Kädet lämpiminä pakkasilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Olga
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Olga

hiljaisuus
Mittarilukema lähestyi lukemaa -36°C, kun olimme koirakävelyllä hetki sitten. Toinen koiransa taluttaja valitteli käsien palelemista. Minulla ei ollut ongelmia. Selitys löytyi, kun vertailimme käsineitä. Hänellä oli nahkaiset sormikkaat, joissa sormet sojottivat kukin omissa lokeroissaan. Minulla oli joululahjaksi saamani lapaset ja kädet olivat niin kotoisan lämpimät. :)

Lovikka2.JPG

Nämä kuvatut eivät ole minun lapaseni, mutta hieman samannäköiset.

Säätiedotus kertoi pakkasten siirtyvän täältä pohjoisesta kohti etelää. On syytä tarkistaa varustetaso.

Millaisia käsineitä sinä näillä säillä pidät?

Nahkarukkaset on kädessä, jos pitää pitempään olla ulkona tai käyttää kylmiä työkaluja, kuten esimerkiksi lumikolaa tai lapiota :thumbup:

Kuva ei kuulu. Mutta mitä tuohon pointtikyssäriin tulee, niin mulla on justiinsakin semmoset nahkahanskat. Tosin niissä on ehkä hieman paksumpi vuori kuin jossain kesähanskoissa.

Ja jos oikein kylmä on, niin rukkasiin voi laittaa vielä silkkisormikkaat alle.

Ei ole tähän päivään mennessä löytynyt sellaisia lapasia, hanskoja, rukkasia jotka olisivat estäneet kylmyyden. (Aina jossain vaiheessa ne tahtoo jäätyä)

Ei ole tähän päivään mennessä löytynyt sellaisia lapasia, hanskoja, rukkasia jotka olisivat estäneet kylmyyden. (Aina jossain vaiheessa ne tahtoo jäätyä)

Niitä ei kannata uittaa ämpärissä.

Fleece-hanskat ja fleece-rukkaset olemassa ja käytössä. Rukkaset yleensä, hanskat auton ratissa.

Jos pidempään tarvii ulkona haahuilla niin nocando't on ihan pakolliset. Alle vielä puuvillasormikkaat niin ei tarvi paljain kynsin näprätä jos jotain näpräämistä ilmenee.

Nahkasormikkaat noin muuten, paksuvuoriset toki.

Riippuu kulloisestakin tarpeesta.
Jos töissä pitää piipahtaa pakkasen armoilla 5 minuuttia, saattaa olla etten käytä käsineitä lain.
15 minuutin värjöttelyyn sopii hyvin vuorelliset nahkasormikkaat, jotka löytyvät autosta.
Lisäksi kaapista löytyy thinsulate-sormikkaat ja erinäisiä vuorellisia työkäsineitä kuten sormikkaita ja nahkarukkasia.

Oikeen sellasia viimesenpäälle tulipalopakkas-rukkasia ei ole, joilla menee helposti vaikka 2 tuntia 35 asteen pakkasessa. Täytynee korjata asian tila.

Yleensä vedän käteen jotain nahkarämmälettä.
Siis käsinettä, mallia perussormikas.

Ohuet villasormikkaat ja niiden päällä nahkahanskat. Silti on näpit jäässä.

Lenkillä samoin ohuet villasormikkaat ja niiden päällä toppahanskat. Joskus niiden päällä vielä nahkahanskat.

Meikäläisen sormet alkaa palella jo alle +15 asteen keleissä.

Ohuet villasormikkaat ja niiden päällä nahkahanskat. Silti on näpit jäässä.

Lenkillä samoin ohuet villasormikkaat ja niiden päällä toppahanskat. Joskus niiden päällä vielä nahkahanskat.

Meikäläisen sormet alkaa palella jo alle +15 asteen keleissä.
Isällä sama homma. Esim. järvessä uidessaankin lähtee sormista väri pois, jos vähänkään pidempään on.

Lenkillä mulle itelle on riittänyt kohtuullisen ohuet, mutta hyvin tuulta pitävät hiihtohanskat.

Nahkahanskat normaalissa talvikäytössä. Urheillessa lämpötilan painuessa alle 15 pakkasasteen rukkaset, lämpösemmillä keleillä sormikkaat. Nahkakintaat+ villahanskat jos menee penkalle väijymään ralliautoja.

Näppis ja hiiri tarvis kyllä näillä kylmillä keleillä lämpövastukset sisäänsä, näpit nytkin ihan kohmeessa.

Sellaiset väljät työrukkaset on maalla aika hyvät lumpparitöissä ja kaupunkikäytössä....fleeceä noi kait on...

Jos oikein kylmä, niinkuin bruukaa olla, niin kuljeskelen kädet munissa.

Nahkarukkasilla pysyy jopa paremmin vaikka kyllä sieltäkin viileys mun käsissä tulee läpi helposti. Mutta normaalilla nahkahanskoissa jossa on vielä vuori niin sellasella viimasäällä vajaassa tai yli -20 niin kädet voivat mennä tunnottoman kylmiksi. Riippuu kait verenkierrosta miten hyvin tai huonosti toisilla jäätyy kädet mutta mulla todella helposti.