Justin Wilson on kuollut

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Turha tällaista on märehtimään jäädä. Tämän onnettomuuden syyllinen oli selkeästi paska säkä. Mihinkään sääntömuutoksiin ei ole pikaista tarvetta. Kun linjanveto on, että avoautoilla kilpaillaan niin selvä riski tämänkaltaisiin onnettomuuksiin on jatkossakin. Mutta se on kaikkien tiedossa ja kaikilla kuskeilla on mahdollisuus siirtyä halutessaan koppiautoluokkaan, jos riski näissä tuntuu liian suurelta.
Näinhän se on. Ja, onhan pärrillekin innokkaita kisaajia vaikka riskit tunnetaan.

Todennäköisin tapa välttyä näiltä kuolemantapauksilta on tosiaan kattaa ohjaamo, ei oikein muuta tapaa ole. Ellei sitten oteta kuskia kokonaan autosta pois ja kauko-ohjata autoja. Tekniikka vissiin on siihen valmis. Voi olla hitusen haastava kehittää kilpa-autolle kori, jonka ilmanohjaimet ja muut pysyvät paikallaan osuttaessa seinään noin 340km/h vauhdissa ja osien irtoamisen myötä katoava liike-energia saadaan jotenkin purettua autosta muualle kuin kuljettajaan. Nykyään kun auton heikoin osa on todellakin kuljettaja.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4611
Sijainti
Salo
Periaatteessa tässä syy oli aivan sama kuin Sennallakin: päähän tullut isku irto-osasta oli se ratkaiseva pala, ei niinkään törmäys. Sinänsä ohjaamon kattaminen sääntömuutoksena ei ole sekään mahdoton ajatus:


 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
RIP Justin :( Wilsonin uraa en seurannut ykkösten jälkeen mutta aina muistan kun hän debytoi 2003 Hockenheimissa Jaguarilla ja ensimäisessä Perjantain aika-ajossa nostatti tukan pystyyn monilla.. Varsinkin silloisella selostuskaksillla Tomi Tuominen ja JJ kun Justin tykitti nopeamman kierroksen kuin kummatkin Ferrarit. Harmi etten löydä sitä pätkää nytten. Tosin mulla on onboard versio kierros youtubessa.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Justin Wilson oli yksi niistä valitettavan harvoista kuljettajista, jotka tänä päivänä ovat onnistuneet luomaan yli 20-vuotisen uran monopostoissa puhtaasti omien ajotaitojensa ansiosta: oikeastaan ainut kerta, kun JW on rahaa joutunut mihinkään (ml. pikkuformula-)tiimiin tuomaan, oli tuo Minardi-keikka. Tosin Paul Stoddart olisi varmaan tuonut Wilsonin ykkösiin, vaikka tämä ei olisi kerännytkään paria miljoonaa osakkeita hankkimalla: niin hyvänä hän tätä piti, että tuon vuoden Minardi nimenomaan suunniteltiin Wilsonin mittoihin sopivaksi, vaikka tietoa ei ollutkaan, löytäisikö Wilson noita pennosia.

Wilsonin spesialiteetti Ykkösissä oli superstartit, joita hän otti Minardillaan, ja kiusasi paljon nopeampia autoja useissa eri kisoissa. Ja olosuhde, johon hän joutui Pizzonian korvaajana Jaguarilla oli vähintäänkin epäreilu: vastassa loistava Mark Webber (jonka Wilson muuten murskasi F3000-mestaruuskaudellaan ilman mitään kalustoetua), ja miehen piti totutella ihan uudenlaiseen autoon. Olisiko Justinista voinut tulla maailmanmestari, emme saa koskaan tietää, enkä rupea veikkailemaankaan. Yhtä vaikuttuneita Minardilla kuitenkin oltiin, kuin tallin edellisten kausien debytanteista - Alonso ja Webber.

Mainittava on myös miehen monipuolisuus kilpa-ajajana: aina nopea ja varma Daytona 24:ssä, ja ehtipähän mies myös käydä Le Mansissa - vaihdelaatikko-ongelmat tuhosivat Racing for Hollandin voittohaaveet 2004. Ja se ura indyjen puolella, mikä oli vielä suurempi sääli: Champ Carissa RuSPORT oli iskussa vain joka toinen kisa, ja kun mies sai vihdoin Newman-Haasin raketin käsiinsä, niin eiköhän Champ Car hävinnyt maankartalta. IndyCarinkin puolella Wilson voitiin aina laskea suosikeiksi mutkaradoilla - mutta se heikko kohta oli ovaalit, joilla Wilson ei pystynyt ihmetekoihin heikommalla kalustolla. Täksi kaudeksi kun sitten tallipaikkaa ei enää löytynyt, Honda löi kesken kauden nyrkkiä pöytään ja palkkasi Justinin ajamaan Andretin tiimiin "testikuskiksi" koko sarjan Andretti-autoille. Ja eihän siinä sit kauan mennyt kun Wilson meni jo kovempaa kuin muut Andretit - ensi kaudella Justin olisi luultavasti ajanut koko kauden.

--

Greg Moore ja Penske-sopimus. Tony Renna, Ganassi. Paul Dana debyyttikisassaan Rahalilla. Kubican Ferrari-esisopimus. Gonzalo Rodriguez ja sopimus Patrick Racingin kanssa. Alex Zanardi ja naps siinä kisassa kun löysi vauhtinsa. Dan Wheldon ja Andretti Autosport. Jules, Scuderia Ferrari. Miksi näiden pitää aina osua näihin miehiin...:thumbdown

Voisi muuten olla hyvä tribuutti, jos Stefan Wilson ajaisi #25:tä ensi vuoden Indyssä.
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Todellakin surullinen tapaus.:( Wilson oli hyvä kuljettaja, sen ChampCar/Indycar -ura osoitti.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Surullinen tapaus, ei näihin sanoja löydy.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Todellakin...

Vaikea uskoa, että tämä pitkänhuiskea brittiläinen herrasmies on poissa...:(

Wilsonia miettiessä ura formuloiden puolelta jäi vaatimattomaksi osin siitäkin syystä, että rahaa Klienin Christianiin verrattuna oli huomattavan paljon vähemmän ja kun sai paremman tarjouksen/kukaan ei huolinut tärkeiden paikkojen suhteen niin Wilson teki uransa Champ Carin/IRL/IndyCarin puolella. Wilson oli muistaakseni ajamiensa tallien ohella F1-aikoina ehdolla Jordanillekin. Wilson ei aivan tainnut olla kaikkien aikojen pisin formulakuljettaja, mutta pisin ainakin nykyisistä kuljettajista/nykypäivän kuljettajista. Ja kyllä toki kaikkien aikojen pisimpien kuljettajien joukkoon meni kyllä. Onnettomuus oli menehtymisen osalta jälleen huonoa tuuria joskin kuolettavan osan raskaudesta huolimatta ei kyllä kymmentä kiloa tainnut päähän osua.

PS. Pitkä tauko on ollut kirjoittelussa...
 
Ylös