Jos Häkkinen ei pärjää DTM:ssä...

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Häkä on hiukan liian arka koppiautojen vaatimaan ajotapaan.. Luultavasti näemme Mikan roikkuvan muun porukan peesissä ja menee ohi vain selvistä paikoista.. Mika" Arkajalka"Häkkinen.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
bigbear sanoi:
Häkä on hiukan liian arka koppiautojen vaatimaan ajotapaan.. Luultavasti näemme Mikan roikkuvan muun porukan peesissä ja menee ohi vain selvistä paikoista.. Mika" Arkajalka"Häkkinen.
Ohoh...

No Apparalla ei Mika rytistellyt Palttalan ohi vaan säästeli peltiä. Mutta muuten väite hämmästyttää. Eihän Mika monia koppilähtöjä ole ajanut mutta mihin tuon perustat. Jos vaan Mese muuten Mikalle natsaa niin odotan että näemme samanmoista koppiauton riivaamista kuin esim 91 Alastarolla.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, Mikan rekordi koppiautoista on yllättävän mainio. Voittoprosentti lienee noin 80% tasolla näin äkkiä laskettuna.

Tosin se on sanottava, että Mikan ajamat koppiautokisat eivät ole olleet niitä kaikkein kovatasoismpia. Porsche Cupia en ehkä laskisi 93 kaudellakaan mitenkään mielettömän kovatasoiseksi, jolloin Mika voitti sekä Monacossa että Hungaroringillä. Walter Röhrl taisi olla sarjan ykkösnimiä tuohon aikaan.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17744
Sijainti
East of Eden
Ei se mahdollinen menestymättömyys DTM:ssä huoleta eikä Mikan aikaisempaa uraa himmennä ainakaan minun silmissäni.

Mikan tietäen, ajo tulee olemaan sitä samaa taattua tuttua Mikaa koppiautollakin ja odotukseni ovat aika korkeat Mikan menestykselle. Jos ei voittoa tule, niin ainakin kolmen parhaan joukkoon kaudella. Siellä on mukana kovatasoisia kuskeja, joilla on kokemusta DTM autoista useilta vuosilta ja alku "verryttelyn" jälkeen luulen Mikan olevan kärkikahinoissa mukana.

Its aion seurata nyt myös DTM tapahtumia huomattavasti aikaisempaa tarkemmin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Itse luotan Häkkisen menestykseen myös DTM-luokassa.Kuten em Häkä on ajanut ennemminkin koppiautoja ja menestys on ollut vakuuttavaa.Ok, eiväthän nuo tietysti käy minään täydellisenä vertailukohtana DTM:lle, mutta Häkkisen tuntien: Mitä kovempi taso, sitä parempia ovat myös miehen ajosuoritukset :thumbup: :ahem:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mistä sitä etukäteen tietää miten "arka" tai jotain Mika tänä päivänä on. Sehän nähdään sitten aikanaan. Koska eka DTM kisa ajetaan?
 

Kortteen Topi

Well-known member
Liittynyt
21.1.2000
Viestit
5673
Sijainti
Manse
Häkä vie ja muut vikisee. DTM:stä ei löydy Mikalle kunnollista vastusta.

Oliko se nyt maikkari vai mikä lie iltakehti kun totesi, että DTM ei ole mikään eläkeläissarja ja kovuudesta otettiin esimerkiksi Jean Alesi, joka F1:ssä voitti huikean yhden osakilpailun. :D
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Kortteen Topi sanoi:
Oliko se nyt maikkari vai mikä lie iltakehti kun totesi, että DTM ei ole mikään eläkeläissarja ja kovuudesta otettiin esimerkiksi Jean Alesi, joka F1:ssä voitti huikean yhden osakilpailun. :D
Noo, Aleesi ja Frentzeen oli sentään täysiverisiä F1-kuskeja. Mutta kyllä minä uskon että Mika on kova luu DTM'ssä, Mikan taidoilla ja päästään pitkälle. Ei tosiaankaan ole jäähdyttelystä kyse vaan Mika vie mestaruuden näytöstyyliin ;)
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Helppoa se ei tule tietenkään olemaan mutta luulisi Häkkisen pystyvän ainakin muutamaan hyvään suoritukseen. Rankkasin Alesin ajotaidoiltaan - Formuloissa - about samalle tasolle Mikan kanssa. DTM on kuitenkin erilainen ja Häkällä on hyviä kokemuksia koppiautoista.
 
Viimeksi muokattu:

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Ehkä jopa hieman korkeammalle - johtuen hänen punaisesta taustastaan tietenkin. Moni muistaa Alesin lähinnä viimeisistä vuosistaan ja se on sääli. Olisi ansainnut useammankin mestaruuden näyttävillä ajotaidoillaan. Ensimmäisenä kahtena vuotenaan mies teki sellaisia taikoja heikohkolla autolla, joista Häkkisen Mika voi vain unelmoida. Haastoi Sennankin muutamaan otteeseen 90-luvun alussa (en muista kilpailuja enää). Silloin jokainen halusi saada käsiinsä uuden tähden, josta piti tulla lajin seuraava suuri tähti.

Siirto Ferrarille oli mahtavaa mutta lopulta miehelle itselleen tuhoisaa uran kannalta. Joka kolmas kilpailu (taisi prosentit mennä yli neljänkymmenen) päättyi tekniseen keskeytykseen. Kun Alesi voitti ensimmäisen - ja sen ainoan - kerran niin katsojat vuodattivat kyyneleet hänen puolestaan. Se oli vähintä mitä hän ansaitsi kaiken sen paskan jälkeen ja onneksi se tapahtuisentään hänen syntymäpäivänään. Monien silmissä Kanada-95 on yhä hänen henkilökohtainen maailmanmestaruutensa.

 
Viimeksi muokattu:

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ferrari 4ever sanoi:
Ehkä jopa hieman korkeammalle - johtuen hänen punaisesta taustastaan tietenkin. Moni muistaa Alesin lähinnä viimeisistä vuosistaan ja se on sääli. Olisi ansainnut useammankin mestaruuden näyttävillä ajotaidoillaan. Ensimmäisenä kahtena vuotenaan mies teki sellaisia taikoja heikohkolla autolla, joista Häkkisen Mika voi vain unelmoida. Haastoi Sennankin muutamaan otteeseen 90-luvun alussa (en muista kilpailuja enää). Silloin jokainen halusi saada käsiinsä uuden tähden, josta piti tulla lajin seuraava suuri tähti.

Siirto Ferrarille oli mahtavaa mutta lopulta miehelle itselleen tuhoisaa uran kannalta. Joka kolmas kilpailu (taisi prosentit mennä yli neljänkymmenen) päättyi tekniseen keskeytykseen. Kun Alesi voitti ensimmäisen - ja sen ainoan - kerran niin katsojat vuodattivat kyyneleet hänen puolestaan. Se oli vähintä mitä hän ansaitsi kaiken sen paskan jälkeen ja onneksi se tapahtuisentään hänen syntymäpäivänään. Monien silmissä Kanada-95 on yhä hänen henkilökohtainen maailmanmestaruutensa.

Auton värihän se on oikea tapa arvioida kuskien meriittejä. Jepjep. Ja mitäh? Jos "näyttävillä ajotaidoilla" jaettaisiin mestaruuksia niin sen logiikan mukaan mm. Massan pitäisi olla jo maailmanmestari. :p Valitettavasti näyttävät ajotaidot ja nopeuden välille ei voi vetää yhtäsuuruusmerkkiä. Kerro lisää näistä taidoista! Miten ne poikkesivat Häkän mahtavista pistesuorituksista umpisurkealla Lotuksella. Se Alesin Tyrrell oli nimittäin parempi kärry. Alesin ainoa voittokin tuli Sgumin teknisten probleemien takia. 1996 Alesi siirtyi maailmanmestaritiimiin ja suoritukset olivat hyvin keskinkertaisia. Alesilla on ollut mahdollisuutensa ykkösissä ja tuloksena siis 1 voitto.
 

Ferrari 4ever

Well-known member
Liittynyt
12.8.2001
Viestit
2669
Sijainti
Saarimaa
Olisi voittanutkin tuolla umpisurkealla Benettonilla Saksassa, jos se ei olisi rikkoutunut alta - kuten muissakin kilpailuissa. Tuolla kaudella teknisiä vikoja taisi ilmetä yhdessätoista kilpailussa, joista kahdeksan päättyi keskeytykseen. Aina väärässä paikassa väärään aikaan. Japanissa mies ajoi ehkä yhden uransa suurimmista kilpailuistaan ja sen nähneet tuskin koskaan unohtavat sitä päättäväisyyttä, jota mies näytti. Schumacherkin on todennut, että se oli yksi F1:sten historian näyttävimmistä suorituksista.

On varmaan hieman tuskallista katsoa Schumacherin ja Ferrarin dominointia näin jälkikäteen, mutta Alesi voi kuitenkin olla ylpeä saavutuksistaan. Jo Ferrarilla ajaminen itsessään tekee hänestä suuren kuljettajan.
 
Viimeksi muokattu:

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Itse laskisin Alesin kyllä ehdottomasti huippukuskiksi. Kuten monesti ollaan aikaisemminkin todettu, niin käytössä ollut kalusto ratkaisee todella paljon. Alesin kannalta ikävintä oli se, että mieheltä petti auto noin kymmenesti kun hänellä oli erinomaiset mahdollisuuet voittoon.

Alesin ehdottomia tähtihetkiä ovat suoritukset heikoilla autoilla. Harva kuski olisi pystynyt repimään sellaisia autoja pisteille ja jopa palkintokorokkeelle.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Mitä sitten? Ei se Alesi ole historian ainoa kuski jolla on ollut huonoa tuuria. Häkkinenkin on menettänyt toistakymmentä ns.varmaa voittoa vuosina 1997-2001 teknisten vikojen takia.


On varmaan hieman tuskallista katsoa Schumacherin ja Ferrarin dominointia näin jälkikäteen, mutta Alesi voi kuitenkin olla ylpeä saavutuksistaan. Jo Ferrarilla ajaminen itsessään tekee hänestä suuren kuljettajan.
Ylpeä? 1 voitto. Logiikkasi mukaan siis Irvine ja Barrichello ovat myös suuria kuljettajia. Salli mun nauraa. :D :D
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Ferrari 4ever sanoi:
Ensimmäisenä kahtena vuotenaan mies teki sellaisia taikoja heikohkolla autolla, joista Häkkisen Mika voi vain unelmoida. Haastoi Sennankin muutamaan otteeseen 90-luvun alussa (en muista kilpailuja enää).
Itse muistan kaksi kertaa kun Alesilla oli paikat haastaa Senna. Phoenixissa Senna otti Alesin kiinni kisan puolivälin tienoilla ja siitä seurasi se kuuluisa yhteenotto, jossa nuori rämäpää antoi tiukan vastuksen hieman kokeneemmalle rämäpäälle. Vauhdin puolesta Alesilla ei ollut juuri jakoa Sennaa vastaan, vaikkakin aika-ajoissa oli tehnytkin parempaa jälkeä. Toinen kerta oli Monacon Gpssä, missä Senna vei kyllä kisaa miten tahtoi, mutta Alesi oli lopulta saavuttamassa Sennaa, kun McLarenissa oli moottoriongelmia kisan loppupuolella. Kerro ihmeessä jos näitä Senna-kamppailuja oli useampikin.

Alesi keräsi 13 pistettä tuolla kaudella, joista 12 tuli noista katuratakisoista, tallikaveri Nakajima otti 3 pistettä. Nakajiman tasosta saa jonkinlaisen kuvan kun vertaa miten hän pärjäsi edellisiä tallikavereita vastaan. '87 Senna 7-57, '88-'89 Piquet 2-34. Omasta mielestäni Alesi kuitenkaan mitään ihmetekoja suorittanut, pl nuo kaksi kisaa, tallikaveri kun ei ollut oikein mistään kotoisin, joten hyvää vertailukohtaa auton hyvyydestä ei voi saada.

Ps. pidän itsekin Alesia kovan tason kuljettajana, mutta ensivaikutelma kuljettajasta oli kyllä äärimmäisen kova, mikä antoi kenties liian kovat odotuksen Jeanin suhteen. Häkkisen tasoisena kuljettajana en Alesia kuitenkaan pitäisi, näytöt Mikaan verrattuna ovat kuitenkin vielä selkeästi heikommat.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Koitetaan nyt päättää, että voiko voitettuja kisoja pitää minään mittarina kuskin taidoista. Välillä kun lukee näitä juttuja, niin saa sellaisen kuvan että esim. Schumin voittojen määrällä ei ole mitään merkitystä, mutta sitten se että Alesi ei ole voittoanut kisoja kertoo sen että Alesi ei ole mikään huippukuski. Mielestäni kyllä voitot kertovat kuskin taidoista todella paljon, Alesilla on vaan ollut poskettoman huono tuuri.

Mitä noihin Alesin ja Sennan taisteluihin tulee, niin kyllähän niitä oli useita myöhempinä kausina. Jean Alesi ajoi todella vahvan kauden 1990, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Kaksi kakkosijaa selkeästi tehottomamalla autolla kertoo taidoista paljon. Harvemmin muistetaan Monzan kisa tuolta vuodelta. Alesi oli ajanut Tyrrellin viidenteen ruutuun aika-ajoissa jättäen taakseen mm. molemma Williams Renaultit. Itse kisasa Alesi ohitti aluksi Prostin Ferrarin. Ja teki saman myös uusintalähdössä. Matka katkesi muutaman kierroksen jälkeen spinnaukseen, mutta muuten miehen vauhti oli ollut läpi viikonlopun vakuuttavaa.

parhaita Alesi-Senna taisteluja on Meksiko 1991, Espanja 1991, Espanja 1992 ja Kanada 1993.

Häkän ja Alesin taival ykkösissä eteni tasatahtia vuoteen 1998 asti. Silloin Alesi joutui pois huipputallista ja Mikan McLarenista tuli vihdoin erittäin kilpailukykyinen. Jos molempien urat olisivat päättyneet vuoteen 1997, paremmuudesta olisi kyllä ollut vaikea sanoa mitään. Sen jälkeen Häkkinen näytti parhaat ominaisuutensa kun Alesin ura joutui sivuraiteille vähän syyttäkin.
 
Ylös