kätisyys

kumpi

• oikeakätinen

Äänet: 35 74,5%
  • vasenkätinen

Äänet: 12 25,5%

• Äänestäjiä yhteensä
    47

Hartsa76

Well-known member
Puuttuu molempikätinen. Ei sillä että olisin. Mutta joku on. Ehkä täälläkin.
Minä jouduin aikanaan pakon sanelemana opettelemaan kirjoittamaan vasemmalla kädellä vaikka normaalisti olenkin oikeakätinen, koska aikoinaan koulun liikuntatunnilla onnistuin murtamaan luun oikeasta kädestä, joten tarvittaessa osaan kirjoittaa myös vasemmalla kädellä vaikkei käsiala vasemmalla kädellä olekaan yhtä hyvä kuin oikealla kädellä.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Mitä tähän voi sanoa, väsenkätinen.

Kaikki viisaat ovat aina lukeneet Aku Ankkaa, paitsi se matematiikan historiassa keksinyt mies.

Kyseinen abari keksi ne numerot ja nolla tuli keksittyä vasta paljon myöhemmin, mutta tämä mies halusi kokeilla, että osaako lentää ja hyppäsi tornistaan käsiä heilutellen maahan. Hän kyllä selvisi ja loppuelämästä ei hänestä tiedetä.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Vaiks oikeakätinen olenkin, niin lätkämaila (ja sähly- jenejene) on right. Johtuu siitä että faija päätti aikoinaan ostaa pojalle lätkämailan joululahjaksi, muttei hiffannut tätä kätisyysjuttua. Sillä opin pelaamaan eikä aivot enää käänny leftin mailaan mitenkään. Virtuaalihokissakin on hankalampi hahmottaa leftillä pelaavan pikseliukon mielenmaisemaa. Luulisin että kyse on kuitenkin enemmän siitä mihin oppii, ei siitä onko kumpikätinen. Rightilla kun aloittaa niin motoriikka nyt vain rakentuu sen mukaan. Varmaan siitä leftistäkin pääsisi jyvälle ennen pitkää, jos sillä alkaisi, mutta aikaa ja vaivaa se veisi.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Vaiks oikeakätinen olenkin, niin lätkämaila (ja sähly- jenejene) on right. Johtuu siitä että faija päätti aikoinaan ostaa pojalle lätkämailan joululahjaksi, muttei hiffannut tätä kätisyysjuttua. Luulisin että kyse on kuitenkin enemmän siitä mihin oppii, ei siitä onko kumpikätinen. Rightilla kun aloittaa niin motoriikka nyt vain rakentuu sen mukaan.Sillä opin pelaamaan eikä aivot enää käänny leftin mailaan mitenkään.
Mulla on vähän samantapainen juttu ampumisen kanssa. Olen oikeakätinen, mutta ampuessani tähtään vasemmalla silmällä ja pitkän aseen tuen vasempaan olkapäähän. Armeijassa ollessani sain kovasanaista palautetta kantakessullta sovittaessani rynnäkkökivääriä vasempaan olkaani. Sanoi mulle, että: "Oletteko tekään ikinä ampunut aseella, saatana?"

"Kyllä olen, herra kersantti." vastasin. Ja ammuin 89/100. Kelpasi.

P1 Rai

West Coast
Sijainti
Siellä
Se on kumma, kun jotkut ylimieliset oikeakätiset homot ei hiffaa, että vasenkätiset eivät tee asioita samoin kuin oikeakätiset. Saatana.

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Pollia tulisi ehdottomasti laajentaa, koska oikea-/vasenkätisyyskeskustelu on itsessään jo kulunut. Huomattavasti mielenkiintoisempaa olisi tietää jakauma eri kombinaatioille (kätisyys-jääkiekkokätisyys-pesäpallokätisyys-golfkätisyys). Noista tulee 16 eri kombinaatiota ja veikkaan että valtaosalla on kätisyyksissä epäjohdonmukaisuutta. Omasta mielestäni oikea-/vasenkätisyys ei ratkaise mitenkään automaattisesti sitä, miltä puolelta pelaa esim. jääkiekkoa, mutta noita eri lajeja pitäisi kuitenkin pelata samalta puolelta. Epäloogisuus tässä kohtaa selittyy mielestäni vain sillä, että esim. golfmailoja on enimmäkseen tarjolla vain oikealta pelaaville (on kyllä vasemmaltakin pelaaville ihan Suomessakin). Pesäpallossa maila on tietysti aina samanlainen, mutta erittäin harva lyö vasemmalta (eli syöttölautasen oikealta puolelta), väittäisin että se on huomattavasti harvinaisempaa kuin jääkiekon pelaaminen oikealta.

Itsehän edustan kombinaatiota oikea-oikea-oikea-oikea.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Pesiksessähän syöttölautasen oikealta puolelta on aina pari metriä pidempi matka ykköselle.. saattaa vaikuttaa.

Thunder

Vihan aiheuttaja
Vaiks oikeakätinen olenkin, niin lätkämaila (ja sähly- jenejene) on right. Johtuu siitä että faija päätti aikoinaan ostaa pojalle lätkämailan joululahjaksi, muttei hiffannut tätä kätisyysjuttua. Sillä opin pelaamaan eikä aivot enää käänny leftin mailaan mitenkään. Virtuaalihokissakin on hankalampi hahmottaa leftillä pelaavan pikseliukon mielenmaisemaa. Luulisin että kyse on kuitenkin enemmän siitä mihin oppii, ei siitä onko kumpikätinen. Rightilla kun aloittaa niin motoriikka nyt vain rakentuu sen mukaan. Varmaan siitä leftistäkin pääsisi jyvälle ennen pitkää, jos sillä alkaisi, mutta aikaa ja vaivaa se veisi.
Salibandyssä ja muissa lajeissakin käytän vasenta puolta. Miten sinulla on pesäpallossa? Minulla on kopparina oikea käsi ja heittäjänä vasen.

P1 Rai

West Coast
Sijainti
Siellä
Minä olen kokonaan vasuri. Kirjoitan vasurilla, pelaan lätkää ja muita lajeja right mailalla, heitän palloa tms. vasemmalla jne jne. Oikealla kädellä ei ole kai mitään vahvuuksia.

Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Salibandyssä ja muissa lajeissakin käytän vasenta puolta. Miten sinulla on pesäpallossa? Minulla on kopparina oikea käsi ja heittäjänä vasen.
Pesisräpsä on vasemmassa, mutta jos mokkena pelaan ihan varusteiden kanssa niin rälläkäsi on oikea.. :eek: