Joulukinkun valmistelu- ja paisto- ynnä syöntitoijck 2014

Thunder

Vihan aiheuttaja
Parasta on lähes korpuksi paistettu kamara. Omaan makuun maustettuna. Namii.
Sitähän minä yritänkin. Ihmetytti paljon, että kuinka usein kamaraa oli käytetty Australian Masterchefissä ja kiitelty sen makua. Monta vuotta oli heitetty kamaraa roskikseen turhaan ja nyt koitetaan sitä saada rapeaksi.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ruokavieraat saapuvat huomenna klockan 14:30, joten silloin pitää olla kiNkkukin kuosissa.
Paistolle ja kuorrutukselle varataan sellaset 8,5...9 tuntia.

Ylikypsä rulettaa meillä.

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Meillä syödään jouluaterialla kinkkua kylmänä.
Ajattelin tämän nyt ilmeisesti tänä vuonna ekana informoida, jotta päästään kauhistelemaan tätä.

Syön kinkun muuten pitkin vuottakin useimmiten jääkaappikylmänä!!! OMG!! Siis kylmänä! EI OO TOTTA!!! VÄÄRIN TEHTY!

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Täällä on kinkunteko ollut ammattilaisen käsissä. En ole puuttunut, mutta kohta pitäisi mennä jelppimään kuumien perunoiden kuorimisessa imellettyä perunalaatikkoa varten. Lempipuuhia...siis kuuman perunan kuoriminen. :eek:

Aikaisempina vuosina ollaan monesti tähdätty jouluaterialla lämpimään kinkkuun, mutta nyt tullaan syämään kylmää kinkkua niin kuin kait kuuluukin. Toki kinkkua on muutoin syöty sitten myöhemmin kylmänä aiemminkin.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Ajattelin tämän nyt ilmeisesti tänä vuonna ekana informoida, jotta päästään kauhistelemaan tätä.

Syön kinkun muuten pitkin vuottakin useimmiten jääkaappikylmänä!!! OMG!! Siis kylmänä! EI OO TOTTA!!! VÄÄRIN TEHTY!
Molempi on vallan hyvä. Tuore, lämmin kinkku on herkullista. Etenkin ne kokkauksen jälkeiset ekat suupalat sulaa kielelle.
Toisena päivänä on sitten se hetki kun vedellään ihan viileenä eilistä pakaraa lärviin. Aina on uponnu.

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Vaikuttaa helpottavalta.
Osta ny miäs ees piparia. Tiukukin heläjää. Muttei oo pakko kehuu kinkkua, jos ei taho.
Ei tässä nyt protestoida joulusafkoja mitenkään mutta kun olen aaton keskenäni. Joulupäivänä tulee juniori yökylään ja menuksi valikoitui

- lohiceviche lime-basilika-kastikkeella
- poron sisäfile, röstiperunat
- kolmea erilaista juustoa
- Crema Catalana (joka on tekeytymässä uunissa parhaillaan)

Lienee turha mun keskenäni alkaa viiden kilon kinkkua paistelemaan :ahem:

toleranssisiipi

Langennut enkeli
Sijainti
SEKOS-marketin vihannesosasto
Molempi on vallan hyvä. Tuore, lämmin kinkku on herkullista. Etenkin ne kokkauksen jälkeiset ekat suupalat sulaa kielelle.
Toisena päivänä on sitten se hetki kun vedellään ihan viileenä eilistä pakaraa lärviin. Aina on uponnu.
Sama.

Meillä ainakin on uunille jouluaattonakin sen verran käyttöä, että hankala olis saada kaikki ajoitettua oikeisiin väleihin. Jouluinen riisipuuro pitää olla aamusella tarjolla ja vastapaistettuja torttuja jossain vaiheessa alkuiltapäivää. Eikä täällä ole kuin yks uuni.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Ei tässä nyt protestoida joulusafkoja mitenkään mutta kun olen aaton keskenäni. Joulupäivänä tulee juniori yökylään ja menuksi valikoitui

Lienee turha mun keskenäni alkaa viiden kilon kinkkua paistelemaan :ahem:
Kuulostaa menyltä. Ymmärsin puolet.
Toivottavasti aatto keskenään ei nypi, vaan relaksoi. :thumbup:

jjv

Arschloch

Perheesi elää elämää väärin.

Juniori ei ilmeisesti ole enää ihan suvisaappaan kokoinen, jos tuota syö? Varmaan tuo maukasta on, sen uskon...vaikka ihan vieraita ruokia mulle onkin.

sammyosammy

Senior Citizen
Sijainti
Out Of Bounds
Juniori ei ilmeisesti ole enää ihan suvisaappaan kokoinen, jos tuota syö? Varmaan tuo maukasta on, sen uskon...vaikka ihan vieraita ruokia mulle onkin.
Moon reissannut hänen kanssaan kaksin aina isä-juniori-reissuilla ja opettanut ravintoloissa syömään. Että kaikki muu menee nykyään paitsi perunamuusi.

Captain Howdy

Well-known member
Jatkan kommentointiani tämänvuotiseen kinkkikseen toteamalla, että n. 4 kiloa siansikaa on sisälämpötilaltaan 23 astetta just nyt.

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Sijainti
Rysälä
Oskari on vähän kylmä vielä. Kysyin ottaisko se lämmikettä ennen uuniin laittoa. Otti se. Oluen.

Captain Howdy

Well-known member
Kinkkikseen väliaikatietona kuva ruiskuorisesta.

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Kinkku meni jokin aika sitten +13 asteeseen lämmittelemään. 10 tunnin päästä uuniin.
Sisälämpötila oli vielä äsken 6,5 astetta.
Huolehdittu kinkunpaistajan velvollisuuksista.
Kinkun ytimen lämpötila klo 23.45: 10,5 C

Nopeammin lämpeni kuin odotin.
Lämpeää vielä 12-13 asteiseksi ennen uuniin törkkäämistä. Varmaan ihan OK.