Jyväskylä

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Välimäen Jussi näkyis lähtevän kisaan Suzuki Ignisillä #69. Mitäs Hyundaille on käynyt?
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Kaksi kuskia ajaa, voitosta Solberg ja Grönholm. Kolmospaikasta tappelee Märtin, Loeb ja Rovanperä, joista Loeb luultavasti ajaa taas varmasti maaliin taktiikalla. Kutospaikasta Sainz, tuohino, Basti ja Hirvonen, joista Sainz vanhana kettuna hoitaa homman kotiin. Loput(Pykälistö Duval jne.) sitten pääsevät pisteille em. mahdollisten keskeytysten johdosta.
 

Punkki

New member
Liittynyt
28.7.2004
Viestit
3
Simo Lampinen eläkkeelel jo ja vähän äkkiä, äijähän on täysin sekaisin kun haastatellaan. Sekaisin on myös suurajot, ei tee enää mieli lähteä pätkille, ei ole fiilistä, lippujen hinnat 12-20 euroa per pätkä, haloo??!! Eivät ole herrat muuten vieläkään ymmärtäneet sellaista pikku juttua reittisuunnittelussa, että Sunnuntain pätktä pitäis jännityksen takia jaa ehdottomasti perjantaina. Tajuutteko, siis aloitetaan kisa lyhyellä päivällä ja lopetetaan täyteen ajopäivään, näin saadaan TODONNÄKÖISEMMIN joka päivälle täysvauhtista ajoa. Mutta eihän Lampinen ja kummppanit tajua yhtään mitään vaan vuodesta toiseen autot (ne mitä on jäljellä) köröttelee sunnutaina päijänteen lenkin kun pitkät päivät on tehny katoa ja kisa jo ratkaistu.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Kun kerran muutakin Neste Ralliin liittyvää näköjään on tullut jo palstalle niin:

Mun mielestäni Neste rallin reittiin pitäisi ehdottomasti sisällyttää vanha kunnon "itälenkki". Siis Valkolan kautta Sirkkamäkeen, vanha legendaarinen Myhinpää, ja Hankasalmen kesäteatterin ympäristön mutkaiset ja kapeat pätkät.

Erityisesti kaipaan Myhinpäätä mukaan, se vetää vertoja jopa Oununpohjalle vaativuudessaan ja nopeudessaan huimine ylityksineen ja taitoa vaativine alamäkimutkineen.

Hieman on tuo reitistö viime vuosien ainaka kärsinyt inflaation. Vaikka se huoltoystävällinen olisikin, niin samaa huoltosysteemiä voitaisiin ongelmitta käyttää vaikka itälenkkikin olisi mukana. Ja sitäpaitsi, siirtymäajoa ei itäpuolelta tulisi niinkään paljon kuin nyt esim. Ouniin ja Urriaan.

Saammekohan koskaan enää nauttia Myhinpään ja Sirkkamäen kaltaisista vuoristoradoista kotoisessa MM-rallissamme, toivottavasti.
 

Punkki

New member
Liittynyt
28.7.2004
Viestit
3
McMike sanoi:
Saammekohan koskaan enää nauttia Myhinpään ja Sirkkamäen kaltaisista vuoristoradoista kotoisessa MM-rallissamme, toivottavasti.
ei saada! Reitti on Simo Lampisen mukaan aivan loistava ja sillä hyvä. tulis äijä joskus pois kopistaan ja mettään nii nhuomais että koko jyskälän henki on kadonnut
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Myhinpäästä vain tuli mieleen aika koskettava juttu. Vatasen Ari oli aina vuosien varrella käynyt moikkaamassa talon isäntää ek:n varrella. Perheessä oli kolme poikaa, jotka myös aina seurasivat rallia. Perheelle kävi niin surullisesti, että kaksi vanhinta poikaa halvaantuivat ja lopuksi kuolivat. Ennen poikien kuolemaa, heidän ollessa halvaantuneina, Vatanen käski muiden huippukuskien nuotituskierroksella pysähtyä talon eteen ja tervehtiä talonväkeä. Vatanen itse oli liikuttunut tapauksesta ja sanoi, että sillä kerralla Myhinpäässä hän itse sai vain seurata viereltä omaa ajoaan. Myhinpäästä tuli pohja-aika ja se oli ainoa sinä vuonna.

Voi olla, että muistan yksityiskohtia väärin, mutta näin se juttu meni pääpiirteissään. Tuo tunteella ajaminen, oikea hurmosajo, oli kai tyypillistä Vatasta. ;)
 

veejii

Well-known member
Liittynyt
22.7.1999
Viestit
75
Laitanpa minäkin lusikan soppaan tosta Jyväskylän hengestä.
Mielestäni iso osa sitä entisaikojen tunnelmaa katosi huoltoparkkien myötä. Ennen oli hienoa kun tien varrella oli tehdastallien huoltopisteitä missä milloinkin ja huoltoautot ajoivat oman "kisansa" ehtiäkseen hoitamaan hommansa. Itellä pari hienointa muistoa on kun pyytäessäni paikalla ollut Vanhasen Eki silloin toimittajan hommissa tien päällä sai lykätyksi Altsille nimmaria varten postikortin, Markulla oli tilanne päällä ihan täysillä ja pieniä nimmarin pyytäjiä ei ymmärrettävästi kerinnyt huomata. Fiiattia parsittiin ajokuntoon tien poskessa.
Toinen on kuva jossa Vatasen kartturi tasapainoilee renkaan päällä ja lukee tiekirjaa..pieni fransmanniäijä on nykyään toisissa hommissa noissa formulapiireissä..
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Punkki sanoi:
Mutta eihän Lampinen ja kummppanit tajua yhtään mitään vaan vuodesta toiseen autot (ne mitä on jäljellä) köröttelee sunnutaina päijänteen lenkin kun pitkät päivät on tehny katoa ja kisa jo ratkaistu.
Et taida sinä tajuta sitäkään vähää kuin Lampinen. Se kun ei tosiaankaan ole Lampisen vika että sunnuntaipäivä on tynkä. Vituttaahan se, mutta turha siitä on syyttä ihmistä jolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. FIA sanelee aika tarkkaan millainen reitin pitää olla ja kun palkintojenjako pitää saada iltapäivälle että media ehtii kirjoittaa jutut ajoissa illan uutisiin, niin siinä ei sillon reittiä pahemmin taivutella.
 

Keke ruusperi

Member
Liittynyt
29.8.2000
Viestit
23
Kun täällä näyttää olevan noita vanhan Jyväskylän kävijöitä, niin voisitteko kertoa, että oliko ennen pätkiltä toiselle liikuttaessa tommoisia ruuhkia kuin nykyään. Löysin vanhan reittikartan 80-luvun puolivälistä ja näytti, että EK:ta oli silloin huomattavasti enemmän ja reitti kierteli laajemmalle alueella, myöskn Ek:t olivat nykyisiä lyhyempiä (alle kymmenen kilometrisiä).
 

veejii

Well-known member
Liittynyt
22.7.1999
Viestit
75
Joo tuntuu että noi ruuhkat on lisääntyneet aivan tolkuttomiksi joillakin paikoin..eli tosta löytyy juuri se syy ruuhkiin. pätkät pienellä alueella ja lähes kaikki katsojaliikenne kulkee pakostakin samoja teitä.
Ennen oli todellakin toisin, pätkiä paljon ja pitkät ajopäivät tai jopa illat, katsojallakin oli hommaa aikataulun ja ajoreittien suunnittelemisessa että kerkisi joka paikkaan. siihen aikaan ainoat ruuhkapaikat taisi olla jämsän risteys, laajavuoren ympäristö ja kärkistensalmen lossijono.
ei tämä mun suurajohistoria nyt sentään kestä kun tonne 70 luvun loppuun, alitalian fiatit, 4-ryhmän eskortit, sitten tuli quattro ja b-ryhmäläisten aikaan tämä rallikonsepti alkoi sitten jo muuttumaan pienemmälle ajalle ja alueelle.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Olihan niitä ruuhkia -70 luvullakin, tosin vähemmän kuin nykyään. Silloin joskus ajettiin myös yöllä ja parhaimmillaan muistan erikoiskokeiden määrän olleen jopa yli 50.

Silloin ekana päivänä kierrettiin länsilenkki, Urria, Savo (lähellä Tamperetta), Ouni ja paljon muitakin Jyväskylä - Tampere - Hämeenlinna akselilla olevia pikkuteitä. Toka päivänä reitti suuntautui itälenkille, Valkola, Äijälä, Konnevesi, Rautalampi, joskus käväistiin Suonenjoen rallicross radallakin ja siitä sitten Myhinpäähän ja Sirkkamäkeen. Myös Jäppilässä on ollut muutamia pätkiä ennen Pieksämäen taukoa.

Jyskälää olen seurannut paikan päällä aina vuodesta -71 lähtien ja aika paljon on tullut liikuttua reitin varrella. Ne ruuhkat olivat silloin pienempiä ja huoltoautoille annettiin hyvin tilaa tien päällä. Oli mukava myös seurata huoltoa jossain linjapysäkillä, kun mekaanikot tekivät autoon "puoliremontin" muutamassa kymmenessä minuutissa.

Paljon on muuttunut niistä ajoista ja hyvähän se on, että rallia ja huoltoa on keskitetty. Jossain kuitenkin on se raja siinäkin ja Jyskälä kaipaa pikaista remonttia reittinsä suhteen, ettei ajeltaisi vuosi toisensa jälkeen vaan samoja reittejä. Itälenkki olisi syytä ottaa mukaan. Se olisi helposti järjestettävissä vaikka huolto olisikin keskitetty Jyväskylään. Tahtoa ja halua reitin uudelleen suunnitteluun vaan pitää löytyä järjesteluorganisaation taholta riittävästi.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Joo onhan Suurajojen yksi erikoiskokeista ollut Loimaalla asti. :eek!:
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
1986-vuodesta on tullut joka vuosi tuolla pätkien varrella oltua, tosin muistikuvat löytyy vasta tuolta 90-luvun alusta, tuolloin '86 kun satuin olemaan vasta kaksivuotias :wink: Eniveis se mitä minä muistan on sekin vielä kaukana nykypäivästä, pätkiä oli reilusti vähän siellä sun täällä, joskus reitinsuunnittelut onnistui niinkin hyvin ettei ruuhkiin joutunut ollenkaan. Nykypäivänä moinen on käytännössä mahdotonta, nykyään istutaan sunnuntaipäiväkin tasan yhdellä pätkällä ja katsotaan se kahteen kertaan. Suoraansanottuna perseestä.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
Jr- sanoi:
Joo onhan Suurajojen yksi erikoiskokeista ollut Loimaalla asti. :eek!:
Ekan jyskälän pätkän seurasin Lohjalla joskus -60 luvulla nippanappa kouluikäisenä
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Reitti on tosiaankin aika samoilla linjoilla kuin viime vuonna. Tosin perjantai ja sunnuntai ovat ikään kuin vaihtaneet paikkaa, mutta siltä osin suurempi poikkeus oli viime vuonna, esim. Mökkiperä on yleensä ajettu perjantaina.

Jyväskylästä luoteeseen voisi ajaa enemmän. Vaikka esim. Myhinpäätä ei kai saada enää käyttää, se ei sijaitse hirveästi kauempana kuin esim. Ouninpohja. Muita tämän alueen erikoiskokeita olisi varmasti mukava taas ajaa. Päijänteen itäpuolisetkin erikoiskokeet ovat olleet poissa muutaman vuoden, 1999 taidettiin ajaa viimeksi.

Enemmän vaihtelua reittiin olisi tosiaankin mukava saada.
 

Herra Höm

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
431
Millä pätkällä Märtin hyppäs viime vuonna sen ennätyspitkän hypyn?
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Herra Höm sanoi:
Millä pätkällä Märtin hyppäs viime vuonna sen ennätyspitkän hypyn?
Ouninpohjan, hypyn nimi on keltaisen talon hyppy 6 km pätkän alusta,. Märtin tuli hyppyyn nopeudella 171km/h ja lento jatkui aina 57 metriin asti. Jos tuonne hypylle mielii katsomaa paikka on varattava helvatun aikaisin, kansaa riittää tuossa kohdassa.
 

Herra Höm

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
431
Entäs tuo Urrian hyppy? Ja onko muilla pätkillä isoja hyppyjä?
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Ruuhimäessä, ei niin isoja, mutta nopeita.lähes täysillä ajettavia useita toisiaan seuraavia hyppyjä ja mutkia. Siellä näkee tosi lennokasta menoa.
 
Ylös