Olvi vetoaa salaperäisiin faneihinsa - "Ottakaa yhteyttä"
Lauantai 24.10.2009 klo 21:07
Olvi on yllätyksekseen löytänyt maanantaina ilmestyvän Kauppalehden Markkinointi-Extran mukaan Facebookista ja Youtubesta runsaasti tuotteidensa ystäviä. Onpa Olvin useille tuotteille, esimerkiksi Kultalonkerolle perustettu omat fanisivutkin, jota on luonut joku yrityksestä riippumaton, tuntematon taho.
Kultalonkeron Facebookin fanisaldo on komea, jopa yli 11 700 jäsentä on kirjautunut jäseneksi. Youtuben Olvi-teemaisia videoita on käyty katsomassa kymmeniä tuhansia kertoja.
Osallistuuko Olvi yhteisöllisen median keskusteluihin, Olvin brändi- ja viestintäjohtaja Olli Heikkilä ?
– Ei osallistu. Olvia on aina fanitettu, ja nyt fanittaminen on siirtynyt osittain nettiin. Meillä on kokemusta fanituksesta, joka on äärimmilleen vietynä ollut OLVI-tatuoinnin ottamista. Vastaamme kirjeisiin ja asiakaspalautteisiin kun niitä meille päivittäin tulee.
– Sosiaalinen media on uusi ilmiö, ja käytäntöjä sen osalta osin vielä mietitään niin meillä kuin muissakin yrityksissä. Olisi kuitenkin hieman kornia, jos yrityksen edustaja osallistuisi netissä keskusteluihin. Tämäkin saatetaan toki joskus vielä nähdä. On myös käytännön ongelmia, kuten miten todistaa olevansa yrityksen edustaja, eikä vain joku joka haluaa sellaisena esiintyä.
Miten seuraatte sitä, mitä teistä ja tuotteistanne puhutaan yhteisöllisessä mediassa?
– Säännöllisesti googlettamalla, varsinkin silloin kun jotain erityistä on tapahtunut. Tuoteryhmäpäälliköt seuraavat omia tuoteryhmiään. Olemme kokeilleet paria seurantapalvelua ilmaisen parin viikon tutustumisjakson ajan, mutta maksullista seurantapalvelua ei ole tällä hetkellä käytössä. Kokemukset seurantapalveluista olivat sellaisia, että tieto oli nice to know.
– Silloin kun ei ole mitään akuuttia menossa itsellä tai kilpailijoilla, jatkuvaa päivittäistä seurantaa ei välttämättä tarvita. Keskusteluja oli muutama per päivä. Useimmiten ne liittyivät Olvin osakkeeseen.
– Ihmiset ovat aina keskustelleet tuotteista ja brändeistä sekä asioista niiden ympärillä. Netti on vain nopeuttanut sitä. Meillä pitää olla nopeus reagoida nopeasti jos jotain akuuttia putkahtaa.
Käytättekö yhteisöllistä mediaa markkinoinnissanne ja brändin rakentamisessa?
– Käytämme. Suuri vaikutus on myös fanien ylläpitämillä sivuilla. Esimerkiksi Facebookiin on perustettu ryhmät Sandelsille, Olville, Fizzille ja Teholle. Seuraamme mitä Olvista ja muista brändeistä puhutaan ja ajatellaan.
– Esimerkiksi Olvin tärkein arvo suomalaisuus tulee hyvin esiin keskusteluissa. Asia on tärkeä oluen ystäville ja kiinnostus lisääntyy koko ajan. Mietimme parhaillaan miten saisimme fanit paremmin osallistettua tuotekehitykseen.
Millaisia vaaroja näette yhteisöllisen median toiminnassa yrityksenne kannalta?
– Jos on itse koko ajan tilanteen tasalla, ei erityisempiä haittoja ole. Jos ei pitkään aikaan seuraa tilannetta, voi vaarallisia tilanteita kehittyä. Yleensä niistä selviää olemalla nöyrä ja rehellinen sekä nopea.
Mitä haluatte viestiä fanisivujenne ylläpitäjille?
– Teette arvokasta työtä, kiitos siitä teille kaikille. Ottakaa yhteyttä Olviin, esimerkiksi minuun, kuulemme teistä mieluusti.