Olihan niitä ruuhkia -70 luvullakin, tosin vähemmän kuin nykyään. Silloin joskus ajettiin myös yöllä ja parhaimmillaan muistan erikoiskokeiden määrän olleen jopa yli 50.
Silloin ekana päivänä kierrettiin länsilenkki, Urria, Savo (lähellä Tamperetta), Ouni ja paljon muitakin Jyväskylä - Tampere - Hämeenlinna akselilla olevia pikkuteitä. Toka päivänä reitti suuntautui itälenkille, Valkola, Äijälä, Konnevesi, Rautalampi, joskus käväistiin Suonenjoen rallicross radallakin ja siitä sitten Myhinpäähän ja Sirkkamäkeen. Myös Jäppilässä on ollut muutamia pätkiä ennen Pieksämäen taukoa.
Jyskälää olen seurannut paikan päällä aina vuodesta -71 lähtien ja aika paljon on tullut liikuttua reitin varrella. Ne ruuhkat olivat silloin pienempiä ja huoltoautoille annettiin hyvin tilaa tien päällä. Oli mukava myös seurata huoltoa jossain linjapysäkillä, kun mekaanikot tekivät autoon "puoliremontin" muutamassa kymmenessä minuutissa.
Paljon on muuttunut niistä ajoista ja hyvähän se on, että rallia ja huoltoa on keskitetty. Jossain kuitenkin on se raja siinäkin ja Jyskälä kaipaa pikaista remonttia reittinsä suhteen, ettei ajeltaisi vuosi toisensa jälkeen vaan samoja reittejä. Itälenkki olisi syytä ottaa mukaan. Se olisi helposti järjestettävissä vaikka huolto olisikin keskitetty Jyväskylään. Tahtoa ja halua reitin uudelleen suunnitteluun vaan pitää löytyä järjesteluorganisaation taholta riittävästi.