Suomi oli huipulla 1970-luvulla..
2000-luvulla sentään tuli Mika Kallio!
Siinä edesauttoi se, että Jarno Saarinen oli aivan poikkeuksellisen lahjakas ja lisäksi kielien osaaminen auttoi verkostoitumisessa. Nelipyöräisten puolella esim. Leo Kinnunen oli myös poikkeuksellisen lahjakas, muttei kielitaitoinen ja se varmasti loi myös esteitä.
Myös Mika Kallio on lahjakas ja vaikka hänen yhteistyönsä Ajo Motorsportin kanssa jäi lyhyeksi MM-tasolla, heidän uskomaton pioneerityönsä auttoi myös Kalliota eteenpäin.
Saarisen, Länsivuoren ja Kallion välissä oli sitten Taru Rinne ja Kristian Kaas, jotka valitettavasti jäivät vain historian alaviitteiksi, jos tuloksia katsotaan. Kaas ei muistaakseni saanut yhtään MM-pistettä. Taru Rinteellä mielestäni olisi ollut mahdollisuudet parempaan, mutta kunnon managerin puute ja loukkaantuminen Paul Ricard'lla sitten katkaisi hyvin alkaneen MM-uran.
Naisvihaajien salaliittoon en usko, sitä tulkintaa tunnutaan soveltavan sekä hylkäykseen junnukartingissa että tuohon myöhempään lisenssin päättämiseen. Asiat monesti ovat yksinkertaisempia kuin kuvitellaan; jos bensa on laitonta, se on laitonta, eikä se osakkeita paranna jos isä hoitaa asiat räyhäämällä. Ja uskomattomalta kuin saattaa kuulostaa, myös Bernie saattoi ajatella kilpailijoiden turvallisuutta ja sitä voiko toipilaan päästää MM-lähtöön, monen muunkin lisenssi jäi myöntämättä kaudelle 1990.
Brittien kansallinen Superbike-sarja on tasoltaan kova ja pyörien markkinointi yleisölle on helppoa. Voita sunnuntaina, myy maanataina.
Paitsi kovatasoinen sarja, siellä on lisäksi 60 miljoonaa asukasta, mille markkinoida. Sporttipyörien markkinoita on auttanut myös hieman paradoksaalisesti ilmasto. Brittein saariahan ei varsinaisesti tunneta tyynestä, aurinkoisesta ja helposti ennustettavasta säästä, mutta heikäläiset ovat siihen ehtineet tottua ja aivan pohjoisinta Skotlantia lukuunottamatta tyydyttävät olosuhteet moottoripyöräilyyn on karkeasti 250-300 päivää vuodessa. Samaan tapaan avoautoille Britannia on ollut aina tärkeä markkina-alue, vaikka katto alhaalla ajamiselle olosuhteet eivät ulkopuolisin silmin ole mitenkään loistavat.
Myös paikalliset määräykset ainakin takavuosina olivat varsin vapaamieliset sporttipyörille. 70-luvun Tekniikan Maailmoissa aina silloin tällöin esiteltiin italialaisia pyöriä, jotka eivät kotimaassaan päässeet desibelien vuoksi kilpien väliin mutta Britanniassa onnistui.
Suomessa taas sporttipyörien myyntiä hankaloittaa paitsi ilmasto, takavuosina myös päällystettyjen teiden vähäinen määrä. Puhumattakaan siitä, että me ollaan tosi pieni markkina-alue.