiin". On aivan johdonmukaista että muut tallit ovat sittemmin muuttaneet Michelineihin. FIA oli aivan selvästi tietoinen tästä yhteistyöstä mutta ei puuttunut asiaan millään tavalla. Omasta puolestani olen aika epävarma että Ferrari olisi voittanut kaikki voittonsa ilman tätä "epäreilua" yhteistyötä mikä siis ei vain vahvistanut Ferraria vaan myöskin heikensi vastustajia.

Toinen asia on sitten että Ferrari uhkasi lopettaa jos ei saa enemmän "Bernie rahaa" kuin muut tallit (syy ei ehkä ole FIAn mutta on osoitus siitä ajattelutavasta mikä vallitsee Ferrarilla).

Se tietenkään ei ole aivan ilmasta napattu tuo GPWC hanke - vaikka jotkut ovatkin haluttomia ymmärtämään mistä se johtuu..

Ollaan siis erimieltä. :wink:
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Re: Re: Re: Re: Johtopäätösten aika

Racer21_90 sanoi:
Mielestäni Ferrari on pelannut vähemmän reilua peliä jo pitempään. Esimerkiksi yhteistyösopimus Bridgestonen kanssa on
Yhteistyösopimus Bridgestonen kanssa on SOPIMUS - ei yhtään enempää eikä yhtään vähempää. Ferrari teki hyvän sopimuksen ja hyötyi Bridgestonen ohella siitä ronskisti. Muut eivät saaneet aikaan parempaa tarjousta eivätkä saaneet sopimusta ja täten kärsivät siitä.

Missä on se epäreiluus? Pitäisikö F1:n olla jotenkin "reilua" siten, että taloudelliset realiteetit eivät saisi vaikuttaa lopputulokseen? Ei todellakaan. Sitä varten ovat väkisin tasapäistetyt pikkuluokat.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Re: Re: Re: Re: Re: Johtopäätösten aika

Tehomylly sanoi:
Yhteistyösopimus Bridgestonen kanssa on SOPIMUS - ei yhtään enempää eikä yhtään vähempää. Ferrari teki hyvän sopimuksen ja hyötyi Bridgestonen ohella siitä ronskisti. Muut eivät saaneet aikaan parempaa tarjousta eivätkä saaneet sopimusta ja täten kärsivät siitä.

Missä on se epäreiluus? Pitäisikö F1:n olla jotenkin "reilua" siten, että taloudelliset realiteetit eivät saisi vaikuttaa lopputulokseen? Ei todellakaan. Sitä varten ovat väkisin tasapäistetyt pikkuluokat.
Minusta on epäreilua jos ei vain yritetä kehittää omaa autoa vaan samalla myös sopimus renkaiden kehityksestä ja siten vaikeutetaan muiden tallien autojen kehitystä. SE on epäreilua. Ei sovi uhohtaa että renkaat ovat erittäin tärkeä osa autosta ja jos joutuu käyttämään "muiden renkaita" se on vähän sama kuin että me käyttäisimme toisten ihmisten hansikkaita - ne sopii .. jos sopii..

Että yrittää saada suhteettoman suuren osuuden F1 tuloista on esimerkki siitä ajattelu tavasta mikä vallitsee Ferrarilla. :)
 

andyman

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
198
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Johtopäätösten aika

Racer21_90 sanoi:
Minusta on epäreilua jos ei vain yritetä kehittää omaa autoa vaan samalla myös sopimus renkaiden kehityksestä ja siten vaikeutetaan muiden tallien autojen kehitystä. SE on epäreilua. Ei sovi uhohtaa että renkaat ovat erittäin tärkeä osa autosta ja jos joutuu käyttämään "muiden renkaita" se on vähän sama kuin että me käyttäisimme toisten ihmisten hansikkaita - ne sopii .. jos sopii..

Että yrittää saada suhteettoman suuren osuuden F1 tuloista on esimerkki siitä ajattelu tavasta mikä vallitsee Ferrarilla. :)
Jos tuossa nyt on joku epäreilu niin sillon se on rengasvalmistaja.

Entäs jos?:

Bp=bridgestone pomo
Fp=Ferrari pomo

Bp"Me halutaan kehittää pääasiassa teidän kanssa meidän renkaita,me maksetaan osa teidän testi kuluista ja renkaat suunnitellaan pääasiassa teidän autoon"

Bp"Miltäs kuullostaa"

Fp"ööh,en oikein tiedä"

bp"No mikä maksaa?Eikös tuo ole aika hyvä tarjous?"

Fp"mites sitten jordani?"

bp"Noh niiltä on fyrkat loppu,ne vetää 96 vuoden haalareissa joista on mainokset sotkettu yli....Ne on melkein yhtä rumat kuin sen Jaskues"snail" Villenööhvin xxxxxxl haalarit"

fp"Niin mut silti"
fp"Kyllä minusta olis reilua että kehittäisitte niitä nahkoja myös sen intialaisen kartingkeikarin kanssa"

bp"Siis tarkoitat varmaa karthikeyania"

fp"Nii just se,se varmaan osaa kehittää noita kumeja ihan sikana,se on meinaa ajanut yhden hyvän kisan kolmetonnisissa"

Bp"Nii mutta vaikka sillä onkin meriittejä just rengaskehityksessä niin jordanilla ei oo fyrkkaa eikä resurseja"

Bp"Eikö me nyt päästä tästä soppariin?"

fp"EI!!Koska se ei olisi reilua"

Fp"Meidän ehtomme on että Nahkat tehdään yhtälailla Karttikeijolle..."

Bp"Siis karthikeyan"

Fp"Älä keskeytä mua,Eli meidän ehtomme on että karttukeikkari saa tehdä puolet rengastesteistä,jos jordanilla ei ole fyrkkaa ajattaa testejä niin sillon emme mekään aja omaa osuuttamme"

Fp"Reiluus ennen kaikkea"

Bp"...tu sä oot todt aika..."

Bp"Noh ei kai tässä sitten muukaan auta,jos te haluatte niin kumit tehdään tasapuolisesti teidän jos jordanin kesken"

Fp"Hyvä,nyt saatiin aikaan hyvä sopimus kaikkien kannalta"

Noin siis olisi tapahtunut jo aikoja sitten mikäli F1 olisi reilu paikka...
Nyt karkasi mopo jo aika pahasti ot:n puolelle...Sorry


:wink:
 
Viimeksi muokattu:

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Johtopäätösten aika

andyman sanoi:
Jos tuossa nyt on joku epäreilu niin sillon se on rengasvalmistaja.

:wink:
Ihan hyvä "tarina" mutta pitänee muistaa että siihen aikaan oli kiellettyä olla niin läheisessä yhteistyössä vain yhden tallin kanssa. :D Siis rengasvalmistaja ei saanut suosia ketään siihen aikaan.. mutta Bridgestone valitsi Ferrarin ennen muita talleja (esimerkiksi ennen McLarenia) ..

Ei kovin hyvin tehty Bridgestonelta sen enempää kuin Ferrariltakaan :) mielestäni ....
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mitä epäreilua? Kaikki hyöty vain irti mitä maailmasta saadaan. Vieläkun saatas se good year sinne Williamsin alle pistämään oman näppinsä peliin, niin menis jo jännäksi. Tai Nokialaset Rellulle..
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
No tehdäänpäs omat johtopäätökset alkaneesta kaudesta:

Renault - vahvin mestarisuosikki tällä hetkellä. Saa nähdä millaisia paineita kaksi loistavasti sujunutta avauskilpailua tuo ranskalaistallille, pystytäänkö autoa kehittämään siinä määrin että muut pysyvät takana.

McLaren - vauhtia riittää ihan mukavasti, mutta sekä epäonni että tallin ja kuljettajien omat virheet ovat antaneet sille vaivaiset 9 pistettä kahdesta avauskilpailusta (joka tosin on selkeästi enemmän viime vuoteen verrattuna). On ollut jopa Renaulteja nopeampi tietyissä osissa kisaa, mutta tarvitsee ryhtiliikkeen tasaistaakseen vauhdin. Mahdollisuudet Renaultin haastamiseen ovat.

Ferrari - suuri kysymysmerkki. Kaikki riippuu uudesta autosta: sen nopeudesta että luotettavuudesta. Myös rengasmerkiltä odotetaan parantuvaa panosta. Mahdollisuudet on jälleen mestaruuden uusimiseen tai pahimmillaan jopa lähes keskikastiin putoamiseen.

Williams - huonosti sujuneiden talvitestien jälkeen positiivinen yllättäjä. Voi nousta taistelemaan myös kisojen voitoista mikäli autoa saadaan kehitettyä, sillä tallin omien sanojen mukaan autossa on paljon vielä käyttämätöntä potentiaalia.

Toyota - jo tähän mennessä suuri yllättäjä. Loistava työ kahdessa viikossa toi kauden ensimmäisen palkintosijan. Tulevaisuudessa sen uusiminen voi olla vaikeaa, tosin japanilaistallillakin pitäisi olla resursseja autonsa kehittämiseen.

Red Bull - ehkä vielä Toyotaakin suurempi sensaatio. Jaguarin ympärille kehitetty tiimi on ainoana kerännyt molemmista kisoista molempien autojen voimalla pisteitä. Voisin vaikka vannoa että vauhti tulee hiipumaan, mutta ei tallin pitänyt näin korkealla alun pitäenkään olla. Luultiin jopa että taistelisi Minardeja vastaan.

BAR - kauden putoaja. Hyvin ymmärtää Jenson Buttonin turhautumisen, miehellä oli jo käytännössä paikka Williamsille. Sen lisäksi että vauhti on kadonnut myös luotettavuus on kehnoimmasta päästä. Tullee nousemaan ainakin Red Bullin ohi kauden mittaan, mutta Hondan tehdastallilta odotetaan varamasti enemmän.

Sauber - jarnannut paikallaan. Toisaalta näytti kyntensä taistellessaan Ferrareita vastaan Malesiassa, mutta muiden tallien mennessä selvästi eteenpäin Sauberille odotettavissa turhauttava vuosi, varsinkin jos moottorisopimus Ferrarin kanssa on katkolla.

Jordan - tallin alamäki jatkuu, ei tule pomppaamaan edellä olevien tallien kastiin missään vaiheessa mutta pitänee Minardit selvästi takanaan.

Minardi - niin mitä lisättävää. Tulokset puhukoot puolestaan. Vielä kun lisätään tallin kehno luotettavuus, tallilla ei ole mm. moottoria joka kestäisi kahta kilpailua peräjälkeen. Sillä ei tallille tietysti ole juurikaan väliä, koska viimeiset ruudut ovat joka taoauksessa selviö.
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Pitää muistaa etta Minardi tuo myöhemmin sen "radikaalin" autonsa myöhemmin. :ahem:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ma sanoi:
No tehdäänpäs omat johtopäätökset alkaneesta kaudesta:

Renault - vahvin mestarisuosikki tällä hetkellä. Saa nähdä millaisia paineita kaksi loistavasti sujunutta avauskilpailua tuo ranskalaistallille, pystytäänkö autoa kehittämään siinä määrin että muut pysyvät takana.

McLaren - vauhtia riittää ihan mukavasti, mutta sekä epäonni että tallin ja kuljettajien omat virheet ovat antaneet sille vaivaiset 9 pistettä kahdesta avauskilpailusta (joka tosin on selkeästi enemmän viime vuoteen verrattuna). On ollut jopa Renaulteja nopeampi tietyissä osissa kisaa, mutta tarvitsee ryhtiliikkeen tasaistaakseen vauhdin. Mahdollisuudet Renaultin haastamiseen ovat.

Ferrari - suuri kysymysmerkki. Kaikki riippuu uudesta autosta: sen nopeudesta että luotettavuudesta. Myös rengasmerkiltä odotetaan parantuvaa panosta. Mahdollisuudet on jälleen mestaruuden uusimiseen tai pahimmillaan jopa lähes keskikastiin putoamiseen.

Williams - huonosti sujuneiden talvitestien jälkeen positiivinen yllättäjä. Voi nousta taistelemaan myös kisojen voitoista mikäli autoa saadaan kehitettyä, sillä tallin omien sanojen mukaan autossa on paljon vielä käyttämätöntä potentiaalia.

Toyota - jo tähän mennessä suuri yllättäjä. Loistava työ kahdessa viikossa toi kauden ensimmäisen palkintosijan. Tulevaisuudessa sen uusiminen voi olla vaikeaa, tosin japanilaistallillakin pitäisi olla resursseja autonsa kehittämiseen.

Red Bull - ehkä vielä Toyotaakin suurempi sensaatio. Jaguarin ympärille kehitetty tiimi on ainoana kerännyt molemmista kisoista molempien autojen voimalla pisteitä. Voisin vaikka vannoa että vauhti tulee hiipumaan, mutta ei tallin pitänyt näin korkealla alun pitäenkään olla. Luultiin jopa että taistelisi Minardeja vastaan.

BAR - kauden putoaja. Hyvin ymmärtää Jenson Buttonin turhautumisen, miehellä oli jo käytännössä paikka Williamsille. Sen lisäksi että vauhti on kadonnut myös luotettavuus on kehnoimmasta päästä. Tullee nousemaan ainakin Red Bullin ohi kauden mittaan, mutta Hondan tehdastallilta odotetaan varamasti enemmän.

Sauber - jarnannut paikallaan. Toisaalta näytti kyntensä taistellessaan Ferrareita vastaan Malesiassa, mutta muiden tallien mennessä selvästi eteenpäin Sauberille odotettavissa turhauttava vuosi, varsinkin jos moottorisopimus Ferrarin kanssa on katkolla.

Jordan - tallin alamäki jatkuu, ei tule pomppaamaan edellä olevien tallien kastiin missään vaiheessa mutta pitänee Minardit selvästi takanaan.

Minardi - niin mitä lisättävää. Tulokset puhukoot puolestaan. Vielä kun lisätään tallin kehno luotettavuus, tallilla ei ole mm. moottoria joka kestäisi kahta kilpailua peräjälkeen. Sillä ei tallille tietysti ole juurikaan väliä, koska viimeiset ruudut ovat joka taoauksessa selviö.
Täysin samaa mieltä niin yllättäjistä kuin potentiaalisista nousijoistakin. Hyvä.
 

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
Oberfeldwebel sanoi:
Täysin samaa mieltä niin yllättäjistä kuin potentiaalisista nousijoistakin. Hyvä.
Minusta taas Toyota on suurempi yllättäjä kun RBR, vaikka niillä sitä rahaa onkin pistää touhuun huomattavasti enemmän.

Kaikkea positiivista molemmille talleille :)
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ma sanoi:
No tehdäänpäs omat johtopäätökset alkaneesta kaudesta:


Red Bull - ehkä vielä Toyotaakin suurempi sensaatio. Jaguarin ympärille kehitetty tiimi on ainoana kerännyt molemmista kisoista molempien autojen voimalla pisteitä. Voisin vaikka vannoa että vauhti tulee hiipumaan...

Aluksi vannottiin, että Red Bullit olivat kevyimmillä tankeilla liikkeellä - ei ollut.

Sitten vannottiin, että motit oli kierretty ylikireiksi - ei ollut.

Seuraavaksi Red Bullit varmaan nousevat MM:n ykköseksi kauden päätteeksi - :D :D

Mestarin nimi on Skotti Coulthard!
 
Viimeksi muokattu:

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
mn97 sanoi:
Aluksi vannottiin, että Red Bullit olivat kevyimmillä tankeilla liikkeellä - ei ollut.

Sitten vannottiin, että motit oli kierretty ylikireiksi - ei ollut.

Seuraavaksi Red Bullit varmaan nousevat MM:n ykköseksi kauden päätteeksi - :D :D

Mestarin nimi on Skotti Coulthard!
Tuo olisikin aikamoinen saavutus. Mies joka ei pystynyt Williamsilla tai McLarenilla olemaan yhtenäkään vuonna loppuun asti mestaruuskamppailussa mukana, ja joka oli jäädä ilman tallipaikkaa täksi kaudeksi ajaisi mestariksi uuden Red Bull auton käsissä. Mitähän monet Coulthardille naureskelleet silloin sanoisivat.:alppu:
Joka tapauksessa alkukausi on nostanut Davidin arvostusta ainakin minun silmissäni.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
AJ sanoi:
Johtopäätöksiä koko kauden osalta päästään vetämään vasta sitten, kun uusi Ferrari on nähty pariin kertaan tositoimissa. Valitettavasti voi olla niinkin, että kertakin riittää ja radalla kiertää kaksi punaista formulaa ja 18 liikkuvaa shikaania.
Nykyisin autot kehitetään siihen malliin, ettei uusi Ferrari voi olla mikään käänteentekevä mullistus... McLaren toissa vuonna taisteli "vuoden vanhalla" autolla mestaruudesta jne... Ei näihin korien mallien nimiin kannata liikoja luottaa.

Kehitys kehittyy, aivan sama millä nimellä.
 
Ylös