Justin Wilson oli yksi niistä valitettavan harvoista kuljettajista, jotka tänä päivänä ovat onnistuneet luomaan yli 20-vuotisen uran monopostoissa puhtaasti omien ajotaitojensa ansiosta: oikeastaan ainut kerta, kun JW on rahaa joutunut mihinkään (ml. pikkuformula-)tiimiin tuomaan, oli tuo Minardi-keikka. Tosin Paul Stoddart olisi varmaan tuonut Wilsonin ykkösiin, vaikka tämä ei olisi kerännytkään paria miljoonaa osakkeita hankkimalla: niin hyvänä hän tätä piti, että tuon vuoden Minardi nimenomaan suunniteltiin Wilsonin mittoihin sopivaksi, vaikka tietoa ei ollutkaan, löytäisikö Wilson noita pennosia.
Wilsonin spesialiteetti Ykkösissä oli superstartit, joita hän otti Minardillaan, ja kiusasi paljon nopeampia autoja useissa eri kisoissa. Ja olosuhde, johon hän joutui Pizzonian korvaajana Jaguarilla oli vähintäänkin epäreilu: vastassa loistava Mark Webber (jonka Wilson muuten murskasi F3000-mestaruuskaudellaan ilman mitään kalustoetua), ja miehen piti totutella ihan uudenlaiseen autoon. Olisiko Justinista voinut tulla maailmanmestari, emme saa koskaan tietää, enkä rupea veikkailemaankaan. Yhtä vaikuttuneita Minardilla kuitenkin oltiin, kuin tallin edellisten kausien debytanteista - Alonso ja Webber.
Mainittava on myös miehen monipuolisuus kilpa-ajajana: aina nopea ja varma Daytona 24:ssä, ja ehtipähän mies myös käydä Le Mansissa - vaihdelaatikko-ongelmat tuhosivat Racing for Hollandin voittohaaveet 2004. Ja se ura indyjen puolella, mikä oli vielä suurempi sääli: Champ Carissa RuSPORT oli iskussa vain joka toinen kisa, ja kun mies sai vihdoin Newman-Haasin raketin käsiinsä, niin eiköhän Champ Car hävinnyt maankartalta. IndyCarinkin puolella Wilson voitiin aina laskea suosikeiksi mutkaradoilla - mutta se heikko kohta oli ovaalit, joilla Wilson ei pystynyt ihmetekoihin heikommalla kalustolla. Täksi kaudeksi kun sitten tallipaikkaa ei enää löytynyt, Honda löi kesken kauden nyrkkiä pöytään ja palkkasi Justinin ajamaan Andretin tiimiin "testikuskiksi" koko sarjan Andretti-autoille. Ja eihän siinä sit kauan mennyt kun Wilson meni jo kovempaa kuin muut Andretit - ensi kaudella Justin olisi luultavasti ajanut koko kauden.
--
Greg Moore ja Penske-sopimus. Tony Renna, Ganassi. Paul Dana debyyttikisassaan Rahalilla. Kubican Ferrari-esisopimus. Gonzalo Rodriguez ja sopimus Patrick Racingin kanssa. Alex Zanardi ja naps siinä kisassa kun löysi vauhtinsa. Dan Wheldon ja Andretti Autosport. Jules, Scuderia Ferrari. Miksi näiden pitää aina osua näihin miehiin...:thumbdown
Voisi muuten olla hyvä tribuutti, jos Stefan Wilson ajaisi #25:tä ensi vuoden Indyssä.